Detox / ontgiften — Dutch (Netherlands)

Detox / ontgiften

Opties
lsje29
lsje29 Berichten: 35 Member
Hallo allemaal!

Even een vraagje... heeft iemand van jullie ervaring met detox producten / producten om je lichaam mee te ontgiften? Is dat nuttig? Niet per se voor gewichtsverlies, maar om meer energie te krijgen en/of je gezonder te voelen? En misschien om de darmfunctie te verbeteren?

Alvast bedankt!

Reacties

  • happyD14
    happyD14 Berichten: 22
    Opties
    Ik weet hier helaas niets vanaf :-S. Hopelijk heeft iemand anders een antwoord. Anders wellicht eens op het engelstalige forum kijken.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Enige wat ik heb gedaan is een ontgiftingskuur van voor mijn lever (was het advies van mijn osteopaat). En dit heeft me wel wat meer energie gegeven. Maar hij had eerst wat testen gedaan om te kijken of ik er baat bij zou hebben. Dus is niet echt info waar je wat aan hebt denk ik!
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Detoxen, leuk onderwerp. Ik heb er wel wat over te vertellen:

    Zoals je misschien weet wordt het lichaam iedere dag blootgesteld aan allerlei schadelijke stoffen. De lichaamseigen herstelsystemen gaan deze vervolgens te liijf om de ernstige schade te beperken. Maar dan komt het: Volgens "kenners" raken deze systemen dan overbelast en een beetje hulp, het detoxen dus, zal dus nodig zijn. De basis van detoxen is het zogenaamde ontgiftigen van het lichaam. Onverklaarbare vermoeidheid, overgewicht en andere vage klachten zouden hiermee verband houden. Voorstanders vinden het dan tijd om te detoxen.

    Het eindtraject van het darmenstelsel is een logische dumpplaats voor giftige stoffen, zoals de zee dat is voor maatschappelijk afval ;)

    De darm is goed in staat om zelf gevaarlijke bacterien en giftige stoffen te weerstaan. Daarbij scheidt de lever allerlei stoffen af die deze stoffen binnen op een wijze waarop die nieren in staat zijn om deze het lichaam uit te helpen. Het lichaam ontgiftigd zichzelf!. Hoewel er weinig onderzoek naar gedaan is, is de oppervlakkige wijze waarop ontgiftiging plaats zou moeten vinden volgende detox industrie, volledig in strijd met de wijze waarop het lichaam werkt.
    In een ludiek onderzoek bij een bbc programma gingen 10 vrouwen normaal eten en 10 vrouwen op detox dieet. Na 1 week werden de dames gescreend op lever en nierfunctie. Daarnaast waren de antioxidantenniveau's, aluminiumgehalte en bloedwaarden vastgesteld. Er bleek geen verschil te zijn. Natuurlijk is dit geen echt onderzoek, maar nog altijd meer dan welke voorstander van detox ooit zal kunnen produceren.

    Een maand lang strikt eten zou ook detox genoemd kunnen worden, maar feitelijk is dat het lichaam eindelijk voedsel geven wat het verdient! dat is geen detox, maar bouwstenen en gereedschap leveren, nodig om vitaal te worden ofte blijven. Er is zeker niet meer nodig en het nadeel van detox is dat je er een lege portemonnee van krijgt ;). Ook kan een detox juist leiden tot uitdroging, eenzijdig eten en zelfs problemen aan de darmen opleveren.

    Conclusie:
    De hoge kosten, de onbewezen werking, de ongefundeerde theorie die in strijd is met de kennis van de fysiologie en mogelijke schade aan het natuurlijk systeem, zouden reden genoeg moeten zijn om hier niet aan te beginnen ;)
  • lsje29
    lsje29 Berichten: 35 Member
    Opties
    Bedankt voor jullie antwoorden!

    Robbert, vooral jij bedankt voor je uitgebreide reactie haha, daar kan ik zeker wat mee!

