Juiste TDEE — Dutch (Netherlands)

Juiste TDEE

Opties
Goedemorgen.

Ik weet niet zo goed wat ik moet doen.

Leeftijd: 24 volgende week
Lengte: 175
Gewicht: 73

Normaliter werk ik in de horeca, maar ligt nu even stil...

Nu zit ik een beetje de hele dag thuis, gamen ofzo. Wel ga ik of bijna iedere dag 5km hardlopen of beetje met gewichten.

Ik keek in mn samsung health app en daar staat dat ik incl activiteit 1900 had verbrand. Soms 2200.

Bij my fitnesspal had ik afvallen van 73 naar 65 gedaan. Beetje extreem misschien, maar mijn gewichts categorie van karate is 65-69. Dus ik had 0.5 per week. Hierdoor gaf ie aan dat ik 2180 moest eten.. maar aangezien ik 1900 soms verbrand zit ik te hoog.

Ik weet waarschijnlijk niet zo goed onder welke activiteit ik val.

In afwachting van jullie antwoord.
Jermaine

Reacties

  • xchantal92
    xchantal92 Berichten: 30 Member
    Opties
    Ik werk zelf niet met die berekeningen, omdat ik door te lang te crashen mijn stofwisseling behoorlijk ontregeld heb.

    Weet je ook waardoor het gewicht eraan is gekomen? Als het is gekomen door een paar ongezonde gewoontes, zoals weinig beweging of extra snoepen, dan vraag ik me wel af of je wel kcal moet gaan tellen. Mijn diëtist heeft me ooit uitgelegd dat het meer gaat om wat je eet dan om het aantal kcal.

    Mocht je echt willen tellen, dan kun je ook bijhouden hoeveel je nu eet en of je gewicht hiermee stabiel blijft, als je er dan een kcal of 100-200 onder gaat zitten, dan zou je al rustig moeten afvallen. Dit vind ik persoonlijk betrouwbaarder dan met een formule, want je lichaam werkt niet volgens een formule.

    Hopelijk heb je hier iets aan.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @xchantal92 zei:
    > Ik werk zelf niet met die berekeningen, omdat ik door te lang te crashen mijn stofwisseling behoorlijk ontregeld heb.
    >
    > Weet je ook waardoor het gewicht eraan is gekomen? Als het is gekomen door een paar ongezonde gewoontes, zoals weinig beweging of extra snoepen, dan vraag ik me wel af of je wel kcal moet gaan tellen. Mijn diëtist heeft me ooit uitgelegd dat het meer gaat om wat je eet dan om het aantal kcal.
    >
    > Mocht je echt willen tellen, dan kun je ook bijhouden hoeveel je nu eet en of je gewicht hiermee stabiel blijft, als je er dan een kcal of 100-200 onder gaat zitten, dan zou je al rustig moeten afvallen. Dit vind ik persoonlijk betrouwbaarder dan met een formule, want je lichaam werkt niet volgens een formule.
    >
    > Hopelijk heb je hier iets aan.

    🤔 apart dat een diëtiste zegt dat het gaat om wat je eet en niet om de calorieën.........of ik nu een mars eet of 3 bananen maakt niks uit.......een calorie is een calorie dus ook van "gezond" eten kom je aan als je in een overschot zit.
    Een TDEE uitrekenen als je het goed doet is zeker heel zinvol.

    Als je je stofwisseling niet op orde hebt door te crashen dan had je diëtist misschien aan een reverse dieet kunnen denken om de boel weer op de rit te krijgen. Misschien alsnog iets om over na te denken. Hopelijk krijg.je het onder controle.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @jermaine8karate zei:
    > Goedemorgen.
    >
    > Ik weet niet zo goed wat ik moet doen.
    >
    > Leeftijd: 24 volgende week
    > Lengte: 175
    > Gewicht: 73
    >
    > Normaliter werk ik in de horeca, maar ligt nu even stil...
    >
    > Nu zit ik een beetje de hele dag thuis, gamen ofzo. Wel ga ik of bijna iedere dag 5km hardlopen of beetje met gewichten.
    >
    > Ik keek in mn samsung health app en daar staat dat ik incl activiteit 1900 had verbrand. Soms 2200.
    >
    > Bij my fitnesspal had ik afvallen van 73 naar 65 gedaan. Beetje extreem misschien, maar mijn gewichts categorie van karate is 65-69. Dus ik had 0.5 per week. Hierdoor gaf ie aan dat ik 2180 moest eten.. maar aangezien ik 1900 soms verbrand zit ik te hoog.
    >
    > Ik weet waarschijnlijk niet zo goed onder welke activiteit ik val.
    >
    > In afwachting van jullie antwoord.
    > Jermaine
    >

    Schat bij een TDEE berekening je activiteiten niveau niet te hoog in aangezien je niet extreem veel doet nu en vergeet even de calorieën die apps beweren die je verbrand.........meestal is dat ruim overschat
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Zonder te ver af te wijken van de vraag van de topic starter; er bestaat niet zoiets als een beschadigde stofwisseling. Ja; hij wordt iets trager wanneer je een lange tijd extreem dieet en dus structureel te weinig eet, maar het gaat niet 'kapot'.
    Als het is gekomen door een paar ongezonde gewoontes, zoals weinig beweging of extra snoepen, dan vraag ik me wel af of je wel kcal moet gaan tellen. Mijn diëtist heeft me ooit uitgelegd dat het meer gaat om wat je eet dan om het aantal kcal.
    Heel frappant dit advies. Als je denkt dat gewicht erbij is gekomen door weinig beweging of extra snoepen, dan heb je eigenlijk direct je antwoord; je eet 'teveel' of krijgt onbedoeld meer kcal binnen dan je denkt t.o.v. je verbranding. Om daardoor dan te opperen om geen kcal te tellen is heel tegenstrijdig. Je hoéft geen calorieën te tellen, maar calorieën doen er wel toe. Een uitgerekende TDEE kan een start zijn om te beginnen met diëten. Je zult altijd in de praktijk moeten bijstellen wanneer je merkt dat het of niets voor je doet, of dat je te snel afvalt. Dat een diëtiste aangeeft dat het draait om wat je eet is uiterst curieus...
    Als je je stofwisseling niet op orde hebt door te crashen dan had je diëtist misschien aan een reverse dieet kunnen denken om de boel weer op de rit te krijgen.
    Reverse dieting is enkel uitstellen van een tekort. Het zal een stofwisseling ook niet op de rit krijgen. Het kan misschien een psychologische tool zijn, maar het doet eigenlijk niets anders dan een tekort verlengen :smile:

    Als laatste; je smartwatch kun je v.w.b. het aangeven van je verbranding los laten; die zijn niet accuraat. Ze zijn wel handig om je aantal stappen bij te houden.
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    Euh met een reverse dieet stel je geen tekort uit maar ga je weer je lichaam langzaam laten wennen aan het eten van meer calorieën dacht ik zo 🤔. Of zit ik nu verkeerd 😂😂

    > @itzhanne82 zei:

    > Reverse dieting is enkel uitstellen van een tekort. Het zal een stofwisseling ook niet op de rit krijgen. Het kan misschien een psychologische tool zijn, maar het doet eigenlijk niets anders dan een tekort verlengen
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Het klopt dat reverse dieting het langzaamaan ophogen van je calorieën is. Vaak vanuit een periode van diëten. Maar dat houd wel in dat je je tekort verlengd...want immers verhoog je langzaam naar je onderhoud. Dus stel jij eet 500 onder je onderhoud en je verhoogd week 1 met 200 dan zit je nog steeds 300 onder je onderhoud; dus een tekort. Je hebt het tekort wel verkleind, maar het is nog steeds een tekort. Het is feite ook niet nodig, je lichaam hoeft niet te wennen en je kunt in principe van tekort direct naar onderhoud. Soms kan dat heel eng zijn, dus vandaar dat je het wellicht uit psychologisch oogpunt toe zou kunnen passen.
  • jermaine8karate
    jermaine8karate Berichten: 2 Member
    Opties
    In ieder geval bedankt voor het antwoorden! @itzhanne82, @manga23 & @xchantal92

    Door de weeks eet ik gewoon gezond, zaterdag kan ik een cheatday hebben, maar zorg ik er voor dat ik alsnog ongeveer aan mn kcal zit of net iets er overheen. Zeker niet zwaar er over heen.

    Ik loop denk ik 3-4 keer per week hard, doe 2 dagen met wat gewichten. Zoals ik zei, zolang mijn werk stil ligt, ben ik beetje aan het Netflixen, gamen, maar sport ik wel gewoon. Af en toe dan een klusje op werk.

    Vandaag heb ik 600kcal verbrand ongeveer aan sport en stappen, zoals mijn Samsung Galaxy Watch zegt.

    Ik probeer mijn TDEE uit te rekenen en dat is op elke site anders. Ik zit ook niet altijd aan 600kcal verbranding met hardlopen/gewichten samen, soms ook gewoon rond 350 met hardlopen. Ik hoef ook niet veel af te vallen.

    Maar omdat mijn week totaal verschillend is, dus ene week wel klusjes, andere week alleen stil zitten, vind ik het lastig om mijzelf ergens te plaatsen.

    33cmg5jppu2w.png

    Ik wil mij niet onnodig gaan overeten of iets dergelijk. Was het ook niet zo als nu bijv mn dagelijkse calorieëndoel 1808 is om vet te verliezen volgens die TDEE en ik sport 600 kcal, dat je dan 2400 moet eten?
  • Manga23
    Manga23 Berichten: 395 Member
    Opties
    > @jermaine8karate zei:


    > Ik wil mij niet onnodig gaan overeten of iets dergelijk. Was het ook niet zo als nu bijv mn dagelijkse calorieëndoel 1808 is om vet te verliezen volgens die TDEE en ik sport 600 kcal, dat je dan 2400 moet eten?

    Je TDEE is leidend......je kiest.voor afvallen, onderhoud of aankomen. Binnen je TDEE is al rekening gehouden met je activiteiten dus wat je overdag verbrand eet je er niet meer bij.
    Je merkt na 2 weken wel of je qua calorieën iets moet bijsturen mocht je teveel of helemaal niet afvallen.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik zou idd, net als wat Manga aangeeft, een TDEE kiezen... Val je na 2 weken niks af dan kun je bijstellen naar beneden met zo'n 150 calorieën. En zo gaat het eigenlijk continue totdat je het gewicht hebt bereikt wat je wilt.

    Kijk niet naar verbruikte calorieën op je smartwatch, die worden enorm overschat. Eet op basis van je TDEE en neem hetgeen wat de smartwatch zegt met een korreltje zout.