Aankomen bij ondergewicht — Dutch (Netherlands)

Aankomen bij ondergewicht

Opties
Hello
Ik ben opzoek naar inspiratie. Mijn bmi is 16.4 en ben ermee bezig om dit terug op een gezond gewicht tz krijgen. Ik weeg momenteel 49 kg en ben 173 cm groot. Ik doe dit in combinatie met krachttraining dus probeer naar 2500 cal per dag toe te gaan.
Ik vind het alleen heel moeilijk om alles te spreiden over 6 maaltijden per dag om zo simpel mogelijk alles goed gedoseerd binnen te krijgen waardoor er veel tijd verloren gaat.
Zijn er mensen die simpele gerechtzn of opties hebben om zo die 6 maaltijden in te vullen?
Alvast dikke merci!
Je mag me altijd toevoegen om mijn dagboek momenteel in te kijken :)

Reacties

  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Volgens mij hoef je niet persé 6 maaltijden . Als het in 4 kan....

    Avocado is wel een calorieën knaller. Walnoten. En zo zijn er nog wel meer als je ff googled
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    Hoe kom je aan zo'n lage BMI?

    Stop met krachttraining, eet 3 gezonde maaltijden per dag en snoep tussendoor wat je lekker vindt. Of anders volg je gewoon mijn dieet. Mijn 2 broodjes haring vandaag gaan je zeker helpen.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    mei 2019 aangepast
    Opties
    Hi Lieselotte, welkom en veel succes!
    Als je vragen hebt ben je hier aan het juiste adres; flink wat leden beschikken over kennis en kunnen je wat verder helpen.


    Hoe kom je aan zo'n lage BMI?

    Stop met krachttraining, eet 3 gezonde maaltijden per dag en snoep tussendoor wat je lekker vindt. Of anders volg je gewoon mijn dieet. Mijn 2 broodjes haring vandaag gaan je zeker helpen.
    Hey Reinder, iedereen is een individu en voeding gaat op maat, ook verschillend dus. Jullie verschillen enorm qua alles, en het ene doel is het andere niet, waardoor het middel (de voeding dus) ook verschillen. Daarom vraag ik je bij deze te stoppen met mensen te adviseren om 'jouw dieet' te eten. Dat werkt misschien voor jou maar is geen goed advies voor anderen, al bedoel je het goed. Dankjewel.

    Beter is om te helpen met kcal behoefte uitrekenen via BMR & TDEE. Om aan te komen moet daar natuurlijk boven ingenomen worden, zodat er gewicht zou moeten bijkomen.
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Je overheerst het forum ook nogal Reinder, met goede bedoelingen ongetwijfeld maar dan mag Laurens de grens best aangeven. Niet eens op een pissige manier, dus relax jij even zou ik zeggen
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    In mijn dagboek en instellingen staat niets over TDEE en BMR want deze app rekent dat voor ons uit. Waarom doe je alsof dat allemaal niet klopt en ben je toch hier moderator geworden? Ik snap dat niet.
    MFP is daar ook niet voor bedoeld en is enkel en alleen een applicatie om voeding bij te houden en inzicht te creëren in je calorieën. MFP houdt geen rekening met lichaamscompositie, je mate van sporten/ trainen, je soort training of sport of bepaalde voedingsbehoefte etc. Daarbij zijn er richtlijnen in de 'fitnesswereld' om je caloriebehoefte te berekenen, welke legitiem zijn, ook al is dat een start en kan ook zo nodig bijgesteld worden.

    Het is een vreemd advies om iemand die juist goed bezig is, te adviseren om te stoppen met krachttraining? Waarom? Waar is dat op gebaseerd?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @lieselottedebuck je hoeft niet per definitie 6 maaltijden te hanteren, dit is puur persoonlijke voorkeur. Ik bijvoorbeeld houd van grotere maaltijden, waardoor ik er in het weekeind 3 heb en door de week 4.

    Simpele gerechten kunnen zijn; pasta (vlees, pastasaus al dan niet zelf of uit een potje/ pakje & pasta), de simpele aardappels, vlees & groente. Ovengerechten kunnen het goed doen, omdat je alles in de oven schuift en er daarna geen omkijken meer naar hebt?

