Intermittent and prolonged fasting - Pagina 2 — Dutch (Netherlands)

Intermittent and prolonged fasting

Opties
2»

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @Bateken die heb ik uiteraard gezien en dat was toen weer de hele reden van half Nederland om er weer een hype te maken. Die uitzending bevat halve waarheden, de "arts" in kwestie heeft mangels en zijn aangehaalde onderzoeken gaan niet eens over vasten. Ik ga proberen of ik het betreffende artikel terug kan zoeken, zodat je dat je ook kan nalezen.

    M.a.w. de huidige literatuur en wetenschap heeft meer op keer aangetoond dat vasten NIET beter is voor de gezondheid dan wanneer je een kcal restrictie over een langere periode hanteert. Wil dat zeggen dat het daarmee is afgedaan? Nee... Er blijven onderzoeken komen en wellicht dat na meerdere jaren de conclusie wordt herzien.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Chips, ik kan hem niet meer vinden. Hier vond ik nog wel een artikel uit de Volkskrant, wat enige tegengas geeft omdat ze ook predikte dat vasten kanker kan genezen en dat is nog nooit bewezen.

    https://www.volkskrant.nl/wetenschap/vastendieet-kan-kanker-voorkomen-klopt-dit-wel~b009ba4b/

    Nogmaals; ieder moet doen waar hij of zij zich prettig bij voelt en is dit geenszins een aanval op vasten.
  • Consuela1971
    Consuela1971 Berichten: 19 Member
    Opties
    Wetenschap Afvallen
    Wie gewicht wil verliezen, moet om de dag vasten

    Om de dag vasten is een effectieve en gezonde manier om af te vallen, blijkt uit onderzoek. Maar deskundige begeleiding is nodig.

    Willem Schoonen27 augustus 2019, 17:00
    De ene dag vasten en de andere dag eten wat je wilt, kan een efficiënte en vooral gezonde manier zijn om gewicht te verliezen, beter dan alle dagen caloriearm eten.


    Dat blijkt uit een studie van Oostenrijkse onderzoekers die vandaag wordt gepubliceerd in vakblad Cell Metabolism. De onderzoekers van de Universiteit van Graz vroegen zestig vrijwilligers deel te nemen aan een proef van vier weken. Dertig vrijwilligers kregen de opdracht hun gewone eetpatroon te blijven volgen: de controlegroep. De andere dertig moesten 36 uur – twee nachten en een dag – vasten, en mochten de daarop volgende dag eten wat ze wilden.

    Op die eetdagen gingen de deelnemers er goed voor zitten om de gemiste maaltijden in te halen. Maar dat bleken ze niet voor de volle honderd procent te doen: ze verorberden in zo’n periode van twee etmalen 35 procent minder calorieën dan bij een normaal dagelijks eetpatroon. Hun gemiddelde gewichtsverlies in die proefperiode van vier weken was 3,5 kilo.

    De onderzoekers zagen bovendien positieve effecten op de gezondheid van de proefpersonen toen factoren werden gemeten als cholesterol, buikvet, aminozuren en ketonen. Die metingen wezen op een verminderde kans op hart- en vaatziekten en op een hogere levensverwachting voor mensen die regelmatig vasten.

    Een caloriearm dieet kan in sommige gevallen leiden tot gezondheidsproblemen, zoals bloedarmoede en een verminderde afweer. Om de dag vasten lijkt die effecten niet te hebben. De onderzoekers vermoeden dat dit komt door de menselijke evolutie. De mens heeft perioden in de geschiedenis gekend waarin geen voedsel te vinden was en perioden waarin er juist wel eten was en dus ook flink geconsumeerd moest worden. De hongerperioden zetten in het lichaam overlevingsmechanismen aan die met een caloriearm dieet niet worden aangesproken, denken de Oostenrijkers. Bewijzen daarvoor hebben ze nog niet.

