Doe ik de oefeningen goed? — Dutch (Netherlands)

Doe ik de oefeningen goed?

Opties
Ik ben net begonnen met Jillian Michaels 30 day shred. Handig dat ik niet naar de sportschool moet, maar.. ik twijfel of ik de oefeningen goed doe. Bijvoorbeeld het opdrukken (met de knieën op de grond, beginneling!) lijkt niet te gaan zoals hoort. Allereerst doet het verdomd veel pijn aan mijn borst. Dit verschilt wel met hoe ik mijn handen houd. Daarnaast gaat mijn achterwerk van nature de lucht in, maar Jillian zegt dat dat niet goed is. Ik heb verder ook geen idee of ik wel de juiste houding heb. Hetzelfde geldt voor bicycle crunches. Hoe doe je die in hemelsnaam goed? Ik trek alleen maar aan mijn nek volgens mij..

Iemand tips?

Reacties

  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Lastig! Is er geen spiegel waar je de oefening voor kan doen? Dan kan je jezelf vergelijken met hoe ze het in de video doen. Dan heb je denk ik een beter beeld van je houding.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Zou de oefeningen even op papier zetten, dan bij de sportschool doen onder toezicht van een instructeur bij een spiegel, meeste sportscholen hebben een spiegelmuur, dan weet je of je het goed doet.

    De push up (ook met knie) is ook de bedoeling dat je dit o.a. bij de borstspieren voelt.
    Push-ups is geen pure training voor je armen, wat een hoop denken.

    Eventueel kan je je telefoon gebruiken om jezelf te filmen (voelt wel raar, weet ik uit ervaring)

    Als je echt pijn hebt altijd direct stoppen met een oefening, dan doe je het namelijk niet goed.

    Bicycle crunch weet ik wel hoe die moet omdat ik dit ook bij fysio moest doen, maar vind ik lastig uit te leggen.
    Probeer het iig HEEL rustig te doen, dan voel je veel beter wat je wel en niet doet ipv heel snel te gaan.
    Als je hem langzaam doet is die ook veel effectiever omdat je de spieren beter traint
  • holy_dutch
    holy_dutch Berichten: 5
    Opties
    Moeilijk te zeggen.

    Probeer de oefeningen eerst eens rustig aan te doen. Neem een middag te tijd om ze onder de knie te krijgen alvorens je verder gaat met de training. Wellicht handig om dit onder begeleiding van een PT te op de sportschool te doen.

    Zorg er iig voor dat je probeert je core aan te spannen bij de oefeningen. Ik heb altijd geleerd dat de rest van t lichaam dan vanzelf aardig de juiste houding aan neemt. Of dat voor iedereen werkt durf ik niet te zeggen.

    Het lijkt me iig niet de bedoeling dat t pijn gaat doen. Anders dan een gezonde spierpijn. Niet forceren dus. Beter 5 herhalingen op de juiste manier dan 10 op de verkeerde manier. Luister iig goed naar je lichaam. Als dat "nee" zegt stop dan!

    Succes verder!
  • HelllYeaHH
    HelllYeaHH Berichten: 14
    Opties
    Youtube staat echt vol met informatie en tutorials. Zoek een paar filmpjes op en film jezelf met je telefoon of camera. Is inderdaad een beetje vreemd, maar ik heb het ook i de sportschool gedaan met squats en deadlifts. Dan zie je toch je de oefening niet zo goed doet als je denkt. ;)


    push up:
    http://www.youtube.com/watch?v=jnGADek-VLQ

    bicycle crunch:
    http://www.youtube.com/watch?v=Iwyvozckjak
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik ben nu zelf net bezig met deadlift en moet dat nog echt onder controle krijgen de form daarvoor.
    Vandaar nu nog erg laag gewicht omdat ik gewoon merk dat ik me rug niet altijd recht houd.

    Kont naar achter, borst vooruit, maar lukt lang niet altijd.

    Bij squatten moet ik oppassen dat ik niet te ver met knieën naar voren hang, niet over de teen heen zeg maar
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Ik ben nu zelf net bezig met deadlift en moet dat nog echt onder controle krijgen de form daarvoor.
    Vandaar nu nog erg laag gewicht omdat ik gewoon merk dat ik me rug niet altijd recht houd.

    Kont naar achter, borst vooruit, maar lukt lang niet altijd.

    Bij squatten moet ik oppassen dat ik niet te ver met knieën naar voren hang, niet over de teen heen zeg maar

    Bij de deadlift helpt het om je borstbeen verticaal omhoog te drukken (te visualiseren dat je dat doet)

    veel youtube videos kijken.. je hebt "cues" die je je kan bedenken... o.a. dat van het borstbeen bij de deadlift is een "cue" , daar heb je veel videos van :)

    en het is eigenlijk met heel veel sporten zo dat je iemand nodig hebt die er verstand van heeft.. ik zag gisteren weer iemand squatten terwijl z'n hielen van de grond kwamen en zijn knieeen naar elkaar toe gingen... :((
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ja, merkte gisteren weer met deadlift dat ik er moeite mee heb, probeer wel echt omhoog te drukken, maar zie dan in de spiegel dat bovenste deel van me rug (bij schouders) krom trekt... Ben toen dus maar ff 5 minuten rust gaan houden en overnieuw begonnen en toen lukte het wel.

