The Game changers Netflix, moet vlees in de ban? — Dutch (Netherlands)

The Game changers Netflix, moet vlees in de ban?

Opties
Zit op dit moment de documentaire the game changers te kijken en schrik me rot. Heeft een van jullie het gezien en wat is jullie mening? Is vegan worden echt zoveel beter en gezonder? Er blijft zo weinig over denk ik altijd, maar misschien valt dat mee? Benieuwd naar jullie mening

Reacties

  • rbeuhd
    rbeuhd Berichten: 7 Member
    Opties
    Ik ben zelf vegan. Ik zou niet zeggen dat het gezonder maar wel even gezond en is het voorkomen van ziektes helpt zeker met een plantaardig dieet. Zoals je dat vast al heb gezien in de documentaire. Alleen dierlijke producten hebben cholesterol, en extra cholesterol verhoogt de kans op dodelijke ziektes, onder andere hart ziekte. Ook verhoogd verwerkt en rood vlees de kans op kanker volgens de wereld gezonheids organisatie. En het eten van een plantaardig dieet is veel makkelijker dan je denkt. Ja, er is eten wat weg valt maar je ontdekt zoveel meer eten dan voorheen. Er is voor mij een wereld voor me open gegaan. Ik raad het zeker aan om het te proberen. Bekijk veganchallenge.nl om je aan te melden als je wilt beginnen met handige tips en lekkere recepten. Verder raad ik de documentaire Dominion aan (Over de impact van de dieren, gratis op YouTube) en Cowspiracy (Op Netflix, over de klimaatimpact). Voor tips en vragen kan je mij toevoegen en altijd een berichtje sturen!
  • rbeuhd
    rbeuhd Berichten: 7 Member
    Opties
    En nog een antwoord op de vraag in de titel. Ik denk niet dat vlees in de ban gaat. Maar we gaan wel richting de transitie van meer plantaardig vlees en minder dierlijk vlees en dat zien we natuurlijk nu al steeds meer.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Zit op dit moment de documentaire the game changers te kijken en schrik me rot. Heeft een van jullie het gezien en wat is jullie mening? Is vegan worden echt zoveel beter en gezonder? Er blijft zo weinig over denk ik altijd, maar misschien valt dat mee? Benieuwd naar jullie mening
    De docu's op Netflix zijn er om in twijfel te trekken en zéker niet aan te nemen als waarheid. Ik heb de docu ook gezien en het bevat onwijs veel haken en ogen. Laat ik voorop stellen dat mensen sowieso meer groentjes en fruitjes zouden moeten eten, dus die boodschap is positief. Maar de onderzoeken zijn ge-cherry picked en sommige statements worden uit hun context gerukt. Vanuit het evidence based/ wetenschappelijke hoek zijn al meerdere recensies/ artikelen geschreven, waaronder deze van Menno Henselmans: https://mennohenselmans.com/game-changers-documentary/?fbclid=IwAR1MLgPTGlwRI_OGk62yPQDT0dtfsf13iUTi3aA-cy0tRmXQRkgzuK5ZHRI
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Ik schaar mezelf onder de flexitariers..... Ik eet voornamelijk kip/vis, sporadisch rundvlees..... Soms zuivel maar ook plantaardige melk/yoghurt. En de plantaardige burgers en vleesvervangers staan ook weleens op het menu. Mix alles door elkaar omdat ik van mening bent dat het niet gemakkelijk is om volledig plantaardig te eten. Wel een kleine 2 jaar gedaan trouwens.
    Laten we zeggen..... Alles met mate..... Want ook je mooie groene en gekleurde groenten is bespoten met pesticiden..... Zelfs de biologische dus tja.... Maak je keus en eet waar jij je goed bij voelt
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    november 2019 aangepast
    Opties
    Iedereen moet zeker doen waar hij of zij zich prettig bij voelt, alleen het punt met deze docu's is dat mensen bang worden gemaakt en een ongefundeerde boodschap te horen krijgen. Weet bij het kijken van dit soort docu's dan wel fictie van feit te scheiden.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Iedereen moet zeker doen waar hij of zij zich prettig bij voelt, alleen het punt met deze docu's is dat mensen bang worden gemaakt en een ongefundeerde boodschap te horen krijgen. Weet bij het kijken van dit soort docu's dan wel fictie van feit te scheiden.

