Weer wat aangekomen... — Dutch (Netherlands)

Weer wat aangekomen...

Opties
Lisette_1986
Lisette_1986 Berichten: 9 Member
Goedemorgen,
Ik probeer van 71 kilo naar 65 te gaan. Nu 28 dagen bezig en was van de week 68,5 en nu vanochtend 69,1. Niet heel motiverend. BMR en TDEE netjes berekend en in de app gezet. En volg die lijnen. Vaak ook elke dag wat calorieën nog over in de app. Ik eet sowieso koolhydraatarm door voedselallergie. Maar kom daardoor wel is boven de voorgeschreven hoeveelheid (goede) vetten en eiwitten. Zou dit de oorzaak zijn dat ik ben aangekomen?

Groetjes Liset

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Weeg je dagelijks, of één moment in de week? Als je alleen wekelijks weegt, dan kan dat het een vertekent beeld geven. Je gewicht fluctueert heel erg, dus je kunt nu net een 'slechte' dag hebben waardoor het lijkt alsof je niets bent verloren. Weeg dagelijks en neem je weekgemiddelde. Zo kun je over een langere periode kijken of je afvalt.

    Dat je koolhydraatarm eet staat los van of je afvalt of niet; het gaat erom dat je in een energietekort zit. Minder eten dan je verbrandt = afvallen. M.a.w. als jij aankomt dan eet je dus boven je onderhoud en zit je in een overschot. Wanneer je afvalt gaat tevens je BMR (& TDEE) naar beneden, omdat je minder weegt. Je calorie-inname dien je daarop bij te stellen.

    Belangrijke punten om aan te denken is;
    1. registreer je alles tot elke drup nauwkeurig? Kloppen je registraties qua voedsel?
    2. Neem je je bakboter en eventueel drank mee in je calorieën?
    3. Heb je cheatdays, die bijvoorbeeld je tekort van de dagen ervoor teniet kunnen doen?

    Het is echt heel simpel; niet afvallen = niet in een tekort zitten.
  • Lisette_1986
    Lisette_1986 Berichten: 9 Member
    Opties
    Heel erg bedankt voor je bericht! Ik weeg inderdaad twee keer per week. Zal ik nu elke dag doen.
    BMR en Tdee heb ik inderdaad nog niet bijgesteld. Nog niet aan gedacht 😏.
    Ik zal nog nauwkeuriger registreren. Bakboter tel ik niet mee 🙈.
    Nog geen cheatday gehad wilde eerst mijn doel bereiken.
    Ik ga er mee aan de gang!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Heel erg bedankt voor je bericht! Ik weeg inderdaad twee keer per week. Zal ik nu elke dag doen.
    Het vergt wel eventjes wat discipline, maar uiteindelijk betere en inzichtelijkere data hoe je gewicht verloopt. Als de trend maar naar beneden gaat over een langere periode.
    BMR en Tdee heb ik inderdaad nog niet bijgesteld. Nog niet aan gedacht 😏.
    Mogelijk oorzaak nummer 1 te pakken... B)
    Ik zal nog nauwkeuriger registreren. Bakboter tel ik niet mee 🙈.
    ZEKER oorzaak nummer 2, bakboter is zo boven de 100 calorieën, vaak meer. Weeg dat maar eens af en voer dit in, dan zul je zien hoe je je verkijkt hierop.
    Nog geen cheatday gehad wilde eerst mijn doel bereiken.
    Cheatday is niet nodig; plan iets lekkers in je caloriebudget. Bij een dieet is het niet de bedoeling dat je je (lekkere) dingen gaat ontzeggen. Hierdoor neemt de fixatie erop alleen maar toe.
  • leym92
    leym92 Berichten: 71 Member
    Opties
    600 gram is geen groot verschil en is niet per definitie vet natuurlijk. Ik was maandag 67,6 kg en de dag erna 69,9 kg :sweat_smile:. Van dagelijks wegen leer je wel veel! Ik vind het persoonlijk te veel gedoe, maar weeg mezelf wel meerdere keren per week. Pas als er 2 weken weinig beweging inzit vind ik het voor mezelf tijd om even kritisch te kijken naar wat ik doe. Voordat ik ongesteld word ben ik ook standaard zwaarder, dus dan sla ik het wegen vaak helemaal over.

