Calorie-indeling sociaal leven — Dutch (Netherlands)

Calorie-indeling sociaal leven

Hee, ik ben 18 jaar sport 4 keer per week, waarvan 1 keer hitt met bijv 14 oefeningen 2x 60 sec in een sportgroep, en de andere 3 keer is korfbal. Verder ben ik niet actief op 2 dagen na waar ik per dag 8 uur sta. Weeg momenteel 64 kilo en ben 176 centimeter groot. Het zit zo ik zou graag iets slanker willen (heb op dit moment lichtelijk love handles), minder centimeters om mijn armen en taille is vooral mijn doel simpelweg omdat ik dat mooi vindt. Mijn taille maat is nu 70 centimeter en mijn armen weet ik niet. Ik weet dat je plaatselijk niet kunt afvallen. Ik eet nu elke dag 1300 calorieën en ik heb dan echt geen honger en het voelt goed. Alleen op een zaterdag en zondag gaat het de mist in meestal op zaterdag is mijn calorie inname 3000-4000 en op zondag 1700-2000. Door mijn sociaal leven kan het niet anders want ik wil graag gewoon doen wat de rest doet in het weekend alcohol enz.. Ik eet wel de juiste macros en gezond ik gebruik de 1300 goed, veel ‘gezonde’ vetten want dat crave ik op een of andere manier. Maar ook zeker genoeg eiwitten voor de rest gewoon normale voedingswaren vlees, havermout, gekookte aardappelen, groente en fruit en nog veel meer volg geen specifiek dieet ik woon ook nog thuis.

Ik weet niet wat mijn precieze vraag is maar miss kan iemand me tips geven, of opmerkingen of me afbranden dat ik het helemaal fout doe ;). Ik wil gewoon die paar centimers eraf op die plekken, maar wel graag veilig en niks verstoren intern. Pff ik ben vrij vaag volgensmij, als je echt veel kennis hebt en de berekeningen met BMR TDEE kan is ook welkom, ik hoop op hulp

Reacties

  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 721 Member
    1 keer crashen in de week is zo erg niet. Dat mag best.. hoewel 4000 wel veel is. Haha.

    Evt krachttraining gaan doen.. iets grotere sterkere spieren consumeren meer calorieën. Ook in rust...
  • roos5818
    roos5818 Berichten: 15 Member
    corneaarts schreef: »
    1 keer crashen in de week is zo erg niet. Dat mag best.. hoewel 4000 wel veel is. Haha.

    Evt krachttraining gaan doen.. iets grotere sterkere spieren consumeren meer calorieën. Ook in rust...

    Hahahah tja die uitgaansavonden met al die alcohol en de afsluitende pizzaturk wat een dealbreaker. De krachttraining daar heb ik geen begeleiding of tools voor bij de kleine sportschool op mijn woonplek. En ik ben bang dat als ik een keer in een calorie plus zit dat ik dan brede spieren opbouw en zichtbare spieren krijg op mijn armen of zijkant van mijn taille en ik wil juist minder centimeters. Of kan dat niet? Bedankt voor je reactie trouwens wordt gewaardeerd!
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 721 Member
    Je hoeft niet bang te zijn dat je snel spieren op bouwt.
    Je zal er juist eerder slanker van worden.
    Als ik van 1 keer crashen spieren krijg...ga ik elke avond uit. HahA
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    november 2018 aangepast
    Ik eet nu elke dag 1300 calorieën en ik heb dan echt geen honger en het voelt goed
    Dat iets goed voelt hoeft niet te betekenen dat het oké is. 1300kcal per dag voor iemand met jouw lengte is erg weinig. Vergelijking; ik ben maar 2cm groter (weeg wel 70), maar heb 1650 op een rustdag en 2500 op een trainingsdag (om vet te verliezen). Omdat je echter aangeeft dat je in het weekeind los gaat en ver boven je kcal doel zit, trekt dat je 1300 ook helemaal scheef.
    Door mijn sociaal leven kan het niet anders want ik wil graag gewoon doen wat de rest doet in het weekend alcohol enz.
    Je kunt wel anders, kwestie van prioriteiten stellen :wink:

    Als je een paar cm's kwijt wil zul je een tekort moeten zitten en zul je goed na moeten denken of je die 3000-4000kcal tot je wil nemen. Dat gaat je namelijk niet helpen om dit te halen.
  • roos5818
    roos5818 Berichten: 15 Member
    Die 4000 is echt 1x per 6 weken, normaal zal het meer za 2500 en zo 2000 zijn denk ik.