    Ben je overigens specifiek op zoek naar bijvoorbeeld diner? Of kan het ook ontbijt of lunch zijn?
  • lieselottedebuck
    lieselottedebuck Berichten: 8 Member
    Opties
    Ja de reden voor 6 maaltijden is puur omdat het voor mij makkelijker is om zo terug wat meer te kunnen eten en rustig die calorieën te kunnen opbouwen.
    De reden van krachttraining is puur omdat ik het graag doe en ondanks ondergewicht toch wel behoorlijk wat kracht bezit volgens mijn trainer, wat positief is en zeker aangeeft dat hier niet mee dient gestopt te worden.
    En ja de basic pasta etc doe ik nu al, zat voordien te laag in koolhydraten, nu dit terug tot deftig totaal gebracht.
    Ja ik zoek vooral wat gebalanceerde (goed qua voedingswaardes) maaltijden voor na workout en voor gewoon in te plannen als lunch, waar ik niet tveel tijd spendeer eraan.
    Nu knutsel ik soms nog teveel en maak ik het mezelf soms wat moeilijk terwijl het denk ik toch makkelijker kan!

    Toch merci voor al de reacties al!
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Ik vind de diversiteit juist geweldig.
    De 1 moet moeite doen om onder de 2500 te komen en de ander juist andersom.
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    >
    >
    > Het is een vreemd advies om iemand die juist goed bezig is, te adviseren om te stoppen met krachttraining? Waarom? Waar is dat op gebaseerd?

    Ervaringen met een aantal anorexia patiënten, waar ik mee in therapie zat. Als ze ernstig, levensgevaarlijk ondergewicht hadden, mochten ze geen zware activiteiten doen. Lijkt mij ook erg logisch.
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    > @Sandraatje123 zei:
    > Je overheerst het forum ook nogal Reinder, met goede bedoelingen ongetwijfeld maar....

    Wow, ben ik te actief? Dat klinkt als typisch mij inderdaad, dat is wie ik ben, hoe ik leef. Je doet iets met volle overtuiging en inzet, anders kun je het beter laten.

    Overigens is het niet dat ik te actief ben hier, maar er blijkbaar verder weinig gereageerd wordt, op een viertal personen na misschien. Misschien is de Engelse chat wat beter bezocht?
  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    Opties
    Roggebrood met appelstroop, volle ipv magere producten, gedroogd fruit, pindakaas en noten :). Ik kwam er vandaag achter dat kokos (bij de koeling met vers fruit) calorierijk is! Wat voor lunches eet je nu? Het is in het Engels, maar ik vond het inspirerend (ben niet zo'n keukenprinses haha), dus wie weet jij ook: https://youtu.be/bFm7oRm7QuA. Zij doet aan powerliften :smiley:

    Veel succes!
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    > @lieselottedebuck zei:
    > ...
    > De reden van krachttraining is puur omdat ik het graag doe en ondanks ondergewicht toch wel behoorlijk wat kracht bezit volgens mijn trainer, wat positief is en zeker aangeeft dat hier niet mee dient gestopt te worden.
    > ...
    Ah, je hebt een trainer, dat is een ander verhaal. Zolang je verantwoord positief bezig bent, moet het wel goed gaan. Kan zij/hij je geen advies geven voor je maaltijden?

    Wat bedoel je met dat knutselen?
  • lieselottedebuck
    lieselottedebuck Berichten: 8 Member
    Opties
    Gho nu probeer ik vooral mijn cals uit te spreiden over die 6 keer maar wel ontbijt - lunch en avondeten tegen de 450 te zitten en tussendoor rond de 400. Als lunch is het soms brood met bv geitenkaas en peer of hummus en kalkoenfilet en groenten.
    Wraps met bonen en tonijn ofzo
    Avondeten: kip pasta en pesto bijvoorbeeld.
    Zal enkele opties bijvoegen.
    Het probleem is dat alles wat meestal wordt opgenoemd (avocado, noten, pindakaas) voornamelijk vet bijdragen. Terwijl ik over het algemeen genoeg van deze producten wel al nuttig op een dag. Om koolhydraten toe te voegen aan smoothies na workout ga ik dan bvb banaan en brinta erin smijten ofzo maar wil soms ook eens wat anders proberen:p
    @ReinderRendier En ja klopt mensen met anorexia raden ze dit af. Tevens moet je ook weten dat ondergewicht niet steeds met anorexia te maken heeft. Daarnaast is het ook echt niet zomaar een woord waar je mee smijt alsof het niets is en al zeker niet naar mensen die je niet kent..
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Als je je dagboek deelt, kan men je meer helpen omdat we dan kunnen zien wat je eet.

