Suiker en koolhydraten — Dutch (Netherlands)

Suiker en koolhydraten

Opties
Hi allemaal,

Sinds een maandje gebruik in MFP weer intensief en probeer me meer bewust te zijn van mijn eetpatroon. Het valt me echter op dat ik vrijwel elke dag te veel koolhydraten en suiker eet, maar netjes onder of op mijn calorieëndoel zit.

Het verbaast me dan ook dat er zoveel verborgen suikers in al ons eten zit! Heeft iemand tips om de suikers en koolhydraten te minderen in het dieet? Ik begrijp dat suikervrije producten een gezonde optie zijn, maar het zit 'm bijv. ook in vleesvervangers, etc.

Reacties

  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Hej,

    Het heeft mij ook altijd verbaasd dat er zoveel suiker in het eten zit.

    Suiker is vaak toegevoegd aan bewerkte producten, dus je kan proberen zo natuurlijk en vers mogelijk te eten (in plaats dat je je pastasaus uit een potje haalt, dit zelf maken et cetera). Suikervrije producten zijn prima om te eten/drinken (al moet je je wel afvragen of alle zoetstoffen die in sommige suikervrije producten zitten wel zo goed zijn).

    Een grote bron van koolhydraten voor veel mensen is de hoeveelheid rijst/pasta/aardappels wat word opgeschept bij het avondeten, een schepje minder scheelt al veel, of een sneetje of twee aan brood minder per dag.
    Verder kan je koolhydraat vragen beter stellen aan Louisette1988, die weet daar meer van af haha ;)
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Hahaha leuk dat je naar mij verwijst!

    In veel light producten wordt het vet eruit gehaald en vervangen door suiker om het toch een lekkere smaak te geven. Dus je kan er bijvoorbeeld voor kiezen om voor vollere producten te gaan. Een nadeel daarvan is dat vet veel calorien bevat. Maar een voordeel is weer dat je langer een verzadigd gevoel hebt. Ik eet zelf low carb (20 gram per dag) en ben altijd opzoek naar producten waar de minste koolhydraten in zitten. En het valt me toch regelmatig op dat goedkopere producten ook minder koolhydraten bevatten. Dit is natuurlijk niet altijd zo! Maar bijvoorbeeld bij tomatenpuree, AH basic is het beste qua koolhydraten die ik tot nu toe heb kunnen vinden. Ook pindakaas, ik haal het altijd bij de Lidl omdat daar de minste zooi aan toegevoegd is en het ook lekker goedkoop is. Het is vooral veel labels lezen en vergelijkbare producten met elkaar vergelijken.

    En over suikervrije producten, daar worden vaak zoetstoffen aan toegevoegd. En elk lichaam kan hier anders op reageren. Er zijn mensen waarbij het lichaam denkt dat het gewoon suiker is en bij andere mensen wordt het niet gezien als suiker. Mijn lichaam reageert er gelukkig niet zo sterk op, maar toch probeer ik het zo min mogelijk te nemen!
  • elkevn
    elkevn Berichten: 58 Member
    Opties
    ja, inderdaad….etiketten lezen. Het is ongelooflijk maar waar, dat het echt nodig is. Op den duur weet je welke producten je kunt/wilt kopen. Daarnaast ben ik er ook een groot voorstander van om zoveel mogelijk zelf te maken. Zeker sauzen en soepen zijn dingen die ik niet graag uit een pakje haal. Maar ook bij groenten, die ik zelf altijd zo vers mogelijk koop, ontdekte ik laatst dat de varianten in potjes eveneens allerlei zooi erbij hebben zitten. Mijn advies is om de dingen maar zo puur mogelijk te houden.
  • Lyla_
    Lyla_ Berichten: 41
    Opties
    Bedankt voor jullie antwoorden! Hier kan ik zeker wat mee :)