Voedingscentrum & superfoods — Dutch (Netherlands)

Voedingscentrum & superfoods

Opties
louisette1988
louisette1988 Berichten: 215 Member
Het voedingscentrum heeft vandaag een bericht naar buiten gebracht over super foods. Dat mensen daar als het ware niet in moeten trappen.

Giel die belt Jesse van der Velde en Patricia van het voedingscentrum over dit bericht.

Ik moet zo lachen om Giel en vind dat hij volkomen gelijk heeft!!

Radio fragment: http://www.3fm.nl/gemist#ajax/overlay/gemist/fragment/135343

Reacties

  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Waarom vind je dat Giel gelijk heeft, kom eens met een goed verhaal, daarna zal ik mijn verhaal posten. Ik ben vorige week gek geworden van mensen die het fragment allemaal gedeeld hebben. Is Giel nu onze nieuwe hero?

    Jesse van der Velde is een oplichter eerste klas die veel te veel geld verdiend met het verkopen van kant en klare onzin. Hij vertikt het om met critici in discussie te gaan omdat hij weet dat in veel gevalleen geen gelijk heeft. Hij verkoopt onzin over hormonen en heeft zelfs de basis omtrent de energiebalans niet in orde. Gelukkig is er nu een facebookgroep (waar ik ook in zit) die het zat zijn dat mensen continu door zulke mensen op het verkeerde been gezet worden. Er wordt een site aangemaakt voor consumenten die straks echt kunnen lezen hoe het zit. Hopelijk zal dat een hoop veranderen.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ik ben het met Giel eens dat mensen terug naar de basics moeten en zonder al die e-nummers en alle toegevoegde spullen. Is vind het toch vrij bizar dat er broodverbeteraar in ons brood haar zit wat afkomstig is van mensen haar. Dat soort dingen. En vind dat het voedingscentrum zich beter kan bezig houden met mensen puur te laten eten ipv iets naar buiten brengen over super foods.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Dat mensen terug moeten naar de basis ben ik helemaal met je eens. Maar wat onze grote vriend Giel beweert betreft de e-nummers... ( wat half Nederland doet overigens )

    Stoffen die aan onze voeding toe worden gevoeg worden additieven genoemd. Deze additieven hebben een Europees nummer toekregen, het zogenaamde E-nummer. Veel van deze e-nummers zijn NIET chemisch, maar bestaan uit natuurlijke stoffen. De chemische e-nummers worden vaak argwanend benaderd maar hier zijn weinig tot geen bewijzen voor. Daarnaast wordt er ook vaak met een vinger gewezen naar Aspartaam en ook voor deze stof er is weinig tot geen reden voor om je zorgen te maken.

    Natuurlijk is er een groep mensen die e-nummer willen mijden. Dit kan uitsluiten door biologisch en onbewerkt te eten. Alleen wie betaald er 5 euro voor een 200 gram kipfilet. Alleen die rijken onder ons.

    Mochten de mensen om wat voor reden dan ook per ongeluk e-nummers binnen krijgen, dan hoop ik dat de mensen zich niet zorgen maken omdat er voor de meest angstaanjagende verhalen geen grond is.

    Wel kan het natuurlijk zo zijn dat iemand intolerantieverschijnselen vertoont, zoals hoofdpijn of hyperactief zijn. Dan zal deze stof natuurlijk vermeden moeten worden.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ik weet dat lang niet alle E-nummers slecht zijn, maar voedingsmiddelen waarvan je gewoon de ingrediënten begrijpt lijkt me al een stuk beter. Ik ben het sowieso met geen van drie mensen in het gesprek het 100% eens. Maar er zijn dingen die het voedingscentrum naar buiten brengt (zoals een magere variant van kaas, margarine) waarbij ik grote vraagtekens heb. Ik krijg vaak het gevoel dat ze producten met weinig kcal/vet gelijk als 'goed' beschouwen. Maar ondertussen wordt er meer zoetstof aan toegevoegd om een lekkere smaak te behouden. En ik denk dat veel mensen het voedingscentrum als een betrouwbare bron gebruiken en het daarom belangrijker is dat ze zich op puur eten richten dan super foods.

