Tdee hoe actief ben ik!? — Dutch (Netherlands)

Tdee hoe actief ben ik!?

Opties
Ik wil mijn TDEE uitrekenen. Maar ik stoei een beetje met mijn activiteiten niveau. Ik sport elke dag 45, kracht. Daarnaast probeer ik elke dag 10duizend stappen te maken(ongeveer 1,5 uur lopen in totaal)

Wat zouden jullie zeggen, licht actief, of matig actief?

(Een zijvraag, welke formule heeft de voorkeur? Ik heb overgewicht en wil afvallen)

Reacties

  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    oktober 2020 aangepast
    Opties
    Er zijn natuurlijk meerdere manieren om te berekenen en die hebben meerdere uitkomsten. Elke dag 1,5u lopen is wel een goede prestatie, en daarbij ook nog elke dag sporten - zo ik wel op actief neerzetten.

    De standaard TDEEcalculator.net werkt prima. Ik zou zeker moderate of heavy doen voor jou.

    Wat is je doel nadat je jouw TDEE hebt?
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Wat LaurensE1 zegt.......ik zou het zeker op actief zetten. Elke dag sporten en zoveel stappen is bepaald niet matig.
  • vallieveropdanaf
    vallieveropdanaf Berichten: 90 Member
    Opties
    > @LaurensE1 zei:
    > Er zijn natuurlijk meerdere manieren om te berekenen en die hebben meerdere uitkomsten. Elke dag 1,5u lopen is wel een goede prestatie, en daarbij ook nog elke dag sporten - zo ik wel op actief neerzetten.
    >
    > De standaard TDEEcalculator.net werkt prima. Ik zou zeker moderate of heavy doen voor jou.
    >
    > Wat is je doel nadat je jouw TDEE hebt?



    Thanx voor je antwoord. Mijn doel is afvallen, 25kg. En daarna spier opbouw.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Als je echt twijfelt en safe wil zitten, ga je een standje lager. Maar dan nog; de praktijk is hetgeen wat telt. Ik heb al meer berichten van je gezien waarbij de rode draad je calorie inname is. Is er iets waarom het je niet lukt om de inname te bepalen? Afvallen is in theorie echt niet moeilijk; eet in een calorietekort. Die 'gok' je in feite met zo'n TDEE calculator. Vervolgens pas je die inname toe in de praktijk en daaruit kan blijken dat je die inname onderschat of overschat hebt. Je zult op basis van de praktijk dus moeten bijstellen.
  • ErwinJ70
    ErwinJ70 Berichten: 53 Member
    Opties
    Ik ben het eens met @itzhanne82 . Als je eenmaal jouw TDEE hebt bepaald, moet je daarmee aan de gang. Praktijk wijst het uit. Maak met jezelf een afspraak dat je 2 weken consequent eet, traint en slaapt. Of je tussentijds wel of niet weegt is aan jou. Na die twee weken kun je immers altijd aanpassingen doen.
    Ik krijg uit deze post en eerdere posts van jou de indruk dat je er behoorlijk mee aan het worstelen bent, iets dat ik heel goed herken overigens.
    Wat voor mij werkt(e) was het consequent zijn, zowel met voeding, trainen als slapen(!). Ik zelf heb besloten om me te wegen, 4 weken consequent te zijn en toen pas weer te wegen. Dat deed ik omdat ik eerder aan mezelf gemerkt had dat ik me wel eens uit het 'lood' liet slaan door tussentijdse weegmomenten die niet altijd uitpakten zoals ik hoopte. Dat risico loop je na 4 weken natuurlijk ook nog, maar op die manier had ik wel aan mijzelf bewezen dat ik het kon. Later werd dat steeds eenvoudiger. Ik ben echt een behoorlijke tijd op zoek geweest naar wat voor mij werkt. Zo nu en dan kreeg ik wel eens 'bro'-tips. Daar heb ik uiteindelijk niet veel mee gedaan in de praktijk. Maar het heeft me er wel toe aangezet om me te verdiepen in een aantal dingen, bijv. qua eet- en train regime.
    En dat heeft er weer toe geleid dat ik een manier heb gevonden die voor mij werkt. Ik eet, train, judo en slaap met veel plezier zonder mezelf al te veel te hoeven ontzeggen. Ik ben nog steeds ruim 45 kg afgevallen. Nu al ruim 2 jaar zo'n beetje.
    Vanwege werk ben ik nu nog in Plombieres, dus minder actief in de community, maar ben in november terug.
    Ik hoop oprecht dat je er wat mee kunt. En anders vraag me maar. :)

  • vallieveropdanaf
    vallieveropdanaf Berichten: 90 Member
    Opties
    Hey Edwin,,
    Ik lees je bericht nu pas, thanx! Zal die 4 weken eens proberen te doen!
  • sunske
    sunske Berichten: 1 Member
    Opties
    Hoi,
    Bij het berekenen van je TDEE word normaal je sporten niet meegerekend. Je basis TDEE word bekeken aan de hand van je dagelijkse job. Als je daarna echt accuraat wil berekenen zoek je de MET waarde van je sport op, deze vermenigvuldig je met je gewicht. Dan heb je je Verbrande kcal voor 1u. Stel je hebt 1u gesport, dan deel je je basis TDEE door 24. Je hebt zo je verbruik per uur. Dat getal vermenigvuldig je met de 23u niet gesport en tel je de kcal van het gesporte uur bij. 😅 Hopelijk kun je er wat aan uit. Op deze manier ben je het meest accuraat.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Bij het berekenen van je TDEE word normaal je sporten niet meegerekend. Je basis TDEE word bekeken aan de hand van je dagelijkse job
    Ik denk dat je hier iets door elkaar haalt? Je TDEE is wel degelijk je totale energie inclusief je beweging- of activiteitenniveau. Bedoel je wellicht je BMR? Dat staat namelijk voor Basic Metabolic Rate. TDEE staat voor Total Daily Energy Expenditure, oftewel je totale dagelijkse verbranding. Je TDEE kan ook worden verhoogd door dagelijks meer te bewegen.

    De manier die jij beschrijft kan natuurlijk, alleen maak je het daarmee best wel complex. Vooral ook omdat het uiteindelijk in de praktijk moet uitwijzen of je inname goed ingeschat is.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @sunske zei:
    > Hoi,
    > Bij het berekenen van je TDEE word normaal je sporten niet meegerekend. Je basis TDEE word bekeken aan de hand van je dagelijkse job. Als je daarna echt accuraat wil berekenen zoek je de MET waarde van je sport op, deze vermenigvuldig je met je gewicht. Dan heb je je Verbrande kcal voor 1u. Stel je hebt 1u gesport, dan deel je je basis TDEE door 24. Je hebt zo je verbruik per uur. Dat getal vermenigvuldig je met de 23u niet gesport en tel je de kcal van het gesporte uur bij. 😅 Hopelijk kun je er wat aan uit. Op deze manier ben je het meest accuraat.

    Voor de duidelijkheid hierbij nadere uitleg 😘


    Je totale energieverbruik wordt TDEE (Total daily Energy Expenditure) genoemd. Je TDEE is afhankelijk van drie verschillende factoren:

    Je basismetabolisme (BMR). Dit is de hoeveelheid energie die je verbruikt in rust. Ook ademhalen en bloed rondpompen kost tenslotte energie.Je fysieke activiteit (dit kun je bijv. schatten aan de hand van het begrip PAL-waarde*).De energie die je lichaam nodig heeft om je eten te verteren: TEF (Thermic Effect of Food).
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Zoals denk ok al eerder aangehaald...
    Denk ik dat men de inspanning of activiteit wat te hoog inschat.

    Je kan beter ingeven dat je wat minder actief bent. En kijken wat dat doet op 2 weken met de bijbehorende calorieën.