    Praktisch is de Oostenrijkse methode in elk geval; je hoeft niet meer bij te houden hoeveel calorieën je eet, je eet gewoon de ene dag niks en de andere dag naar believen. Maar ga dit niet op eigen houtje doen, waarschuwen de onderzoekers. Medische begeleiding is nodig om te zien of iemand geen kwalen heeft die het volgen van zo'n dieet in de weg staan en om te zorgen dat er balans zit in het menu. Bovendien is om de dag vasten geen geringe opgave in een maatschappij waarin voedsel zich van alle kanten opdringt.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat wil je zeggen? Met vasten ga je gewicht verliezen? Ja, dat is nogal wiedes als je een hele dag niks eet! En wat krijg je dan? Juist een calorietekort, want je "mist" een hele dag aan calorieën en je bent een flinke jongen als je om en nabij 2000 calorieën éxtra erbij kunt eten de volgende dag. Er is nog steeds géén wetenschappelijk bewijs dat vasten beter is tov een calorische restrictie.
  • vvroegop
    vvroegop Berichten: 120 Member
    Opties
    @Bateken een paar afleveringen bekeken. Erg interessant, dank voor de tip.
  • Poecillia
    Poecillia Berichten: 42 Member
    Opties
    Ik ben ook begonnen met intermittent fasting. Ik ben de tweede helft van vorig jaar 12 kg afgevallen en heb een tijdje gezocht naar een eetpatroon waarmee ik op constant gewicht blijf. Dat is niet gelukt en de kilo's kwamen er weer snel bij. Sinds vorige week doe ik intermittent fasting. Ik heb een aantal dagen achter elkaar één warme maaltijd per dag gegeten en daarna ben ik een lichte lunch en een warme maaltijd gaan gebruiken omdat ik toch wel wat licht in het hoofd werd. Ik ben al weer een paar kg kwijt en wil het nog even streng volhouden. Daarna denk ik eraan om twee keer in de week een dag in te plannen en de rest normaal te eten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je onder de streep alsnog teveel eet, maakt het uiteindelijk niet uit hoe je eet of op welke manier; je zult aankomen. Het zal je wellicht meer inzicht geven als je weet hoeveel kcal je mag eten op basis van jouw leefstijl. Of je dat nu middels vasten indeelt of niet is dan bijzaak. Maar de vooral waar je je prettig bij voelt.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @Poecillia zei:
    > Ik ben ook begonnen met intermittent fasting. Ik ben al weer een paar kg kwijt en wil het nog even streng volhouden. Daarna denk ik eraan om twee keer in de week een dag in te plannen en de rest normaal te eten.

    Intermittent fasting is niet voor iedereen weggelegd. Even streng volhouden betekent vaak daarna weer terug in je gewoonte en hopla de kilo's vliegen er weer bij.
    Het is voor heel veel mensen niet voor langere tijd vol te houden.
    Sporters gebruiken het soms om snel hun fysiek te bereiken voor een fotoshoot of wedstrijd. Er zijn mensen die het om gezondheidsredenen doen of overtuigd zijn van de heilzaamheid van vasten.
    Om af te vallen zie ik het niet anders dan elk ander crash dieet.
    Uiteindelijk telt idd bij afvallen wat er aan energie in en uitgaat........je TDEE berekenen is het belangrijkste om inzicht te krijgen. Hoe, wat en wanneer je dan eet doet er niet toe.
    Je geeft zelf al aan 2 dagen vasten en de rest van de dagen normaal .......😳 pas je je voedingspatroon aan op basis van je TDEE kan je elke dag normaal eten.
    Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk......ik hoop dat je je doel bereikt en kan behouden 👍👍
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Wat ik weleens doe is mijn ontbijt wat uitstellen.
    Als ik om 5 uur uit bed moet en ontbijt , heb ik om 10 uur weer honger en om 12 uur weer.

    Dan neem ik mijn ontbijt mee naar mijn werk en dan eet ik om 8 uur.
    Ik kan het dan tot 12uur makkelijk volhouden.

    Het is geen IF, maar mss een ander inzicht.
  • Poecillia
    Poecillia Berichten: 42 Member
    Opties
    > @corneaarts zei:
    > Wat ik weleens doe is mijn ontbijt wat uitstellen.
    > Als ik om 5 uur uit bed moet en ontbijt , heb ik om 10 uur weer honger en om 12 uur weer.
    >
    > Dan neem ik mijn ontbijt mee naar mijn werk en dan eet ik om 8 uur.
    > Ik kan het dan tot 12uur makkelijk volhouden.
    >
    > Het is geen IF, maar mss een ander inzicht.

