Healthy food relation — Dutch (Netherlands)

Healthy food relation

Opties
I think allot of people struggle with an unhealthy relationship with food.
Too mutch or too little or too pick or junky... None example is the same, but the main thing I think is too keep in mind it is neccecery as a fueI and enjoying it is importand too

I came across this serie from Britain and its worth watching this extreme examples who all share one thing even though from a wide range of disorders.

What do you think, does this scare you a little too that these extremes aren't that extreme anymore?

http://youtu.be/30pN2XiDWdE

Reacties

  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    We zitten hier in het NL gedeelte van MFP. Zullen we het gewoon in het nederlands houden? :P
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Net even een aflevering doorgekeken. Holy crap zeg :o Wat een extremen :o
  • louzziej
    louzziej Berichten: 142
    Opties
    Ja in een episode allen al he, maar pff vond ik ook. Ook nog een gekeken, ongezond in so many ways! Vind het wel knap dat ze eraan mee doen.. Ze doen wel hun best elkaars dieet te volgen.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Ik vind dat deze programma's vaak wel een verkeerd beeld geven. Ze laten altijd de extremen zien, nooit iemand die 'normaal' overgewicht heeft maar meteen een morbide obese iemand. Ik denk dat het hierdoor lijkt dat deze extremen heel vaak voorkomen, maar ik kom deze mensen nooit tegen als ik op straat loop (een enkele keer).

    De programma's geven natuurlijk wel een goed shock effect en je kan er veel van leren qua voeding, maar het kan ook als nadeel hebben dat mensen met 'normaal' overgewicht/ondergewicht denken dat ze toch niet zo dik/dun zijn en er niks aan hoeven te doen.
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Tot een paar kilo geleden was ik ook nog morbide obese hoor :o Misschien niet zo ver als deze personen, maar toch....
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Tot een paar kilo geleden was ik ook nog morbide obese hoor :o Misschien niet zo ver als deze personen, maar toch....

    En heel goed dat je dat nu niet meer bent! :)

    Wat mij gewoon vaak opvalt is dat met afvalprogramma's op tv er meestal morbide obese (en hoe extremer hoe beter) mensen meedoen. Neem aan dat dat is omdat er dan, theoretish gezien, sneller zichtbare resultaten gehaald kunnen worden waardoor het programma aantrekkelijker wordt om naar te kijken. Dat valt mij gewoon op ;)
    Heb soms wel het gevoel dat dat ons beeld veranderd van wat te dik is.
  • FotoRoel
    FotoRoel Berichten: 51
    Opties
    Volgens mij is deze ook een keer in Nederland uitgezonden, komt mij bekend voor.
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    En heel goed dat je dat nu niet meer bent! :)

    Wat mij gewoon vaak opvalt is dat met afvalprogramma's op tv er meestal morbide obese (en hoe extremer hoe beter) mensen meedoen. Neem aan dat dat is omdat er dan, theoretish gezien, sneller zichtbare resultaten gehaald kunnen worden waardoor het programma aantrekkelijker wordt om naar te kijken. Dat valt mij gewoon op ;)
    Heb soms wel het gevoel dat dat ons beeld veranderd van wat te dik is.
    Dat ben ik wel met je eens. Al dat soort programma's focust zich vooral op de extremen. Maar goed...dat levert EN snelle resultaten EN leuke TV op. Ik ben geen groot fan van dat soort realityshows.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Volgens mij is deze ook een keer in Nederland uitgezonden, komt mij bekend voor.

    Ja klopt, 'superdik - superdun' op RTL ;)
    Dat ben ik wel met je eens. Al dat soort programma's focust zich vooral op de extremen. Maar goed...dat levert EN snelle resultaten EN leuke TV op. Ik ben geen groot fan van dat soort realityshows.

    Nee ben ook niet zo'n van die realityshows, het gaat de producenten meer om de kijkcijfers dan om de gezondheid van de mensen. 'Supersize vs superskinny' is daarentegen wel een ok show haha :)
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ik heb dit een hele tijd terug gekeken, kan me er niet meer zoveel over herinneren. Maar om even in te haken op wat Nepq zegt over realityshows. Ik had van de week de finale aflevering gezien van de biggest loser USA en de winnaar was gewoon zo dun geworden. Ze was geloof ik zo'n 163 cm en woog uiteindelijk 47,5 kg. Ik denk dat ze is doorgeslagen, er hangt dan ook zo'n grote prijs aan vast. Ze willen er dan natuurlijk alles aan doen om die prijs te winnen en dat lijkt mij totaal de verkeerde insteek. Ook gaat dat gewicht verlies belachelijk snel!
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Wat ik echt een leuke TV-serie vond was The Hairy Dieters.

    The Hairy Bikers (engels TV-koks op motoren, houden nogal van het goede leven zeg maar :D ) moesten op dieet en hebben dat in een TV-serie verwerkt incl. tips om zelf goede maaltijden te koken. Dat soort dingen werkt bij mij gewoon echt een stuk beter ipv al die TV-programma's met hun beoogde schokeffecten.
  • FotoRoel
    FotoRoel Berichten: 51
    Opties
    Ik heb dit een hele tijd terug gekeken, kan me er niet meer zoveel over herinneren. Maar om even in te haken op wat Nepq zegt over realityshows. Ik had van de week de finale aflevering gezien van de biggest loser USA en de winnaar was gewoon zo dun geworden. Ze was geloof ik zo'n 163 cm en woog uiteindelijk 47,5 kg. Ik denk dat ze is doorgeslagen, er hangt dan ook zo'n grote prijs aan vast. Ze willen er dan natuurlijk alles aan doen om die prijs te winnen en dat lijkt mij totaal de verkeerde insteek. Ook gaat dat gewicht verlies belachelijk snel!

