Te veel eten — Dutch (Netherlands)

Te veel eten

Opties
81joyce81
81joyce81 Berichten: 5 Member
Hallo!

Ik ben nu bijna 2 weken bezig met mijn voeding te loggen, meet alles braaf af maar heb echt het gevoel dat ik ontzettend veel moet eten! Voornamelijk savond. Heb me voorgenomen om clean te gaan eten dus rijst kip en groenten, maar moet dan zo'n groot bord naar binnen werken... Vroeg me af of er nog mensen zijn die dit zo ervaren. Het is trouwens niet zo dat ik door de dag honger heb, helemaal niet eigenlijk. Ik zit nu op 1548 kcl per dag en heb 2 hoge kcl dagen van 1745. (daar kom ik dan maar met moeite aan)

Reacties

  • bavrecindy
    bavrecindy Berichten: 2 Member
    Opties
    Ik heb datzelfde gevoel. Is eigenlijk raar om te merken dat ik te weinig voedinsstoffen binnenkrijg volgens mijn app. Ik vraag me af of ik de calorieën die ik verbruik tijdens het sporten er moet bijrekenen. Wanneer ik meer eet heb ik automatisch te veel cholestrol, suikers, vetten en vezels. Eieren, teveel cholestrol, gedroogd fruit teveel suikers, noten teveel vezels... best ingewikkeld allemaal. Vraag me ook af of de ingebrachte voedingsstoffen wel altijd kloppen.
    Het zal wat zoeken zijn.
    Wel benieuwd naar de ervaringen en tips van anderen.
  • 81joyce81
    81joyce81 Berichten: 5 Member
    Opties
    > @bavrecindy zei:
    > Ik heb datzelfde gevoel. Is eigenlijk raar om te merken dat ik te weinig voedinsstoffen binnenkrijg volgens mijn app. Ik vraag me af of ik de calorieën die ik verbruik tijdens het sporten er moet bijrekenen. Wanneer ik meer eet heb ik automatisch te veel cholestrol, suikers, vetten en vezels. Eieren, teveel cholestrol, gedroogd fruit teveel suikers, noten teveel vezels... best ingewikkeld allemaal. Vraag me ook af of de ingebrachte voedingsstoffen wel altijd kloppen.
    > Het zal wat zoeken zijn.
    > Wel benieuwd naar de ervaringen en tips van anderen.

    Nee de calorieën die je verbruikt met sporten moet je niet erbij rekenen, die heb je dan gewoon extra verbruikt. Ik kijk voornamelijk naar koolhydraten, vetten en eiwitten. Eiwitten kom ik elke dag makkelijk aan maar koolhydraten is nog wel een dingetje🤔 om daar aan te komen eet ik extra rijstwafels met appelstroop (maar dan schieten de suikers idd ook erg omhoog) ook vraag ik me idd af of alle waardes kloppen in mpf...
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Voer je wel alles in? De vetten of oliën waarin je bakt? En wat versta je onder clean eten? Paar plakjes avocado op je toast en je zit zo aan je calorieën 😁
    Ook gezonde schone producten tikken soms aan als een dolle. Tenzij je alleen op rauwkost zit en een klein beetje kip en rijst dan snap ik het wel.
    Ik zit snel aan de calorieën die jij noemt. Misschien je ontbijt, middageten en tussendoortjes iets groter maken zodat je avondmaaltijd een normale portie is.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @bavrecindy zei:
    > Ik heb datzelfde gevoel. Is eigenlijk raar om te merken dat ik te weinig voedinsstoffen binnenkrijg volgens mijn app. Ik vraag me af of ik de calorieën die ik verbruik tijdens het sporten er moet bijrekenen. Wanneer ik meer eet heb ik automatisch te veel cholestrol, suikers, vetten en vezels. Eieren, teveel cholestrol, gedroogd fruit teveel suikers, noten teveel vezels... best ingewikkeld allemaal. Vraag me ook af of de ingebrachte voedingsstoffen wel altijd kloppen.
    > Het zal wat zoeken zijn.
    > Wel benieuwd naar de ervaringen en tips van anderen.

    Het wijkt soms af maar over het algemeen als je goed kijkt kloppen de verhoudingen redelijk. En ja gedroogd fruit is enorm hoog in suikers. Je kan peter 1 perzik eten dan de gedroogde variant en daar een paar stukken van..... Dat zijn meerdere perziken 🤣 Noten tikken per handje heel erg aan.
    Het is in het begin veel lezen en wegen.
    Label voeding niet als goed of fout maar leer wat jij er aan hebt, geeft het je voldoening en past het bij je doelen, kom je aan je macro's.
    Zo blijf ik op koers zonder mezelf etentjes, een patatje of een reep chocola op zijn tijd te ontzeggen.
  • 81joyce81
    81joyce81 Berichten: 5 Member
    Opties
    > @Manga23 zei:
    > Voer je wel alles in? De vetten of oliën waarin je bakt? En wat versta je onder clean eten? Paar plakjes avocado op je toast en je zit zo aan je calorieën 😁
    > Ook gezonde schone producten tikken soms aan als een dolle. Tenzij je alleen op rauwkost zit en een klein beetje kip en rijst dan snap ik het wel.
    > Ik zit snel aan de calorieën die jij noemt. Misschien je ontbijt, middageten en tussendoortjes iets groter maken zodat je avondmaaltijd een normale portie is.

    Probeer mijn voedingschema hier te plaatsen maar lukt me niet echt..
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Maak een screenshot van je schema...
    Ik kom wel eenvoudig aan 2100 calorieën...
    Ik zou soms iets meer vet mogen eten, maar vergeet de croma of olie vaak in te geven.