    Het klinkt alsof je supergoed bezig bent verder, dus ga vooral zo door :smiley:!
  • Consuela1971
    Consuela1971 Berichten: 19 Member
    Opties
    Het kan ook zijn dat je te weinig eet, te weinig drinkt of teveel zoetstof gebruikt. Als je veel sport kan je spiermassa zijn toegenomen en dat weegt zwaarder dan vet. Kijk ook eens kritisch naar wat je eet. Alleen kcal verminderen heeft weinig zin Alsnje vervolgens hetgeen je mag eten vult met ongezond voedsel. Dan kijkt het of je afvalt maar dan krijg je wel vet rond je organen en dat is ook heel erg ongezond. Zo zie je maar weer dat slank niet altijd betekent dat iemand gezond is.
    Succes
  • ilseverhees
    ilseverhees Berichten: 39 Member
    Opties
    > @Consuela1971 zei:
    > Het kan ook zijn dat je te weinig eet, te weinig drinkt of teveel zoetstof gebruikt. Als je veel sport kan je spiermassa zijn toegenomen en dat weegt zwaarder dan vet. Kijk ook eens kritisch naar wat je eet. Alleen kcal verminderen heeft weinig zin Alsnje vervolgens hetgeen je mag eten vult met ongezond voedsel. Dan kijkt het of je afvalt maar dan krijg je wel vet rond je organen en dat is ook heel erg ongezond. Zo zie je maar weer dat slank niet altijd betekent dat iemand gezond is.
    > Succes

    Serieus? Ik kan me bijna niet voorstellen dat als je in een te kort zit dat je dan toch vet op gaat slaan rond de organen. Een te kort = is het verlies van vet toch?
    Dat je je beter kunt vullen met voedzaam eten begrijp ik. Je voelt je veel langer verzadigd en is veel beter vol te houden. Ow, en zoetstof is mijn grote vriend hoor!
    Ten miste.. ik drink gewoon light frisdrank, gebruik zoetje in de koffie. Zoetstof in de kwark.
    Ik val ook prima af zolang ik maar in een te kort zit.
    Eigenlijk ben ik het dus helemaal niet met je eens 😅😬🤔
  • Lisette_1986
    Lisette_1986 Berichten: 9 Member
    Opties
    Voordat ik ongesteld word ben ik ook standaard zwaarder, dus dan sla ik het wegen vaak helemaal over.

    Ah dit zou ook nog zo kunnen zijn! Zou wel kloppen met mijn periode 🤔. Goede tip! Dank je!
  • Consuela1971
    Consuela1971 Berichten: 19 Member
    Opties
    @ilseverhees, gelukkig gaat het niet om wie je gelooft of niet. Het gaat om de feiten en die liegen er niet om. Voor mijn studie woog ik 60 kg met een lengte van 1.76, hartstikke slank. Toch last van vage klachten. Bij de echo bleek dat ik o.a. levevervetting had terwijl ik geen alcohol drink, geen overgewicht had en geen diabetes. Suiker en glucose fructose bleken de boosdoeners. Inmiddels allerlei opleidingen op dit gebied gevolgd en in de snijzaal mensen gezien die hartstikke slank zijn en vol vet rond de organen hadden zitten. Jong overleden door hart en vaatziekten. Google er maar eens op dan vind je heel veel info over vette organen. Het is belangrijk dat mensen zich hier bewust van zijn en dus kcal minderen maar wel gezond gaan eten anders ben je alleen maar dun en van binnen ziek. Even een linkje, er zijn er meer https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/uiterlijk/ook-slanke-mens-moet-orgaanvet-te-lijf/item28468
  • Lisette_1986
    Lisette_1986 Berichten: 9 Member
    Opties
    > @Consuela1971 zei:
    > Het kan ook zijn dat je te weinig eet, te weinig drinkt of teveel zoetstof gebruikt. Als je veel sport kan je spiermassa zijn toegenomen en dat weegt zwaarder dan vet. Kijk ook eens kritisch naar wat je eet. Alleen kcal verminderen heeft weinig zin Alsnje vervolgens hetgeen je mag eten vult met ongezond voedsel. Dan kijkt het of je afvalt maar dan krijg je wel vet rond je organen en dat is ook heel erg ongezond. Zo zie je maar weer dat slank niet altijd betekent dat iemand gezond is.
    > Succes

