voedingslogboek weekend — Dutch (Netherlands)

voedingslogboek weekend

Hallo,

Hoe doen jullie dit in het weekend wat betreft invullen voedingslogboek ?
Ik kan alles wel bijhouden, maar als je nu weg moet 's avonds en uit eten gaat of naar vrienden of zo. Hoe doen jullie dit dan ?
Sowieso kom je dan wel eens boven je doel uit ... Blijven jullie alles nauwkeurig invullen, ook in het weekend als je moeilijk iets kunt gaan bijhouden ?

Groetjes,
Els

Reacties

  • lienzeke
    lienzeke Berichten: 14 Member
    Ik blijf alles netjes bijhouden, ook als het meer is geworden dan eerst de bedoeling was. Blijf je zelf bewuster van wat je eet en drinkt. En anders heb je nog wel eens de nijging om dat extra drankje of dat extra borrelhapje te nemen.
    Als ik uit eten ben of bij vrienden, dan gok ik de hoeveelheden. Hoe langer je op je eten let (en afweegt), hoe beter je weet wat de hoeveelheden een beetje zijn.

    En het is ook geen ramp om een keer wat boven je punten uit te komen, als je maar niet doorslaat en gelijk daarna het weer netjes oppakt.
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Helemaal eens met Lienzeke. Zo doe ik het ook. Naar mate je dit langer doet ontwikkel je ook beter wat je wel en niet in het weekend kunt doen. Het is een leerproces ook in je eetpatronen en hoeveelheden.

    Het blijven invullen is geen groot probleem volgens mij. Kan via de computer, via de tablet en de telefoon en in noodgeval via een opschrijfboekje/servetje om later te verwerken. Ik gebruik de MFP nu bijna 3 maanden en heb het nog niet moeilijk gevonden om in te vullen (inclusief mijn trouwdag).

    Overigens, mijn vraag is eerder omgekeerd. Waarom zou je het niet kunnen of willen bijhouden? Uiteindelijk doe je dit primair voor jezelf, dus met het niet bijhouden etc heb je alleen jezelf :smile:
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Helemaal mee eens met bovenstaande 2.
    Gelukkig ga ik niet heel vaak uit eten, en zelfs dan kan ik aardig inschatten wat ik gegeten heb.
    Mijn geheugen is gelukkig nog wel dusdanig goed dat ik het gewoon na die tijd invul.

    Wat ik op vakantie wel deed was op mijn telefoon in notities invullen wat ik had gehad die dag (schatte dit meestal iets hoger in, just to be safe) omdat ik vaak geen wifi in de buurt had.
    En dan meestal pas invullen op de hotelkamer.
    Je hoeft gelukkig ook niet altijd alles dezelfde dag in te vullen hé, je kan het ook later nog een keer invullen, dat je iig bewust bent van wat je eet.
    Voor mijn logstreak is het me gelukkig wel gelukt elke dag via wifi ff op MFP te komen tijdens die dagen :D
  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Ik probeer zoveel mogelijk alles te loggen. Door zelf uit te rekenen wat in de maaltijden zat, maar ook door het na te vragen. Op die manier ben je bewust van wat je eet en drinkt. De afgelopen paar keer ben ik uit eten geweest met mede-lijners. Dat helpt wel. Niet doordat we elkaar in de gaten houden om niet te veel te eten, maar doordat we overleggen hoeveel kcal een gerecht of drankje is. Dus ja, dan wordt tijdens het eten de database van MFP even geraadpleegd op de smartphone.
    Morgen hebben we toevallig een uitgebreid diner bij een van ons thuis met verschillende gangen. Iedereen maakt wat en alles wordt zelf en vers gemaakt. Ik ga ervan genieten en zal zeker over m'n netto kcal heen gaan, maar dat vind ik niet erg. In de afgelopen 10 weken ben ik 2 keer flink over m'n netto kcal heen gegaan, maar ben in al die tijd toch aardig afgevallen doordat ik me de overige dagen wel aan m'n netto kcal heb gehouden én heb gesport.
    Ik zou het afvallen niet kunnen volhouden als ik een jaar lang alleen maar 1500 kcal per dag zou mogen eten. Dat vind ik moeilijker dan dagelijks m'n eten loggen.
  • sny72
    sny72 Berichten: 9
    Feestjes en avondjes uit plan ik juist vooraf al in in het voedingslogboek. Natuurlijk kun je vooraf niet alles in schatten maar het geeft mij wel enige houvast hoeveel drankjes en handjes chips etc ik mag cq kan nemen. Een etentje is weer wat lastiger vooraf maar ik weet wel wat ik graag lust en zoek dan de calorieën vooraf op en maak een afweging wat ik wel/niet ga eten en drinken.

    Op die manier ben ik ook met zulke avondjes veel bewuster van wat ik eet en drink. Ik merk dat ik dan na de 2 ingeplande wijntjes (waar ik dan ook intens van heb genoten :-) ), zonder nadenken overstap op water. Of bij het kiezen van een gerecht toch een bewustere afweging maak.