    Helemaal eens...... Ken je het verhaal van sporter en overtuigd veganist Tim Shieff??
    Duizenden volgers op insta en you tube.
    Hij voelde zich na een aantal jaar niet meer goed. Had geen kracht meer en ging weer dierlijke producten eten om beter te worden. Werd verguisd door fanatiek veganisten.
    Er zijn meerdere onderzoeken geweest dat veganisten tekorten hebben door hun voedingspatroon. Je wordt niet zomaar even vegan.
    Als veganist eet je veel soja...... Zoek eens op wat daar over te vinden is 🙄
    Wees dus kritisch op wat de media ons wilt doen geloven. Vlees is niet per definitie slecht maar zoals met alles het kan met mate en een onsje minder. Al is het maar voor het welzijn van de dieren...... Daar heb ik meer moeite mee.
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Dank voor de links over dit onderwerp, ik begin bij een vleesvrije dag of meer per week en kijk hoe dat bevalt. Blij dat het in elk geval iets genuanceerder ligt dan ze laten zien
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Bij dit soort docu's op Netflix is het vaak propaganda van een bepaald iets. Het is jammer dat het daarmee de wat minder onderlegde mensen op een verkeerd, dan wel angstig spoor zet. Dat is jammer, want als je het anders aanpakt, dus niet het ene bashen en het andere verheerlijken of superieur maken, dan zou het veel beter landen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    De docu niet gezien, maar afgaande op vorige docu van Netflix en reactie van hanne, denk ik niet dat ik het 100% eens ben.

    Daarnaast ben ik van mening dat wij mensen geen vegetariërs zijn van nature, maar alleseters. Kijk maar naar de biologie van de mens.
    Dit betekend in mijn optiek dus ook een mix van alles kunnen eten. (intoleranties daargelaten)

    Wij eten thuis soms een hele week geen of weinig vlees (met avondeten dan) En dat vind ik prima, merk het soms niet eens.
    Maar een lekkere biefstuk of kippendijfilet op zijn tijd vind ik ook heerlijk.

    Zoals al eerder gezegd hier, iedereen moet doen waar hij of zij zich prettig bij voelt.
    Denk alleen goed na voordat je een hele voedingsgroep gaat uitsluiten, en doe dit niet omdat het een hype is.

    Daarnaast wat me pas opviel in de supermarkt, alles waar biologisch voor staat is in plastic verpakt lijkt het wel, dus of dat nu zo goed is voor het milieu?

  • RoyPFN
    RoyPFN Berichten: 1 Member
    Opties
    Het is zeker waar dat het helemaal niet verkeerd is om af en toe eens een dagje geen vlees te eten. Helaas is er voor de hele docu geen enkel wetenschappelijk onderzoek te vinden en verkopen ze hiermee veel onzin en verdraaien ze veel waarheden.

    Nog maar te zwijgen over de makers die, volgens mij, zo’n 140miljoen geinvesteerd hebben in vegan producten.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Gezien ons gebit, zijn we omnivoor.
    Dat is niet voor niets.
    We hebben zowel dierlijke als plantaardige voedingsstoffen nodig.

