Thuis trainen, op welke manier? — Dutch (Netherlands)

Thuis trainen, op welke manier?

Opties
MennoEvers99
MennoEvers99 Berichten: 12 Member
januari 2021 aangepast in Fitness en training
Beste lezers,

Ik ben sinds een paar weken bezig met thuis trainen en ik heb me van te voren zo goed mogelijk ingelezen in hoe en wat en vanuit dat een eigen trainschema in elkaar geknutseld. Dit resulteerde in 6 avonden per week om en nabij een uur trainen en zaterdag rustdag.
Nu was ik weer wat informatieve filmpjes aan het kijken op youtube van o.a. Jeff Cavaliere en Jeremy Ethier (allebei jongens die alles wat ze doen wetenschappelijk goed onderbouwen) en daar zeggen ze dat je als beginner netzogoed 3x in de week een full body workout kan doen.

Nu is het zo dat ik zelf liever 6x per week train omdat ik trainen gewoon leuk vind om te doen en zo blijf ik mezelf motiveren. Dus is mijn vraag aan jullie: Kan ik gewoon 6x per week blijven trainen met bijvoorbeeld:
- Zondag: Borst, schouders en triceps
- Maandag: Rug, biceps en buikspieren
- Dinsdag: Hamstrings, quadriceps en kuiten
- Woensdag: Borst, schouders en triceps
- Donderdag: Rug, biceps en buikspieren
- Vrijdag: Hamstrings, quadriceps en kuiten
- Zaterdag: rust.

of is dat slecht voor spiergroei en kan ik beter 3x per week full body doen?

(Compound oefeningen 3 sets van 8 reps, isolatie oefeningen 3 sets van 10 reps.
Of is er een betere manier om te trainen voor spiergroei?)

Daarvoor heb ik tot mijn beschikking:
- optrekstang
- halterbankje met verstelbare rug (0 t/m 80 graden)
- 2 dumbbells van 26KG (4x 0.5, 4x 1, 4x 2.5, 4x 3, 4x 5KG platen)
- weerstandband 15KG

Als iemand nog tips heeft voor wat oefeningen hoor ik dat graag!

Ff kort samengevat:
Vraag 1: 6x per week trainen of 3x per week trainen voor spiergroei of maakt dat niet uit?
Vraag 2: Is de manier die ik gebruik qua sets en reps goed voor spiergroei of is er een betere manier?

Vriendelijke groeten,
Menno

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Korte antwoord is; geen idee. Ik ken je situatie niet, je belastbaarheid, je niveau etc. Uiteindelijk gaat het erom dat je genoeg mechanische spanning op de spier plaatst voor hypertrofie. Je week volume kun je verdelen hoe je wilt. Alleen het volume wat jij per spiergroep moet draaien weet ik niet.

    Neem even een kijkje op de site van Bell coaching!
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Naar mijn mening geen slechte verdeling. Voor spiergroei is het vaak wel goed om elke spiergroep 2 a 3 keer per week aan te spreken. Maar inderdaad een beginner volstaat ook prima met 3 x per week full body.
    Qua sets, reps en gewicht geen idee......
    Heb je 0 of weinig ervaring dan zal je altijd wel vooruitgang boeken zowel met een split als met een full body schema.
    Met thuistrainen en lichte gewichten dan meer trainen tot falen.
  • tcregeer
    tcregeer Berichten: 1 Member
    Opties
    Bro ga gewoon trainen