    Om eerlijk te zijn had ik de eerste week dat ik begon met afvallen al het idee dat mijn lijf zich aan't ontdoen was van allerlei rotzooi (ik moest bijv. ontzettend vaak mijn blaas legen ;-)), en ik voelde me vanaf dat moment een stuk fitter en energieker. Ik denk dan ook dat ik mijn geld toch beter bewaar voor nieuwe kleren als ik wat maatjes gekrompen ben ;-)
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Je mag me ook mee uit eten nemen hoor ;) haha
  • lsje29
    lsje29 Berichten: 35 Member
    Opties
    Hahahaha, wel een gezonde maaltijd dan hè!
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Een frietje speciaal in de snackbar is ook niet echt romantisch he ;)
  • lsje29
    lsje29 Berichten: 35 Member
    Opties
    Dat klopt! Maar... ik wist dan ook niet dat je romantisch in gedachten had ;-)
  • salinajanssen
    salinajanssen Berichten: 4
    Opties
    Ik heb er wel een beetje ervaring mee!
    Niet op het gebied van zo een dure kuur die je ergens online koopt, maar zelf detoxen.
    Ik doe bijvoorbeeld iedere dag "detoxwater" drinken, dat is water waar je bijvoorbeeld schijfjes citroen, limoen en komkommer in doet. Als je dit een nacht in de ijskast zet, trekken de goeie stoffen ervan in het water.
    Ik merk zelf dat het wel wat honger wegneemt en ik voel me er gezonder door.
    Of het echt iets doet, dat weet ik niet maar het kan geen kwaad om te proberen en het is heel lekker!
    Een heel goed alternatief voor frisdrank (:
  • lsje29
    lsje29 Berichten: 35 Member
    Opties
    Hoi Salina, dankje voor je reactie! En drink je dan één glas per dag ('s ochtends) of drink je dat gedurende de dag? Klinkt wel lekker verfrissend voor in de zomer :-D
  • salinajanssen
    salinajanssen Berichten: 4
    Opties
    Ik drink het de hele dag door, ik heb een limonade tap ermee gevuld en als ik naar college ga vul ik er een flesje mee (:
    Verder drink ik alleen water en thee!
  • veradeswart93
    veradeswart93 Berichten: 1
    Opties
    Reactie op RobbertKoltho:

    Hier wil ik toch even op in gaan. Ik ben het zeker met je eens, er is over detoxen vrij weinig bekend. Toch zijn er veel mensen die er baat bij hebben gehad en ik denk dat het daarom lastig is om hier echt een goede conclusie over te trekken.

    Waar ik eigenlijk op in wil gaan is dat je zegt dat detoxen ingaat tegen wat wij over het menselijk lichaam weten. Ik ben de laatste tijd erg kritisch geworden ten opzichte van dergelijke informatie. Zo heb ik mij wat meer verdiept in de "raw vegan lifestyle". Dit staat op alle mogelijke manier lijnrecht tegenover wat wij over het lichaam weten: te weinig vet, te weinig eiwitten, veel te veel suiker, veel te veel kcal etc. Toch zijn deze mensen slank, gespierd en extreem fit (denk aan marathons lopen in minder dan 3 uur). Blijkbaar zit er een gat in wat wij weten over de menselijke anatomie en voeding. Hierdoor vind ik het persoonlijk lastig om conclusies te trekken aan de hand van de kennis die de mens op dit moment heeft. Ook denk ik dat de voedingslobby veel te groot is om tot "echte" kennis te komen.