    Hoe je dat als mens invult... is ieder voor zich.
  • rbeuhd
    rbeuhd Berichten: 7 Member
    Opties
    @corneaarts Laat ik beginnen met ja we kunnen vlees eten als we omnivores zijn. Dit betekent echter ook dat we kunnen gedijen met een geheel plantaardig voedingsdieet. We hebben voedingsstoffen nodig, geen vlees. Daar zit zeker een verschil in. En de voedingstoffen die we nodig hebben kunnen we halen uit planten.
  • rbeuhd
    rbeuhd Berichten: 7 Member
    Opties
    @Manga23 Tim Shieff is echt een belachelijk voorbeeld om je mening te geven over veganisme. Waarom zou je je oordeel geven over iemand die voor een maand niks at? Kijk hier maar eens naar: https://youtu.be/4qaZiCCbxmg en geef daarna je oordeel over dit voordat je enkele claims geeft.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    november 2019 aangepast
    Opties
    Waarom zouden we continue moeten kiezen tussen OF vegetarisch/ vegan OF vlees. Ik word er een beetje moe van dat het elke keer zo zwart wit is. Dierlijke eiwitten zijn feitelijk superieur aan plantaardig eiwit. Daar kan men vinden wat men wil, maar dat is simpelweg gewoon zo. Zou je derhalve dan maar "moeten" kiezen voor een dieet wat vlees bevat? Nee, dat hoeft niet. Men kan prima overweg met een plantaardig dieet, maar je zult meer moeten eten om aan je eiwitten te komen. Is dat een wereldondergang? Nee, ook niet. Laat mensen gewoon kiezen wat ze willen, vlees of niet.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @rbnrz zei:
    > @Manga23 Tim Shieff is echt een belachelijk voorbeeld om je mening te geven over veganisme. Waarom zou je je oordeel geven over iemand die voor een maand niks at? Kijk hier maar eens naar: https://youtu.be/4qaZiCCbxmg en geef daarna je oordeel over dit voordat je enkele claims geeft.

    Hij is niet het enige voorbeeld. Tim Shieff deed aan prolonged fasten. Heeft helemaal niets met veganisme te maken. Ook niet veganisten doen hier aan. Staat hier helemaal los van.
    Ik blijf erbij dat de nadelen van een volledig veganistisch dieet groter zijn dan de voordelen. Ook ik verloor kracht en kreeg overal pijntjes. Ondanks de extra vitaminen B12, overvloed aan plantaardige eiwitten en zeer gevarieerd dieet kon ik niet meer voluit sporten als voorheen.
  • Maujestic
    Maujestic Berichten: 11 Member
    Opties
    O die docu wil ik wel zien! Lijkt me interessant. Er zijn enkele gebieden op de wereld waar men gemiddeld een stuk oudrr wordt dan de rest van de menselijke populatie. Deze gebieden zijn gedefinieerd als Blue Zones, er zijn een aantal overeenkomsten gekomen tussen leefwijze van deze verschillende mensen. Daaruit blijkt dat men met een vegetarisch dieet langer leeft dan men met een dieet met vlees en dat men met een veganistisch dieet gemiddeld nog een stapje ouder worden. Daarnaast spelen andere factoren zoals o.a. stress, zingeveving, netwerk en beweging mee.

    Vaak komt het weer neer op eet alles met mate, we consumeren gemakkelijk vele male meer dan dat we echt nodig hebben. Ikzelf eet gewoon alles, maar dus iets minder vlees en eigenlijk dan eigenlijk alleen kip. Ik eet en koop gewoon wat ik lekker vind, wat vaak resulteerd in 3 a 4 dagen een vega maaltijd
  • X_deejmie_X
    X_deejmie_X Berichten: 3 Member
    Opties
    Ja
  • QPsale
    QPsale Berichten: 1 Member
    Opties
    Volgens mij wijst ons gebit een richting aan, van wat we nodig hebben... en daar horen dierlijke voedingsmiddelen ook bij. En natuurlijk kunnen we leven op alternatieve voedingswijze, dat is hoe species overleven. Zoals bijv. in de jaren 70 de haring met te veel kwik. De haring overleefde uiteindelijk,
    maar voor de mens werd het echt afgeraden te eten. 🐟 Maar het probleem ligt volgens mij niet in WAT we eten, maar HOE we het vandaag de dag produceren! Een koe slachten, die een goed leven had en dan ook echt alles gebruiken van het dier, zou nog niet zo erg zijn... maar het 'efficiënt' industrialiseren en het onnodige dierenleed wat daarbij komt... dat lijkt mij het echte probleem. Dat zou bij de vega producten op den duur nl. ook een probleem kunnen worden. Wat dat betreft zijn mensen volgens mij veel te slim als dat goed voor ze is.
    Gewoon weer Eten wat het land en het jaargetijde bied en dan met mate en op een goede manier, lijkt mij beter.