Feedback op eetpatroon? — Dutch (Netherlands)

Feedback op eetpatroon?

Opties
Ik vroeg me af of er leden zijn die veel van gezonde voeding af weten. Ik probeer gezonder te eten en zou het fijn vinden als iemand met me mee wil kijken/denken :)

Ter info: ik eet geen vlees, wel vis. Daarnaast snoep ik graag, iets te graag. Mijn doel van een gezond eetpatroon is het verbeteren van mijn gezondheid. Daarnaast probeer ik te sporten om het overtollige vet te verliezen. Op dit moment weeg ik 53kg bij 1.68m.

Mijn dagboek staat openbaar, zodat iedereen het nu kan zien. Mocht je mee willen kijken en tips voor me hebben: ze zijn welkom!

Reacties

  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ik denk dat gezond eten voor iedereen wat anders in kan houden. Maar dat de meeste het eens zullen zijn dat het eten wat zo min mogelijk bewerkt is het beste voor je is.

    En zo te horen ben je al hartstikke slank, dus ik neem aan dat je gewoon wat strakker in je vel wilt zitten? Dan in is het belangrijk te vermelden wat voor sport je doet. Want dat zou betekenen dat je je vooral moet richten op krachttraining.
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Ik vroeg me af of er leden zijn die veel van gezonde voeding af weten. Ik probeer gezonder te eten en zou het fijn vinden als iemand met me mee wil kijken/denken :)

    Ter info: ik eet geen vlees, wel vis. Daarnaast snoep ik graag, iets te graag. Mijn doel van een gezond eetpatroon is het verbeteren van mijn gezondheid. Daarnaast probeer ik te sporten om het overtollige vet te verliezen. Op dit moment weeg ik 53kg bij 1.68m.

    Mijn dagboek staat openbaar, zodat iedereen het nu kan zien. Mocht je mee willen kijken en tips voor me hebben: ze zijn welkom!
    Oe...je neemt een risico nu ;)

    Ik weet niet veel van gezonde voeding af, maar ik denk wel dat je dat snoepen een tikkie onder controle moet houden ;) Zorg dat je een echt ontbijt neemt, verwerk meer groenten in je menu en beperk het snoepen tot 1 ding dat past in de kcals en dat je echt lekker vind.

    Ik persoonlijk zou ook al die prefab tussendoortjes eruit werken. Er zijn zat betere dingen te bedenken.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Ik vroeg me af of er leden zijn die veel van gezonde voeding af weten. Ik probeer gezonder te eten en zou het fijn vinden als iemand met me mee wil kijken/denken :)

    Ter info: ik eet geen vlees, wel vis. Daarnaast snoep ik graag, iets te graag. Mijn doel van een gezond eetpatroon is het verbeteren van mijn gezondheid. Daarnaast probeer ik te sporten om het overtollige vet te verliezen. Op dit moment weeg ik 53kg bij 1.68m.

    Mijn dagboek staat openbaar, zodat iedereen het nu kan zien. Mocht je mee willen kijken en tips voor me hebben: ze zijn welkom!

    - Ikzelf zou helemaal geen snoep eten, maar als je het af en toe doet is dat helemaal geen probleem ;)
    - Je zou iets meer eiwitten kunnen eten. Minimaal 50 gram per dag zou voor jou genoeg moeten zijn.
    - Je zou iets meer natrium mogen als je wilt, je zit soms aan de lage kant; rond de 500mg per dag. Je mag maximaal 1500mg per dag, dus leef je uit haha ;).
    - Voedingsvezels zijn aan de lage kant (zoals vrijwel alle Nederlanders). Wordt rond de 30 gram per dag aangeraden om in te nemen.
    - Je zit wel wat hoog met suiker. Het wordt aangeraden (door het WHO) dat suiker ongeveer 10% van je dagelijkse hoeveelheid calorieën mag zijn, wat bij jou ongeveer 26 gram zal zijn. (al komt er binnenkort een nieuwe richtlijn uit van het WHO, waarin wordt aanbevolen niet meer dan 25 gram per dag te eten).
    - Je zou 6 maaltijden per dag kunnen nemen in plaats van 4... niet dat 4 verkeerd is hoor ;)

