Ideale wereld? — Dutch (Netherlands)

Ideale wereld?

Hallo allemaal!

Drie weken geleden ben ik begonnen met het registreren van mijn calorie inname via de app van MFP.
Gelukkig lukt het goed om rond de 1400 kcal te blijven, zelfs vaak er onder, en zonder al te veel honger.
(ik betrap mezelf erop dat ik veel "lekkere trek" heb / had, waardoor ik vooral at vanuit tussendoortjes en veel minder vanuit maaltijden. De tussendoortjes laat ik nu ofwel weg ofwel vervang ik ze door fruit / groenten) Ik geef trouw elke maaltijd in èn eerlijk. Dus ook oliën /zelf ingevoerde recepten ed.
Mijn verbruik heb ik omhoog geschroefd door 2x per week te gaan sporten (voordien 1x per week; muurklimmen) en elke dag in totaal 1-1,5 uur met de hond te gaan wandelen (voordien kortere wandelingen dus hond ook weer blij😊)
Even ter achtergrond info:
Mijn BMR zou 1485 zijn en mijn dagelijks verbruik ongeveer 2085.
In de ideale wereld zou ik dus 0,5 kg per week kunnen afvallen. Maar mijn weegschaal blijft maar - 300 gram aangeven! 😳
Nu is mijn vraag: doe ik iets verkeerd???

Nu moet ik ook wel even eerlijk zeggen dat mijn gezondheid niet ideaal is; ik heb de ziekte van Crohn en de ziekte van Graves (=schildklier aandoening, maar deze is momenteel stabiel en bloedwaarden zijn oké)
Of is dit werk voor een diëtist?

Ik ben benieuwd naar jullie tips want momenteel is mijn motivatie beneden nul... 😒

Reacties

• Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Allereerst welkom,
    Nu is mijn eerste vraag......waarom zit je met je calorie inname rond je ruststofwisseling.....zelfs eronder??
    Lig je de hele dag in bed ?
    Mijn eerste tip is om eerst goed in te lezen wat je BMR inhoud. Zoek op wat je TDEE is en ga daar mee aan de slag.
    Tweede tip is geduld 😁 Je overgewicht is je ook niet binnen een week komen aanwaaien.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    In de ideale wereld zou ik dus 0,5 kg per week kunnen afvallen. Maar mijn weegschaal blijft maar - 300 gram aangeven! 😳
    Allereerst even een opmerking na het lezen van jouw post; ik pleit ervoor om basiskennis van voeding standaard op scholen te gaan geven, want ik kom dit zóveel tegen en wanneer meer mensen de basis weten, heb je de helft al gewonnen. Goed even verder op jouw vraag; a) er bestaat GEEN ideale wereld en gewicht verliezen gaat nooit en te nimmer lineair (waarom MFP dit toch blijft aangeven, is mij een raadsel). b) gewicht verlies je door een energietekort gedurende een langere periode te creëren. c) reken hiervoor je TDEE en BMR uit en ga zo'n 150-200 kcal onder je TDEE zitten. Wanneer je na een week of 2 niets bent afgevallen en je hebt alles netjes geregistreerd, dan pas je je kcal naar beneden aan, of je verhoogd je verbruik.
    Nu is mijn vraag: doe ik iets verkeerd???
    Nee... je lichaam is geen computer en zal dus nooit elke week -500gr afvallen. Je gewicht fluctueert dagelijks, wat afhankelijk is van van alles en nog wat (zoutinname, maaginhoud, maaltijd die je als laatste hebt genuttigd, je vochthuishouding, je cyclus etc.) De ene dag weeg je x, de volgende dag weeg y. Dit is niet belangrijk, want 1 meetpunt in isolatie zegt niets. Als je langzaam gewicht verliest over een langere periode, dan ga je goed. Een paar kilo per maand is voldoende (ervan uitgaande dat je niet extreem veel overgewicht hebt).