    Nu krijg je idd eerst de standaard suggesties.

    Fruit kan ook veel calorieën opleveren . Met wat minder vet. Smoothies kunnen een lekker alternatief zijn. Om maar wat te noemen.
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    > @lieselottedebuck zei:
    >
    > @ReinderRendier En ja klopt mensen met anorexia raden ze dit af. Tevens moet je ook weten dat ondergewicht niet steeds met anorexia te maken heeft. Daarnaast is het ook echt niet zomaar een woord waar je mee smijt alsof het niets is en al zeker niet naar mensen die je niet kent..

    Even voor de duidelijkheid, ik heb niet gezegd dat jij anorexia hebt. Mij werd gevraagd waarop mijn advies was gebaseerd, en dat was dus vanwege mijn ervaring met anorexia patiënten.

    Wat is dan wel de reden van je ondergewicht, misschien ligt daar de oplossing voor je probleem? Sowieso vind ik het knap hoe goed je weet wat en hoeveel je eet, maar waarom kom jij dan niet aan?
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    @lieselottedebuck ik nodig je even uit. Ik heb nu geen tijd om uitgebreid te reageren. Ik snap wat je bedoelt...... Ik ben van nature tenger gebouwd. Als kind heel slank, als puber dun. Huisarts adviseerde ooit vol vette dingen te eten, slagroom etc
    Maar je wilt gezond eten..... Geen bagger om alleen maar aan te komen in gewicht.
    Veel snappen het niet..... Ze zouden wel willen ruilen om ongestraft taart, chocolade, pizza naar binnen te kunnen schuiven 🙄🙄
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    > @Manga23 zei:
    >
    > Veel snappen het niet..... Ze zouden wel willen ruilen om ongestraft taart, chocolade, pizza naar binnen te kunnen schuiven 🙄🙄
    >
    Klopt, mijn ex was ook altijd net te laag in gewicht, maar ze functioneerde verder normaal. Kwam ook door haar veganistisch dieet vanwege allergie, dat maakt het wel lastig om aan te komen.

    Zo heb ik dat omgekeerd, als je langer bent, oog je dunner, ook met mijn ruim 10 kg overgewicht. Zelfs toen ik 130 kg woog, zagen ze het niet. Dat ontdekte ik toen ik vol trots zei dat ik al ruim 20 kg was afgevallen, en niemand was het opgevallen.

    Je kent jezelf het beste en niemand is gelijk.
  • ReinderRendier
    ReinderRendier Berichten: 152 Member
    Opties
    > @ReinderRendier zei:
    > Moet je nou toch eens uitleggen, @LaurensE1, waarom je mensen dingen adviseert die totaal niets met de methodiek van deze app te maken hebben. In mijn dagboek en instellingen staat niets over TDEE en BMR want deze app rekent dat voor ons uit. Waarom doe je alsof dat allemaal niet klopt en ben je toch hier moderator geworden? Ik snap dat niet.
    >
    > En ik vertel mensen niet dat ze mijn dieet moeten volgen, het was een suggestie en bovendien mij al lang duidelijk dat dat toch niet zou gebeuren, anders had ze de vraag hier niet gesteld.
    >
    > Dit is nu de tweede keer dat je zo pissig op mij reageert, beetje relaxter zou ik erg op prijs stellen, bedankt. 😎

    Nu krijg ik een waarschuwing voor dit bericht, waarschijnlijk omdat ik lastige vragen stel? En als iemand pissig op mij reageert, mag ik dan niet scherp terug kaatsen?

