Caloriearm brood onzin? — Dutch (Netherlands)

Caloriearm brood onzin?

Poecillia
Poecillia Berichten: 42 Member
juli 2019 aangepast in Voedsel en voeding
Ik heb vandaag een caloriearm brood gekocht: koolhydraat verlaagd brood van de Lidl. Ik dat brood vergelijken met normaal brood en wat blijkt: het heeft evenveel calorieën als normaal brood! Ook andere zogenaamde caloriearme broden van AH of Jumbo zitten zo rond de 80 calorieën per sneetje. Mijn conclusie: caloriearm brood is onzin, of mis ik iets?

Reacties

  • Just_Renate
    Just_Renate Berichten: 14 Member
    Caloriearm brood? Staat dat letterlijk zo op de verpakking? Of staat er koolhydraatarm/ koolhydraat beperkt?
    Want dat laatste betekend niet per definitie dat er ook minder calorieën in zitten!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Je bedoelt denk ik koolhydraatarm? Ingaande op je vraag; onzin of niet... Het is maar hoe je het bekijkt. De term "caloriearm" is behoorlijk vrij interpretabel. Iets wat de een caloriearm vindt, vind een ander weer niet. Wederom een mooie truc door de maatschappij om iets te verkopen met een bepaald label waar mensen betekenis aan gaan hangen. Wanneer je op je calorieën moet letten is het handig als je labels leert lezen; hoeveel is iets per 100gr (en wanneer je op je macro's let kijk je ook naar de verhoudingen).
  • Poecillia
    Poecillia Berichten: 42 Member
    > @Just_Renate zei:
    > Caloriearm brood? Staat dat letterlijk zo op de verpakking? Of staat er koolhydraatarm/ koolhydraat beperkt?
    > Want dat laatste betekend niet per definitie dat er ook minder calorieën in zitten!

    Ik dacht dat calorieën en koolhydraten 1:1waren. Maar ze vervangen de koolhydraten dus door olie van zaden en dus is het eerder meer dan minder calorieën. Is er ook echt caloriearm brood of moet ik dat zelf bakken?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Wat bedoel je precies met caloriearm brood? Je bedoelt gewoon brood waar bijvoorbeeld de helft minder calorieën in zitten? Je hebt wel koolhydraatarm brood, wat meer eiwitten heeft, maar dan nog is brood vaak, in welke verhouding ook, rond de 350kcal per 100gr.
  • Poecillia
    Poecillia Berichten: 42 Member
    Brood bestaat voor een groot deel uit meel dat weer voornamelijk uit koolhydraten bestaat. Dat was ooit nodig omdat we veel fysieke arbeid deden. Waarom zou je nu geen vulstoffen aan brood toevoegen waardoor de hoeveelheid calorieën daalt? Een geschikte vulstof is cellulose E460. Daar wordt op sommige websites erg nerveus over gedaan, maar het is een bestanddeel van alle plantaardige producten. In het verleden hebben we gestreefd naar brood van zo zuiver mogelijk meel. Ik pleit ervoor om weer onzuiver brood te gaan eten. Aardige toelichting op cellulose: https://www.foodlog.nl/artikel/culinair-ontdekt-cellulose/
  • rickvanrijn
    rickvanrijn Berichten: 27 Member
    Poecillia... caloriearm brood bestaat niet. Koolhydraatarm wel. Dat is het brood dat je gekocht hebt. Zelf eet ik dit ook, omdat ik zo onder mijn koolhydraat doel blijf. Ook zitten hier meer eiwitten in verwerkt. Brood komt vaak overeen met de hoeveelheid kcal die erin zitten. Wil je caloriearm brood? Eet dan geen brood
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Wil je caloriearm brood? Eet dan geen brood
    Gheghe... ja, eigenlijk is dat wel het meest voor de hand liggende advies :sunglasses:

    Ik persoonlijk vind brood echt heel lekker, maar past momenteel even niet in mijn macro's. Dat komt wel weer als ik in de bulk ga. Dus je zou het bijvoorbeeld ook even als iets tijdelijks zien; dat je het brood even links laat liggen.
  • Poecillia
    Poecillia Berichten: 42 Member
    > @rickvanrijn zei:
    > Poecillia... caloriearm brood bestaat niet. Koolhydraatarm wel. Dat is het brood dat je gekocht hebt. Zelf eet ik dit ook, omdat ik zo onder mijn koolhydraat doel blijf. Ook zitten hier meer eiwitten in verwerkt. Brood komt vaak overeen met de hoeveelheid kcal die erin zitten. Wil je caloriearm brood? Eet dan geen brood

    Waarom is je koolhydraten doel belangrijker dan je calorieën doel? Ik vind het verschil trouwens niet groot. Ik ga eens wat experimenteren doen met caloriearm brood. Berkenmeel lijkt me wel wat.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Koolhydraten zijn niet hetzelfde als calorieën? Calorieën bestaan uit energie wat vanuit macro's komen; koolhydraten, eiwitten en vetten. Deze verhoudingen zorgen samen voor je calorieën. Er bestaat geen "caloriearm" brood. Het 'normale' brood wat wij kennen bestaat simpelweg als product het meest uit koolhydraten. Net als dat het product als een ei uit eiwitten en vetten bestaat.
  • rickvanrijn
    rickvanrijn Berichten: 27 Member
    > @Poecillia zei:
    > > @rickvanrijn zei:
    > > Poecillia... caloriearm brood bestaat niet. Koolhydraatarm wel. Dat is het brood dat je gekocht hebt. Zelf eet ik dit ook, omdat ik zo onder mijn koolhydraat doel blijf. Ook zitten hier meer eiwitten in verwerkt. Brood komt vaak overeen met de hoeveelheid kcal die erin zitten. Wil je caloriearm brood? Eet dan geen brood
    >
    > Waarom is je koolhydraten doel belangrijker dan je calorieën doel? Ik vind het verschil trouwens niet groot. Ik ga eens wat experimenteren doen met caloriearm brood. Berkenmeel lijkt me wel wat.

    Oké ik denk niet dat je het hele verhaal begrijpt... Ik koop het zodat ik onder m'n koolhydraten doel blijf en er zitten bijna 2x zoveel eiwitten in wat helpt om m'n eiwitdoel te halen! Dit heeft even niks met calorieën te maken.... begin eerst eens met het los zien van die dingen. Koolhydraten en calorieën zijn niet hetzelfde. Maar succes met je berkenmeel :)