    Biologisch wil niet gelijk zeggen dat er niks aan toegevoegd is. Misschien gaat het op voor kipfilet, maar bij veel producten wordt er nog van alles bij gedaan (bijvoorbeeld bij gehakt). En begrijp het ook wel, mensen willen dat producten lang goed blijven, er goed uit blijven zien en goed van smaak zijn.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Lang niet alle e-nummers zijn slecht inderdaad en wat Robbert ook al zegt, alleen de rijken zullen dit kunnen vermijden.
    Wat betreft E465, dat is echt wel 1 die ik nu vermijd, mijn vader heeft in de mengvoedersindustrie gezeten, en dat spul stoppen ze in varkensvoer om ze vet te mesten omdat het je geen gevuld gevoel geeft.
    Waarom denk je anders dat veel mensen een hele zak chips leeg kunnen eten...

    Dan over biologisch eten. Ik wilde pas eens een glutenvrij brood kopen... tering zeg, voor die prijs koop ik bijna een halve maand brood, dan bedenk ik me echt wel 2 keer hoor.

    Wat betreft aspartaam ben ik het niet eens met Robbert, hiervoor zijn echt wel medische onderzoeken die bewijzen dat light drinks waar veelal aspartaam in zit, slecht voor je zijn.

    Ikzelf ken persoonlijk iemand die is opgenomen in het ziekenhuis met een aspartaam vergiftiging, en niet omdat hij gevoelig is voor deze stof. Ok hij dronk z'n 3 blikjes lightdrank per dag, maar kijk eens naar amerika, daar drinken sommige mensen liters van dat spul per dag, en ook daar komen er dagelijks meer mensen bij met aspartaam vergiftiging.
    Dit gebeurt alleen niet van de ene op de andere dag, kan wel 15-20 jaar overheen gaan.

    Ikzelf heb nooit frisdranken zoals cola, pepsi, fanta gedronken, wel veel vruchtensappen waar ik nu vanaf ben gestapt vanwege de vele suikers (heb echt wel suikerverslaving opgebouwd daardoor). Mijn suikerinname is nu zo'n 15-20% van wat het vroeger was.

    Gewoon op je eten letten, met name eten, en proberen genoeg eiwitten, vetten en koolhydraten binnen te krijgen, dat is wat bij mij in ieder geval goed heeft geholpen voor mijn gewichtsverlies en mijn vet% afname.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Wat aspartaam betreft sla je volledig de plank mis Gustaaf. Er is geen overtuigend bewijs (ook niet geleverd door de machtige suikerindustrie), dat aspartaam tot 50 mg per kg lichaamsgewicht, nadelige gevolgen kent. Dat is dus ongeveer gelijk aan 19 blikjes frisdrank voor iemand van 70 kg lichaamsgewicht. Het nadeel van de onderzoeken die door consumenten gelezen worden is dat ze niet bekend zijn met de opzet, controle ervan etc.

    Als die bekende van je een aspartaam vergiftiging heeft dronk hij wel meer dan die 3 blikjes per dag.... Pas op met de aannames die je maakt.

    Natuurlijk is het mogelijk dat iemand gevoelig kan zijn voor aspartaam, maar zo zijn er ook mensen allergisch voor appels. Die moeten dus geen appels eten, maar dat maakt de appel op zich geen slecht voedingsmiddel. Bij een vermoeden van aspartaam overgevoeligheid, handel je net als in alle andere vormen van gevoeligheid. Je stuurt ze door naar de diëtiste, die naar alle waarschijnlijkheid, een rotatiedieet gaat samenstellen, waarmee voedselgroepen structureel getest worden. Aspartaam lijkt veilig voor de meeste mensen, op aanstaande moeders na.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Ik weet dat lang niet alle E-nummers slecht zijn, maar voedingsmiddelen waarvan je gewoon de ingrediënten begrijpt lijkt me al een stuk beter. Ik ben het sowieso met geen van drie mensen in het gesprek het 100% eens. Maar er zijn dingen die het voedingscentrum naar buiten brengt (zoals een magere variant van kaas, margarine) waarbij ik grote vraagtekens heb. Ik krijg vaak het gevoel dat ze producten met weinig kcal/vet gelijk als 'goed' beschouwen. Maar ondertussen wordt er meer zoetstof aan toegevoegd om een lekkere smaak te behouden. En ik denk dat veel mensen het voedingscentrum als een betrouwbare bron gebruiken en het daarom belangrijker is dat ze zich op puur eten richten dan super foods.

