Help — Dutch (Netherlands)

Help

Opties
ik was verteld een clean bulking & cutting te doen. ik doe nu intermittend fasting 16:8 icm medisch dieet dat ik voorhoud om mijn bloedsuikerspiegel en LDL cholesterol waarden goed te krijgen mag ik maar 1840 calorieen per dag.

Staat zo'n clean bulking and cutting mijn gezondheid dan niet in de weg?

of het nu clean of dirty bulking is vet is vet en suiker blijft suiker??

Wie kan mij helpen hiermee

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    ik was verteld een clean bulking & cutting te doen
    Door wie en met welke reden. Wat versta je onder "clean"?
    Ik doe nu intermittent fasting 16:8 icm medisch dieet dat ik voorhoud om mijn bloedsuikerspiegel en LDL cholesterol waarden goed te krijgen mag ik maar 1840 calorieën per dag
    Is dit op verzoek van een arts geweest? Heb je op een dusdanige manier overgewicht dat je bloedsuikerspiegel en LDL cholesterol verhoogd is? Door wie zijn die 1840 kcal bepaald? Op basis van welke lichaamsgegevens? M.a.w.; context.
    Staat zo'n clean bulking and cutting mijn gezondheid dan niet in de weg?
    Op welke manier?
    of het nu clean of dirty bulking is vet is vet en suiker blijft suiker??
    Een overschot is en blijft een overschot en een tekort is en blijft een tekort. Daarnaast snap ik je stelling/ vraag niet helemaal. Waarom vraag je dit (vet = vet en suik = suiker)?
  • pdetap
    pdetap Berichten: 15 Member
    Opties
    Een instructor vd sporschool adviseerde dit, die zei dat ik eerst moest aankomen en dan mbv training meer spiermassa kon krijgen.
    Clean is wat hij adviseerde, dit is nieuw voor mij.

    Medisch Dieet is idd op verzoek van arts geweest, en dat had met mn overgewicht te maken maar ook met mn voeding. de 1840 is door sportdietiste bepaald, ik moest van 68kg naar rond de 60kg en zou dan 0,5kg in de week afvallen.

    ik vroeg me daarom af of bulking voor mij , ivm hoge bloedsuiker en ldl waarden in het verleden wel goed voor mij is.

    ik ben aan het onderzoeken welk dieet en leefstijl het beste voor mij is.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Een instructor vd spotschool adviseerde dit, die zei dat ik eerst moest aankomen en dan mbv training meer spiermassa kon krijgen. Clean is wat hij adviseerde, dit is nieuw voor mij.
    Heeft deze sportinstructeur ook uitgelegd wat dit betekent of inhoud? Want het hoort mij als de welbekende 'bro-science' in de oren. Ik krijg al helemaal de kriebels van dit advies. Ervan uitgaande, en correct me if I'm wrong. ben je een beginner in dit geheel? Zowel op voedingsgebied als trainingsgebied? Laat je alsjeblieft niet verleiden in de onzin die door 95% van de trainers/ instructeurs wordt verkondigd.

    In de basis is het vrij simpel; wil je spiermassa aankomen zul je in een (klein) overschot moeten zitten i.c.m. een goed afgestemd, voor jouw doel, trainingsprogramma waarbij progressieve overload een vereist is. Of althans, dat dien je altijd na te willen streven. Daarbij is de juiste voeding belangrijk, dan wel niet belangrijker om dit te bewerkstelligen. Met trainen geef je een spierprikkel, met voeding val je af of kom je aan (bouw je).

    Ik weet niet wat je gegevens nu zijn, maar ben erg benieuwd hoe die ruime 1800kcal zijn bepaald en tevens in welke verhouding. Wat is je doel op dit moment? Waar wil je heen? Dat kan ik niet uit je bericht halen. As jij nu momenteel een gezond gewicht hebt, hoef je je in feite niet druk te maken om je bloedsuikerspiegel of cholesterol (uitzondering daargelaten zoals een medische aandoening). Wanneer iemand overgewicht heeft zijn deze waardes vaker hoger en wanneer iemand afvalt naar een gezond gewicht stabiliseren deze waardes vanzelf.

