Vraag over netto calorieën. — Dutch (Netherlands)

Vraag over netto calorieën.

Opties
Laat ik eerst eens wat gegevens geven die belangrijk zijn bij deze vraag:
BMR: 1.651 kcal
Dagelijks energie verbruik volgens de H&B calculator: 2.270 kcal
TDEE: 1.703 kcal
Ik eet nu ongeveer 1710 kcal (als ik de dag nog honger heb dan eet ik tot 1800 kcal.)
Op mijn 'cheatdag' mag ik van mezelf 1900-2000 kcal eten maar blijf tot nu toe hangen op 1900 kcal.
Ik doe cardio workouts die MFP schat tussen de 500-700 kcal aan verbranding, lijkt me nogal veel aangezien ik die maar een half uur tot een uur doe.

Ik was net mijn macro's enzo aan het bekijken en kwam ik "netto calorieën" tegen. Geen idee wat dat zijn en dus de FAQ gelezen van MFP over wat het is. En dan staat er bij dat je als vrouw niet minder dan 1200 verbruikte calorieën moet eten. Maar bedoelen ze daar nou de netto calorieën mee of die 1710 kcal? Zo had ik vandaag en gister rond de 1700 kcal gegeten maar omdat ik op beide dagen een uurtje work outs heb gedaan en ook nog wat gewandeld heb komt mijn netto kcal dus net onder de 1000 kcal. Moet ik nu meer gaan eten of minder fanatiek m'n cardio work outs doen? Of kiezen tussen wandelen of work outs?

Moet toegeven dat ik het wel wat eng vind om weer meer te gaan eten omdat ik nu qua afvallen nog prima op schema zit waardoor ik nog gemotiveerd ben. Maar ik werk natuurlijk wel naar een patroon wat ik als het goed is gewoon altijd kan volhouden.

Dit is de informatie die MFP geeft: https://support.myfitnesspal.com/hc/nl/articles/360032273692-Wat-zijn-Netto-Calorieën-

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Klopt je TDEE wel? Die verschilt maar 50 kcal met je BMR. Dat zou beteken dat over de gehele dag niets doet. Niet eens wandelt of sport.
    Je weet wel dat wanneer je over je tekort gaat dat je niet afvalt? Als je honger hebt is het niet de bedoeling dat je meer gaat eten (kijk eens naar meer volume voedsel), omdat dat je tekort over de week teniet zal doen. Net als die cheat days. Cheat days zijn onzin en wanneer je die "nodig" hebt dan zou je eens goed naar je voeding moeten kijken. Het geeft in feite een "go" om te eten wat je normaal niet mag.

    Netto calorieën is weer iets wat in theorie wel klopt, maar het allemaal onnodig moeilijk maakt. In je TDEE zitten namelijk al je calorieën die je "verbrandt" dus is het niet de bedoeling dat je bij eet. Afgezien van dat overschatten mensen vaak hun verbrande calorieën waardoor ze toch teveel eten en niet afvallen. Heel simpel; eet op basis van je TDEE en eet niet bij.
  • sakurablossoms82
    sakurablossoms82 Berichten: 42 Member
    Opties
    Ja volgens mij klopt de TDEE niet, heb nu een andere calculator gebruikt en die geeft 2,218 kcal aan.

    En die cheat day is niet echt een cheat day, Ik let dan nog steeds op maar mag dan van mezelf bijvoorbeeld wel pizza, die appelflap etc maar met mate.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Oké, maar wat is je idee achter je cheatday? Je kunt gewoon pizza of anderzijds lekkers eten, alleen pas je dat zo in dat het binnen je calorieën past, daar heb je geen cheat day voor nodig.
  • sakurablossoms82
    sakurablossoms82 Berichten: 42 Member
    Opties
    Ja I know, dat doe ik op de 'frietdag' ook. Dan zorg ik dat ik met de friet uit de airfryer niet over de grens ga. Ik heb van huis uit een frietdag meegekregen en had zoiets van die houd ik er gewoon in en dat lukt prima nu met airfryer. Maar dat cheatdag principe gebruik ik ook dat ik niet ook weer teveel ongezond ga eten want ik ken mezelf.
  • mariedevink
    mariedevink Berichten: 2 Member
    Opties
    Wie weet hoe het werkt dat de een 1700 kcal mag nemen op een dag en een ander 1200 kcal, ik snap daar niets van.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dat komt omdat je waarschijnlijk je beweging/sport laat meetellen door mfp. Dit kun je uitzetten. Wanneer je op basis van je TDEE eet dan hoef je daar sowieso niet naar te kijken en eet je gewoon elke dag het aantal calorieën wat je TDEE is.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Oooh, of bedoel je hoe het kan dat de een meer mag eten dan de ander? Dat is heel simpel; omdat iedereen verschillend is qua lengte, gewicht, leeftijd en geslacht. En dan ook niet te vergeten dat iedereen andere mate van beweging doet. De een wandelt alleen, de ander traint meerdere malen krachttraining. Sommige bewegen helemaal niet.
  • mariedevink
    mariedevink Berichten: 2 Member
    Opties
    Ik vind 1200 kcal per dag heel weinig, ik loop ook nog ruim een uur. Ik wordt er duizelig van en ik krijg hoofdpijn, maar ik ben bang als ik meer gaat eten dat ik dan helemaal niets meer afvalt, heeft iemand dit ook gehad of hoort dit erbij.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    januari 2021 aangepast
    Opties
    mariedevink schreef: »
    Ik vind 1200 kcal per dag heel weinig, ik loop ook nog ruim een uur. Ik wordt er duizelig van en ik krijg hoofdpijn, maar ik ben bang als ik meer gaat eten dat ik dan helemaal niets meer afvalt, heeft iemand dit ook gehad of hoort dit erbij.
    Heb je de reactie van itzhanne wel gelezen? Kan je je voorstellen dat een kleiner iemand veel minder moet eten dan iemand van die veel groter is. Zo moeilijk is het niet...

    Hoofdpijn krijgen omdat je te weinig eet, klinkt niet gezond. Ik ben geen medische professional, maar ik zou even correct je TDEE uitrekenen en dan daar iets onder gaan zitten. Afvallen gaat nooit met een rechte lijn; de ene week is het 0,2kg en de andere week misschien 0,5kg. Je moet niet in een keer denken als je niet afvalt dat je moet gaan vasten. Het gaat om een goede levensstijl qua voeding.
  • xchantal92
    xchantal92 Berichten: 30 Member
    Opties
    > @mariedevink zei:
    > Ik vind 1200 kcal per dag heel weinig, ik loop ook nog ruim een uur. Ik wordt er duizelig van en ik krijg hoofdpijn, maar ik ben bang als ik meer gaat eten dat ik dan helemaal niets meer afvalt, heeft iemand dit ook gehad of hoort dit erbij.

    Dat komt op mij over als crashen. Ja, met crashen val je in korte tijd veel af, maar dit is heel ongezond. Je vertraagt er o.a. je stofwisseling mee, waardoor je steeds minder moet eten om af te blijven vallen.