    Om het even op mezelf te betrekken: ik eet zelf veganistisch en kom elke dag zo'n 20 gram eiwit "tekort". Desondanks voel ik mij goed, heb ik veel energie om te sporten (zo'n 4-5 keer per week intensief) en heb ik na een test bij de dokter laten bevestigen dat ik niks tekort kom..
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik ben het eens met Robbert. Er is nergens bewezen dat detoxen helpt en eigenlijk is het zonde van je geld. Ik geloof best wel dat er voeding bestaat die een goede werking op bepaalde organen of darmstelsel hebben, maar hoe ze het detoxen 'verkopen' niet. Drink genoeg water (2 liter) en eet gezond, veel groente en dan is het prima! :-)
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Reactie op RobbertKoltho:

    Hier wil ik toch even op in gaan. Ik ben het zeker met je eens, er is over detoxen vrij weinig bekend. Toch zijn er veel mensen die er baat bij hebben gehad en ik denk dat het daarom lastig is om hier echt een goede conclusie over te trekken.

    Waar ik eigenlijk op in wil gaan is dat je zegt dat detoxen ingaat tegen wat wij over het menselijk lichaam weten. Ik ben de laatste tijd erg kritisch geworden ten opzichte van dergelijke informatie. Zo heb ik mij wat meer verdiept in de "raw vegan lifestyle". Dit staat op alle mogelijke manier lijnrecht tegenover wat wij over het lichaam weten: te weinig vet, te weinig eiwitten, veel te veel suiker, veel te veel kcal etc. Toch zijn deze mensen slank, gespierd en extreem fit (denk aan marathons lopen in minder dan 3 uur). Blijkbaar zit er een gat in wat wij weten over de menselijke anatomie en voeding. Hierdoor vind ik het persoonlijk lastig om conclusies te trekken aan de hand van de kennis die de mens op dit moment heeft. Ook denk ik dat de voedingslobby veel te groot is om tot "echte" kennis te komen.

    Om het even op mezelf te betrekken: ik eet zelf veganistisch en kom elke dag zo'n 20 gram eiwit "tekort". Desondanks voel ik mij goed, heb ik veel energie om te sporten (zo'n 4-5 keer per week intensief) en heb ik na een test bij de dokter laten bevestigen dat ik niks tekort kom..

    Wat voor voordelen hebben mensen bij het detoxen gehad? Eigenlijk zeg je dat wanneer het in de praktijk werkt, het dan klopt? Wat hebben ze behaald?10 kg afgevallen? Fijn voor die mensen. Wanneer je jneens 800 Kcal binnen krijgt ipv 3000, tja vind je het gek dat ze zich goed voelen wanneer ze op de weegschaal staan. De tien kg zal er zo weer aanzitten. Het ontgiften klinkt natuurlijk de mensen als muziek de oren want we geven liever iets anders de schuld dan de verantwoordelijkheid bij jezelf te zoeken en te erkennen dat ze teveel naar binnen werkt.

    Het is daarom zeker niet lastig om er een conclusie te trekken want het is je lichaam voedsel geven die het verdiend maar dan verpakt in een veel te duur jasje!

    Denk je daarbij dat wij het eigen lichaam te slim afzijn? Dat we het lichaam via speciale sapjes etc kunnen ontdoen van afvalstoffen? We hebben genoeg eigen lichaamsreinigingsorganen die zorgen dat alles wat niet van nut is wordt afgescheiden.

    Het verhaal over de sporters: heb jij goed gecontroleerde onderzoeken dat deze mensen ondanks dat ze veel te veel kcal binnenkrijgen toch slank zijn? Succes, ga ermee aan de haal en je zal de nobelprijs winnen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    @Robbert

    Wat ik gemerkt heb dat mijn lichaam doet tegenwoordig, maar zeker in het begin viel het me op, was dat mijn lichaam vet eten als friet en friteuse snacks niet meer "accepteert".

    Toen ik begon met afvallen ging ik fanatiek sporten en gezond eten. Waar ik nog wel eens regelmatig patat en ander friteuse voer at, deed ik dat 2-3 maanden niet.
    Toen ik weer eens een patatje nam, merkte ik dat mijn lichaam dit "afstootte". Kreeg last van mijn darmen, maagzuur. Dingen waar ik nooit eerder last van had gehad.