    Daarnaast; gewicht verlies je nooit lineair dus het is altijd wel erg mooi dat nota bene een sport-diëtiste aanbeveelt om een x aantal kcal te eten zodat je per week x gewicht verliest. Vandaag weeg je bij. x en de dag erna 1,5 kilo zwaarder. Pak je TDEE als startpunt en stel bij waar nodig. Lees hiervoor wat topics door, want dat is hier al een keer beschreven.
  • pdetap
    pdetap Berichten: 15 Member
    Opties
    Ja ik heb dat wel goed uitgelegd gekregen. om aan te komen zou ik een maand lang (bulk) iedere week het totaal aantal kcal moeten tellen in mijn bulk, vb 2500 dag x 7 = 17.500 kcal per week. ik volg een koolhydraat beperkt / plantaardig dieet, veel groenten, zeer gematigd vlees/ gevogelte/vis.
  • pdetap
    pdetap Berichten: 15 Member
    Opties
    fijn dat je even met me meekijkt dit werkt verhelderend!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Geen probleem. Maar je hebt nog niet echt verteld wat je doel is, waar je heen wilt. Spiermassa aanzetten gaat overigens heel langzaam, dus een maand meer kcal eten doet niet echt veel voor je.

    Dus zou je iets kunnen uitleggen en meer context willen geven?
  • pdetap
    pdetap Berichten: 15 Member
    Opties
    Mijn doel is meer spiermassa genereren.
    Ik wil daar ook mijn voeding en training strakker op afstemmen.

    Ik train drie keer in de week.
    op maandag een zware full body training.
    ( een dubbele training ) mix van machines, losse dumbell oefeningen en cables.
    op woensdag een hiit training cardio
    op vrijdag een zware fullbody training.
    ( een dubbele training ) mix van machines, losse dumbells en cables.

    per onderdeel 3 sets (15-10-8) mijn basis is berekend op 80% 1rm.

    Rondom trainingsdagen neem ik mijn eiwitten voor de training, mijn koolhydraten na de training en savonds nog een wheyshake.

    Vanwege een kapotte knieschijf kan ik mijn benen niet doen. De oefeningen doe ik veelal zittend. Ik ga in het voorjaar weer starten met sportrevalidatie aan mijn knie, en ga dan ook weer langzaam aan deadliften en squats trainingen uitbouwen.

    Ik weeg nu 68KG maar wil uitkomen op 65KG droge spiermassa. (is een wens).
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik weeg nu 68KG maar wil uitkomen op 65KG droge spiermassa. (is een wens).
    Is dit niet heel weinig voor de gemiddelde man? Ik weet niet hoe lang je bent, maar je weegt ongeveer evenveel als ik.

    Je uitleg van je trainingen zegt niet zoveel omdat er geen oefeningen bijstaan. Maar in feite is het niet moeilijk. Zwaar trainen, inclusief compounds, zorgen voor een klein overschot bij het willen aankomen van spiermassa en het nastreven van progressieve overload. Weeg je dagelijks, houd je gewichtstrend in de gaten, houd metingen bij en maak foto's.

    Je sets en herhalingen zijn vrij algemeen en eigenlijk nietszeggend. Heb je RM en rep target testen gedaan? Kan zijn dat je bij de ene spiergroep meer gebaad bent bij een hogere herhalingreeks dan bij de andere spiergroep.

    Wat zijn je macroverhoudingen? Ik las dat je lowcarb eet? Is niet heel optimaal voor krachtsport. 68 kilo lijkt me super weinig voor een man om te wegen, laat staan 60kg, dus ik snap niet helemaal dat je vanwege medische redenen een low carb dieet volgt. Waarom doe je dat en met welke intentie?
  • pdetap
    pdetap Berichten: 15 Member
    Opties
    Hoi ik heb wat meer informatie voor je.


    Bankdrukken 1 RM 110KG 100%
    Seated Row 1RM 50KG 100%
    Incline Dumbbell press 1RM 30KG 100%
    Shrugs seated 1RM 35KG 100%

    Ik ben er nog niet aan toe gekomen om de overige oefeningen te meten in de sportschool.

    Mijn Macroverhoudingen:
    2500kcal dag
    50% koolhydraten
    25% Eiwitten
    25% Vet

    2500*0,50=1250 kcal koolhydraten
    2500*0,25=625 kcal eiwitten
    2500*0,25=625 kcal vet

    per dag:
    1250/4=312,5 gram koolhydraten
    625/4=156,25 gram eiwitten
    625/9=69,4 gram vetten

    Zoals het er nu naar uitziet kom ik op 2500 kcal per dag x 7 dagen = totaal aantal kcal /week wat ik moet hebben.

    - Ik ben 1.60m en weeg 68KG en ga nu van 1800kcal naar 2500 kcal per dag.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Maar waar zijn die 2500 op gebaseerd? En "moet hebben"? Op basis van wat? Ik vind het nogal een stap om van 1800 naar 2500 te gaan?

