motivatie — Dutch (Netherlands)

motivatie

Opties
renewondergem
renewondergem Berichten: 249 Member
Hey all, lekker bezig met het topic volspammen, zo krijgen we een gezellige Nederlandse community!

wat gebruiken jullie als motivatie bij het dieten en sporten?

als je op de bank zit, je al 3 dagen niet meer gesport hebt, en het buiten regent.. maar je eigenlijk toch echt moet gaan lopen...?

ikzelf haal heel erg veel motivatie uit het grafiekje dat ik zie op MFP van mijn gewicht... daarnaast zeg ik altijd tegen mezelf dat ik me fijner voel als ik terugkom, dan wanneer ik vertrek.. en dat zorgt ervoor dat ik m'n loopspullen aantrek en maar gewoon ga :)

soms skip ik wel eens een workout, maar eigenlijk alleen als ik nog spierpijn heb, dan is het gewoon niet fijn om te sporten... en dat heb je nogal als beginnend "gymrat" ;)

Reacties

  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Bij het bewegen laat ik me vooral nog teveel leiden door het gevoel van geen zin hebben om de deur uit te gaan en dan gebeurt er dus niets (zoals afgelopen weekend). Heel fout, maar een aandachtspuntje.

    Mijn motivatie bij het dieten (hoewel ik het woord niet prettig vind klinken. Ik heb een voorkeur voor gezond leven ;) ) is idd vooral het grafiekje en het feit dat ik WEET dat ik me gewoon prettiger ga voelen. Ik heb het eerder gedaan en dat was toch wel heel prettig.
  • Sonja57
    Sonja57 Berichten: 8 Member
    Opties
    Ik ben nooit een beweger geweest . In augustus kijkoperatie knie gehad, er is wat oplapwerk gebeurd maar die knie wil nog nie mee. Ook één van de redenen waarom ik kilo's kwijt wil / moet. Voor de algemene conditie is afvallen een must. Dus motivatie genoeg om te diëten. en als die overtollige kilo's weg zijn zal het bewegen ook veel beter gaan

    Groetjes Sonja
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Motivatie om te bewegen is behoorlijk omhoog gegaan door me fitbit. Want ik heb me doel op 10.000 stappen staan en ik wil dat sowieso halen per dag! Ik heb nu wel wat last van spierpijn, dus als dat de reden is om die 10.000 niet te halen dan is het prima. Maar anders baal ik gewoon dat ik het niet haal als er geen reden toe is. Ook wil ik gewoon sowieso elke dag buiten even een rondje wandelen, puur omdat het lekker is een frisse neus te halen :)

    Qua eten, ik eet naar mijn mening super lekker, dus het is makkelijk vol te houden haha. Ook lichamelijk voel ik me beter door geen koolhydraten te eten, dus dat is ook wel een belangrijke motivatie voor mij. Ik wil nog wel eens te veel eten (wel gezond) en ik mag me van mezelf daar niet schuldig over voelen. Dit om het 'mijn dag is nu toch al verpest, laat ik maar nog veel meer gaan eten' effect tegen te gaan.
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Motivatie om te bewegen is behoorlijk omhoog gegaan door me fitbit. Want ik heb me doel op 10.000 stappen staan en ik wil dat sowieso halen per dag! Ik heb nu wel wat last van spierpijn, dus als dat de reden is om die 10.000 niet te halen dan is het prima. Maar anders baal ik gewoon dat ik het niet haal als er geen reden toe is. Ook wil ik gewoon sowieso elke dag buiten even een rondje wandelen, puur omdat het lekker is een frisse neus te halen :)

    Qua eten, ik eet naar mijn mening super lekker, dus het is makkelijk vol te houden haha. Ook lichamelijk voel ik me beter door geen koolhydraten te eten, dus dat is ook wel een belangrijke motivatie voor mij. Ik wil nog wel eens te veel eten (wel gezond) en ik mag me van mezelf daar niet schuldig over voelen. Dit om het 'mijn dag is nu toch al verpest, laat ik maar nog veel meer gaan eten' effect tegen te gaan.
    Zo'n fitbit is dus leuk? Ik ben een IT-er dus ook een beetje gadget-freak ;) Werkt het een beetje accuraat? Welke versie heb je? Ik heb zelf gekeken naar de Withings Pulse maar lees daar wisselende verhalen over.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Motivatie om te bewegen is behoorlijk omhoog gegaan door me fitbit. Want ik heb me doel op 10.000 stappen staan en ik wil dat sowieso halen per dag! Ik heb nu wel wat last van spierpijn, dus als dat de reden is om die 10.000 niet te halen dan is het prima. Maar anders baal ik gewoon dat ik het niet haal als er geen reden toe is. Ook wil ik gewoon sowieso elke dag buiten even een rondje wandelen, puur omdat het lekker is een frisse neus te halen :)

    Qua eten, ik eet naar mijn mening super lekker, dus het is makkelijk vol te houden haha. Ook lichamelijk voel ik me beter door geen koolhydraten te eten, dus dat is ook wel een belangrijke motivatie voor mij. Ik wil nog wel eens te veel eten (wel gezond) en ik mag me van mezelf daar niet schuldig over voelen. Dit om het 'mijn dag is nu toch al verpest, laat ik maar nog veel meer gaan eten' effect tegen te gaan.
    Zo'n fitbit is dus leuk? Ik ben een IT-er dus ook een beetje gadget-freak ;) Werkt het een beetje accuraat? Welke versie heb je? Ik heb zelf gekeken naar de Withings Pulse maar lees daar wisselende verhalen over.

    Ik ben er heel blij mee! Ik wilde eigenlijk de Fitbit Force maar die is in Nederland nog niet uit dus heb de Fitbit Flex. Ik heb het gevoel dat hij vrij accuraat is qua stappen. Maar dat ligt denk ook een beetje aan jezelf. Hij zit namelijk om mijn pols en als ik wandel dan zwaaien me armen wel mee, maar ik weet niet hoe dat is als je wandelt met je handen in je zakken. Hij zou het wel gewoon moeten tellen, maar ik kan me haast niet voorstellen dat hij dan alles telt wat je wandelt. Maar als je kijkt naar calorieën, dan is een hartslagmeter denk preciezer. Net zoals bij MFP gaat hij qua calorieën uit van je basis gegevens zoals lengte, gewicht, leeftijd etc. Hij telt overigens niet alle activiteiten, zoals fietsen, wat misschien een stappenteller bij je broek wel doet?
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Motivatie om te bewegen is behoorlijk omhoog gegaan door me fitbit. Want ik heb me doel op 10.000 stappen staan en ik wil dat sowieso halen per dag! Ik heb nu wel wat last van spierpijn, dus als dat de reden is om die 10.000 niet te halen dan is het prima. Maar anders baal ik gewoon dat ik het niet haal als er geen reden toe is. Ook wil ik gewoon sowieso elke dag buiten even een rondje wandelen, puur omdat het lekker is een frisse neus te halen :)

    Qua eten, ik eet naar mijn mening super lekker, dus het is makkelijk vol te houden haha. Ook lichamelijk voel ik me beter door geen koolhydraten te eten, dus dat is ook wel een belangrijke motivatie voor mij. Ik wil nog wel eens te veel eten (wel gezond) en ik mag me van mezelf daar niet schuldig over voelen. Dit om het 'mijn dag is nu toch al verpest, laat ik maar nog veel meer gaan eten' effect tegen te gaan.
    Zo'n fitbit is dus leuk? Ik ben een IT-er dus ook een beetje gadget-freak ;) Werkt het een beetje accuraat? Welke versie heb je? Ik heb zelf gekeken naar de Withings Pulse maar lees daar wisselende verhalen over.

    Ik ben er heel blij mee! Ik wilde eigenlijk de Fitbit Force maar die is in Nederland nog niet uit dus heb de Fitbit Flex. Ik heb het gevoel dat hij vrij accuraat is qua stappen. Maar dat ligt denk ook een beetje aan jezelf. Hij zit namelijk om mijn pols en als ik wandel dan zwaaien me armen wel mee, maar ik weet niet hoe dat is als je wandelt met je handen in je zakken. Hij zou het wel gewoon moeten tellen, maar ik kan me haast niet voorstellen dat hij dan alles telt wat je wandelt. Maar als je kijkt naar calorieën, dan is een hartslagmeter denk preciezer. Net zoals bij MFP gaat hij qua calorieën uit van je basis gegevens zoals lengte, gewicht, leeftijd etc. Hij telt overigens niet alle activiteiten, zoals fietsen, wat misschien een stappenteller bij je broek wel doet?

    en hoe werkt dat dan? een appje, en die fitbit stuurt alles automatisch door? zoiets?

    ik ga vanavond wel eens googlen. klinkt wel grappig. Heb alleen runtastic en een hartslagmeter .. en natuurlijk handmatig invullen van minuten gewichtstraining. voor de rest is mijn doordeweekse leven autorijden, kantoorstoel bezetten en weer terug rijden... :P
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    en hoe werkt dat dan? een appje, en die fitbit stuurt alles automatisch door? zoiets?

    ik ga vanavond wel eens googlen. klinkt wel grappig. Heb alleen runtastic en een hartslagmeter .. en natuurlijk handmatig invullen van minuten gewichtstraining. voor de rest is mijn doordeweekse leven autorijden, kantoorstoel bezetten en weer terug rijden... :P

    Je hebt een 'dongle' (usb dingetjes) en dat is de ontvanger van je gegevens op de computer. En ben je binnen een straal van zo'n 20 stappen bij je computer vandaan dan synchroniseert hij het automatisch. Dit doet hij elk kwartier, maar alleen als je in die tussentijd genoeg stappen hebt gemaakt. Als het verschil erg klein is dan doet hij niks. Je kan hem ook gedwongen synchroniseren. En de gegevens kan je dan bekijken op www.fitbit.com of op je mobiel.

    En als je een mobiel hebt met bluetooth 4.0 (wat ik niet heb) dan kan je hem daar ook mee synchroniseren.

    Foto hieronder laat zien wat je 'dashboard' laat zien op de computer. Dit zijn eigenlijk ook de gegevens die je ziet op de telefoon app. Maar op de website kan je ook nog uitgebreider informatie bekijken. Zoals hoe je het afgelopen maand hebt gedaan etc.

    Edit: Mijn doel staat bijvoorbeeld op 10.000 stappen per dag. En op de flex zitten vijf lampjes en elk lampje staat voor 2.00 stappen. Dus ik kan dan zien hoe ver ik ben. En als ik de 10.000 heb behaald dan gaat hij trillen. Dus als je geen computer in de buurt hebt, dan kan dat handig zijn :)

    292xzsy.png
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Hey all, lekker bezig met het topic volspammen, zo krijgen we een gezellige Nederlandse community!

    Vooral mee blijven doorgaan ;)


    Mijn motivatie om te sporten haalde ik eerst altijd uit zelf gecreëerde sociale druk. Ik zette altijd al mijn trainingsresultaten op Facebook zodat mensen konden zien wat ik aan het doen was. Toen ik er achter kwam dat best veel mensen de resultaten ook echt volgden moest ik wel blijven sporten ;) Na een tijdje ben ik helaas toch minder gaan sporten en kwam er ook niks meer op Facebook. Op het langer termijn werkte het dus toch niet.
    Nu pak ik het anders aan. Omdat ik nu al best wat kwijt ben gaat het sporten ook makkelijker, wat het natuurlijk leuker maakt. Nu is het doorgaan totdat je lichaam begint te wennen en je niet meer zonder sporten kan ;)

    De motivatie om het eten vol te houden wordt met de week hoger, iedere keer dat er een kilo af gaat is het weer een reden om door te zetten. Vooral nu ik echt grote verschillen ga maken in gewicht kan ik zien dat wat ik doe echt werkt. Nadeel is wel dat mijn broeken nu toch echt te groot aan het worden zijn, en had er twee nog niet zo lang geleden gekocht ;)
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Hey all, lekker bezig met het topic volspammen, zo krijgen we een gezellige Nederlandse community!

    Vooral mee blijven doorgaan ;)


    Mijn motivatie om te sporten haalde ik eerst altijd uit zelf gecreëerde sociale druk. Ik zette altijd al mijn trainingsresultaten op Facebook zodat mensen konden zien wat ik aan het doen was. Toen ik er achter kwam dat best veel mensen de resultaten ook echt volgden moest ik wel blijven sporten ;) Na een tijdje ben ik helaas toch minder gaan sporten en kwam er ook niks meer op Facebook. Op het langer termijn werkte het dus toch niet.
    Nu pak ik het anders aan. Omdat ik nu al best wat kwijt ben gaat het sporten ook makkelijker, wat het natuurlijk leuker maakt. Nu is het doorgaan totdat je lichaam begint te wennen en je niet meer zonder sporten kan ;)

    De motivatie om het eten vol te houden wordt met de week hoger, iedere keer dat er een kilo af gaat is het weer een reden om door te zetten. Vooral nu ik echt grote verschillen ga maken in gewicht kan ik zien dat wat ik doe echt werkt. Nadeel is wel dat mijn broeken nu toch echt te groot aan het worden zijn, en had er twee nog niet zo lang geleden gekocht ;)

    grappig dat je het zegt van die sociale druk.. tijdje gedaan.. maar op de lange termijn werkte het niet.

    nu zet ik juist vrijwel niets op facebook, en sommige mensen hebben dus helemaal niet door wat ik aan t doen ben (en dat ik dus al 14 kg kwijt ben... )

    dus af en toe komt er eens een flauwe opmerking voorbij over dat ik couch potato ben, terwijl ik ondertussen al fitter en slanker ben dan de mensen die het zeggen.. (vrienden die weten het wel, maar familie die ik alleen op verjaardagen zie.. tsja)

    ik dwing mezelf dus eigenlijk om het voor mezelf te doen... :)
  • mirandatje
    mirandatje Berichten: 28
    Opties
    Hallo allemaal,

    T lijkt wel of ik een van de weinige ben die eigenlijk niet sport. Door een baan en twee kids blijft er weinig tot geen tijd over om echt actief te gaan sporten. Helaas.
    In de 3 dagen dat ik werk ben ik nu wel steeds gemotiveerder om in mijn pauze van een uur toch naar buiten te gaan en te lopen. Iets is beter als niets denk ik dan.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ik sport ook niet hoor Miranda! Maar dat is meer omdat het nog even niet mag. Ik wandel wel veel, maar ik zie dat niet echt als sporten ;)
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Je bent niet de enige hoor Miranda :D Ik weiger ook om te sporten. Ik haal mijn beweging uit wandelen. En zometeen fietsen naar kantoor als het weer wat beter wordt.
  • mirandatje
    mirandatje Berichten: 28
    Opties
    Wandelen zie ik ook niet echt als sporten. Maar goed...om af te vallen hoef je niet te sporten...bewegen is al genoeg...dus ja...voorlopig is het goed zo.
    Wil als het weer een beetje oke gaat worden eindelijk eens een skate cursus gaan doen. Hardlopen is niet echt mijn ding...en naar een sportschool gaan...nee. Wil vanuit huis e.e.a. kunnen doen...of met de auto een stukje rijden en dan de skates onder binden en gaan met die banaan ;-)
    Ook hier weer...de wil is er...nu nog effe de juiste tijd vinden...