Wat te doen bij een eetbui(tje)? — Dutch (Netherlands)

Wat te doen bij een eetbui(tje)?

Opties
Gisterenavond toch zitten snaaien ondanks mijn goede voornemens. Niet omdat ik trek heb, maar omdat mijn stemming ernaar was en afleiding opeen doordeweekseavond 21 uur niet voor het oprapen ligt. Ik moet zeggen dat ik wel onder mijn netto calorieendoel bleef (ik heb gisteren ook gesport en had ruimte) maar daar dacht de weegschaal vanochtend anders over en bovendien word ik gewoon niet blij of fit of gemotiveerd bij dat gesnaai. Wat kan ik doen? Tips voor afleiding? Of sowieso tips?

Reacties

  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Je kan een wandelingetje doen buiten, dat leidt af. Of wat water of thee drinken. Dat vult ook.
    Wat betreft de ruimte voor je calorieendoel; je kunt beter je TDEE (total daily expenditure) berekenen, hierin zit alles wat je verbruikt met sport al verwerkt. En dan dat als dagelijkse inname gebruiken.

    Wat MyFitnessPal schat als verbruik met beweging en sporten is doorgaans veel te hoog.
    Afvallen gaat niet binnen een dag of een nacht, zo snel werkt dat niet.
  • Clairekerckhoff
    Clairekerckhoff Berichten: 9 Member
    Opties
    Oo joh... dat is goed om te weten, dat de berekening van MyFitnessPal te hoog uitvalt. Maar nu heb ik dat dus geprobeerd (mijn TDEE berekenen) op https://tdeecalculator.net/ en dan krijg ik eigenlijk dezelfde vragen (leeftijd, gewicht, lengte en de mate van activiteit (van kantoorbaan tot 14 x per week sporten). Hoe koppel ik het vervolgens aan mijn doel? Zij geven in het algemeen aan: "haal 300 calorien van je dagelijks benodigde inname af om af te vallen", maar dat ligt toch helemaal aan je leeftijd, gewicht, lengte en doel.

    Dat afvallen niet afhankelijk is van 1 eetbui weet ik wel hoor...maar toch... het helpt niet. Dank voor de tips.
  • LaurensE1
    LaurensE1 Berichten: 1,452 MFP Moderator
    Opties
    Hi Claire, als je die gegevens invult kom je uit op jouw TDEE / dagelijkse inname om hetzelfde gewicht te behouden. Daarna doe je er 300 kcal af om af te vallen. Let op; dit is niet sporten wat je al 'verbruikt' want dat zit er al in verrekend.

    Je moet dan echt alles registeren wat je eet en drinkt (ook olie waarin je bak bijvoorbeeld) en dan val je af. Afvallen zal niet lineair gaan, het gaat met pieken en dalen, dus sneller en langzamer soms. Als je nog steeds hetzelfde gewicht hebt na 2 weken, zit je nog te hoog in je kcal dagelijkse inname.
  • der_Joseph
    der_Joseph Berichten: 6 Member
    Opties
    Richard Bell heeft hierover een interessante set artikelen geschreven. Hieronder de link van de eerste. Het artikel sluit af met een link naar een 2e artikel en zo verder.

    https://bell-coaching.com/voeding/voeding-doelstelling-deel-1-calorie-behoefte-bepalen/
  • Clairekerckhoff
    Clairekerckhoff Berichten: 9 Member
    Opties
    Thanks! Wat aardig dat je dit hebt opgezocht en doorzet. Ik moet zeggen dat ik voor nu best tevreden ben met mijn resultaat, dus wie wet werkt t voor mij wel zoals het in de app wordt geregeld...
  • angelder6159
    angelder6159 Berichten: 1 Member
    Opties
    Ik zorg nu dat ik 6 dagen per week onder m'n caloriedoel blijf. De 7e dag tel ik dat wat ik onder het caloriedoel ben gebleven van die week op. Mocht ik dan zin hebben om te snaaien dan is dat mijn marge. Mocht ik die 7e dag daar geen behoefte aan hebben dan kan ik op dag 8 hetzelfde doen maar san over de 6 dagen daarvoor gerekend (dus het tekort van dag 2 t/m dag 7). Hoe langer ik het dus uit houd om niet te snaaien hoe meer winst en ik sta mezelf wel toe om te snaaien maar niet onbeperkt.
  • corneaarts
    corneaarts Berichten: 703 Member
    Opties
    Wanneer je een snaai aanval hebt, kan je het beste iets doen wat je ontspant of waar je je aandacht op kan houden. Wat leuk is en je afleid.

    Een eenvoudige tip is om het patroon te doorbreken, door in bad te gaan liggen of om heerlijk te douchen.
    Een goed boek of een wandeling . Wees creatief.
    Of maak gezonde lekkere snacks.
    Komkommer met heksenkaas, worteltjes, tomaatjes, selderij etc etc