Daarnaast idd; waarom eet je onder je BMR?
  • aliciaooms
    aliciaooms Berichten: 7 Member
    augustus 2020 aangepast
    @itzhanne82, je zegt : een paar kilo per maand...! Bij mij is het totaal nog maar
    - 300 gr...
    En maar 200 kcal onder mijn TDEE, dat lijkt wel ècht weinig?
    Ik eet rond 1400 omdat MFP dat zo aangaf, indien je ervoor kiest om ca 0,5kg per week te verliezen.
  • Manga23
    > @aliciaooms zei:
    > @itzhanne82, je zegt : een paar kilo per maand...! Bij mij is het totaal nog maar
    > - 300 gr...
    > En maar 200 kcal onder mijn TDEE, dat lijkt wel ècht weinig?
    > Ik eet rond 1400 omdat MFP dat zo aangaf, indien je ervoor kiest om ca 0,5kg per week te verliezen.

Je TDEE is je uitgangspunt.....daar ga je iets onder zitten qua calorie inname
    JE BMR is wat je lichaam nodig heeft in comateuze toestand om al je lichamelijke functies te laten functioneren.
    Onder je BMR zitten, op je BMR zitten of net iets erboven.....dat is een crash dieet wat je nooit en te nimmer lang vol zal houden.
    Afvallen gaat niet lineair.
    Bij een gering overgewicht gaat het zeker niet snel en als je ook nog eens een startende sporter bent of begint met krachttraining kan het zijn dat je helemaal weinig ziet veranderen op de weegschaal. Ik zag alleen resultaat in de spiegel 😁
  • itzhanne82
    En. Als tdee rond de 2000 is, wat eerlijk gezegd ook niet veel is, dan zou je met 1400 behoorlijk moeten afvallen. Zéker na een maand. Indien je TDEE en BMR kloppen dan heb je een tekort van rond de 600 calorieën. Indien dit ook klopt dan kunnen er maar 2 dingen aan de hand zijn, die je ws niet leuk zou vinden om te horen;

1. Je eet geen 1400, maar rapporteert onder waardoor je niet in een tekort of zo groot tekort hebt gezeten en je daardoor dus niet zoveel bent afgevallen.
    2. Je registreert wel, maar niet eerlijk of niet alles, waardoor je op papier wel 1400 eet, maar in werkelijkheid meer en daardoor ben je niet veel afgevallen.

Ik weet dat een issue aan je schildklier meespeelt in je verbranding, maar je hebt medicijnen hiervoor waardoor dit weer gebalanceerd is. Ik weet te weinig over de ziekte van Crohn om te bepalen wat voor invloed dit heeft

Hoe weeg je overigens? Elke dag? Of alleen sporadisch? Dagelijks wegen wordt aangeraden omdat je door die fluctuaties, een beter beeld krijgt met een weekgemiddelde.
  • aliciaooms
    Ik weeg maar één keer in de 4-5 dagen... Omdat ik anders te teleurgesteld ben.
    Maar ik vraag me sowieso af of ik wel goed bezig ben...
    Want mijn klimprestaties zijn beduidend minder dan enkele weken geleden! Na 3 routes ben ik al uitgeput, ik heb minder kracht en naderhand voel ik me rillerig en slap. Niet de "high" die ik gewoonlijk heb.
    Overigens, ik registreer ècht alles eerlijk wat ik eet, ik als geen enkele inname over
    ("rijke" maaltijden zoals Griekse yoghurt / havermout / muesli weeg ik zelfs af)
  • Manga23
    > @aliciaooms zei:
    > Ik weeg maar één keer in de 4-5 dagen... Omdat ik anders te teleurgesteld ben.
    > Maar ik vraag me sowieso af of ik wel goed bezig ben...
    > Want mijn klimprestaties zijn beduidend minder dan enkele weken geleden! Na 3 routes ben ik al uitgeput, ik heb minder kracht en naderhand voel ik me rillerig en slap. Niet de "high" die ik gewoonlijk heb.
    > Overigens, ik registreer ècht alles eerlijk wat ik eet, ik als geen enkele inname over
    > ("rijke" maaltijden zoals Griekse yoghurt / havermout / muesli weeg ik zelfs af)

