Rijst — Dutch (Netherlands)

Rijst

Opties
Cindy_dNP
Cindy_dNP Berichten: 21 Member
Kunnen jullie me even helpen?

Ik had zo'n box gekocht in de Aldi om gele curry te maken.

Heb het recept wat aangepast en extra groenten toegevoegd (eet heel graag veel groenten en minder van de rest).

Heb dus zelf een recept aangemaakt, maar ik weet nu niet hoe ik het gewicht van de rijst moet ingeven. Is dat ongekookt of gekookt? Want dat scheelt dan wel in kcal 😉

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Altijd ongekookt of onbereid producten afwegen en invoeren; niet bereid.
  • rickvanrijn
    rickvanrijn Berichten: 27 Member
    Opties
    Probeer 1 standaard manier aan te houden van afwegen. Weeg altijd onbereid of bereid af. Ik zou zelf voor onbereid gaan, omdat dit vaak op deze producten al aangegeven staat.
  • rickvanrijn
    rickvanrijn Berichten: 27 Member
    juli 2019 aangepast
    Opties
    Als je het vergeten bent af te wegen, worden deze maten vaak aangehouden:

    Pasta: ongekookt 100g = gekookt ~ 250g
    Rijst: ongekookt 100g = gekookt ~ 295g

    Let op! Het invoeren van kcal is meestal (9/10x) een richtlijn en blijft schatten. Dit zorgt er alleen voor dat je een rode draad hebt voor jezelf.
  • Cindy_dNP
    Cindy_dNP Berichten: 21 Member
    Opties
    Oké dan heb ik het toch juist gedaan 😁
    Had beiden gewogen en opgeschreven zodat ik m'n recepet nog kon aanpassen indien nodig.

    Ik weeg altijd alles 1st af voor ik het bereid zeker als ik een recept aanmaak.

    Schep ik het op m'n bord zoals gisterenavond weeg ik af wat er dan op komt.

    Dus zoals gisteren was het gekookte aardappelen, afgekookte bloemkool, bieslookvinaigrette en gebakken snitzel.
    Of moet ik deze dan ook onbereid afwegen?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Alles onbereid afwegen, wat ik eerder aangaf. Bijvoorbeeld; rauwe aardappelen afwegen, dan invoeren in MFP. Vervolgens uiteraard koken of bakken (wel de olie afwegen en meerekenen natuurlijk).
  • Cindy_dNP
    Cindy_dNP Berichten: 21 Member
    Opties
    Oei dat word puzzelen dan 🤦‍♀️ ik kook vaak aardappelen voor 2 dagen zodat ik wat meer tijd met de kids kan doorbrengen en zoals ik nu met m'n rug sukkel, maar 1x lang moet rechtstaan/stilstaan 🤷‍♀️

    Maar ik zal er rekening mee houden, en het op die manier doen 😉
  • Just_Renate
    Just_Renate Berichten: 14 Member
    Opties
    Onbereide rijst verschilt nogal t.o.v. bereide rijst! Ik zou dan echt véél teveel koolhydraten binnen krijgen uit rijst! Ik vraag me dus af of dit zo'n goede tip is?

    En zoals kip ...na bereiden verlies je ongeveer een derde aan gewicht van de kip (vocht) en dan zou ik veel te weinig eiwitten binnen krijgen.
    Mij is daarom geleerd altijd bereid te wegen.
  • DreDVD
    DreDVD Berichten: 11 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Alles onbereid afwegen, wat ik eerder aangaf. Bijvoorbeeld; rauwe aardappelen afwegen, dan invoeren in MFP. Vervolgens uiteraard koken of bakken (wel de olie afwegen en meerekenen natuurlijk).

    😫😫😫😫😫😫😫😫
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Onbereide rijst verschilt nogal t.o.v. bereide rijst! Ik zou dan echt véél teveel koolhydraten binnen krijgen uit rijst! Ik vraag me dus af of dit zo'n goede tip is?
    De reden dat dit wel een legitieme manier is van invoeren en noteren is omdat de voedingswaarde van een product bijna altijd geld voor het onbereide product. Daarnaast verschilt de koolhydraatinname per persoon, dus wat voor jou veel koolhydraten zijn, kan voor een ander nog niet eens de helft van de macro's zijn.
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Maar het is toch juist minder in gewicht ongekookt en dus nooit ongunstig dat het ongekookt gewogen moet worden?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wellicht, alleen zijn er ook mensen die bijvoorbeeld van de 10gr olijfolie er uiteindelijk 5gr registreren, omdat er bakvet achter is gebleven in de pan. En uiteindelijk, als je consistent bent met één manier dan is het ook oké. Zo lang je afvalt zit men in een tekort en doet de manier van registreren en/of afwegen er niet toe. :#
  • Just_Renate
    Just_Renate Berichten: 14 Member
    Opties
    > @Sandraatje123 zei:
    > Maar het is toch juist minder in gewicht ongekookt en dus nooit ongunstig dat het ongekookt gewogen moet worden?

    Precies dit!
  • Just_Renate
    Just_Renate Berichten: 14 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Onbereide rijst verschilt nogal t.o.v. bereide rijst! Ik zou dan echt véél teveel koolhydraten binnen krijgen uit rijst! Ik vraag me dus af of dit zo'n goede tip is?
    >
    >
    >
    > De reden dat dit wel een legitieme manier is van invoeren en noteren is omdat de voedingswaarde van een product bijna altijd geld voor het onbereide product. Daarnaast verschilt de koolhydraatinname per persoon, dus wat voor jou veel koolhydraten zijn, kan voor een ander nog niet eens de helft van de macro's zijn.

    Nee maar in mijn voedingsschema's staat duidelijk vermeld; 100gr gekookte rijst.
    Als ik dit ongekookt zou wegen en dan dan 100gr neem, heb ik in de gekookte variant veel mee en kom ik ontzettend ver boven mijn daginname kwa koolhydraten.
    Staat natuurlijk helemaal los of iemand 100 of 150gr nodig is op een dag!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nee maar in mijn voedingsschema's staat duidelijk vermeld; 100gr gekookte rijst.
    Dan is dat een ander verhaal natuurlijk, want dan zou je moet gissen wat het ongekookt zou zijn. Wat ik net nog toevoegde; als je maar consistent één manier van wegen en invoeren hanteert. Dan kan het niet verkeerd gaan :smile:
  • Just_Renate
    Just_Renate Berichten: 14 Member
    Opties
    > @Sandraatje123 zei:
    > Maar het is toch juist minder in gewicht ongekookt en dus nooit ongunstig dat het ongekookt gewogen moet worden?

    Foutje..niet dit hahaha. Als je 100gr ongekookt weegt en het is gekookt 150gr dan krijg je dus 50% teveel binnen.

    In mijn voedingsschema's staan ook altijd de voedingswaarde van bereide voedingsmiddelen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Foutje..niet dit hahaha. Als je 100gr ongekookt weegt en het is gekookt 150gr dan krijg je dus 50% teveel binnen.
    Daarom ook; of alleen gekookt afwegen, of alleen ongekookt. :sunglasses:
  • Just_Renate
    Just_Renate Berichten: 14 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Foutje..niet dit hahaha. Als je 100gr ongekookt weegt en het is gekookt 150gr dan krijg je dus 50% teveel binnen.
    >
    >
    >
    > Daarom ook; of alleen gekookt afwegen, of alleen ongekookt. :sunglasses:

    Oké ik begrijp nu wat je bedoelt! Hahaha lastig uit te leggen ook dit :D
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Zolang we elkaar uiteindelijk maar begrijpen 👍🏻😀
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Zeker :smile: