Nieuw in de community! — Dutch (Netherlands)

Nieuw in de community!

Opties
Hallo allemaal,

Ik ben LadyArcher87 (vrouw, 32 jaar) en nieuw in deze community. Ik heb de app van MFP in het verleden ook gebruikt maar nooit gebruik gemaakt van de community.

Dit keer wil ik duurzaam afvallen zodat het er ook echt af blijft. Dit is echter niet makkelijk want ik kom uit een familie van emotionele eters en ben er uiteraard zelf ook 1. Zelf heb ik ook wat beperkingen die invloed hebben op beweging, eten en energielevel zoals: ADD (die dromerige spacecadet, niet de hyperactieve stuiterbal), Fibromyalgie en ik heb geen schildklier meer (snel groeiende multimodulair struma). Ja als Hollander moet je wel ff wat te klagen hebben natuurlijk, haha ;).

Vorig jaar februari gestart met een revalidatie traject voor 12 weken voor de fibro. Kon daardoor de pijnstillers afbouwen en slik die nu al zeker een jaar niet meer, hoera! Daarna gestopt met roken, vervolgens 17 kilo aangekomen, niet zo hoera XD.

Eind augustus vorig jaar besloten om mijn levensstijl nog meer om te gooien en mijn emotionele eten aan te pakken met de bedoeling daarmee duurzaam gewicht te verliezen. Inmiddels nu 10 kilo lichter, *doet een vreugde dansje*.

Kwa beweging zit ik nu op:
2 keer per week 60 min. ZUMBA
1 keer per week tuinieren (bij een vereniging voor dahlia's)
2 keer per week mindful wandelen (via een app)
2 keer per week mindful oefeningen/workout (via een app)
Daarnaast doe ik lopend de boodschappen.
Ik werk op het moment niet.
Normaal deed ik ook 1 keer per week Body Balance maar door klachten in mijn polsen (waar ik therapie voor heb) staat dit even op pauze.

Nu wil ik het gewichtsverlies iets opvoeren. En mij wat meer gaan focussen op eiwitten. Ik krijg niet altijd genoeg binnen voor mijn lichaamsgewicht en ik wil voorkomen spierkracht te verliezen. Ik wil dit wel gewoon met voeding doen en niet met eiwit shakes of iets dergelijks.

Als iemand tips heeft dan hoor ik het graag.

Als je het leuk lijkt om samen (duurzaam) af te vallen? Voeg mij dan toe!

Reacties

  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Welkom en veel succes. Je bent al aardig op weg zie ik :)
  • Derpina_SpaceCadet
    Derpina_SpaceCadet Berichten: 6 Member
    Opties
    > @LaurensE1 zei:
    > Welkom en veel succes. Je bent al aardig op weg zie ik :)

    Dankjewel! Ben nu ongeveer een jaar bezig. Ook met andere apps. Toch maar weer terug gevallen op MFP. Heb in het verleden ook goede resultaten behaald met deze app. Hopelijk nu alleen blijvend, haha.
  • SelahattinSaatduzen
    SelahattinSaatduzen Berichten: 1 Member
    Opties
    Jouw eiwit inname opdrijven zal twee positieve effecten hebben, je zal enerzijds merken dat je meer spierbehoud hebt en anderzijds een meer verzadigend gevoel van je maaltijden waardoor je beter on track zult blijven. Ikzelf ben ook geen fan van eiwitshakes, haal het meeste van mijn proteïne uit gewone voeding(vlees en groenten) en mijn snacks namenlijk proteïnerepen. Veel succes met afvallen!
  • Derpina_SpaceCadet
    Derpina_SpaceCadet Berichten: 6 Member
    Opties
    > @SelahattinSaatduzen zei:
    > Jouw eiwit inname opdrijven zal twee positieve effecten hebben, je zal enerzijds merken dat je meer spierbehoud hebt en anderzijds een meer verzadigend gevoel van je maaltijden waardoor je beter on track zult blijven. Ikzelf ben ook geen fan van eiwitshakes, haal het meeste van mijn proteïne uit gewone voeding(vlees en groenten) en mijn snacks namenlijk proteïnerepen. Veel succes met afvallen!

    Dankjewel! Ja ik wil inderdaad mijn spieren behouden. Ik heb ook ontdekt dat ik er langer vol van zit. Ik vind het alleen nog lastig om een balans te vinden in dierlijke eiwitten en plantaardige. Maar dat komt wel goed.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    augustus 2020 aangepast
    Opties
    Zo lang je rond de 1.8-2.0gr per kg lichaamsgewicht aanhoudt dan zit prima. Dus als je 60kg zou wegen zit je met 120gr. eiwit al goed. Meer is niet nodig en zou meer een persoonlijke voorkeur zijn.

    Wat bedoel je met balans vinden tussen dierlijke en plantaardige eiwitten?

    Succes!
  • Derpina_SpaceCadet
    Derpina_SpaceCadet Berichten: 6 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Zo lang je rond de 1.8-2.0gr per kg lichaamsgewicht aanhoudt dan zit prima. Dus als je 60kg zou wegen zit je met 120gr. eiwit al goed. Meer is niet nodig en zou meer een persoonlijke voorkeur zijn.
    >
    > Wat bedoel je met balans vinden tussen dierlijke en plantaardige eiwitten?
    >
    > Succes!

    Dankjewel!

    Ik kom helaas niet aan de 120 gram eiwitten per dag. En mijn eiwitten komen haast allemaal uit dierlijke bronnen. Mijn gewichtsverlies is onderdeel van levensstijl verandering en wil daarom dat (meer dan) de helft uit plantaardige eiwitten bestaat. Ik heb alleen geen idee hoe ik dit moet doen omdat in planten vaak veel minder eiwitten zitten. Met de dierlijke producten kom ik er al vaak niet aan. Dus vandaar.

    Met levensstijl verandering bedoel ik dat ik over het algemeen gezonder wil gaan leven omdat er in mijn familie van alle kanten hart en vaatziekten, diabetes en obesitas voorkomen. En het is ook beter voor mijn persoonlijke klachten.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Met levensstijl verandering bedoel ik dat ik over het algemeen gezonder wil gaan leven omdat er in mijn familie van alle kanten hart en vaatziekten, diabetes en obesitas voorkomen. En het is ook beter voor mijn persoonlijke klachten.
    Plantaardig eten is beter voor je persoonlijke klachten? Is dit door een arts geconstateerd?

    Qua eiwitten maakt het voor lichaam niets uit uit welke bron dit komt; je lichaam herkent geen producten, maar enkel macro/ micronutriënten. Je lichaam maakt dus geen onderscheid in of het nu dierlijk eiwit is, of plantaardig. Je lichaam 'denkt' enkel in eiwitten, koolhydraten en vetten en neemt op wat er in die producten zit. In dierlijk eiwit is wel een hoogwaardiger en vollediger aminozuurprofiel, dus zul je meer van plantaardig eiwit nodig hebben om aan het volledige profiel te komen. Als je echt moeite hebt om aan je eiwitten te komen, kun je denken aan (plantaardige) suppletie qua eiwitpoeder (zoals bijv. Orangefit).
  • Derpina_SpaceCadet
    Derpina_SpaceCadet Berichten: 6 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > (Quote)
    > Plantaardig eten is beter voor je persoonlijke klachten? Is dit door een arts geconstateerd?
    >
    > Qua eiwitten maakt het voor lichaam niets uit uit welke bron dit komt; je lichaam herkent geen producten, maar enkel macro/ micronutriënten.

    Ja, ik heb fibromyalgie. Dit is vastgesteld door een reumatoloog. Alles wat slecht is voor je, is voor iemand met fibromyalgie nog slechter. Dit is mij verteld door het rehabilitatie centrum waar ik gelopen heb voor mijn klachten. Ook omdat in mijn familie zowel vader en moeders kant hart en vaatziekten en diabetes aanwezig is wil ik mijn levensstijl om gaan gooien. Wij zijn een familie van emotionele eters, veel vlees en weinig groenten en fruit. Ik wil dus in het algemeen gezonder gaan leven. Dus minder vlees, meer groenten en fruit, af en toe junkfood. Ook wil ik niet aan de eiwit shakes omdat ik de levensstijl wil gaan aanhouden voor de rest van mijn leven.
    Het moet vol te houden zijn voor jaren lang oftewel duurzaam.

    Dit houdt in levensstijl verandering met als bijgevolg gewichtsverlies. Ik heb van mijzelf weinig kracht in mijn spieren, wat in de loop van de jaren minder is geworden omdat ik steeds minder kon. Ik ben nu bezig dat op te bouwen maar omdat ik tegelijkertijd aan het afvallen ben, wil ik focussen op eiwitten omdat ik niet de kracht wil verliezen die ik heb opgebouwd. Als ik dus meer groenten wil eten moet ook meer eiwitten binnenkrijgen. Want ik weet dat groenten minder volledige aminozuren bevatten. Ik wil dit graag op een gezonde manier doen.

    In de tussen tijd ben ik inmiddels van de pijnstillers af en gestopt met roken. Mijn mentale gezondheid ben ik aan het aanpakken en ben meer gaan bewegen. Ik wil mij nu meer gaan focussen op goede voeding.

    Ik hoop dat dit zo een beetje duidelijk is.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Zeker een stuk duidelijker en goed bezig! Mooie plannen :smile:

    Echter staan er wat 'gekke' dingen in. Ik zal het uitleggen:
    Ik ben nu bezig dat op te bouwen maar omdat ik tegelijkertijd aan het afvallen ben, wil ik focussen op eiwitten omdat ik niet de kracht wil verliezen die ik heb opgebouwd
    Kracht is een vaardigheid (skill) en daarmee een neurologische adaptatie en staat los van eiwitten. Uiteraard dien je wel voldoende eiwitten te consumeren om je spieren te 'voeden' en/ of op te bouwen, maar zo weinig als 1gr per kilo lichaamsgewicht is al voldoende om te onderhouden. Je eitwit-inname zegt dus niet direct iets over je kracht. Sterker worden in een tekort is gewoon mogelijk, zo lang je programma juist is afgesteld.
    Ook wil ik niet aan de eiwit shakes omdat ik de levensstijl wil gaan aanhouden voor de rest van mijn leven.
    Het moet vol te houden zijn voor jaren lang oftewel duurzaam.
    Er is niets geks of vreemds aan eiwitshakes; het is simpelweg een aanvulling of vervanging van eiwitten; niets meer niets minder. Het doet verder ook niets magisch. Het kan een handige bron zijn als je bijv. (volledig) plantaardig leeft waardoor het binnen krijgen van eiwitten door vlees, kip of vis lastig is. Gebruik maken van eiwitshakes is dus zelf wel duurzaam, of kán duurzaam zijn en de oplossing voor voldoende eiwitten voor velen.
    Want ik weet dat groenten minder volledige aminozuren bevatten. Ik wil dit graag op een gezonde manier doen.
    Groente is niet echt een bron van eiwitten? Groente reken je meer onder koolhydraten, niet onder een eiwitbron, maar wellicht dat ik je niet helemaal begrijp?

  • Derpina_SpaceCadet
    Derpina_SpaceCadet Berichten: 6 Member
    Opties
    > @itzhanne82 zei:
    > Kracht is een vaardigheid (skill) en daarmee een neurologische adaptatie en staat los van eiwitten. Uiteraard dien je wel voldoende eiwitten te consumeren om je spieren te 'voeden' en/ of op te bouwen, maar zo weinig als 1gr per kilo lichaamsgewicht is al voldoende om te onderhouden. Je eitwit-inname zegt dus niet direct iets over je kracht. Sterker worden in een tekort is gewoon mogelijk, zo lang je programma juist is afgesteld.

    Dankje wel dat je hier zo diep op in wilt gaan.

    Als je afvalt en je krijgt niet genoeg eiwitten binnen, gaat je lichaam je spieren afbreken.
    Dat wil ik dus voorkomen, ook hebben eiwitten een positief effect op herstel van spieren. Iets waar mijn lijf veel moeite mee heeft vanwege de fibromyalgie.
    Eiwit shakes vind ik voor nu nog geen optie.

    Een gezond voedingspatroon bestaat naar mijn mening niet uit supplementen dus wil deze vermijden tenzij het echt niet anders kan. Vandaar dat ik nog niet aan de eiwit shakes wil en het eerst met voeding wil proberen.

    > Groente is niet echt een bron van eiwitten? Groente reken je meer onder koolhydraten, niet onder een eiwitbron, maar wellicht dat ik je niet helemaal begrijp?

    Groenten zoals peulvruchten bevatten eiwitten. Ik vind het alleen moeilijk om er genoeg van te eten omdat ze minder eiwitten bevatten.

    Ideaal gezien wil ik dus een gebalanceerd eetpatroon hebben, waarbij ik van alles genoeg binnen krijg.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Eiwitten zijn er ook plantaardig..
    Voorbeelden van eiwitten zijn.
    Skyr, magere kwark, kip filet, tonijn. Eieren.

    Ik start in de ochtend met 250gr skyr.
    In de middag. 60gr kipfilet, snoep tomaatjes, wortels, broccoli , 2 eieren.

    Savonds eet ik met het gezin.

    In de avond 250gr skyr.

    Dan zit je aardig aan je eiwitten.

    Gemengde salade met tonijn kan ook.

    Genoeg mogelijkheden 😉
  • vallieveropdanaf
    vallieveropdanaf Berichten: 90 Member
    Opties
    Dat mindfull wandelen klinkt leuk. Welke app gebruik je?