Loggen jullie alles? — Dutch (Netherlands)

Loggen jullie alles?

Opties
Hi allemaal,

Als ik mijn logboek vergelijk met anderen, valt me op dat ik vaak meer producten (niet perse kcal) log dan anderen. Ik eet het liefst ook de hele dag door, haha.

Ik vroeg me daarom af of jullie echt alles loggen, zoals tussendoortjes, gebruikte olie voor het bakken, etc. :) En eten jullie bewust een x-aantal keer per dag?

Reacties

  • elkevn
    elkevn Berichten: 58 Member
    Opties
    ik log ook echt alles. Soms zorgt dat voor een lange lijst, maar niet altijd. Maar ik doe dat wel bewust omdat ik niet wil hoeven gokken wat ik nou eigenlijk binnen heb gekregen.

    Verder eet ik eigenlijk wel volgens een ritme: ontbijt, tussendoortje (meestal fruit), lunch, tussendoortje (kan echt alles zijn), avondeten en 's avonds (meestal) nog een stukje chocolade ^_^.

    Ik doe dit nu al bijna 5 maanden zo en merk dat ik daar heel goed op functioneer. Voor die tijd at ik wel mijn 3 maaltijden maar met tussendoortjes was het rommelig. Dit gaat voor mij duidelijk veel beter.
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Ik log alles! Mogelijk vergeet ik af en toe de koffie maar alle kcals worden genoteerd.
  • ienie63
    ienie63 Berichten: 24 Member
    Opties
    Ja, ik log ook alles. Moet soms wel en schatting maken, aan de hand van totaal ingrediënten (meerpersoonshuishouden) en mijn portie daarvan. Vochtinname log ik niet tenzij met kcal.
  • marshal75
    marshal75 Berichten: 27 Member
    Opties
    Ik log niet alles.
    Koffie, thee, water log ik niet. dit bevat toch nagenoeg niets.
    Het diner log ik altijd via recepten: Hier noteer ik alle ingrediënten voor 4 personen. Mijn maaltijd bevat dan een kwart van het totaal. Dit is waarschijnlijk niet super nauwkeurig maar anders voor mij niet te doen.
    Wat ik ook niet log zijn: bak&braad, olijfolie en halvarine voor op brood. Halvarine gebruik ik bijna nooit. Jus eet ik niet. Dus dit kleine beetje wat in het vlees/vis trekt. Is voor mij minder belangrijk.
    Alle overige zaken log ik wel netjes.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Ik probeer alles zoveel mogelijk op te schrijven.
    Er zijn wel een aantal dingen die ik nooit noteer omdat het te veel werk kost om uit te zoeken hoeveel het is en het maar weinig invloed heeft op mijn calorieën/voedingswaarden. Zo schrijf ik nooit op hoeveel zout ik gebruik tijdens het koken, hoeveel olie ik gebruik tijdens het bakken en de hoeveelheid boter op mijn brood. Ik gebruik van deze dingen altijd zo min mogelijk.

    Bij het avondeten noteer ik altijd alle ingrediënten los (dus als je precies wilt weten wat ik heb gegeten, moet je even naar mijn logboek kijken haha ;)). Ik weeg meestal alle ingrediënten los op mijn bord, zodat ik alles zo precies mogelijk kan noteren. Als een gerecht is gemengd bereken ik een percentage van de totale hoeveelheid aan ingrediënten (bijvoorbeeld een kwart), bereken ik hoe zwaar dat is, en weeg dat dan af (soms best wat puzzel werk haha :P).
    Als er saus bij het avondeten is, en ik niet precies weet waaruit het bestaat, noteer ik dit als vijftig ml yoghurt. Yoghurt bevat van alle voedingswaarde een beetje, dus dan kan ik de saus toch een soort van meerekenen.

    Verder log ik ook alles wat ik drink. Zolang er geen calorieën in het drinken zit (bijvoorbeeld water of zwarte koffie) tel ik alleen de koppen en als ergens wel calorieën in zit (bijvoorbeeld melk) schrijf ik zowel de kop op als de voedingswaarde. Dus als ik op een dag vijftien koppen op heb, hoeft dit niet alleen uit water te bestaan maar kan dit ook koffie zijn bijvoorbeeld.

