Afvallen — Dutch (Netherlands)

Afvallen

Opties
Ard_Schaap
Ard_Schaap Berichten: 22 Member
april 2020 aangepast in Stel jezelf voor
Twee jaar geleden ben ik ruim 30 kilo ( ik woog toen 102 kilo)afgevallen. Ik werkte toen als postbezorger en door op mijn voeding te letten en de hoeveelheid bewegen (25.000 stappen per dag) ging dat goed.
Op 20 februari 2019 werd mijn zicht minder en sinds die tijd zie ik nog 10%. Gevolg was dat ik niet meer kon werken en ik het niet voor elkaar kreeg om mijn voeding aan te passen aan de nieuwe situatie.
Nu ik geaccepteerd heb dat mijn zicht zo is en er geen verbetering is te verwachten, is het tijd om mijn gewicht (134,9 kilo) onder handen te nemen.

Ik ben huisman, heb een grote pennenverzameling die ik met allerlei hulpmiddelen nog kan voortzetten, ben getrouwd en heb 2 kinderen en een hond.
Verder ben ik vegetariër omdat dit een positief effect heeft op mijn klachten van reuma.

Ik hoop nu de veranderingen in mijn eetpatroon (vooral het snacken in de avond en de hoeveelheden die ik naar binnen kan werken) blijvend aan te passen en zo weer kilo's te verliezen. Mijn doel? Ik weet dat een gezond BMI zegt dat ik onder de 85 kilo moet komen. Ik vind dat veel te groot en veel te abstract. Want dan spreek je over 50 kilo en ben je bezig met een traject van ruim anderhalf jaar (als je het dan al redt...)
Ik hou het kleiner voor mezelf en probeer gewoon langzaam gewicht te verliezen. Niet door een dieet maar door aanpassingen te doen (die bij me passen) en dit dan ook vol te houden.
Ik heb mezelf niets verboden qua eten want ik ken mezelf en als ik iets niet mag dan wil ik het alleen maar. (vast herkenbaar)

Dus bewuster eten en bewust minder eten dat is voor dit moment een goede start.

Vragen? Stel ze gerust...
Mij toevoegen? Geen enkel bezwaar...

Reacties

  • amatinss
    amatinss Berichten: 27 Member
    Opties
    Hallo,

    Heftig verhaal!

    Zo te lezen heb je al een goed idee van wat je precies wel en niet wil, denk dat dat al een hele goede start is!

    Wat Ik herken is veel jojo'en. Ik ben nu zelf op dit moment 114 kilo, en voor mij zou ik met 64 in de zone gezond gewicht zijn. Maar inderdaad ook ik heb kleine doelen voor mezelf gesteld, en je kunt beter langzaam en goed afvallen, dan snel en dat het er toch weer terug bij op komt!

    En inderdaad, zie het als een verandering van je levenstijl en niet zo zeer als een dieet.

    Succes!
  • Ard_Schaap
    Ard_Schaap Berichten: 22 Member
    Opties
    > @amatinss zei:
    > Hallo,
    >
    > Heftig verhaal!
    >
    > Zo te lezen heb je al een goed idee van wat je precies wel en niet wil, denk dat dat al een hele goede start is!
    >
    > Wat Ik herken is veel jojo'en. Ik ben nu zelf op dit moment 114 kilo, en voor mij zou ik met 64 in de zone gezond gewicht zijn. Maar inderdaad ook ik heb kleine doelen voor mezelf gesteld, en je kunt beter langzaam en goed afvallen, dan snel en dat het er toch weer terug bij op komt!
    >
    > En inderdaad, zie het als een verandering van je levenstijl en niet zo zeer als een dieet.
    >
    > Succes!

    Heftig was het wel. Of beter gezegd is het soms nog steeds. Van goed zicht naar 10%. Nog steeds word ik er elke dag geconfronteerd met de gevolgen.

    En jojo-en is zo bekend. Maar daarom ga ik nu voor bewust eten. Hopelijk blijft het dan wel eraf...
  • vallieveropdanaf
    vallieveropdanaf Berichten: 90 Member
    april 2020 aangepast
    Opties
    Heftig man! Wel Goed dat je keuzes maakt daar voor gaat. Ik moet in totaal 25 kilo, maar ik houd mijn focus steeds bij 5 kilo. Anders is het niet te overzien!!

    Succes!!
  • Ard_Schaap
    Ard_Schaap Berichten: 22 Member
    Opties
    > @vallieveropdanaf zei:
    > Heftig man! Wel Goed dat je keuzes maakt daar voor gaat. Ik moet in totaal 25 kilo, maar ik houd mijn focus steeds bij 5 kilo. Anders is het niet te overzien!!
    >
    > Succes!!

    Dank je wel.

    Ik ga ook voor kleine stapjes. En verder wil ik het geen dieet noemen. Ga ik ook niet voor shakes, poeders, pillen. Ik geloof dat met bewustwording je het blijvend kan veranderen.

    Klein voorbeeld: ik bam vanmiddag een stukje chocolade. Schrok van het aantal calorieën. (Normaal at ik een hele reep 😳)
  • vvroegop
    vvroegop Berichten: 120 Member
    Opties
    Welkom. MFP kan inderdaad helpen bij het verkrijgen van meer bewustwording.
    Als ik dingen scan valt het ook op hoeveel calorieën e.d. er nog inzitten.
  • droppie99
    droppie99 Berichten: 1 Member
    Opties
    Wat een narigheid waar je doorheen gaat ☹️

    Ik weet niet of je er iets aan hebt maar soms verwarren mensen honger en dorst met elkaar.
    Als je voor elke maaltijd of snack een groot glas water drinkt eet je vaak minder.
    Het proberen waard toch?
    Veel succes met het verliezen van de volgende kilo en het winnen van gezondheid
  • Ard_Schaap
    Ard_Schaap Berichten: 22 Member
    Opties
    > @vvroegop zei:
    > Welkom. MFP kan inderdaad helpen bij het verkrijgen van meer bewustwording.
    > Als ik dingen scan valt het ook op hoeveel calorieën e.d. er nog inzitten.

    Maar ook andersom. Sommige producten bevatten weer weinig calorieën. De zoektocht duurt nog wel even...
  • Ard_Schaap
    Ard_Schaap Berichten: 22 Member
    Opties
    > @droppie99 zei:
    > Wat een narigheid waar je doorheen gaat ☹️
    >
    > Ik weet niet of je er iets aan hebt maar soms verwarren mensen honger en dorst met elkaar.
    > Als je voor elke maaltijd of snack een groot glas water drinkt eet je vaak minder.
    > Het proberen waard toch?
    > Veel succes met het verliezen van de volgende kilo en het winnen van gezondheid

    Dank je wel.

    Ik zal proberen het in de gaten te houden wat water drinken betreft.
  • vallieveropdanaf
    vallieveropdanaf Berichten: 90 Member
    Opties
    Nou je gaat lekker, dus komt goed met je zoektocht!!