    Maar even in een notendop; je wilt spiermassa opbouwen?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Maar wat ik eigenlijk nog steeds niet helder heb is je eerste post over of een bulk je gezondheid in de weg staat en je opmerking over of suiker suiker blijft en vet vet? Wat bedoel je daarmee? En waarom is je aangeraden om een een bulk te doen, terwijl je wegens medische redenen op een restrictie zit van 1840kcal?
  • pdetap
    pdetap Berichten: 15 Member
    Opties
    Ik ga itt eerder nu niet meer bulken en cutten. Heb besloten dat ik om op de 68kilo te blijven, beter een gemiddelde kcal per week kan behalen. dat komt neer op 2300-2500 kcal per dag. tenminste zo is mij dat geadviseerd.
  • pdetap
    pdetap Berichten: 15 Member
    Opties
    Het eerdere verhaal wegens medische redenen / 1840 kcal verhaal enz, kan je ook vergeten, dat was eens ter sprake maar dat is nu niet meer zo.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    december 2019 aangepast
    Opties
    Heb besloten dat ik om op de 68kilo te blijven, beter een gemiddelde kcal per week kan behalen. dat komt neer op 2300-2500 kcal per dag. tenminste zo is mij dat geadviseerd.
    Ja, maar door wie? En waarom? Gebaseerd op wat? Ik probeer je niet aan te vallen, maar je situatie helder te krijgen. Ik ben gewend dat men met een doordachte reden iets opstelt en vanuit daar zijn of haar voeding daarop afstelt incl. training. Dat had ik bij jou niet helder.

    Maar als ik je goed begrijp wil je gewoon op gewicht blijven, 68kg?
  • pdetap
    pdetap Berichten: 15 Member
    Opties
    Super aardig van je dat je me helpt verder te komen! Ik neem de vragen wederom mee.
    Wat zou jij adviseren ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Dan moet je nog een keer goed lezen wat itzhanne vraagt.
    Anders kan ze je nog steeds niet helpen😉
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    december 2019 aangepast
    Opties
    Dan moet je nog een keer goed lezen wat itzhanne vraagt. Anders kan ze je nog steeds niet helpen😉
    Exact. :smile:

    Ik kan geen advies geven als niets van je weet. Ik heb alleen 'losse flodders' die ik totaal niet kan relateren aan elkaar en je geeft geen antwoord op mijn vragen.
  • pdetap
    pdetap Berichten: 15 Member
    Opties
    ik heb de informatie gegeven die ik heb, meer heb ik niet
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nee, incorrect, dan lees je mijn berichten niet goed. Ik heb gevraagd; Ja, maar door wie? En waarom? Gebaseerd op wat? Ik probeer je niet aan te vallen, maar je situatie helder te krijgen. Ik ben gewend dat men met een doordachte reden iets opstelt en vanuit daar zijn of haar voeding daarop afstelt incl. training. Dat had ik bij jou niet helder.

    Maar als ik je goed begrijp wil je gewoon op gewicht blijven, 68kg?

    M.a.w. wie heeft dat geadviseerd, met welke reden, op basis van wat, gebaseerd op wat, met wel doel etc.
  • pdetap
    pdetap Berichten: 15 Member
    Opties
    Hoi,



    Aanvankelijk heeft een sportdietist een medisch voedingsplan opgesteld, vanwege mijn slechte gezondheid: ldl en suiker waarden, en ik had wat overgewicht.

    Ik hield dus een medisch dieet voor en deed aan sport:
    HIIT, IntensCore, Cardio en Krachttraining.
    Uiteindelijk zat ik na enkele weken op mijn doelgewicht van 60Kg. Ik moest om gezond te blijven strikt aan dit dieet houden.


    Nu enkele jaren verder heb ik het idee gevat om weer wat gezonder te gaan leven, mn oude voedingsplan als uitgangspunt genomen omdat ik toch ergens moest beginnen en dat kende ik nog.

    Ik heb inmiddels een verwijsbrief voor een afspraak bij de dietist. Wil ook mn suiker en cholesterol opnieuw laten checken voor de zekerheid.

    Momenteel pak ik weer mn oude trainingsprogramma op van toen en doe er nu ook kickboksen bij.

    Mn vorige trainingsvorm is dus komen te vervallen /aangepast en daar zal mijn voedingsbehoefte ook nog wel op worden afgesteld en zal ook mn streefgewicht duidelijk zijn etc
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dank je voor je uitleg. Ik begrijp uit je verhaal dat je even wilt afwachten wat die diëtiste aangeeft? Want dien je nog af te vallen? Of wil je nog steeds spiermassa bouwen?

    De reden dat je een diëtiste opzoekt is omdat je niet goed weet hoe je je voeding vorm moet geven? Ik ben wat dat betreft heel erg benieuwd wat ze jou voorschrijft en op basis van welk doel of met welke beweegreden.