Vragenrondje — Dutch (Netherlands)

Vragenrondje

Opties
Iemand behoefte aan duidelijkheid omtrent een bepaald onderwerp? Voeding, training, supplementen, hormonen etc. Ik wil er wel weer een stuk aan wijden.

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Euhm... laat me eens even denken.

    Ik zou graag wat meer duidelijkheid willen over juistheid van meten van vet%

    Ik gebruik nu 2 methodes, namelijk een formule en een caliper op 3 meetpunten, binnenkant dijen, buik en punt net voor oksel, tussen borst en oksel in zeg maar.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Euhm... laat me eens even denken.

    Ik zou graag wat meer duidelijkheid willen over juistheid van meten van vet%

    Ik gebruik nu 2 methodes, namelijk een formule en een caliper op 3 meetpunten, binnenkant dijen, buik en punt net voor oksel, tussen borst en oksel in zeg maar.

    Leuk onderwerp
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ik denk dat een artikel over BMR/TDEE, netto kcal etc. wel zinvol is! En alles eigenlijk wat er aan gelinkt is. Als je een calculator invult staat er je activiteiten level, wanneer val je waar onder? Valt stevig wandelen voor een uur onder sport of niet? Beste manier om verbruikte kcal te meten. Weet niet of er een heel artikel over te schrijven is, maar ik denk het wel.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    De huidplooimethode. De meest gebruikte huidplooimethode is de zogenaamde Jackson-Pollock methode. Deze kent een 3 punts en een 7 puntsvariant.
    Door de huidplooi te meten met een daarvoor bestemde tang kan een idee worden verkregen van het onderhuidse vet. Dan moeten eerst op een aantal plaatsen de huidplooien gemeten worden. Deze worden dan in mm bij elkaar opgeteld en omgezet naar massa dichtheid.
    Het eerste probleem is natuurlijk het beoordelersbetrouwbaarheid gedeelte. Naar mijn weten moet de meting 3x uitgevoerd worden en daarna wordt er een gemiddelde genomen. Het is niet de bedoeling dat je hem drie keer achter mekaar uitvoert, maar per ronde! In een onderzoek waarbij 4 ervaren professionals, huidplooimetingen uit te voeren, bleek een verschil te zitten tussen de 2 en 6 mm. Bij een vetpercentage van boven de 30% neemt de betrouwbaarheid nog verder af. Voor het abdominale gedeelte levert de meeste verschillen op, metname bij vrouwen.

    Het gemiddelde over de verschillende locaties meten levert een enigszins betrouwbaar beeld op. Het bijzonder aan de huidplooimetingen is dat je betrouwbaar een vetpercentage vast kunt stellen dan het huidplooiverschil op een enkele plaats tussen 2 metingen.

    Zoals ik al zei zijn er 3 en 7 puntsvarianten waarvan de laatste betrouwbaarder is, maar langzamer. Het ander probleem is natuurlijk de validiteit van de meting. Het is voornamelijk geschikt voor blanken tussen 18 en 60 jaar. Dit is geen discriminatie maar gewoon een feit. Daarnaast mogen de mensen niet teveel overgewicht hebben.

    Wat interessant is is dat een huidplooimeting betrouwbaarder is!!! dan een dure bio impedantie meting.

    Wanneer je op google de naam van de methode invult kun je zelf alle waardes uitrekeningen. Dit doe ik niet, want heb nog meer te doen vandaag ;)

    Veel voorkomende huidplooimetingen:
    Triceps
    Subscapulair
    Iliacus
    Biceps
    Abdominal
    Dijbeen
    Borst.

    Is dit antwoord op je vraag Gustaaf?
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Ik denk dat een artikel over BMR/TDEE, netto kcal etc. wel zinvol is! En alles eigenlijk wat er aan gelinkt is. Als je een calculator invult staat er je activiteiten level, wanneer val je waar onder? Valt stevig wandelen voor een uur onder sport of niet? Beste manier om verbruikte kcal te meten. Weet niet of er een heel artikel over te schrijven is, maar ik denk het wel.