    Ik val heel langzaam af, dus zal het wel okay zijn
  • 81joyce81
    81joyce81 Berichten: 5 Member
    april 2019 aangepast
    Opties
    > @corneaarts zei:
    > Maak een screenshot van je schema...
    > Ik kom wel eenvoudig aan 2100 calorieën...
    > Ik zou soms iets meer vet mogen eten, maar vergeet de croma of olie vaak in te geven.
    >
    > Ik val heel langzaam af, dus zal het wel okay zijn

    Krijg 't screenshot er niet bijgeplaatst
  • Ro_4R
    Ro_4R Berichten: 15 Member
    Opties
    Ik herken het. Waar ik juist wil aankomen struggle ik ook om genoeg schone en genoeg koolhydraten binnen te krijgen.

    Maar het staat en valt allemaal bij je doel. Wil je afvallen? Of wellicht iets droger?
  • 81joyce81
    81joyce81 Berichten: 5 Member
    Opties
    Heel klein beetje afvallen. Een kilo of 2 en daarna zakken in mijn vetpercentage maar wel met behoud van spieren
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @81joyce81 zei:
    > Heel klein beetje afvallen. Een kilo of 2 en daarna zakken in mijn vetpercentage maar wel met behoud van spieren

    Grappig we hebben wel ongeveer hetzelfde doel. Ik ben niet zo bezig nu met de getallen op de weegschaal. Het is nu spiegelwerk voornamelijk. Ik ben op gewicht.... Zwaarder dan vorig jaar rond deze tijd. Toen was ik doorgeslagen naar 58 kg 😱
    Nu spieropbouw en zoveel mogelijk droog blijven
    Weet je je vetpercentage trouwens??
    Want zakken in vetpercentage betekend afvallen.....
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het zakken in vet is een gevolg van het verliezen van gewicht. Droger worden = afvallen. Dit zijn niet twee verschillende dingen.
  • Ro_4R
    Ro_4R Berichten: 15 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Het zakken in vet is een gevolg van het verliezen van gewicht. Droger worden = afvallen. Dit zijn niet twee verschillende dingen.

    Je hebt gelijk! Ik had dat anders kunnen formuleren. Desalniettemin kan de aanpak wel anders zijn.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    In welk opzicht?
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    ?? Er is maar één aanpak..... Vet verlies je door afvallen.
    Complexer is vet verliezen en tegelijk spieren opbouwen/behouden. Is niet voor iedereen weggelegd. Zeker omdat je niet heel veel wilt zakken in gewicht.
    Volgens mij moet je oppassen dat je niet te snel in calorieën naar beneden gaat want dan verlies je wel spieren.
    @itzhanne82 misschien weet jij daar meer van?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Volgens mij moet je oppassen dat je niet te snel in calorieën naar beneden gaat want dan verlies je wel spieren.
    Als je je spieren wil behouden wil je ervoor zorgen dat wanneer je al behoorlijk laag in vet zit, je energietekort zo 'kort' mogelijk wil houden. M.a.w. als je wat zwaarder/ dikker bent kun je agressiever cutten, dan wanneer je heel lean bent.

    Het is mogelijk om spieren te bouwen in een energietekort, maar dat is wel wat lastiger. Je herstel neemt op den duur af. Het meest optimale is dat je nog steeds progressie boekt in de gym, maar als je kracht hetzelfde is gebleven op het moment dat je cut voorbij is, heb je ook al 'gewonnen', gezien je dat niets of wellicht bijna niets aan spiermassa bent verloren.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Aanvulling nog; vet verliezen en spieren bouwen wordt beschouwd als 'recomp'. Je lichaamsverhouding veranderen zonder dat je afvalt (of heel erg weinig afvalt).
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Aanvulling nog; vet verliezen en spieren bouwen wordt beschouwd als 'recomp'. Je lichaamsverhouding veranderen zonder dat je afvalt (of heel erg weinig afvalt).

    Dit dus...... Ik val niks af maar zit wel in een energietekort... Onsje eraf onsje erbij. Merk wel dat spieren beter zichtbaar worden dus maak blijkbaar nog wel progressie.
    Enige waar ik nu wel een beetje voor vrees is de hoeveelheid cardio die ik doe in de vorm van spinning. Ben bang dat ik straks ineens wel terugval in gewicht.
    Moet dan denk ik mijn energietekort niet te groot maken zoals jij zegt omdat ik al lean ben.
  • Ro_4R
    Ro_4R Berichten: 15 Member
    Opties
    Een interessant artikel over een zienswijze hierover is:

    https://blog.xxlnutrition.com/body-recomp-spier-opbouwen-vet-verliezen/

    Moet wel bekennen dat t niet makkelijk is. Ik ben er nu 4 wkn mee bezig.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ik wordt steeds een beetje lichter... heel langzaam.
    Maar mijn lichaam verandert zienderogen. Vooral met de grote spiergroepen maak ik progressie, de kleinere blijft de kracht gelijk, al lijkt het wel of het aantal herhalingen soms iets meer is.

    Ik schat mijn vetpercentage rond de 20% nu. De bovenste ABS zijn zichtbaar. De onderste nog niet.

    Het lijkt dus op recomp... hiervoor bleef mijn gewicht gelijk. Ben 100 a 200 calorieën per dag gezakt.

    De trainingen zijn wel iets intensiever geworden. Na iets meer dan een uur, ben ik helemaal leeg...

    Voor dat uur eerst 10minuten cardio, als warming up.