    Zag vandaag toevallig ook op TLC iets met afvallen iets met 15 jarige die op een bootcamp zitten.
    Ik snap dit soort programma's ook totaal niet, goed dat ze afvallen maar zodra ze thuis zijn vliegen de kilo's er gewoon weer aan omdat ze in het oude patroon komen. Althans zo kijk ik er tegen aan.
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Ik heb dit een hele tijd terug gekeken, kan me er niet meer zoveel over herinneren. Maar om even in te haken op wat Nepq zegt over realityshows. Ik had van de week de finale aflevering gezien van de biggest loser USA en de winnaar was gewoon zo dun geworden. Ze was geloof ik zo'n 163 cm en woog uiteindelijk 47,5 kg. Ik denk dat ze is doorgeslagen, er hangt dan ook zo'n grote prijs aan vast. Ze willen er dan natuurlijk alles aan doen om die prijs te winnen en dat lijkt mij totaal de verkeerde insteek. Ook gaat dat gewicht verlies belachelijk snel!

    Daar las ik net een blog over :ohttp://www.myfitnesspal.com/blog/commander38/view/and-the-biggest-loser-is-626361
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Kijk even naar "how to be slim" .. Bbc docu van 1 aflevering, 1 uur lang. Gaat heel erg naar de kern van "normaal" overgewicht. En beter nog: ontkracht populaire mythes..

    Die tv programma's geven alleen wat om kijkcijfers en niet mensen daadwerkelijk gezonder krijgen.. Ik heb nog nooit uitleg op tv gezien wat ze nou precies die mensen laten doen bij "obese" en waarom..
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Kijk even naar "how to be slim" .. Bbc docu van 1 aflevering, 1 uur lang. Gaat heel erg naar de kern van "normaal" overgewicht. En beter nog: ontkracht populaire mythes..

    Die tv programma's geven alleen wat om kijkcijfers en niet mensen daadwerkelijk gezonder krijgen.. Ik heb nog nooit uitleg op tv gezien wat ze nou precies die mensen laten doen bij "obese" en waarom..

    Dat mis ik nou ook! Ik zou meer willen weten over hun calorie inname/verbruik, macros, voedingssupplementen etc. Gewoon dingen waar mensen thuis ook nog wat van kunnen opsteken. Want uiteindelijk lijkt het me dat ze willen dat er meer mensen een gezond gewicht krijgen, maar je krijgt totaal niks aangereikt qua hoe je dat moet doen.

    Toch blijf ik stiekem wel een sucker voor dit soort shows, ik kan er niks aan doen. Alles wat met eten/afvallen te maken heeft vind ik interessant.
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Kijk even naar "how to be slim" .. Bbc docu van 1 aflevering, 1 uur lang. Gaat heel erg naar de kern van "normaal" overgewicht. En beter nog: ontkracht populaire mythes..

    Die tv programma's geven alleen wat om kijkcijfers en niet mensen daadwerkelijk gezonder krijgen.. Ik heb nog nooit uitleg op tv gezien wat ze nou precies die mensen laten doen bij "obese" en waarom..
    Leuke, interessante docu!
  • louzziej
    louzziej Berichten: 142
    Opties
    How to be slim, eindelijk wat wetenschap ertegenaan :) Fijn om dat ook zo helder uit te zien gelegd worden.

    Goede docu!

    Edit: Vond hem trouwens echt zo gaaf, dat ik de highlights/samenvatting even heb opgehaalt wat mij is bijgebleven. voor de mensen die geen tijd hebben hem helemaal te zien:

    Samenvatting/highlights docu:

    Hoog protein - max verzadigd (daarna carbs, daarna vetten)
    Mensen die hoog in proteine zaten hadden minder trek en aten minder.

    Hoog calcium (melkproducten) - meer dan 100% vet uit
    In een jaar heeft iemand met hoog calcium dieet tot wel 8 stone meer vet onverteerd.

    Hoe groter de portie - hoe meer je eet, ook al smaakt het niet goed. (grote porties eet je tot 45% meer)
    (niet meer koken als dat je gaat eten en kleinere porties bestellen zoals bijv. popkorn bij de bios)

    Vlees aan het bot of botloos/schoon vlees - de botten laten zien hoeveel je al gegeten hebt.
    mensen die herrinnerd werden aan hoeveel ze eten, dus vlees aan het bot aten 10% meer.
    (Moderne manier is dus een 'food diary' bijhouden.

    Eten met veel gezelligheid, mensen en veel keuze tentoon (bbq/buffet/sushi...)
    mensen eten zo'n 60% meer bij zulk soort gelegenheden.

    Door meer water te drinken heb je minder trek?

    stelling: vloeibaar eten houd je langer vol.
    testgroep vast voedsel eters hadden na 90 minuten
    testgroep soep eters hadden na een uur dezelfde hoeveelheid honger.

    oorzaak:
    wanneer ze eerst water hadden gedronken, met vast voedsel rekt het de maag uit maar loopt het water gelijk door.
    Daarna hadden ze vast voedsel maar dit was in volume niet heel veel voor de maag en snel verteerd.

    Bij de soep eters werd het water met soep gemengt.
    Daardoor ziet de maag het als een geheel en verteert het dit langzaam.
    Het gaat van je maag beetje bij beetje je verteringsstelsel in.

    dus ja, het is waar, maar dan moet het gemengt zijn met voedsel (soep/smoothies/etc..)
  • Lyla_
    Lyla_ Berichten: 41
    Opties