    Ik eet altijd op vaste tijden (om de drie uur), maar heb geen vaste hoeveelheid maaltijden per dag, dat is afhankelijk van wanneer ik wakker word en dus mijn eerste maaltijd neem. Ik heb maximaal zeven maaltijden per dag.
  • Lyla_
    Lyla_ Berichten: 41
    Opties
    Als ik het zo lees loggen jullie dus braaf alles! Ik log wel altijd de olie, omdat ik merk dat daar toch wel veel kcal in zitten.
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    Ik log alles, inclusief gebruikte boter en/of olie bij bakken en braden en alles wat ik drink. Boter op brood gebruik ik al jaren niet dus dat hoeft niet gelogd te worden. Ik heb overigens wel een probleempje met het woord glas. Hoeveel ml is dat dan? Ik bedoel het maakt nogal uit mijn grote of kleine limonade glazen (0.33 vs 0.25 cl). Maar goed ik weet dat ik genoeg drink (en eigenlijk aleen water thee en koffie) dus ik maak daat geen punt van. Ik log ook fruitsappen en niet alleen water drank als calorie intake.

    Ik gebruikt de recepten tool heel veel. Door de week hebben we een standaard rijtje van ongeveer 20-25 gerechten Daarvan heb heb ik ongeveer de helft verwerkt, of ik heb een recept waarbij de informatie voorverwerkt is. Bijvoorbeeld Allerhande doet dit heel handig.

    Maar voor andere dingen kijk ik in de enorme database die eraan hangt of er iets is wat er erg op lijkt - gisteren bijvoorbeeld bloemkoolsoep gegeten Nou dat staat er ook in dus niet moeilijk gedaan.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik probeer altijd alles te loggen, soms weet ik niet alle voedingswaarde, maar dan vul ik (soms naar schatting) de kcal in.

    Heb alleen vorig jaar een keer mijn vakantie niet gelogd, maar wel bij notities genoteerd wat ik had gegeten, was dat alleen vergeten later in te vullen
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @dutchandkiwi

    Ik geloof dat ze hier met glas 250 ml bedoelen
    Ooit ergens keer gelezen dat je moet proberen die 8 glazen per dag te halen en dat is 2 liter
  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Opties
    Wat eten en drinken betreft, log ik alles. Elk glas of kopje dat ik drink, tel ik als 1x water. Ik drink dus niet nog eens 2 liter water extra. Activiteiten logde ik ook altijd, maar nu geeft m'n Fitbit Flex het aantal verdiende kcal door aan MFP. Wel jammer dat er daardoor geen sportactiviteiten meer op m'n tijdlijn staan.
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Wat eten en drinken betreft, log ik alles. Elk glas of kopje dat ik drink, tel ik als 1x water. Ik drink dus niet nog eens 2 liter water extra. Activiteiten logde ik ook altijd, maar nu geeft m'n Fitbit Flex het aantal verdiende kcal door aan MFP. Wel jammer dat er daardoor geen sportactiviteiten meer op m'n tijdlijn staan.
    Je kan ze nog wel loggen, maar dan moet je het aantal kcals op 1 zetten :)
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Wat eten en drinken betreft, log ik alles. Elk glas of kopje dat ik drink, tel ik als 1x water. Ik drink dus niet nog eens 2 liter water extra. Activiteiten logde ik ook altijd, maar nu geeft m'n Fitbit Flex het aantal verdiende kcal door aan MFP. Wel jammer dat er daardoor geen sportactiviteiten meer op m'n tijdlijn staan.
    Je kan ze nog wel loggen, maar dan moet je het aantal kcals op 1 zetten :)

