Vraag over aanvullende voedingsdoelen — Dutch (Netherlands)

Vraag over aanvullende voedingsdoelen

Opties
Bas_T
Bas_T Berichten: 10 Member
Goedenavond!
Ondanks dat ik 5x per week sport zie ik te weinig groei in m'n prestaties en gaat het verlagen van m'n vetpercentage ook niet zo lekker.
Vandaar dat ik vandaag begonnen ben met het bijhouden van mijn voeding via MyFitnessPal on zo inzicht te krijgen waar het mis gaat.
Het valt me echter op dat bij "aanvullende voedingsdoelen" onverzadigde vetten op 0gram staan en verzadigde op 30gram ofzo. Is dat niet vreemd? Aangezien juist onverzadigde vetten beter voor je zijn dan verzadigde vetten?

Groet,
Bas.

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Voeding is niet per definitie waar de crux zit. Waar wil je precies beter in worden? Ik zag in je andere post dat je heel veel verschillende dingen doet; het wordt dan erg lastig om overal beter in te worden.

    Voor wat betreft die vetten; ik kijk daar persoonlijk niet naar. Ik kies voor mijn vetbron simpelweg "gezonde" varianten en houd me aan het aantal gram vetten die ik hanteer in mijn macro-split.
  • Bas_T
    Bas_T Berichten: 10 Member
    Opties
    Ik heb inderdaad verschillende sporten, maar wil graag sneller en sterker worden (= algemeen fitter dus). Aangezien ik altijd streef naar sneller en beter wil ik dus ook graag progressie zien.😉

    Na 2 dagen bijhouden lijk ik te veel vet in te nemen (maar is wel erg kort voor een conclusie natuurlijk, dus daar kom ik later op terug).

    Ik kan hier nu niet zien of ik gezonde of ongezonde vetten inneem toch? (Zie afbeelding in de bijlage)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat is "teveel"? Een ding in isolatie zegt niks. Daarbij; ik mag aannemen dat je wel onderscheid kan maken in "gezonde" en "ongezonde" vetten? In mijn optiek heb je MFP niet nodig om dat tegen je te "zeggen" en hoef je je enkel bezig te houden met het consumeren van de juiste vetten. Die voer je in en zo kun je je aantal grammen aan vetten bijhouden waarop je het hebt afgesteld.

    Sneller en sterker worden kan, maar heb je daarbij een plan? Wat zijn je korte termijn doelen, hoe wil je dit aanpakken, hoe wil en ga je progressie meten etc. Dat zijn allemaal vragen die je kunnen helpen om je doelstelling smart te maken.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Welkom Bas_T! Zo te zien ben je al aardig op weg :-)
  • Bas_T
    Bas_T Berichten: 10 Member
    Opties
    @itzhanne82 , probleem is dat ik nog niet precies weet welke soort vetten in welke hoeveelheid in welk soort voedsel zitten. Ik weet wel dat er een aantal dingen zijn waar juist heel veel gezonde vetten in zitten, maar hoopte mbv de app eigenlijk ook goed inzicht te kijken waar nu (te) veel verkeerde vetten in zitten en wat ik gedurende dagen beter een alternatief voor kan vinden (het aantal grammen "verkeerde vetten" per x-hoeveelheid geeft mij nu nog geen beeld of het veel of weinig is).

    Wat betreft de smart doelstellingen: met hardlopen track ik altijd mijn ronde, ik loop altijd dezelfde ronde, dus heb daar een mooi vergelijk in of er progressie aanwezig is. Wat betreft sterker worden, ga ik (als het goed is) merken tijdens het crossfitten. Verder hebben we hier een tanita weegschaal staan waarbij ik mijn spier- en vetmassa kan meten waardoor ik daarmee ook mijn progressie kan bijhouden.

    En uiteraard bedankt voor je antwoorden/hulp! :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Je voorbeeld m.b.t. hardlopen lijkt me prima, maar die van kracht middels crossfit niet. Crossfit is veel te random en niet geïndividualiseerd. In mijn optie kun je daarbij beter een programma van krachttraining volgen en daarbij focussen op progressieve overload.

    Die tanita weegschaal is geen goede methode en zeer onbetrouwbaar. Beter neem je meetinstrumenten als weegschaal, omtrek en eventueel mm's.

    Als laatste; maak je niet druk over welke hoeveelheid van welk soort vet waar in zit. Maak simpelweg bewuste/ goede keuzes als het gaat om je vetbron. Ik neem aan dat je weet dat een vette hap niet de meest verstandige keuze is, maar een vette vis wel (dus zalm, makreel e.d.)
  • Bas_T
    Bas_T Berichten: 10 Member
    Opties
    Ik zal de omtrek e.d. ook meer gaan meten idd, dat is wel een goede.

    Vette hap gaat hier uiteraard niet naar binnen, vis nog te weinig. Als tussendoortje een volkoren wrap met banaan en pindakaas, dat zijn weer de goede vetten.

    Voor de rest geen frisdrank, snoep, fast food of magnetron maaltijden. Dus eet op zich wel gezond m.i. Ligt het waarschijnlijk toch aan de hoeveelheid die ik eet. (Vandaar dat ik het nu ook aan het bijhouden ben 😃)

    Wat betreft de macro's, ik heb MFP nu ingesteld op 50-25-25, dat lijkt mij wel een goede verdeling tussen "krachtsport" en "duursport" toch?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    januari 2020 aangepast
    Opties
    Dat is puur persoonlijke voorkeur. Zo lang je eiwitten tussen de 1.5gr-2gr per kilo lichaamsgewicht zijn, kun je de rest opvullen met vetten en koolhydraten. Een globale vuistregel is dus die 1.5gr-2gr per kilo lichaamsgewicht voor eiwitten, minimaal 1gr per kilo lichaamsgewicht voor vet en de rest koolhydraten. Maar je kunt met die laatste 2 spelen. Wanneer je duursport de overhand heeft dan zou ik iets meer koolhydraten doen dan vetten, maar het is daarbij ook gewoon persoonlijk. Misschien reageer je niet goed op een wat hogere inname van koolhydraten en voel je je beter met wat hogere vetten. Dat is gewoon een kwestie van uittesten in de praktijk.

    Voor afvallen maakt het in feite niets uit, omdat het daarbij gaat om het tekort aan calorieën.
  • Bas_T
    Bas_T Berichten: 10 Member
    Opties
    Ik ga de komende tijd eens monitoren of ik de hoeveelheid eiwitten haal. 1gr per kg lichaamsgewicht haal ik altijd wel, maar 2 niet altijd. Zal eens checken 👍

    Goed om te horen dat de vetten er niets mee te maken hebben, dat wist ik niet (stelt me weer gerust 😉).

    Thnx voor de toelichting, ik meld me in dit topic tzt als ik wat meer werkelijke cijfers heb!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    januari 2020 aangepast
    Opties
    1gr. per kilo lichaamsgewicht gaat op voor de vetten, niet de eiwitten. Daar is de basis 1.5gr-2gr per kilo lichaamsgewicht. Heel simpel gesteld even. Van iemand die 70kg weegt zou het in de basis zo uit kunnen zien:
    135gr eiwitten
    70gr vet
    .... gr koolhydraten (wat over is van het caloriebudget wat je hebt)
    Goed om te horen dat de vetten er niets mee te maken hebben, dat wist ik niet (stelt me weer gerust 😉).
    Ik weet niet precies waar je met dit bericht naar verwijst? Waar hebben vetten nergens mee te maken?
  • Bas_T
    Bas_T Berichten: 10 Member
    Opties
    itzhanne82 schreef: »
    Ik weet niet precies waar je met dit bericht naar verwijst? Waar hebben vetten nergens mee te maken?
    Met het afvallen, ik dacht dat het ook te maken had met de inname van de hoeveelheid vetten. Maar gaat uiteindelijk alleen om de hoeveelheid calorieën (en de gezonde dingen eten).

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Met het afvallen, ik dacht dat het ook te maken had met de inname van de hoeveelheid vetten. Maar gaat uiteindelijk alleen om de hoeveelheid calorieën (en de gezonde dingen eten).
    Het gaat uiteindelijk ALLEEN om de hoeveelheid calorieën. Het maakt niet uit waar die calorieën vandaan komen, als je maar voor een langere periode in een tekort zit. Of iets gezond is, of meer voedzaam, is een ander ding.
  • brittmeulepas04
    brittmeulepas04 Berichten: 3 Member
    Opties
    > @Bas_T zei:
    > Goedenavond!
    > Ondanks dat ik 5x per week sport zie ik te weinig groei in m'n prestaties en gaat het verlagen van m'n vetpercentage ook niet zo lekker.
    > Vandaar dat ik vandaag begonnen ben met het bijhouden van mijn voeding via MyFitnessPal on zo inzicht te krijgen waar het mis gaat.
    > Het valt me echter op dat bij "aanvullende voedingsdoelen" onverzadigde vetten op 0gram staan en verzadigde op 30gram ofzo. Is dat niet vreemd? Aangezien juist onverzadigde vetten beter voor je zijn dan verzadigde vetten?
    >
    > Groet,
    > Bas.

    Hallo Bas,
    Je hebt inderdaad gelijk, onverzadigde vetten zijn de gezonde vetten, je vetten moeten vooral uit onverzadigde vetten bestaan.
    De verzadigde vetten zijn de ‘slechte’ vetten en daarvan wordt aangeraden om niet meer dan 10% van je calorieën uit verzadigde vetten te halen.