    Ik neem het mee!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ben benieuwd naar de reacties ook.

    PS de formule die ik gebruik zie hieronder (is wel in lbs en inches, maar dat kun je omrekenen)
    Even als voorbeeld mijn eigen nummers gebruikt:
    BF%= (BFW * 100) / BW
    Waarbij BFW = BW - LBM
    Waarbij LBM is Factor 1 minus Factor 2

    Formule factor 1: Factor 1: (BW * 1,082) + 94,42 = (191,80 * 1,082)+94,42 = 301,95
    BW (bodyweight) 87 kg = 191,80 lbs

    Formule factor 2: Factor 2: Waist * 4,15 = 38,19 * 4.15 = 158,48
    Waist/Middel in inches: 97 cm = 38,19 inches

    Mijn LBM = Factor 1 - Factor 2 = 301,95-158,48 = 143,47
    Mijn BFW = BW-LBM = 191,8 - 143,47 = 48,33
    Mijn BF% = (BFW*100) / BW = (48,33 * 100) / 191,8 = 25,2% (afgerond op 2 decimalen)

    Als ik dan mijn caliper pak en ik meet de 3 punten kom ik op 74 mm bij elkaar opgeteld en met de tabel die daarbij hoort en mijn leeftijd kom ik dan op 22,8%
    Ik pak deze 2 dan samen en deel dit door 2. Zo bereken ik mijn BF% dus op 24%

    Als ik dan mijzelf in de spiegel zie en ik vergelijk het met plaatjes van mensen van ongeveer mijn lengte en met hetzelfde % dan klopt dit wel redelijk, helemaal nauwkeurig is het niet.

    Wat ik namelijk wel altijd apart vind is de weegschaal in de sportschool, die meet mij namelijk op 15,5%
    Dat heeft volgens mij te maken met het feit dat het signaal alleen via je benen gaat en tot aan je heup en dus niet je buik mee pakt, terwijl daar over het algemeen het meeste vet zit.
    En dan krijg je een rapportje mee van test, en dan geven ze aan dat je met 15,5% nog in gevarenzone zit, dus dat is ook apart.
    Al eens gevraagd in sportschool, maar dan draaien ze er omheen... Nou ja, gelukkig kan ik ook zelf meten met caliper
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Interessant verhaal, Gustaaf :) En van Robbert ook.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    le de naam van de methode invult kun je zelf alle waardes uitrekeningen. Dit doe ik niet, want heb nog meer te doen vandaag ;)

    Veel voorkomende huidplooimetingen:
    Triceps
    Subscapulair
    Iliacus
    Biceps
    Abdominal
    Dijbeen
    Borst.

    Is dit antwoord op je vraag Gustaaf?

    Heb deze site gevonden:
    http://www.linear-software.com/online.html

    Is redelijk gelijk met wat ik aflees op mijn eigen caliper, op de site 21,54% en op mijn eigen caliper met tabel 22,8%
    Dacht eerst verschil zit hem in totaal gewicht, maar als ik die aanpas op de site blijft vet% gelijk, alleen LBM wijzigt dan (wat ook logisch is als ik er over nadenk)
    Wat wel leuk aan die site is, is dat ik met mijn eigen caliper dus ook de 7 punt kan toepassen, door gewoon daar in te vullen.
    Dat ga ik thuis eens proberen, alleen tussen schouderbladen moet ik iemand anders laten doen.

    Mijn vet% ligt wel iets lager als dat ik de formule toepas, namelijk, dus hoop ook eigenlijk dat de plooi accurater is :smile:
  • HelllYeaHH
    HelllYeaHH Berichten: 14
    Opties
    Kan je misschien wat meer vertellen over het belang van voeding voor en na de training? Ik sport altijd 's ochtends vroeg en doe dit eigenlijk altijd op een lege maag. Daarnaast heb ik ook wel eens iets gelezen over het 'metabolic window' na de training, maar dit wordt ook vaak als een myth omschreven.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Kan je misschien wat meer vertellen over het belang van voeding voor en na de training? Ik sport altijd 's ochtends vroeg en doe dit eigenlijk altijd op een lege maag. Daarnaast heb ik ook wel eens iets gelezen over het 'metabolic window' na de training, maar dit wordt ook vaak als een myth omschreven.