    Door twee jaar ziekte ben ik al heel gezond gaan eten. Bio groente en fruit, alles e nr en suiker/zoetstof vrij, door voedsel allergie glutenvrij, gezuiverd water enz. Het is nu gewoon een leefstijl geworden waar me goed bij voel.
    Ja ik heb er ook meer over gelezen over vet rond organen. Zeker een ding om mee te nemen al wil je wel of niet afvallen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Suiker en glucose fructose bleken de boosdoeners
    Met welke onderbouwing? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.
    Inmiddels allerlei opleidingen op dit gebied gevolgd en in de snijzaal mensen gezien die hartstikke slank zijn en vol vet rond de organen hadden zitten. Jong overleden door hart en vaatziekten
    Ik denk dat hier enige context op zijn plaats hoort. Er zoveel studies gedaan en er is niet direct een relatie van suiker en obesitas of visceraal vet. Genen en erfelijkheid spelen hier óók een rol in. Daarnaast kan een dik persoon relatief 'gezond' zijn, waarbij een slanke den ogenschijnlijk 'gezond' oogt. Leefstijl speelt ook een rol en beweging net zo goed.
    Het is belangrijk dat mensen zich hier bewust van zijn en dus kcal minderen maar wel gezond gaan eten anders ben je alleen maar dun en van binnen ziek
    Ook hier; context. Hoe kun je dit zomaar zeggen zonder (wetenschappelijke) onderbouwing? Natuurlijk is het letten op voeding goed om te doen, maar met light producten is niks mis. Hier is zoveel onderzoek naar gedaan en elke keer veilig bevonden. Daarna is het gek te stellen dan wanneer je afvalt je alleen maar dun en ziek van binnen bent. Als je geen drol uitvoert qua sport dan kun je inderdaad dun zijn (weinig spiermassa), maar 'ziek' zijn is behoorlijk relatief en vrij interpretabel. Want definieer "ziek".

    Laat ik afsluiten met dat het zeker goed van je is om aan te geven dat er vooral bewustzijn gecreëerd kan worden wanneer je bezig gaat met voeding in algemene zin, maar angst aanjagen (in mijn ogen) voor zoetstoffen of guilty pleasures is niet op zijn plaats. Want ik denk dat iedereen hier wel weet wat gezond is en eigenlijk draait alles om balans.
  • ilseverhees
    ilseverhees Berichten: 39 Member
    Opties
    Consuela,
    Ik ga ook niet beweren dat visceraal vet niet bestaat of dat dat niet ongegezond is. Denk alleen niet dat je van zoetstof aan kunt komen en dat ook het visceraal vet niet kan toenemen zolang je in een tekort zit..
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je komt ook niet aan van zoetstof. Er zitten geen calorieën in... en van niks kun je niet aankomen.
  • ilseverhees
    ilseverhees Berichten: 39 Member
    Opties
    Zou een mooie boel worden.. als je van “zoet” “proeven” aan zou kunnen komen, is het volgende het aankomen van het “ruiken” van lekkere “vette” snacks en patat 😉
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Zulke beweringen zetten de drempel alleen hoger voor mensen die denken dat ze alleen af kunnen vallen door bioproducten, zich volstoppen met groente en fruit, een hele groep aan voedingsmiddelen uitsluiten uit angst of geen vetten/koolhydraten willen opnemen. Het gaat erom dat je leert alles met mate te eten en daarmee een redelijk tekort opbouwt. Wil je grotere porties dan hoort daar meer beweging bij. Zolang je maar meer verbrandt dan je eet.
    Exact dit! Mooi verwoord :smile:
  • Consuela1971
    Consuela1971 Berichten: 19 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Suiker en glucose fructose bleken de boosdoeners

    > Met welke onderbouwing? Daar ben ik dan wel benieuwd naar.