    Wel echt scheef dat FP die 1350 aangeeft, al zorg ik altijd dat ik er sws iets boven zit. Maar bijv. nu ik zoon uitschieter had op za van 4000 zit ik nu op een gemiddelde van 1550 per dag. Dan is mijn gemiddelde nog prima volgens de getallen. Hoe moet ik mijn indeling dan aanpakken?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Probeer eerst eens bij de basis te beginnen. Lees het topic maar door van hoeveel calorieën je dient te nuttigen als je wilt beginnen, maar ik kan hem zo niet vinden. Ik meende dat ie vaststond, maar dat is niet meer zo. Begin bij BMR & TDEE en pas daarbij je doel aan; afvallen of aankomen.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Wauw ik zit op 63.8 en ben 178 dus we komen overeen qua gewicht en lengte. Meisje je bent super slank!!! Enige wat je kan doen is je lichaam shapen door te sporten. Ga alsjeblieft je calorieën opvoeren!!! 1300 is mij inziens veel.te laag.
    Ik heb meer als een jaar op 1300 calorieën gezeten. Woog toen 58kg. Afgetraind dat zeker maar niet vol te houden. Te weinig energie om te kunnen presteren en ik miste toch de vormen.
    Ik eet nu ruim boven de 2000 calorieen. Hoeveel weet ik niet precies want ik reken het dagelijks niet meer uit. Ik weet wat ik kan hebben en nodig heb om op dit gewicht te blijven. Door krachttraining afgewisseld met cardio is alles in de proporties waar ik tevreden mee ben.
  • roos5818
    roos5818 Berichten: 15 Member
    december 2018 aangepast
    Eet nu 1600 cal en in het weekend 2100 ong. gemiddeld zit nu als ik sochtents meet op taille 68,5 cm en gewicht 63,3 kg maar heb t gevoel dat ik ben geplatood kom maar niet lager als 63 kg. Ik ga het wat tijd geven en kijken hoe het vrijdag is. We zullen zien of mn doel 66 of 67 cm taille lukt... PS. Lieve comment manga23 😊.
  • roos5818
    roos5818 Berichten: 15 Member
    december 2018 aangepast
    Het is dus vrijdag en ik heb net een nieuwe weegschaal van de sint. De getallen volgens de weegschaal...
    Vet 20,7%
    Spieren 37,8 %
    Botmassa 3,4 kg
    gewicht 63 kilo
    En mijn taille is nu 68 cm

    Opnieuw geen idee of de getallen gemiddeld zijn. Ik ben nog steeds naar mijn doel aan het toewerken.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Je scheelt bijna niks met mij. Waarom perse onder de 63kg?? Ik weet niet wat je aan sport doet maar laat het getal op de weegschaal niet leidend zijn. Goed om een beetje in de gaten te houden maar kijk in de spiegel. Wordt je lijf droger, raak je gespierder, dat kan je zien, niet wegen. Ik heb ook zo'n hyper moderne Tanita weegschaal maar de spiegel is mijn vriend 👌Daarin zie ik pas de echte veranderingen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Het is dus vrijdag en ik heb net een nieuwe weegschaal van de sint. De getallen volgens de weegschaal...
    Vet 20,7%
    Spieren 37,8 %
    Botmassa 3,4 kg
    gewicht 63 kilo
    En mijn taille is nu 68 cm

    Opnieuw geen idee of de getallen gemiddeld zijn. Ik ben nog steeds naar mijn doel aan het toewerken.

