10000 stappen — Dutch (Netherlands)

10000 stappen

Opties
Hi

Als je elke dag 10000 stappen zet, moet je dan nog extra sporten of telt dit als voldoende sport?

Groetjes Sarah
«1

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je 'moet' in feite helemaal niks. Ik denk dat je wilt zeggen of je hetzelfde aantal calorieën kan of mag eten als je 10.000 stappen heb gezet? Stappen zetten zelfs zie ik absoluut niet als 'sport', maar als mooi meegenomen NEAT.

    Dus vanuit mijn perspectief zou ik zeggen "nee", maar ik mis hierbij erg veel context. Waren je aantal stappen voor deze lockdown aanzienlijk minder? En wat is de reden dat je deze vraag stelt, met welke achterliggende gedachte?
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Voor mij telt dit niet als sport. Maar is natuurlijk afhankelijk van wat je gewend ben.
    Ben je normaal inactief en is dit een doel dan is het een mooi begin.
    Ik zou het niet als meenemen in je calculatie voor je dagelijkse calorie inname.
  • ErwinJ70
    ErwinJ70 Berichten: 53 Member
    Opties
    Hi Sarah,
    Ik ben het grotendeels wel eens met Itzhanne82 en Manga23... Veel hangt samen met het perspectief. Als je er bijvoorbeeld je hart-longfunctie wilt verbeteren komt het er op aan dat je matig-intensief beweegt (stappen zet), je een (iets) verhoogde hartslag krijgt en een beetje begint te hijgen.
    Het is 'natuurlijk' nogal een verschil of jij bijvoorbeeld drie keer per dag een half uur - 3 kwartier op matig-intensief niveau je stappen zet of dat je ook de 10 stappen van je bank naar de koelkast en terug meetelt.

    Dus min of meer net als Itzhanne en Manga zie ik 10000 stappen niet echt als sport; wel als een mooie en gezonde aanvulling op je dagelijkse activiteit.


  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Men zegt tegenwoordig dat zitten het nieuwe roken is.
    Dus ja... stappen zetten helpt altijd.

    Ik tel mijn stappen enkel als ik echt ga wandelen. Dus dan zou de100000 bovenop mijn normale bezigheden komen. 1,5uur wandelen helpt dan zeker. Lekker doorstappen.

    Succes!!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    De vraag hierbij blijft in welke context de TS de vraag stelt. Alleen dan kan ik er concrete informatie over geven. Maar sowieso stappen is altijd goed!
  • ErwinJ70
    ErwinJ70 Berichten: 53 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > De vraag hierbij blijft in welke context de TS de vraag stelt.

    Help me ff... TS? Topic Starter zou mijn beste gok zijn...
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Yep topic starter.
  • sarahdoom19
    sarahdoom19 Berichten: 13 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > De vraag hierbij blijft in welke context de TS de vraag stelt. Alleen dan kan ik er concrete informatie over geven. Maar sowieso stappen is altijd goed!