    De artsen en wetenschappelijke onderzoeken. Het is namelijk zo dat als ik iets aangeef dit altijd op basis van wetenschappelijke onderzoeken is. Zoals hier ook te lezen valt bij pub met en hierover zijn veel onderzoeken gedaan.

    https://www.ncbi.nlm.nih.gov/m/pubmed/23390127/

    Lipogenese is een proces in de lever waarbij enkelvoudige suikers, zoals glucose, worden omgezet in vetzuren. Deze vetzuren worden vervolgens, veresterd met glycerol, omgezet in triglyceride. Door lipogenese en daaropvolgend de triglyceridesynthese is het lichaam in staat om energie efficiënt voor langere tijd op te slaan in de vorm van vetten. Deze vetten worden vooral opgeslagen rondom organen en onder de huid. Lipogenese wordt gestimuleerd door een hoge bloedsuikerspiegel en hoge insulineconcentratie. Lipogenese wordt in gang gezet als alle opslagruimte voor glucose in de lever en spieren vol is.
    Dus ook voor gezonde mensen is het belangrijk om zo min mogelijk insuline pieken te hebben anders ligt diabetes type 2 op de loer.

    Inmiddels allerlei opleidingen op dit gebied gevolgd en in de snijzaal mensen gezien die hartstikke slank zijn en vol vet rond de organen hadden zitten. Jong overleden door hart en vaatziekten
    >
    >
    >
    > Ik denk dat hier enige context op zijn plaats hoort. Er zoveel studies gedaan en er is niet direct een relatie van suiker en obesitas of visceraal vet.

    Volgens het onderzoek hierboven is daar weldegelijk sprake van. Google maar op dietary fructose en pub me geeft een scala aan onderzoeken.

    Genen en erfelijkheid spelen hier óók een rol in. Daarnaast kan een dik persoon relatief 'gezond' zijn, waarbij een slanke den ogenschijnlijk 'gezond' oogt. Leefstijl speelt ook een rol en beweging net zo goed.

    Ja, natuurlijk speelt dat mee maar je weet niet hoe jouw genen reageren.

    > Het is belangrijk dat mensen zich hier bewust van zijn en dus kcal minderen maar wel gezond gaan eten anders ben je alleen maar dun en van binnen ziek
    >
    >
    >
    > Ook hier; context. Hoe kun je dit zomaar zeggen zonder (wetenschappelijke) onderbouwing? Natuurlijk is het letten op voeding goed om te doen, maar met light producten is niks mis.

    Dat heb ik ook nergens geschreven hoor. Wel is zo dat bij light soms extra suikers zijn toegevoegd voor de smaak. Etiketten lezen is dus wel belangrijk.

    Hier is zoveel onderzoek naar gedaan en elke keer veilig bevonden.

    In een ander topic had ik een link voor je geplaatst waar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat onze hersenen wel degelijk reageren op zoetstoffen. En daarbij zeg ik dus niet dat het slecht is.

    Daarna is het gek te stellen dan wanneer je afvalt je alleen maar dun en ziek van binnen bent.

    Euh, waar zeg ik dat? De context is kcal minderen en alleen vullen met ongezond voedsel, dat is wat ik aangeef.

    Als je geen drol uitvoert qua sport dan kun je inderdaad dun zijn (weinig spiermassa), maar 'ziek' zijn is behoorlijk relatief en vrij interpretabel. Want definieer "ziek".

    Vet rond je organen, dat geef ik toch aan?
    >
    > Laat ik afsluiten met dat het zeker goed van je is om aan te geven dat er vooral bewustzijn gecreëerd kan worden wanneer je bezig gaat met voeding in algemene zin, maar angst aanjagen (in mijn ogen) voor zoetstoffen of guilty pleasures is niet op zijn plaats. Want ik denk dat iedereen hier wel weet wat gezond is en eigenlijk draait alles om balans.

    Geen idee waar jij leest dat ik angst voor zoetstoffen of guilty pleasures aanjaag. Ik geef aan dat minder kcal goed is om af te vallen maar dat het soort kcal wel belangrijk is. Alleen ongezond levert op de lange termijn gezondheidsproblemen op. En natuurlijk mag je wel eens lekker snoen of wat dan ook. Ik beweer nergens dat dat niet zou kunnen.

    En nee, niet iedereen weet wat wel of niet gezond is. Ook niet op dit forum. En dat is de reden dat ik kennis deel zodat mensen op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen op dit gebied en zelf verder kunnen googlen opdat ze voor zichzelf weloverwogen keuzes kunnen maken.

    Nu bezig met een studie epigenetica. Hier wordt o.a. duidelijk dat insuline resistentie kan worden doorgegeven via de genen omdat constant verkeerde voeding eten ervoor zorgt dat de genen hun software aanpassen. Epigenetische adapatie heet dat. Allemaal wetenschappelijk onderbouwt.