    Dat is herkenbaar: hoe eerder ik mijn maag op gang help in de ochtend hoe eerder ik weer trek heb.
  • ilseverhees
    ilseverhees Berichten: 39 Member
    Opties
    Sinds een jaar skip ik mijn ontbijt. Voor mij werkt het.. of je dan echt wat langer in je vetverbranding blijft..? Miss wel iets en alle beetjes helpen. Maar het went ook echt, heb echt geen honger in de ochtend
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Nee je blijft niet langer in je vetverbranding. Op het moment wellicht wel, omdat je lichaam verder niets heeft, maar onder de streep tellen je calorieën. Of je nu 2000 calorieën eet tussen 12:00-20:00 of 07:00-23:00. Het maakt echt niet uit en je verbrandt ook niet meer te omdat je in een korter tijdwindow eet. Je lichaam werkt 24 uur lang en niet anders omdat je toevallig in een korter tijdwindow eet. In feite sla je je ontbijt niet over, maar stel je uit. Je eerste maaltijd is je ontbijt in feite en of dit nu om 6 uur is of om 12 😏
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Een tip om vet te verbranden........krachttraining, minder eten, krachttraining 😝🤪
    De rest is mindfuck
  • sarahdoom19
    sarahdoom19 Berichten: 13 Member
    Opties
    > @juffrouwmelanja zei:
    > ik heb het een week geprobeerd. was heel erg moe en ik loop hard in de ochtenden. Dit is niet vol te houden voor mij

    Idem dito
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je je er niet prettig bij voelt waarom doe je het dan? Het heeft verder totaal geen voordelen t.o.v. over een lange periode in een energietekort zitten.
  • ARBO65
    ARBO65 Berichten: 1 Member
    Opties
    Eindelijk iets wat werkt voor mij, dat fasting in combinatie met sporten. Doe het nu een maand in combinatie met sporten. en ik voel mij top, meer energie, beter slapen en afgevallen. Ik kan op 5 dagen in de week 'normaal' eten ipv konijnenvoer en mij blindstaren op calorieen tellen. Een paar keer voedsel uit de hel of even stevig borrelen en bieren houdt het leven voor mij ook aangenaam. Heb het geprobeerd met calorieen tellen maar dat laat ik liever over aan de fitgirls en -boys over. En de wetenschap leunt nu ook nog naar het detecteren van vrij veel voordelen op verschillende vlakken. Op lange termijn nog onzekerheden, maar dat risico loop ik graag. Enige nadeel... ik doe mee met een 'hype', maar daar kom ik ook wel over heen.
  • run_maedje_run
    run_maedje_run Berichten: 3 Member
    Opties
    ik heb het een week geprobeerd. was heel erg moe en ik loop hard in de ochtenden. Dit is niet vol te houden voor mij

    Helaas hier ook: Ik loop mijn lange duurlopen in het weekend in de ochtend. Dan is IF me ook niet goed bevallen. Daarbij toch te vaak duizelig gedurende de dag, in combinatie met 3 a 4 keer hardlopen per week. Helaas ook voor mij niet vol te houden, hoewel ik graag wat kilo's kwijt zou willen, die er de afgelopen maanden weer zijn bijgekomen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    IF zorgt niet direct voor afvallen hè... Afvallen doe je d.m.v. het creëren van een negatieve energiebalans. Je zult minder calorieën moeten binnen krijgen dan je verbrandt. Je kunt dit natuurlijk middels IF doen, als je je daar fijn bij voelt, maar is echt geen noodzaak. Wanneer je IF doet, dan val je niet af doordat je IF doet, maar doordat je in dat specifieke tijdswindow minder calorieën tot je neemt dan je verbrandt.

    Dus; als je wat kilo's kwijt wil; start bij de basis en reken je BMR & TDEE uit, zodat je een startpunt hebt van de hoeveelheid energie die je voor jouw levensstijl of behoefte nodig hebt. Ga daar dan zo'n 200-300 kcal onder zitten.

    Succes.