    Biologisch wil niet gelijk zeggen dat er niks aan toegevoegd is. Misschien gaat het op voor kipfilet, maar bij veel producten wordt er nog van alles bij gedaan (bijvoorbeeld bij gehakt). En begrijp het ook wel, mensen willen dat producten lang goed blijven, er goed uit blijven zien en goed van smaak zijn.


    Goed verhaal
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    Als het op voeding aan komt - luister ik liever naar het voedings centrum dan naar Giel - die heeft alleen verstand van muziek en doet alles voor een goed verhaal voor de radio ongeacht de consequenties. (zijn eigen woorden in DWDD -alles voor het verhaal)
    Dat gaf mij bepaald nul komma nul vertrouwen in hem en wat hij dan ook maar ooit zegt

    Het verhaal van het voedingscentrum over superfoods zijn zegt primar dat die niet bestaan en dat je wel gevarieerd moet blijven eten. Niks mis mee
    Wat betreft labelling - daar kunnen zij niet veel mee - dat wordt Europees bepaald - Opmerkingen graag naar EFSA (niet heilig maar wel de juiste weg)

    Wat betreft aspartaam - volledig eens met Robbert.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Wat aspartaam betreft sla je volledig de plank mis Gustaaf. Er is geen overtuigend bewijs (ook niet geleverd door de machtige suikerindustrie), dat aspartaam tot 50 mg per kg lichaamsgewicht, nadelige gevolgen kent. Dat is dus ongeveer gelijk aan 19 blikjes frisdrank voor iemand van 70 kg lichaamsgewicht. Het nadeel van de onderzoeken die door consumenten gelezen worden is dat ze niet bekend zijn met de opzet, controle ervan etc.

    Als die bekende van je een aspartaam vergiftiging heeft dronk hij wel meer dan die 3 blikjes per dag.... Pas op met de aannames die je maakt.

    Natuurlijk is het mogelijk dat iemand gevoelig kan zijn voor aspartaam, maar zo zijn er ook mensen allergisch voor appels. Die moeten dus geen appels eten, maar dat maakt de appel op zich geen slecht voedingsmiddel. Bij een vermoeden van aspartaam overgevoeligheid, handel je net als in alle andere vormen van gevoeligheid. Je stuurt ze door naar de diëtiste, die naar alle waarschijnlijkheid, een rotatiedieet gaat samenstellen, waarmee voedselgroepen structureel getest worden. Aspartaam lijkt veilig voor de meeste mensen, op aanstaande moeders na.

    Ik weet toch echt wel zeker dat die bekende van me hooguit 3 blikjes per dag dronk, je doet nu net of ik die persoon niet ken... Ik weet wat hem is overkomen, en dat is aspartaam vergiftiging.
    Ik zeg niet dat al die onderzoeken juist zijn, daarin heb je gelijk met jou punt.

    Zal echt niet vaak voorkomen, en nogmaals is effect geweest van 15-20 jaar, dus op zich valt schade wel mee (ik bedoel alcohol vergiftiging kan je na 1 avond flink drinken al krijgen), en hij was er ook snel vanaf toen hij eenmaal was opgenomen hiervoor. Maar het komt dus wel degelijk voor. Hij is getest of hij er overgevoelig voor is, maar dat was niet het geval. Wellicht is hij een uitzondering op de regel geweest, dat weet ik dan weer niet, weet alleen dat het voor kan komen.