    Wel, ik wil wat gewicht kwijt dus werk elke dag met een calorie deficit. Maar mijn motivatie om in deze corona periode te sporten is er vaak niet. Gewoonlijk ga ik naar de gym voor vetverbranding, niet zozeer voor spieropbouw.
  • vvroegop
    vvroegop Berichten: 120 Member
    Opties
    Als je 10000 stappen zet in een wat hoger tempo dan draagt dit toch bij aan je vetverbranding? En het is nog gezond ook.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Sport doet niks met je vetverbranding, dat doet een calorietekort. Sport of beweging is handig om dat calorietekort te creëren, maar is geen must. Je vraag of 10.000 stappen gelijk staan aan sporten in de gym? Nee, dat staat niet gelijk aan elkaar. Ze "doen" verschillende dingen en je kunt het ene niet door het andere vervangen. Uiteindelijk doet het energietekort het truckje qua gewicht verliezen. Het zal in de praktijk moeten uitwijzen of jouw 10.000 stappen alleen genoeg zijn om het calorietekort te houden.
  • vvroegop
    vvroegop Berichten: 120 Member
    Opties
    Deze nog nog gevonden. https://www.feelbetterfitness.nl/sporten-helpt-niet-bij-vetverbranding/
    Dus je verbrand geen vet maar calorieën?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Vetverbranding gebeurt wanneer je minder energie tot je neemt dan je verbrandt. Je verbrandt energie, wat wij weer 'benoemen' tot het verbranden van calorieën. Sporten doet in die context niks aan vetverbranding. Dat is vaak de hele misvatting van 'verbranding'. Trainen doe je voor het werken aan je lichaam, voeding is het variabel wat je gebruikt om af te vallen, op gewicht te blijven of aan te komen (sport of training doet dat niet).
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Dat verklaart ook... 80% Is voeding😉
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    80% voeding? Dieet en afvallen en aankomen is 100% voeding. Als 20% voeding niet op orde is gebeurd er uiteindelijk alsnog niets 😬.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Hmmm dan hebben we het puur en alleen over afvallen en aankomen.....dat komt op voeding aan. Sporten komt om de hoek kijken als je iets aan je fysiek wilt veranderen qua opbouw aan spieren of aan je conditie wilt werken
  • sarahdoom19
    sarahdoom19 Berichten: 13 Member
    Opties
    Thanks voor de goede info!!
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Succes, bedankt voor alle tips hiero :)
  • mmjvdlaan
    mmjvdlaan Berichten: 8 Member
    Opties
    Wandelen is beter als een workout. Een half uur wandelen is in principe.alngemoeg beweging als je het elke dag doet.

    Zie deze.link
    https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/gezondheid/artikel/5110951/goed-nieuws-wandelen-beter-dan-een-intensieve-work-out
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    mei 2020 aangepast
    Opties
    RTL is niet echt een betrouwbare of wetenschappelijke bron. Daarnaast is de stelling wel heel algemeen, want binnen welke context bedoeld men dit? Hoezo is dit beter? T.o.v. wat? Vergeleken met wat? Voor welke mensen?
  • Linda_mfp_160818
    Linda_mfp_160818 Berichten: 14 Member
    Opties
    Het zetten van 10.000 stappen per dag was onderdeel van een Japanse marketing campagne uit de jaren 60 in aanloop naar de Olympische spelen. Het aantal is niet op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd.

    De Gezondheidsraad adviseert om ten minste 150 min per week matig te bewegen en om spierversterkende oefeningen te doen.

    Google anders even op “10.000 stappen achterhaald” en je vindt meerdere interessante artikelen hierover. 🙂
  • rddd8
    rddd8 Berichten: 35 Member
    Opties
    @mmjvdlaan
    Halfuur wandelen is zeker goed, ik zou dan RTL niet heel serieus nemen als bron. Maar bekende neuropsycholoog Erik Scherder raad dit aan. Iedere dag min. 30 minuten wandelen, zonder pauzes, dus aan één stuk door. Schijnt heel goed te zijn bij ‘t ‘gezond ouder worden’ en ook goed voor je hersenen/geheugen.
    Ikzelf doe nu naast mijn reguliere sport ook (bijna) iedere dag een halfuur wandelen.
    En dat is ook echt heel lekker! Ik merk echt dat ik hele andere spieren gebruik dan bij krachttraining, voelt toch super fijn achteraf :)
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Wandelen is ook geest verruimend en ontspanning voor de geest en een zeer goede therapie.
    Een gezonde geest in een gezond lichaam dus.
    Het is erg goed voor je.

    Of het beter is dan een workout..
    Geen idee, Ik doe beide
  • jay111162
    jay111162 Berichten: 2 Member
    Opties
    waarom trek myfitnespal geen stappen af (kcal)? heeft iemand idee waar dat kan liggen in instelling?
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Dat kan je gewoon aanpassen voor zover ik weet.
  • Sandraatje123
    Sandraatje123 Berichten: 372 Member
    Opties
    Waarschijnlijk voer je zelf nog handmatig activiteiten in? Want als ik dat doe dan worden de stappen niet meer meegerekend . En logisch, anders gaat het dubbel