    Bedoel je dan kracht en/of cardio? Over metabolic window zal ik eerst onderzoeken moeten lezen. Aangezien ik het weekend vrij heb......ik neem aan dat je hierbij doelt op " ik moet Binnen 9,67 seconden na de training mijn eiwitshake opdrinken"? Stuk volgt volgende week
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ik ben benieuwd
  • Chakson1
    Chakson1 Berichten: 3
    Opties
    Alvast wat informatie, hoop dat je het niet erg vind Robert

    Er zijn heel veel uiteenlopende meningen over dit onderwerp.

    Pre Workout Meal
    Wanneer je traint stroomt er bloed naar je spieren. Hierdoor worden belangrijke voedingsstoffen door het lichaam verspreid. Wat heel logisch zou lijken, zou om voor het trainen een maaltijd te nemen, welke niet al te zwaar op de maag valt, maar toch eiwit en koolhydraten bevat. Wanneer je traint maak je miniscule scheurtjes in je spieren. Je lichaam wacht niet tot na de training met het herstellen hiervan, maar is al vanaf de eerste set bezig met herstellen. Nu is het zo dat sommige mensen vroeg trainen zonder een maaltijd te hebben gehad, bijvoorbeeld wanneer ze IF ( intermittent Fasting ) volgen, of gewoon omdat ze dit doen. Iedereen is anders, en er is niet 1 ding wat het beste is. Je moet doen waar jij je goed bij voelt, en je moet luisteren naar wat je lichaam aangeeft.

    Post workout Shake ( Metabolic Window )
    Je lichaam komt pas in een katabolische staat wanneer er te weinig suikers aanwezig zijn, om de gewenste activteit vol te houden, of wanneer er te veel stress hormonen in het lichaam aanwezig zijn ( cortisol bijv.) Wanneer je probeert aan te komen/spiermassa opbouwen, moet je meer voeding tot je nemen dan dat je verbruikt. Het is dan bijna onmogelijk om in een katabolische staat te komen, of je moet het wel heel bont maken bijv. 8 uren achter elkaar Intensieve interval, supersets, dropsets etcetc achter elkaar doen Nu is er de mythe dat je binnen 30-45 minuten BESLIST je eiwitshake naar binnen moet werken. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat er geen verschil is, in de opname van eiwitten in gemten over een periode van 0-3 uur. Dit zou dan zeggen dat het dus niet uitmaakt of je 10 minuten na je workout of 3 uur na je workout je shake zou nemen.

    Als we ons gezonde boerenverstand gebruiken, weten we dat tijdens het trainen het lichaam "beschadigen" en suikers/energy verbruiken. Logischerwijs zou het dus handig zijn om je lichaam de bouwstenen te geven voor het herstel, en de suikers om de energie voorraad weer aan te vullen.

    Post workout
    Zoals hiervoor al gezegd, is het logisch om je lichaam de bouwstenen, en suikers te geven welke het nodig heeft na het trainen. Sommige mensen hebben na het trainen wel zin in een goede maaltijd. Anderen kunnen dit echt niet binnenhouden, en wachten dus liever een tijdje. Iedereen is verschillend, er is niet 1 weg naar rome.

    Zolang iemand zijn doel qua kcal op een dag haalt, ((aankomen 300-500 kcal+) ( afvallen 300-500 kcal-)) komt alles goed.