    Verder zit je al op de goede weg moet ik zeggen, gevarieerd eten en je vergeet je fruit niet ;)
  • Lyla_
    Lyla_ Berichten: 41
    Opties
    Oe...je neemt een risico nu ;)

    Ik weet niet veel van gezonde voeding af, maar ik denk wel dat je dat snoepen een tikkie onder controle moet houden ;) Zorg dat je een echt ontbijt neemt, verwerk meer groenten in je menu en beperk het snoepen tot 1 ding dat past in de kcals en dat je echt lekker vind.

    Ik persoonlijk zou ook al die prefab tussendoortjes eruit werken. Er zijn zat betere dingen te bedenken.

    Haha risico? ;) Ik merk dat sommige gebruikers hier heel veel van voeding weten, dus (als zij het willen delen) maak ik daar graag gebruik van! Ik kan er altijd nog voor kiezen om sommige tips wel op te pakken en andere (nog) niet. Bedankt voor je feedback iig! Waarom zou je zelf geen prefab tussendoortjes nemen?
  • Lyla_
    Lyla_ Berichten: 41
    Opties
    Ik denk dat gezond eten voor iedereen wat anders in kan houden. Maar dat de meeste het eens zullen zijn dat het eten wat zo min mogelijk bewerkt is het beste voor je is.

    En zo te horen ben je al hartstikke slank, dus ik neem aan dat je gewoon wat strakker in je vel wilt zitten? Dan in is het belangrijk te vermelden wat voor sport je doet. Want dat zou betekenen dat je je vooral moet richten op krachttraining.

    Daar heb je wel gelijk in, voor iedereen is het anders. Qua gewicht zit ik inderdaad goed, maar ik wil vooral in vorm komen. Heb nog best wat reserves qua vet.

    In mijn logboek kun je zien hoe vaak ik sport. De afgelopen week weinig, maar normaliter sport ik ongeveer 3x in de week. Dit is een mix van crosstrainen en Jillian Michaels (beetje kracht met cardio).
  • Lyla_
    Lyla_ Berichten: 41
    Opties
    Nepq bedankt voor de goede tips, heel duidelijk! Ik ga ermee aan de slag :)
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Waarom zou je zelf geen prefab tussendoortjes nemen?
    De hoeveelheid suiker die er stiekem in verwerkt is. Ik heb voor mezelf bedacht dat ik best dat soort dingen mag eten maar dan wel zelfgemaakt.... ik heb dan controle over de inhoud, ik heb twee keer lol EN het smaakt gewoon tien keer beter ;)
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Ik denk dat gezond eten voor iedereen wat anders in kan houden. Maar dat de meeste het eens zullen zijn dat het eten wat zo min mogelijk bewerkt is het beste voor je is.

    En zo te horen ben je al hartstikke slank, dus ik neem aan dat je gewoon wat strakker in je vel wilt zitten? Dan in is het belangrijk te vermelden wat voor sport je doet. Want dat zou betekenen dat je je vooral moet richten op krachttraining.

    Daar heb je wel gelijk in, voor iedereen is het anders. Qua gewicht zit ik inderdaad goed, maar ik wil vooral in vorm komen. Heb nog best wat reserves qua vet.

    In mijn logboek kun je zien hoe vaak ik sport. De afgelopen week weinig, maar normaliter sport ik ongeveer 3x in de week. Dit is een mix van crosstrainen en Jillian Michaels (beetje kracht met cardio).