    Doe jij overigens voor deadlift, liften en dan weer terug naar de grond? Als ik namelijk vanaf de grond begin is me houding beter viel me op, omdat ik dan eerst me houding goed kan maken, en dan pas lift, als ik dan terug ga, maar niet helemaal tot aan de grond om zo me setje van 5 af te maken, dan heb ik dus dat me schouders naar voren hangen.
    Heeft ook met mijn spieren daar te maken die "verkeerd" om zitten. De spier aan de voorkant hoort namelijk korter te zijn dan die aan de achterkant, maar dat is bij mij niet het geval waardoor je dus snel je schouders naar voren hebt hangen, ik loop hiervoor al 5 jaar bij de fysio om dit te trainen...

    En met squatten je hielen van de grond? Ja als ik hem omhoog duw, dan push ik hem omhoog en spring ik bijna (was op advies van het stronglift programma, langzaam naar beneden maar zsm omhoog).
    Maar knieën naar binnen... dat gaat pijn doen lijkt me. Ik sta gewoon met mijn voeten naar buiten toe, en dan gaan die knieën ook die kant op (anders klopt er iets niet)
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Ja, merkte gisteren weer met deadlift dat ik er moeite mee heb, probeer wel echt omhoog te drukken, maar zie dan in de spiegel dat bovenste deel van me rug (bij schouders) krom trekt... Ben toen dus maar ff 5 minuten rust gaan houden en overnieuw begonnen en toen lukte het wel.

    Doe jij overigens voor deadlift, liften en dan weer terug naar de grond? Als ik namelijk vanaf de grond begin is me houding beter viel me op, omdat ik dan eerst me houding goed kan maken, en dan pas lift, als ik dan terug ga, maar niet helemaal tot aan de grond om zo me setje van 5 af te maken, dan heb ik dus dat me schouders naar voren hangen.
    Heeft ook met mijn spieren daar te maken die "verkeerd" om zitten. De spier aan de voorkant hoort namelijk korter te zijn dan die aan de achterkant, maar dat is bij mij niet het geval waardoor je dus snel je schouders naar voren hebt hangen, ik loop hiervoor al 5 jaar bij de fysio om dit te trainen...

    En met squatten je hielen van de grond? Ja als ik hem omhoog duw, dan push ik hem omhoog en spring ik bijna (was op advies van het stronglift programma, langzaam naar beneden maar zsm omhoog).
    Maar knieën naar binnen... dat gaat pijn doen lijkt me. Ik sta gewoon met mijn voeten naar buiten toe, en dan gaan die knieën ook die kant op (anders klopt er iets niet)

    bij squats en deadlifts moet je op je hielen staan... als die van de grond komen doe je iets grandioos fout ;)

    deadliften MOET van de grond. barbell rows niet zo zeer, hoewel stronglifts het wel aanraadt.

    deadliften heet deadliften omdat de bar neergelegd moet worden aan het eind van de lift (daarom de term "dead" lift .. vanuit een dode positie) de fysio bij mijn gym leert het mensen dat ze het tot hun schenen doen en dan weer omhoog gaan.. dat zijn gewoon verkeerde barbell rows... maar wel beter voor mensen met rugproblemen. is je rug gezond, gewoon van de grond doen :)

    en wat betreft je schouders.. dat noemen ze "rolled over shoulders" , veel mensen die spiertraining doen en dan alleen maar bankdrukken en niets voor hun rug doen hebben datzelfde... kom je moeilijk vanaf idd, maar bij een deadlift moet je ook je schouders en rug gebruiken... dus daar wordt het wel sterker van denk ik.. maar ik ben geen fysio :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Bij squatten moet ik oppassen dat ik niet te ver met knieën naar voren hang, niet over de teen heen zeg maar

    Dat ligt er maar helemaal aan. Als je diep squat, dus ass to the grass, gaan je knieën soms voorbij je tenen. Dit hangt ook nog eens af aan hoe je gebouwd en flexibel je bent. Dat squatten per definitie verkeerd is als je knieën voorbij je tenen komen is niet altijd waar. De één squat bijvoorbeeld minder breed dan de ander en heeft zijn voeten (en dus knieën) meer naar buiten gedraaid. De een is mobieler dan de ander en kan bijvoorbeeld veel makkelijker diep squatten dan de ander.

    Lees dit maar eens door: http://www.fitness-weetjes.nl/krachttraining/squat-met-de-knieen-voorbij-de-tenen/