    Ik hoop dat je hier wat mee kan, mocht je vragen hebben, mag je me ook altijd een pm sturen,
    ( altijd bereid om te helpen )
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Het lichaam is tijdens trainen altijd in katabole (afbraak) staat. Glucose en vetten worden afgebroken om te worden gebruikt als energie. Bij rust zal het lichaam in de herstelstand treden en is het een anabole (opbouw) activiteit. Hoewel een verhoging meetbaar lijkt te zijn van 24 tot 48 uur na de training, blijken de eerste uren na de krachttraining de voorwaarden voor groei en herstel het grootst. De aanwezigheid van een verhoogd aminozuurgehalte in het bloed stimuleert ook de aanmaak van spiermassa.

    Het blijkt dan ook inderdaad te werken om binnen een half uur je eiwitshake naar binnen te werken. Het is af te vragen of dit het meest gunstige tijdstip is, want aminozuren zijn pas bruikbaar wanneer het in de bloedbaan is,maar daar is tijd voor nodig. Anderhalf uur, in rust welteverstaan, want de vertering word geremd door de training.

    Eiwitinname een uur voor de training, zorgt voor een optimaal aminozuurgehalte, zodat herstel direct na de training kan plaatsvinden. Waarom niet tijdens de training zoals hierboven gezegd word? Omdat je lichaam tijdens training altijd in katabole staat is en in de rust de anabole (opbouw) stand heeft.

    Timing van inname LIJKT minder belangrijk dan de totale inname. Het hele verhaal over langzame en snelle eiwit of een combinatie zullen daarom nog even voortduren. Wel kun je je voordelen doen met de hierboven beschreven informatie.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Goed stuk van beide heren!

    Mooie info om tot mij te nemen.

    Ik doe mijn kracht trainingen momenteel in mijn lunchpauze en meestal eet ik 150-20 minuten van tevoren alvast 1 broodje
    En na mijn training de rest van mijn eten, samen met een eiwitshake, gewoon puur omdat ik toch wel trek heb na het sporten, en ik gewoon merk aan mezelf dat mijn spieren nogal snel verzuren.
    Dan vind ik het wel fijn om wat binnen te krijgen zodat ik niet als een zombie de rest van de werkdag vol moet maken.

    Ik heb overigens nog wel een andere vraag.
    Ik heb al meerdere malen een fitheidstest gedaan in de sportschool op de fiets, elke zoveel seconde gaat de weerstand omhoog en je moet dan zorgen dat je cadans tussen de 75 en 80 blijft.

    Nu is mij bij alle testen opgevallen dat mijn verzuring al na een minuut of 8-10 begint, maar ik vaak de test, welke 30 minuten duurt, wel vol kan maken, en ik ook echt pas de laate 5 minuten het echt zwaar heb.
    Is hier een logische verklaring voor dat ik toch relatief best lang kan doortrappen terwijl verzuring al in werking is gezet?
    Ik fiets ook best veel buiten, en ook dan merk ik aan mijn lichaam dat ik na 20-30 minuten soms al verzuur (neem wel altijd wat te eten mee en drink altijd goed tijdens, maar ook voor het sporten) maar ik dan nog best makkelijk 3 uur kan fietsen.

    Ik heb ooit een test gehad in Papendal (olympisch sportcentrum) en ook daar viel het bij verschillende testen op dat ik snel verzuur, maar dan relatief best lang nog door kan gaan. Ik heb me er toen alleen niet in verdiept of naar doorgevraagd, testen moest ik doen namelijk van mijn coach voor mijn NK trainingen en als voorbereiding op het EK en WK.

    Als extra info, mijn spieren in mijn benen zijn verkort. Mijn rechterbierspeen is 2,5 cm te kort tov mijn beenlengte, en mijn linkerbeen 2 cm te kort (dit was ooit 5 en 4,5) Dit is ook een redne waarom ik altijd met iets gebogen knie loop, ik kan mijn been niet volledig strekken, heb ik direct kramp. Deze verschillen komen omdat ik een absurte groeispurt heb meegemaakt als kind, namelijk 37 cm in 2,5 jaar tijd gegroeid.