    ik weet niet precies wat jillian michaels inhoudt, maar als je serieus aan de krachttraining gaat zal je zien dat je niet af hoeft te vallen om strakker in je vel te komen zitten. qua voeding is alles al gezegd denk ik :)

    wat vrij tegenstrijdig klinkt, maar wel werkt, is de focus verleggen naar spier/krachttraining en de nadruk van de cardio af te halen. veel mensen zijn geneigd zoveel mogelijk cardio te doen, maar je zal merken dat krachttraining veel sneller resultaten geeft (mits goed aangepakt)

    denk onder andere aan kettlebell-oefeningen en dergelijke :)

    succes! :)
  • Lyla_
    Lyla_ Berichten: 41
    Opties
    De hoeveelheid suiker die er stiekem in verwerkt is. Ik heb voor mezelf bedacht dat ik best dat soort dingen mag eten maar dan wel zelfgemaakt.... ik heb dan controle over de inhoud, ik heb twee keer lol EN het smaakt gewoon tien keer beter ;)
    Kun je misschien een voorbeeld geven van wat voor tussendoortjes je maakt? Ik snijd bijv. wel vaak vooraf appels (lekker met geitenkaas, yum!), maar veel verder dan fruit kom ik niet, haha.
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Kun je misschien een voorbeeld geven van wat voor tussendoortjes je maakt? Ik snijd bijv. wel vaak vooraf appels (lekker met geitenkaas, yum!), maar veel verder dan fruit kom ik niet, haha.
    Ik heb zelf wel eens ontbijtkoek gemaakt. Ik eet ook bijv. wel eens (niet vaak) een zelfgemaakte Chocolate Chip Cookie. Zit ook suiker in, maar dan geldt weer dat ik het zelf gemaakt heb :P

    Verder heb ik bijv. roggebrood met wat smeerkaas als tussendoortje of cashewnoten. Vandaag had ik kwark met wat diepvriesfruit mee naar kantoor. In het verleden heb ik hartige muffins gebakken. Die mik je in de vriezer en neem je bevroren mee naar kantoor. Tegen de tijd dat je trek hebt, is de muffin ontdooid.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    He Lyla,

    Ik heb even stiekem in je dagboek gekeken. Je hebt het over het verbeteren van je gezondheid door middel van "gezonde"'voeding. Je krijgt behoorlijk veel bewerkt voedsel binnen op een dag zoals de zogenaamde "gezonde vruchten en yoghurtdrankjes". Hier zit natuurlijk veel suiker in. (Lege calorieën en vermindert absoluut de eetlust niet). 1 pakjeyoghurtdrank levert al gauw 7!!! suikerklonten op.

    Je geeft aan dat je van snoepen houdt. In een andere post heb ik al eens geschreven dat mensen die iedere dag een donut aten een jaar later nog steeds gewicht verloren in tegenstelling tot de groep die eens per week helemaal los gingen. Snoepen kan, maar wel met mate.

    Mijn tips:
    Eet zoveel mogelijk onbewerkt.
    Hoe meer ingrediënten op de verpakking hoe bewerkter
    Luister naar je hongergevoel. Waarom zou je 6x per dag eten terwijl je misschien aan 4 eetmomenten genoeg hebt.
    Leg de focus op groente, fruit, noten, pitten, zaden, eieren, vis,vlees en speel met je koolhydraten
    Vermijd ALLE calorierijke drankjes ( dus ook melk )
    Ga niet detoxen :)
    Blijf bij je supermarkt bezoek aan de "buitenkant" je boodschappen doen

    Succes
  • Lyla_
    Lyla_ Berichten: 41
    Opties
    He Lyla,

    Ik heb even stiekem in je dagboek gekeken. Je hebt het over het verbeteren van je gezondheid door middel van "gezonde"'voeding. Je krijgt behoorlijk veel bewerkt voedsel binnen op een dag zoals de zogenaamde "gezonde vruchten en yoghurtdrankjes". Hier zit natuurlijk veel suiker in. (Lege calorieën en vermindert absoluut de eetlust niet). 1 pakjeyoghurtdrank levert al gauw 7!!! suikerklonten op.

    Je geeft aan dat je van snoepen houdt. In een andere post heb ik al eens geschreven dat mensen die iedere dag een donut aten een jaar later nog steeds gewicht verloren in tegenstelling tot de groep die eens per week helemaal los gingen. Snoepen kan, maar wel met mate.