Als ik niet zou weten van je ziekte van Crohn wat ook invloed hebt op je lichamelijke gesteldheid......zou ik zeggen dat je klachten die je omschrijft meer te maken hebben met een tekort aan voeding.
    Ik weeg 65 kg en ben 176 lang .....als ik 2000 calorieen zou eten dan val ik nog steeds af. Ik kom daar echt niet mee rond. Zelfs nu ik nog niet helemaal terug ben met sporten zoals ik zou willen moet ik zelfs in een overschot blijven eten.
    Minder kracht, rillerig en slap zou ik ook zeker worden op een dieet van 1400 calorieen.
    Ik vraag me nu af hoeveel je weegt, hoe lang je bent en hoeveel je wilt afvallen ?? Heb je echt overgewicht of is het iets tussen je oren? Doe je het omdat je hier en daar een rolletje vet ziet?
    Je bent zo te lezen sportief, je doet aan klimmen dus ik vermoed dat je geen zwaargewicht bent.
  • itzhanne82
    Om alles goed te registreren, dien je sowieso je voeding (onbewerkt) af te wegen. Net als je bakboter. Desalniettemin klinken je "klachten" meer alsof je aan inderdaad een gebrek aan "energie" hebt, voeding that is.

Nogmaals; als je niet afvalt, en je registreert alles correct en eerlijk, over een langere periode dan eet je nog teveel voor jouw lichaam en leefstijl.

En idd, net als Manga; ik ben 1.78, weeg tussen de 69 en 71 (want gewicht fluctueert) en eet 2000 op rustdagen en 2400 op trainingsdagen. Ik powerlift 5x per week en haal elke dag rond de 13.000 stappen. Maar, ondanks dat ik op gewicht blijf, deed ik dat ook met 2700 op trainingsdagen.

Weeg dagelijks alsjeblieft en registreer dat elke dag en neem dan een weekgemiddelde. De wijze die je nu hanteert, om de 4-5 dagen wegen, zijn simpelweg losse flodders. Zo'n losse variable in isolatie zegt niets helaas.
  • aliciaooms
    Momenteel weeg ik 77 bij een lengte van 1,64. Inderdaad geen echt zwaargewicht dus, maar mijn BMI liegt er niet om. Die is momenteel 28 en nog wat. Om een gezond BMI te verkrijgen, zou ik rond 60 kg moeten wegen, en dan zit ik op een gemiddelde, niet eens aan de onder- grens. En ja, ik weet, BMI zegt ook niet alles, maar toch.

Vooruit dan.... Ik zal me dagelijks wegen en daarvan het weekgemiddelde nemen. (😖😂)
    Ook denk ik dat ik op klim-dagen wat meer moet eten om die dipjes te vermijden.
    Ik denk dat ik het op deze manier nog enkele weken de tijd geef en anders toch mijn endocrinoloog ga raadplegen. Die kent mijn ziektegeschiedenis het beste... Wie weet is er wel een logische....ahum...endocrinologische verklaring voor. 🤭

Nogmaals bedankt allemaal voor het lezen en advies! 👍🏻
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,478 MFP Moderator
    Welkom en succes :)
  • aliciaooms
    Oké, hier even een kleine update...
    Na 4-5 weken in totaal maar 300 gr te zijn afgevallen geeft mijn weegschaal nu -2kg aan!
    Het lijkt alsof mijn lichaam even in "standje reserve-verbruik" moest komen. Ik eet nu ongeveer 1500 kcal per dag, soms meer als ik ga klimmen, al naar gelang mijn honger-gevoel.
    Het lijkt niet veel, maar het is wel een begin! 😊