Gemakkelijk alternatief voor brood - Pagina 2 — Dutch (Netherlands)

Gemakkelijk alternatief voor brood

Opties
2»

Reacties

  • rddd8
    rddd8 Berichten: 35 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > (Quote)
    > Van vezels an sich val je niet af. Sowieso val je van geen enkel product af. Je valt af omdat je meer energie verbrand dan je binnen krijgt. Vezels kunnen je een langer verzadigend gevoel geven, waardoor je minder snel eet en dus de kans tot overeten verkleind. Er bestaan geen 'gezonde' koolhydraten. Je hebt simpelweg snelle en complexe koolhydraten; geen van beide is 'slecht' in isolatie.
    >
    > Daarnaast; vet verbranden doe je door een energietekort, ongeacht wat je eet.
    > (Quote)
    > Heb je voor deze stelling een onderbouwing? Maar om het te betrekken op mijn persoonlijke situatie; mijn laatste maaltijd is het grootste van allemaal, omdat ik uit het werk ga trainen (dus ja, ik werk overdag). Het maakt helemaal niets uit of je in de avond weinig of veel doet. Het gaat om het totaal. Als jij overdag niks eet, maar bijvoorbeeld één grote maaltijd in de avond nuttigt, en deze binnen je kcal behoefte blijft, val je alsnog af.


    Je kent vast wel de uitdrukking ‘ Breakfast like a king, lunch like a prince and dine like a pauper to stay healthy’. Er zijn onderzoeken gedaan naar allerlei effecten wat laat eten voor effect kan hebben op je gezondheid. Wat mij persoonlijk is opgevallen, dit is niks meer dan een observatie. Is dat in landen als China bijvoorbeeld. De gemiddelde mens, wat gezonder lijken, minder overgewicht hebben en wat langer leven dan bijvoorbeeld westerse landen. Dat heeft te maken met wat ze eten en hoe laat ze dat consumeren. Want je lichaam doet niet gedurende dag het zelfde, maar is zowat elke uur bezig met wat anders. En ik denk dat als je ‘s avonds laat nog heel wat te verteren hebt dat dat niet erg optimaal is voor je gezondheid. Uiteraard speelt wat je eet ook een grote rol.

    Daarnaast geloof ik ook dat er een grote verschil zit in fysiek actief zijn en alleen je hersenen die actief zijn. Wat dus in je slaap het geval is. Dus overdag zul je wat meer energie nodig hebben dan ‘s nachts. En na de training een goed maal eten is alleen maar beter. Vooral als je spiermassa wil opbouwen. Maar in jouw geval, na je training ben je heel wat calorieën kwijt en moet daarvoor wat in de plaats. Dus lijkt het mij niet meer dan logisch dat je de juiste voeding en een eiwitshake bv. inneemt.

    Dit is mijn persoonlijke mening. En onderzoeken wijzen ook elke keer op wat anders, dat is ook nooit 100% waterdicht.
  • Yidrey
    Yidrey Berichten: 29 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Het soort calorieën wat je binnenkrijgt speelt wel degelijk mee. Een tekort is idd een tekort, maar zo simpel is het niet. Het lichaam gaat anders om met koolh, eiwit en vet. Genoeg studies hierover te vinden.
    Het is maar net hoe complex je het wilt maken, dus in de basis is het wel degelijk zo simpel. Mensen máken het graag complex, met een mooi verhaal, dieet of weet ik wat. De basisregel is en blijft de energiebalans. Ja, thermisch effect van voeding speelt mee, maar de energiebalans blijft de basis. Het gaat om afvallen, niet om hoe je lichaam omgaat met verschillende soorten voeding. Niemand kan om de natuurkundige wet van de thermodynamica heen. Dat zou hetzelfde zijn als dat je zou ontkennen dat er zwaartekracht zou bestaan.

    Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Zal proberen mijn standpunt toe te lichten. Waarom ik zeg dat het niet zo makkelijk is bedoel ik met het feit is dat wat voor soort voeding en hoe je bepaalde voeding tot je neemt wel belangrijk is. "Loze" koolhydraten zoals wit meel, gefrituurde aardappel, dus hoge glycemische index, zorgt voor een piek in insuline. Insuline is een hormoon welke de glucosestofwisseling regelt en speelt een rol bij de vetstofwisseling. Wanneer insuline piekt betekend dus dat je op dat moment geen vet verbrand, want insuline is een "storage" hormoon, het zorgt ervoor dat je cellen worden gevoed. Wanneer er genoeg glucose is in je spieren en lever aanwezig is, wordt energie opgeslagen als vet. Nu betekend het niet dat er geen plaats is voor deze voedingsmiddelen. Stel je hebt zwaar gefitnessed dan kan het zo zijn dat je achteraf je glycogeen voorraad wilt aanvullen en dit kan dan prima met rijst of spaghetti. Dieet van een wielrenner is anders dan die van een bodybuilder. Ook het tijdstip van voeding nuttigen verschilt.
    Vezels in dit geval zijn ook belangrijk omdat deze de afgifte van de glucose in je darmen vertraagd.
    Bijvoorbeeld ook wanneer je vast, dan is het niet handig wanneer je je vastperiode wilt verbreken met snelle koolhydraten en vet gecombineerd. Snelle koolhydraten zorgt voor een piek van je insuline, dus het vet wat je eet zal worden opgeslagen.
    Proteïne idd zoals je zegt hebben een thermisch effect. Het verbranden van proteïne geeft een extra verbrandingseffect van 20 procent. Dus iets hoger in je eiwitten kan ervoor zorgen dat je door anders te eten iets meer kan verbranden.

    Op trainingsdagen bijvoorbeeld kan je iets voor en na je training koolhydraten nuttigen en op niet trainingsdagen lager in je koolhydraten en hoger in je eiwitten. Dus wat je eet en wanneer je iets eet is wel degelijk van belang. Was je lichaam maar zo makkelijk. Dan kan je net zo goed zeggen tegen iemand die overgewicht heeft, je bent te dik, je moet minder eten.
    Iemand die 30 kilo overgewicht heeft maakt het idd niet zo veel uit.Minder eten, meer bewegen en je valt af.
    De laatste kilo's gaan er moeilijk vanaf dan moet je echt wel dingen anders doen.

  • worfke
    worfke Berichten: 3 Member
    Opties
    'S ochtends 40g havermout met 100ml melk, 2 minuutjes in de microgolf en klaar.

    'S avonds eet ik bij honger wortels, appels of kiwi.
  • Cindy_dNP
    Cindy_dNP Berichten: 21 Member
    Opties
    Hier eet ik 's morgens 30gr special K (natuur of met zwarte chocolade in) en 100ml halfvolle melk. En 's middags of 's avonds (naargelang ik werken ben of thuis ben) brood. Ik eet dus maar 1x/dag brood ipv 2x/dag zoals vroeger. 😉 Ook mijn man doet dit maar die eet 80gr special K (natuur, met zwarte chocolade of rode vruchten) en 200ml halfvolle melk, die eet wel 's middags warm (ik maak dan het eten klaar voor mij en de kids om 16u en vul zijn potje voor daags nadien) en 's brood als hij thuiskomt van het werk.