    Mijn tips:
    Eet zoveel mogelijk onbewerkt.
    Hoe meer ingrediënten op de verpakking hoe bewerkter
    Luister naar je hongergevoel. Waarom zou je 6x per dag eten terwijl je misschien aan 4 eetmomenten genoeg hebt.
    Leg de focus op groente, fruit, noten, pitten, zaden, eieren, vis,vlees en speel met je koolhydraten
    Vermijd ALLE calorierijke drankjes ( dus ook melk )
    Ga niet detoxen :)
    Blijf bij je supermarkt bezoek aan de "buitenkant" je boodschappen doen

    Succes

    Bedankt voor je uitgebreide feedback! Ik heb wel een aantal vragen, uiteraard haha :)

    * Je geeft uitleg over de donut. Nu had ik zelf het idee dat ik dit juist ook doe, bijv. maar 15 M&M's op een dag of 1 Kinder-reep ipv het hele pak. Of heb ik een te beperkte visie van wat 'snoep' precies inhoudt. Dat zou ook best kunnen namelijk, haha.
    * Ik gebruik melk voor het innemen van mijn eiwitpoeder. Is bijv. 200 ml op een dag er veel/slecht?
    * Wat bedoel je met boodschappen doen aan de 'buitenkant'?

    Alvast bedankt!
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    He Lyla,

    Ik heb even stiekem in je dagboek gekeken. Je hebt het over het verbeteren van je gezondheid door middel van "gezonde"'voeding. Je krijgt behoorlijk veel bewerkt voedsel binnen op een dag zoals de zogenaamde "gezonde vruchten en yoghurtdrankjes". Hier zit natuurlijk veel suiker in. (Lege calorieën en vermindert absoluut de eetlust niet). 1 pakjeyoghurtdrank levert al gauw 7!!! suikerklonten op.

    Je geeft aan dat je van snoepen houdt. In een andere post heb ik al eens geschreven dat mensen die iedere dag een donut aten een jaar later nog steeds gewicht verloren in tegenstelling tot de groep die eens per week helemaal los gingen. Snoepen kan, maar wel met mate.

    Mijn tips:
    Eet zoveel mogelijk onbewerkt.
    Hoe meer ingrediënten op de verpakking hoe bewerkter
    Luister naar je hongergevoel. Waarom zou je 6x per dag eten terwijl je misschien aan 4 eetmomenten genoeg hebt.
    Leg de focus op groente, fruit, noten, pitten, zaden, eieren, vis,vlees en speel met je koolhydraten
    Vermijd ALLE calorierijke drankjes ( dus ook melk )
    Ga niet detoxen :)
    Blijf bij je supermarkt bezoek aan de "buitenkant" je boodschappen doen

    Succes

    Bedankt voor je uitgebreide feedback! Ik heb wel een aantal vragen, uiteraard haha :)

    * Je geeft uitleg over de donut. Nu had ik zelf het idee dat ik dit juist ook doe, bijv. maar 15 M&M's op een dag of 1 Kinder-reep ipv het hele pak. Of heb ik een te beperkte visie van wat 'snoep' precies inhoudt. Dat zou ook best kunnen namelijk, haha.
    * Ik gebruik melk voor het innemen van mijn eiwitpoeder. Is bijv. 200 ml op een dag er veel/slecht?
    * Wat bedoel je met boodschappen doen aan de 'buitenkant'?

    Alvast bedankt!

    met boodschappen aan de buitent bedoel ik het volgende. De meeste verse producten en gezonde producten liggen allemaal aan de " buitenste ring" van de supermarkt. Al het bewerkte junkfood in het midden van de supermarkt.

    melk is niet perse goed of slecht. Alleen onderzoek wijst uit dat het niet de honger stilt. waarom zou je eiwitpoeder gebruiken terwijl je met normale voeding ook aan de dosis van 0,8 gram per kg lichaamsgewicht komt?

    wat het snoepen betreft. 1 handje m en m's per dag lijkt mij voldoende ;)