    Ik heb deze app geïnstalleerd vanwege de aanbeveling van en koppeling met Polar, maar iedere keer wordt juist die koppeling onderuit gehaald. Blijkbaar moet ik de input van mijn sporthorloge negeren en ergens op een wazige site mijn TDEE berekenen en gebruiken.

    Ik ben er klaar mee, zeker na deze waarschuwing, en ga verhuizen naar de Engelse chat en zien waar ik mijn beklag kan doen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @ReinderRendier je gaat aan het punt voorbij dat het bepalen of uitrekenen van een 'wazig tdee' het dichtst in de buurt komt van het bepalen van je calorieën. Iets wat allerminst accuraat is, is het laten bepalen van calorieën middels een hartslagmeter of horloge, ook al heb je de allerduurste. Wat ik al eerder heb aangehaald; de calorieën die middels je hartslagmeter worden weergeven zeggen NIETS over je verbruik.

    Je vertelde in een vorige post dat je niet bent afgevallen, en zelfs bent aangekomen. Dit 'bewijst' o.a. dat het afgaan op je verbruik wat Polar aangeeft dat dit veel te hoog wordt ingeschat. Dus ondanks dat polar zegt dat je onder je verbruik zit en hebt gegeten, is dit eigenlijk niet zo. Ja, TDEE zegt niet alles, maar het is een start getal om vervolgens daarop aanpassingen te verrichten als het bijvoorbeeld te weinig of toch teveel is.
  • melissa__kuifje__
    melissa__kuifje__ Berichten: 1 Member
    Opties
    Hallo lieselotte,
    Hier het zelfde probleem, wil ook graag aankomen weeg 51,8 en mijn lengte is 1.67 Ik snap jou helemaal veel mensen vragen of zeggen altijd had ik maar z’n figuur maar wij willen juist wat extra wat dus niet vanzelf gaat! Ik ben deze week begonnen met 6 maaltijden per dag, om aan de calorieën te komen wat best lastig is met een druk leventje kinderen, werk huishouding noem maar op! Ik gebruik sinds 3 dagen ook weight gainer colossus om toch aan of over de hoeveelheid calorieën te komen! Dit is natuurlijk niet als vervanging van de maaltijden maar als extra tussendoortje. Ik moet me volgende week weer wegen dus het zal me benieuwen :-)
    Groetjes Melissa
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    mei 2019 aangepast
    Opties
    @ReinderRendier
    Ik heb je een privebericht met uitleg gegeven, want ik vind het niet netjes dat in het openbaar uit een te zetten. Ik heb je op een normale manier iets gevraagd. Het uitrekenen van TDEE & BMR zijn gewoon adviezen die we geven en dat al langer zo gaat hier, daar zijn we er aan gewend. Je bent niet verplicht dat te volgen. Dat de app wat minder op dat gebied werkt, is nou eenmaal zo.

    De richtlijnen die je overtrad waren 1 en 15. Meer uitleg in het privebericht. Een aanvallende toon en "scherp terugkaatsen" doen we hier niet.

    Je mag uiteraard naar de Engelse community verhuizen. Have fun!
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Even weer on topic.

    Ben je aangekomen?
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Hallo lieselotte,
    Hier het zelfde probleem, wil ook graag aankomen weeg 51,8 en mijn lengte is 1.67 Ik snap jou helemaal veel mensen vragen of zeggen altijd had ik maar z’n figuur maar wij willen juist wat extra wat dus niet vanzelf gaat! Ik ben deze week begonnen met 6 maaltijden per dag, om aan de calorieën te komen wat best lastig is met een druk leventje kinderen, werk huishouding noem maar op! Ik gebruik sinds 3 dagen ook weight gainer colossus om toch aan of over de hoeveelheid calorieën te komen! Dit is natuurlijk niet als vervanging van de maaltijden maar als extra tussendoortje. Ik moet me volgende week weer wegen dus het zal me benieuwen :-)
    Groetjes Melissa
    Hi Melissa, welkom en veel succes! Als je vragen hebt, stel ze gerust.