    Wat betreft je verhaal over appels, kan ik me helemaal in vinden, ik kan bijvoorbeeld niet tegen Granny Smiths (volgens mij te maken met hogere zuurgraad?), gelukkig genoeg soorten appels om uit te kiezen dus kan ze gewoon blijven eten.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Aan de labeling kunnen ze dan niet zoveel doen, maar wel aan het Vinkje-logo.
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    tav aspartaam
    Wat kan is als je vriend aan Fenylketonurie leidt en een laag eiwitten dieet moet volgen http://nl.wikipedia.org/wiki/Fenylketonurie
    Mensen die dit hebben zijn gevoelig voor aspartaam daar het een dipeptide (mini eiwt) is.
    Dan heeft je vriend geen aspartaam vergiftiging gehad, maar is aspartaam de trigger geweest in zijn bestaande stofwisselings ziekte Echter mensen die die ziekte hebben horen te weten dat ze aspartaam dienen te vermijden (staat namelijk op de labels met aspartaam)
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Ik weet toch echt wel zeker dat die bekende van me hooguit 3 blikjes per dag dronk, je doet nu net of ik die persoon niet ken... Ik weet wat hem is overkomen, en dat is aspartaam vergiftiging.
    Ik zeg niet dat al die onderzoeken juist zijn, daarin heb je gelijk met jou punt.

    Zal echt niet vaak voorkomen, en nogmaals is effect geweest van 15-20 jaar, dus op zich valt schade wel mee (ik bedoel alcohol vergiftiging kan je na 1 avond flink drinken al krijgen), en hij was er ook snel vanaf toen hij eenmaal was opgenomen hiervoor. Maar het komt dus wel degelijk voor. Hij is getest of hij er overgevoelig voor is, maar dat was niet het geval. Wellicht is hij een uitzondering op de regel geweest, dat weet ik dan weer niet, weet alleen dat het voor kan komen.

    Wat betreft je verhaal over appels, kan ik me helemaal in vinden, ik kan bijvoorbeeld niet tegen Granny Smiths (volgens mij te maken met hogere zuurgraad?), gelukkig genoeg soorten appels om uit te kiezen dus kan ze gewoon blijven eten.

    Gustaaf, ik zeg ook niet dat je die persoons niet kent ;) Alleen, mijn vader die bijwijze 50 kg te zwaar, zegt dat hij geen junkfood eet, maar niet afvalt, wil niet zeggen dat hij geen junkfood eet ;)

    Ik ga wel even wat mensen bellen en raadplagen of je een aspartaam vergiftiging kunt krijgen van die kleine hoeveelheden. Dit verhaal is compleet nieuw voor me. Wel reuze interessant.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Wat een post over superfoods al niet teweeg brengt ;)

    Na wat rondbellen:

    Aspartaamvergiftiging an sich betekent helemaal niets. Aspartaam wordt afgebroken tot de natuurlijk aminozuren asparaginezuur, fynalaline en de alcoholvariant methanol.Het is daarom wel interessant om te weten van welk aminozuur er een verhoogde concentratie is gevonden. Kun je die vriend eens contacten?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Vriend is aantal jaar geleden overleden.

    Lang verhaal waar ik liever niet op in ga op het forum.
  • zwartezwaan
    zwartezwaan Berichten: 20 Member
    Opties
    Heb hier thuis ook geregeld discussies over superfoods. Ik heb deze toegevoegd aan mijn nieuwe gezonde "dieet". Wat wil zeggen dat ik bijvoorbeeld guttegomboomextract door mijn thee doe tegen de enorme trek naar suiker die ik vroeger had. En aan m'n kwark acaipowder, goijbessen en chiazaden toevoeg. Niet dagelijks maar gewoon wanneer ik er zin in heb.

    Ook gebruik ik rauwe cacao en cocos in veel recepten, lijkt me helemaal niks mee. Zolang het maar geen vervanging wordt van gewone gezonde groenten etc.