    Weegschalen met impedantie zijn verre van secuur of nauwkeurig. De metingen zeggen eigenlijk niet zoveel. Ze meten eigenlijk alleen weerstand. Als je echt je samenstelling zou willen weten, komt een DEXA scan het meeste in de buurt.

    Je bent in mijn ogen super slank.. Je bent maar 2 cm korter dan ik, maar mijn taille is 75 in tegenstelling tot jouw taille van 68.
    We zullen zien of mn doel 66 of 67 cm taille lukt
    Waar komt dit specifieke getal van vandaan?
  • roos5818
    roos5818 Berichten: 15 Member
    december 2018 aangepast
    Ik ben ook écht wel slank maar wil nog net iets dunner. Ik weet niet waar dat specifieke getal vandaan komt. Ik denk van mezelf als ik in de spiegel kijk naar mijn taille🤷🏼‍♀️ (met meetlint). Ik weet ook dat de weegschaal niet het belangrijkste is (sws het spiegelbeeld) maar aangezien ik geen krachtraining doe met gewichten kan ik het wel hanteren als een maatstaaf want bouw denk ik niet echt spieren op.

    Maar uhh voor nu, dit weekend sinterklaas gevierd en een verjaardag. Nergens op gelet, extreem extreem veel gegeten dus volgens mij 2 kilo aangekomen. Wat ik pas kan zien over een bepaalde tijd. Dus jup.. vrijdag geef ik weer nieuwe update van de aangedane schade
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    december 2018 aangepast
    Ik wil hier niet de welbekende knuppel in het hoenderhok gooien, maar na het lezen van je bericht lijkt het er meer op dat je enigszins een verstoorde relatie met voedsel hebt. Van het ene extreme naar het andere extreme vind ik persoonlijk wat zorgelijk. Wellicht is het meer een idee om eerst te focussen op die grote, extreme, uitspattingen, dan op een bepaald getal op de weegschaal of op een meetlint.

    Maar dat is meer my 2 cents...
  • roos5818
    roos5818 Berichten: 15 Member
    december 2018 aangepast
    die getallen zijn meer om het hier duidelijk te maken zonder foto's, en ik heb het hier over die 1 centimeter om er iets concreets haalbaars van te maken zodat het een doel is dat ook echt kan bereiken. Want het gewicht boeit me niks noppes nada.

    Verder ben ik super blij met mijn lichaam ik ben heel slank en super tevreden.Ik weeg me wekelijks om het beetje inbeeld te houden en gemotiveerd te blijven om gezond te eten. Die uitschieters dan heb ik iets van uiteten waarbij ik eet wat de rest eet dat is 1 keer per 6 weken. Weetje dan eet ik maar een keer 3000 calorieën. Je plaats hiermee op een openbare forum nogal een statement over een meisje wat je niet kent🤷🏼‍♀️
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Je plaats hiermee op een openbare forum nogal een statement over een meisje wat je niet kent
    Wellicht heb je gelijk, ik baseer me enkel op hetgeen wat je schrijft (in je starttopic geef je dit grote verschil zelf aan). Ik geef ook aan dat ik het persoonlijk vind dat dit bij mij alarm bellen laat rinkelen. Door de week nuttig je 1300 en in het weekeind gaan de 'remmen los' en zit je tegen de 3000-4000. Het is voor mij een signaal, dat wil niet zeggen dat het daadwerkelijk zo is.
  • roos5818
    roos5818 Berichten: 15 Member
    Misschien is het wel een beetje zo ik eet me niet ziek in het weekend maar de balans is fout. Ik ga mijn best doen om door de week meer te genieten in het weekend niet zo extra te gaan
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Om er niet al te diep op in te gaan, ik zou meer geïnteresseerd zijn in het gedrag/ gedachtegang die er achter zit. Maar daar laat ik het dan even bij :wink:

    Succes :smile: