Suiker??? — Dutch (Netherlands)

Suiker???

Opties
Sonja57
Sonja57 Berichten: 8 Member
Is bij jullie de toegelaten suiker waarde ook zo laag? Bij mij staat dat op 45 en een paar stukken fruit en je bent er al??? Ik denk dat ik me daar niet te druk over mag maken, snoepen ga ik zeker niet doen Maar een mens moet toch zijn fruit kunnen eten

Groetjes Sonja

Reacties

  • kyanneke
    kyanneke Berichten: 19
    Opties
    ik eet gewoon mijn banaan voor het trainen en later in de middag een sinaasappel.. Geen enkel probleem..
    Groetjes Kyanne
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    zoals ik 't interpreteer is dus fruit de enige bron waar je je suiker uit mag halen :)

    ik heb onlangs een artikel gelezen dat "snelle en trage" suikers wel bestaan, maar in pure kcal maakt het niet zoveel uit zodra je een tekort eet, want vet verbranden doe je dan toch wel... dus niet teveel op letten, als je Kcal maar binnen "budget" uitkomen

    ik blijf overigens meestal wel binnen de 40 gram met 2 appeltjes en een kom havermout op een dag :)
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ik kom nooit boven de 15 gram per dag uit. Maar ik eet dan ook heel weinig fruit. Ik las op het engelse forum dat de meeste mensen fruitsuikers gewoon niet mee tellen. En alleen toegevoegde suikers aan producten.
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Ik kijk niet echt naar de hoeveelheid suiker eigenlijk. Voor mij zijn de kcals belangrijk en ik probeer goed na te denken over hetgeen ik eet / drink. Een beetje de gedachtegang van renewondergem dus :)
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Haha ik vond de hoeveelheid suiker juist hoog staan. Heb het verlaagd naar 30 gram per dag, ga daar eigenlijk nooit overheen, krijg meestal rond de 20 gram per dag binnen.

    Maar inderdaad, met al 1 appel heb je al een groot deel van je dagelijkse hoeveelheid binnen. Door verder weinig suiker te eten hou je altijd wel ruimte over voor een stuk fruit of twee ;)
  • Sonja57
    Sonja57 Berichten: 8 Member
    Opties
    Allemaal bedankt voor jullie antwoord. Ik ga de suikers van fruit niet mee rekenen zoals Louisette zei.Andersga je fruit achterwege laten om toch maar die suikers niet te hebben en dat kan de bedoeling niet zijn.
    Ik ben ooit op dieet geweest met "dieetlijn" en daar had je 50 kalo's waarvan 7 "groene" verplicht op te nemen die werden al gelijk van je totaal afgetrokken. Verder had je ook de onderverdelingen. Ik ben er toen 23 kg mee afgevallen. Ik hoor jullie al denken waarom doe je dat niet terug . Het is een betalende site, 29€ voor 3 maanden en dat vind ik op zich niet erg maar de site lijkt een spooksite en stel dat je betaalt en ze halen hem van 't net????Dus probeer ik het hier maar en ik denk wel dat het me zal lukken, gewoon effe wennen.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Suikers van fruit zul je wel mee moeten gaan wegen omdat fructose onder de koolhydraten vallen. Deze komen dus bij de kcal op. Maar maak je niet druk om het eten van fruit. 2 stuks per dag is prima. Daarbij vallen alle suikers onder de koolhydraten. Zo ook tafelsuiker, melksuiker etc.
  • brobman2014
    brobman2014 Berichten: 3
    Opties
    En de suiker uit fruit is goed af te breken door het lichaam en daarom sowieso minder slecht dan tafelsuiker etc.
    Merk zelf dat ik , sinds ik , minder brood eet niet meer boven de 60 uitkom.
  • graciepecie
    graciepecie Berichten: 3 Member
    Opties
    Wanneer ik veel fruit eet, zit ik ook boven de suikers maar let daar eerlijk gezegd niet zo op. Ik heb nog nooit iemand dik zien worden van het eten van veel fruit:tongue:

    Maar even alle gekheid op een stokje. Ik denk dat als je diabeet bent o.i.d. dat je dan veel meer rekening moet houden met (fruit)suikers, maar als je gezond bent zijn fruitsuikers niet zo ernstig denk ik.

    Ik zelf heb suiker niet eens meer tussen mijn macro's staan. Ik let zelf alleen op: koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels en zout.

    Ik eet juist veel fruit (en groente) omdat hier veel vezels in zitten en voor mij vezels weer super belangrijk zijn voor een goed darmflora en dus een platter buikje:wink:
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Koolhydraten zijn suikers ;) en ook als je teveel gezond voedsel eet wordt je te dik. Een calorie is een calorie
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Wanneer ik veel fruit eet, zit ik ook boven de suikers maar let daar eerlijk gezegd niet zo op. Ik heb nog nooit iemand dik zien worden van het eten van veel fruit:tongue:

    Maar even alle gekheid op een stokje. Ik denk dat als je diabeet bent o.i.d. dat je dan veel meer rekening moet houden met (fruit)suikers, maar als je gezond bent zijn fruitsuikers niet zo ernstig denk ik.

    Ik zelf heb suiker niet eens meer tussen mijn macro's staan. Ik let zelf alleen op: koolhydraten, eiwitten, vetten, vezels en zout.

    Ik eet juist veel fruit (en groente) omdat hier veel vezels in zitten en voor mij vezels weer super belangrijk zijn voor een goed darmflora en dus een platter buikje:wink:

    Overal waar je veel van eet, als er in totaal maar genoeg calorieën in zit, word je uiteindelijk dik van ;)
    En als ik dan even flauw moet doen, het is nog nooit wetenschappelijk bewezen dat je dik wordt van het eten van suiker haha ;) (of misschien uit 1 onderzoek, maar 1 onderzoek is geen onderzoek ;))

    Waar iedereen wel even aan moet denken is dat, hoewel fruit gezond is, het voor het lichaam niet uitmaakt wat voor een vorm van suiker het binnen krijgt. Het lichaam zet al het suiker om tot glucose, aangezien glucose het enige suiker is dat het lichaam kan verbruiken. Dus of je nou 10 gram suiker aan suikerklontjes eet of 10 gram suiker uit fruit haalt, het blijft uiteindelijk gewoon 10 gram suiker.

    Dus als je iedere dag je maximum hoeveelheid aan suiker eet en daar bovenop ook nog eens 3 a 4 stukken fruit (omdat je deze niet meetelt), krijg je toch echt teveel suiker binnen.
  • brobman2014
    brobman2014 Berichten: 3
    Opties
    Toch is het, naar mijn idee, verstandiger (gezonder) om snelle suikers te nemen (monosacharide wat in fruit te vinden is) dan trage suikers (disacharide) wat in tafelsuiker en zetmeel is te vinden.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Toch is het, naar mijn idee, verstandiger (gezonder) om snelle suikers te nemen (monosacharide wat in fruit te vinden is) dan trage suikers (disacharide) wat in tafelsuiker en zetmeel is te vinden.

    is deels waar, maar dan bijv liever uit havermout dan fruit. Fruit bevat (vaak) fructose dat in grote hoeveelheden weer niet zo goed voor je lever is...

    maar dat is dan weer de discussie: "alles met "te-" ervoor is slecht voor je... teveel.. te weinig.. etc"

    ik eet fruit vanwege de vezels en vitaminen... niet vanwege de suikers.. die beperk ik alsnog tot een minimum.. en krijg ik vrijwel alleen via havermout, fruit en brood binnen. maar wel in beperkte mate!
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    De angst voor fructose.... pfff...... Bij meer dan 85 gram aan fructose per dag kan het schade opleveren aan je lever.

    eet jij 20 appels per dag?
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    De angst voor fructose.... pfff...... Bij meer dan 85 gram aan fructose per dag kan het schade opleveren aan je lever.

    eet jij 20 appels per dag?

    85 gram fructose red je al met zeven appels ;) Maar zelfs dat is al best veel ;)
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Bekijk het sarcastisch. Het levert vervetting op. Schade is overdreven
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Bekijk het sarcastisch. Het levert vervetting op. Schade is overdreven

    Dat had ik al door ;)
    Vervetting leidt natuurlijk wel tot een ongezond lichaam. Gelukkig is het wel weer te verhelpen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik let wel heel erg op mijn suikers, ik heb keer uit zitten rekenen wat ik eerder allemaal binnen kreeg aan suikers, en sinds ik er op let (meeste haal ik nu uit fruit) eet ik ongeveer 20% van wat ik voorheen at, en nu zijn het fruitsuikers, dus die zijn niet zo heel erg, echter geld ook hiervoor dat TE veel fruitsuikers ook niet goed is. Maar ik eet tussen de 3-6 stuks fruit per dag en dan zit je er al snel aan. Heb voor mezelf het doel op 50 gram suiker per dag staan, en daar blijf ik (mits ik geen chocolate craving krijg) altijd wel onder.

    PS mij werd op gegeven moment wel afgeraden om bijvoorbeeld meusli te eten, daar zitten weer "trage" suikers in die niet zo goed zijn voor je. Daarom ben ik overgestapt van meusli ontbijt naar kwark ontbijt en daardoor ben ik ook weer gezakt met mijn gewicht zonder meer te gaan sporten