    Hier kijken we vooral dat we volkorenbrood, speltbrood, roggebrood ofzo eten. Maar aangezien we sinds het weekend weer zelf brood bakken en nog witte bloem hadden steken (die bijna vervalde) maken we nu eerst die op. Nadien gaan we weer aan de slag met hogergenoemde broodsoorten 😊
  • freak6286
    freak6286 Berichten: 1 Member
    Opties
    Kellogs :) heel voedzaam en weinig calorieën
  • Ineke4203
    Ineke4203 Berichten: 15 Member
    Opties
    > @Yidrey zei:
    > (Quote)
    >
    > Ik weet niet eens waar ik moet beginnen. Zal proberen mijn standpunt toe te lichten. Waarom ik zeg dat het niet zo makkelijk is bedoel ik met het feit is dat wat voor soort voeding en hoe je bepaalde voeding tot je neemt wel belangrijk is. "Loze" koolhydraten zoals wit meel, gefrituurde aardappel, dus hoge glycemische index, zorgt voor een piek in insuline. Insuline is een hormoon welke de glucosestofwisseling regelt en speelt een rol bij de vetstofwisseling. Wanneer insuline piekt betekend dus dat je op dat moment geen vet verbrand, want insuline is een "storage" hormoon, het zorgt ervoor dat je cellen worden gevoed. Wanneer er genoeg glucose is in je spieren en lever aanwezig is, wordt energie opgeslagen als vet. Nu betekend het niet dat er geen plaats is voor deze voedingsmiddelen. Stel je hebt zwaar gefitnessed dan kan het zo zijn dat je achteraf je glycogeen voorraad wilt aanvullen en dit kan dan prima met rijst of spaghetti. Dieet van een wielrenner is anders dan die van een bodybuilder. Ook het tijdstip van voeding nuttigen verschilt.
    > Vezels in dit geval zijn ook belangrijk omdat deze de afgifte van de glucose in je darmen vertraagd.
    > Bijvoorbeeld ook wanneer je vast, dan is het niet handig wanneer je je vastperiode wilt verbreken met snelle koolhydraten en vet gecombineerd. Snelle koolhydraten zorgt voor een piek van je insuline, dus het vet wat je eet zal worden opgeslagen.
    > Proteïne idd zoals je zegt hebben een thermisch effect. Het verbranden van proteïne geeft een extra verbrandingseffect van 20 procent. Dus iets hoger in je eiwitten kan ervoor zorgen dat je door anders te eten iets meer kan verbranden.
    >
    > Op trainingsdagen bijvoorbeeld kan je iets voor en na je training koolhydraten nuttigen en op niet trainingsdagen lager in je koolhydraten en hoger in je eiwitten. Dus wat je eet en wanneer je iets eet is wel degelijk van belang. Was je lichaam maar zo makkelijk. Dan kan je net zo goed zeggen tegen iemand die overgewicht heeft, je bent te dik, je moet minder eten.
    > Iemand die 30 kilo overgewicht heeft maakt het idd niet zo veel uit.Minder eten, meer bewegen en je valt af.
    > De laatste kilo's gaan er moeilijk vanaf dan moet je echt wel dingen anders doen.
    Zó blij met deze uitleg! Want zo sta ik er ook in! Ik word een beetje zat van die opmerking: "eet minder beweeg meer en je valt af!" Was het maar zo simpel, dan was iedereen slank!!
    Groetjes Ineke
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    helaas zo.simpel is het wel.....minder calorieen en meer bewegen. Alle andere invloeden wegen mee maar in zeer kleine mate. Je grootste winst haal je uit meer bewegen en minder eten. Mooier kunnen we het niet maken.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Voor afvallen of aankomen maakt het onder de streep geen donder uit welke macro's je hanteert. Handig is wel om enige vorm van balans te hebben, maar of je nu veel koolhydraten eet of niet, of op welk tijdstip, als je een overschot creëert zul je aankomen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik word een beetje zat van die opmerking: "eet minder beweeg meer en je valt af!"
    Het is helaas wel zo... De basis is en zal altijd de energiebalans blijven, wat voor mooie verhalen er ook verteld worden. Voor iedereen geld de wet van de thermodynamica.
  • sakurablossoms82
    sakurablossoms82 Berichten: 42 Member
    Opties
    Wat ik wel eens doe als ik geen brood wil eten, dan maak ik havermout of een banaan pannenkoek waar ok dan ook havermout bij gooi voor de extra vulling. Ik wissel die havermout soms ook af met andere ontbijtgranen. Volgens MFP eet ik veel te veel koolhydraten maar mij boeien die koolhydraten me weinig. En daarnaast zou ik niet weten hoe ik naast mijn vegetarisch dieet ook nog eens koolhydraat arm zou kunnen eten op een manier die ik lang vol kan houden en zonder teveel drastische veranderingen.