    Is dit een soort natuurlijke reactie van je lichaam omdat het dit soort voedsel niet meer gewend is?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @Gustaaf, ik heb exact hetzelfde. Ik denk dat het voornamelijk het vet is waarbij je lichaam ineens denk "what the hell is dit nu weer!". Ik heb zo nu en dan bijvoorbeeld een junkavond waarbij ik als avondeten friet en een frikandelletje heb gegeten. Alleen daarvan merkte ik erna meteen dat mijn buik ging opzetten, hard werd en ik krampen kreeg... Twee uur laten heb ik een handje vol chips gegeten, waar ik mij heel erg op verheugd had, maar vanwege de buikpijn heb ik het daarbij gehouden.

    Ik schrijf dit weg onder de noemer dat je lichaam het niet meer gewend is en gaat protesteren wanneer het dit soort voedsel weer krijgt.
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    @gustaaf en @itzhanne82. Hier hetzelfde. Niet met patat maar ond de pasen met een enorme brunch. Mocht helemaal los van mezelf maar de chocolade croissants (ook lekker baggervet) vielen wel heel zwaar op mijn maag
    Chips - laatst nog weer wokkels gehad en daar heb ik ook een hele dag lichamelijk spijt van gehad.

    Veel toegevoegd suiker heeft hetzelfe effect trouwens (bijvoorbeeld gebakjes) Gebakjes vind ik tegenwoordig trouwens bijna allemaal mierzoet en vaak niet lekker (heb de afgelopen weken wat feestjes gehad vandaar af en toe een klein suikerbommetje gehad)
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    @Robbert

    Wat ik gemerkt heb dat mijn lichaam doet tegenwoordig, maar zeker in het begin viel het me op, was dat mijn lichaam vet eten als friet en friteuse snacks niet meer "accepteert".

    Toen ik begon met afvallen ging ik fanatiek sporten en gezond eten. Waar ik nog wel eens regelmatig patat en ander friteuse voer at, deed ik dat 2-3 maanden niet.
    Toen ik weer eens een patatje nam, merkte ik dat mijn lichaam dit "afstootte". Kreeg last van mijn darmen, maagzuur. Dingen waar ik nooit eerder last van had gehad.

    Is dit een soort natuurlijke reactie van je lichaam omdat het dit soort voedsel niet meer gewend is?

    Met je laatste zin sla je de spijker op z'n kop. Je moet je lichaam ook weer de tijd geven om ergens aan te kunnen wennen. Je hoort ook heel vaak het verhaal dat mensen buikkrampen krijgen wanneer ze ineens weer brood gaan eten. Maar is brood dan ook eek slecht product? Ook dat is weer gewenning. Als je langere tijd suiker mijdt en je ineens een glas cola drinkt is het ook vies. Klinkt allemaal
    Best logisch toch? Dit proces duurt meestal
    Zo'n drie weken.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Exact. Brood an sich is helemaal niet verkeerd en veel van de goeroes als Jesse van der Velde en Ralph Moorman geloof ik al bij lange na niet. Ook die hype van het (sport)programma PHP (personal hormonal profiling) neem ik met een korreltje zout. Je dient de eerste week (of zelfs twee weken) geen KH te eten (alleen vetten en eiwitten) waardoor er een 'reset' plaats moet vinden. Tja, als jij ineens van een high carb (om even een voorbeeld te noemen) naar no carb gaat en maar 1500kcal binnen krijgt (en wellicht daar ook nog veel bij sport), dan ja... dan val je af. En nee, dat komt dan écht niet omdat je hormonen weer in balans komen en er een reset plaatsvindt, maar puur en alleen om het feit dat je minder eet dan je verbrand... En dan voila; een negatieve energiebalans = gewichtsverlies.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Die heren ken ik inderdaad. Php ken ik ook, maar verder nooit aan gedaan en kan er dus geen mening over vormen. De verhalen over je hormonen dmv voeding terug in balans brengen zijn natuurlijk allang achterhaald.
  • JohnPSP
    JohnPSP Berichten: 2
    Opties
    Ik ga je recept uitproberen!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Die heren ken ik inderdaad. Php ken ik ook, maar verder nooit aan gedaan en kan er dus geen mening over vormen. De verhalen over je hormonen dmv voeding terug in balans brengen zijn natuurlijk allang achterhaald.