    Dat hoeft niet eens hoor, hij corrigeert het automatisch :)
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Oh? Cool systeem :D
  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Opties
    Bedankt voor de tip voor het op 1 zetten van de kcal van de trainingen. Dan kan ik ze toch loggen. Ik heb m'n activiteiten een tijdje geprobeerd er toch in te zetten, maar liep tegen problemen met syncen aan. Ik had het idee dat ik veel meer sport kcal kreeg dan ik daadwerkelijk had gesport/gewandeld.
  • troelietje
    troelietje Berichten: 1
    Opties
    Ik ben net een week bezig en log alles omdat ik anders ga smokkelen en slordig ga worden.
  • Jottem
    Jottem Berichten: 31 Member
    Opties
    Sluit me aan bij vorige spreekster/schrijfster. Als ik niet alles vermeld ga ik grandioos fout.
    Alleen dat water invullen vind ik een crime, moest eerst goed uitvogelen wat de inhoud van een "cup" was.
    Hou het nu maar gewoon op een longdrinkglas (ong. 225 ml) per keer.
  • FotoRoel
    FotoRoel Berichten: 51
    Opties
    Ik log vrijwel alles, niet het boter of het vet.
    Loggen doe ik eigenlijk ook altijd via de barcode, te veel werk om iets op te moeten zoeken, zelf weeg ik niks af en voer ongeveer in wat ik denk wat ik gegeten heb a.d.h.v de verpakking, zit er 300g in een verpakking en heb de helft op noteer ik dus 150, niet helemaal nauwkeurig in de meeste gevallen.

    Cola uit een blikje log ik wel, erg makkelijk met het scannen, aangezien ik dit vaak tijdens het werk drink (koerieren), een fles cola light als ik die in 1 dag opdrink wel maar over 2 dagen weer niet.
    Wat eten en drinken betreft, log ik alles. Elk glas of kopje dat ik drink, tel ik als 1x water. Ik drink dus niet nog eens 2 liter water extra. Activiteiten logde ik ook altijd, maar nu geeft m'n Fitbit Flex het aantal verdiende kcal door aan MFP. Wel jammer dat er daardoor geen sportactiviteiten meer op m'n tijdlijn staan.
    Je kan ze nog wel loggen, maar dan moet je het aantal kcals op 1 zetten :)

    Dat hoeft niet eens hoor, hij corrigeert het automatisch :)

    Fitbit corrigeert wel MFP, maar als je runkeeper nog eens gebruikt corrigeert die ook weer MFP, telt hij er dus meer bij dan er daadwerkelijk gedaan is.
  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Opties
    Dat het koppelen van Runtastic niet handig was, daar kwam ik na 2 dagen achter. Gelukkig heb ik toen niet alle verdiende sportpunten opgegeten. Nu heb ik alleen MFP en Fitbit gekoppeld.
  • Zohar94
    Zohar94 Berichten: 30 Member
    Opties
    Ik log niet alles.

    Wel dingen als olie, omdat daar relatief veel kcal in zitten. Maar omdat ik vrij veel zelfgemaakte dingen eet met veel verschillende groenten, bijvoorbeeld tomaat, sperziebonen, spinazie, kikkererwten, doperwten en mais vind ik het irritant om alles los in te voeren. Ik neem dan meestal twee groenten als voorbeeld en voer die in met het gewicht van alles wat ik heb gegeten. Dit praat ik dan goed omdat de meeste groenten toch lage caloriewaarden hebben ;)

    Verder vind ik het ook lastig om alles te loggen als ik bij anderen eet, ik weet dan niet precies wat er in het eten zit en of ze bijvoorbeeld een magere slasaus of volle mayonaise hebben gebruikt.

    Ik heb trouwens ook het gevoel dat het aantal calorieën die je verbruikt door te sporten wat overdreven zijn in MFP.
  • knkmfp
    knkmfp Berichten: 2 Member
    Opties
    Ik log frijoles alles, behalve sla en komkommer waar er heel weinig calorieën in zitten. Andere groenten wel. Cola light ook niet, hoewel ik vaak vergeet day Fanta Zero wel calorieën bevat.

    Ik heb wel de neiging om dingen te vergeten, want ik log pas aan het eind van de dag.
  • sannie281971
    sannie281971 Berichten: 8 Member
    Opties
    Ik heb de hele dag de site open staan op mn pc en kan zo de hele dag alles invoeren.
    ik noteer alleen niet altijd of ik jus of boter of olie gebruik die dag.