    Ik heb het zelf ook niet gevolgd, maar wel enkele in mijn naaste omgeving. Echter wat zij o.a. ook beweren is dat men plaatselijk vet kan verbranden en we weten allemaal dat dat NIET het geval is. Je verliest vet over je hele lichaam en je lichaam bepaald lekker zelf waar hij/ zij dit als eerste doet.

    Tevens de gedachte dat je vooral je kcal uit eiwitten en vetten moet halen en je behoorlijk laag in je koolhydraten gaat zitten (ik ken mensen die enkele maanden nauwelijks koolhydraten eten) vind ik niet zo denderend. Om überhaupt een macro uit te sluiten vind ik een slecht idee. Ik vind het ook wel makkelijk om te concluderen dat als je een week of twee geen koolhydraten eet, om zo je hormonen weer in balans te brengen, en je je daarna weegt en dus afgevallen bent, dat komt omdat je dus je koolhydraten geschrapt hebt. Ook dat cortisolverhaal... de rillingen lopen over mijn rug. Ik ken dus serieus een vriendin die géén cardio mag doen van haar 'coach' i.v.m. het cortisol verhaal en de vetopslag ervan (zoals zij dat beweren).
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    dit schreef ik al eerder over cardio en cortisol op een post van iemand.

    Van cardio an sich wordt je natuurlijk nooit dik. Het is een feit dat het hormoon cortisol betrokken is. Later meer hierover.
    Wat onze vriend Jesse beweerd omtrent Hiit en cardio slaat ook nergens op. HIIT training is ook cardio en de onderzoeken die de vergelijking weergeven tussen cardio en hiit laten ALTIJD hogere cortisolwaardes zien bij de sporters die aan hiit doen...!!!!! Dus feitelijk spreekt hij zich zelf hiertegen met dit hormoon.

    Zoals gezegd is cortisol inderdaad betrokken bij fysieke training. Echter, is cortisol een katabool hormoon (afbrekend) dat verhoging laat zien bij oa fysieke training. Hoe kan het dan vetmassa op slaan???? Cortisol maakt bij fysieke stress juist vet vrij rondom de buikstreek in de vorm van cortisonen. Dus ook enige vorm van plaatselijk afvallen. Dit is natuurlijk alleen werkend bij een negatieve energiebalans!

    Kortom: lekker cardio blijven doen wanneer je dat prettig. Rust is daarentegen net zo belangrijk.

    Enige aanvulling: Obese mensen die aan het afvallen zijn vertonen altijd zeer hoge vormen van cortisolwaardes!!!
  • edwinvanlaar
    edwinvanlaar Berichten: 19
    Opties
    Volgens mij is het effect van detoxen vooral iets wat tussen de oren zit, als het ware een placebo-effect.

    Als je ervan overtuigd bent dat wat je eet ervoor zorgt dat je gezonder bent of minder vermoeid bent bijvoorbeeld, dan ga je je ook gezonder of minder vermoeid voelen :)
  • Babbelbetje
    Babbelbetje Berichten: 20 Member
    Opties
    Ik heb een keer een detoxdieet gedaan. Niet met drankjes maar gewoon met voeding. Ik weet nu niet meer precies hoe het in elkaar zat. Hoewel ik niet spectaculair afviel vlogen de centimeters er af. Enige nadeel, ik was dood en doodmoe in die weken.