overeten als ik bij anderen ben — Dutch (Netherlands)

overeten als ik bij anderen ben

Opties
Zohar94
Zohar94 Berichten: 30 Member
hey, aangezien ik student ben en regelmatig een weekend naar mijn moeder ga of naar feestjes etc. heb ik veel situaties waarbij ik niet zelf controle heb over wat het eten is. op die momenten wordt mij voornamelijk callorierijk en ongezond eten aangeboden en op die dagen zit ik eigenlijk altijd veel boven mijn calorieendoel.

hebben jullie advies voor mij hoe hier beter mee om te gaan?
als ik naar mijn moeder ga wordt er thuis bijna altijd meerdere zakken chips gegeten en er liggen meerdere pakken met koekjes en repen chocola in de kast (die je gewoon mag pakken en mij dus ook erg verleiden). verder is ook altijd door mijn moeder gebakken cake. er is ook weinig slank beleg in huis. ik heb veel moeite om mij in te houden als er zo veel lekkere dingen voor het grijpen liggen. ik heb het er wel eens met mijn moeder over gehad dat ik dit niet erg ondersteunend vind voor mijn dieet en dat ik graag zou zien dat als ik er ben, deze dingen niet in huis zijn. hier lijkt zij echter niet echt rekening mee te willen houden om persoonlijke redenen. what to do?

verder ben ik vaak op verjaardagen waar dingen als nootjes, crackertjes met brie, taart en rijke dingen worden aangeboden. dit is vaak op verjaardagen van familie van mijn vriend, ook nog tips hoe ik dit tactisch kan aanpakken?

bedankt!

Reacties

  • lienzeke
    lienzeke Berichten: 14 Member
    Opties
    Heel erg lastig als het lekkere eten je toelacht!

    Wat ik altijd doe met verjaardagen en feestjes, is van te voren inplannen wat ik mag eten. Bijvoorbeeld een half stukje gebak, 2 blokjes kaas en een handje nootjes. Door van te voren te beslissen wat ik wil eten en dit alvast in te plannen (dus het in te passen in mijn eetschema voor die dag) is het makkelijker om me eraan te houden en niet na gebak en wat hapjes te denken dat het toch al mislukt is en dan helemaal los te gaan.

    En voor je moeder, ik zou het nog een keer met haar erover hebben. Rustig vertellen dat je graag af wilt vallen en waarom en ook waarom het dan niet helpt dat ze al het eten zo makkelijk voor handen heeft liggen.
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    IK doe net zo iets als Lienzeke. Ook ik schat van te voren in wat mag. Omdat ik weet wat ik mag wordt de verleiding minder. De chips is moeilijk voor mij werkt me voor ogen houden hoeveel Kcal ik moet opschrijven. Het blijft moeilijk natuurlijk

    Bij je ouders kun je overwegen in plaats van af te wachten wat zij hebben, zelf voor jou gezonde tussendoortjes mee te nemen. Voor hen is het namelijk ook best moeilijk om die patronnen te veranderen zonder hulp. Alleen praten hoeft dan niet te helpen, gewoonomdat begrip van een situatie en de verantwoordelijkheid naar jou wordt geschoven (je hoeft het niet te pakken) zonder te onderkennen dat er verleiding en gewoonten een rol spelen die erg moeilijk zijn om te veranderen. Het is wat je je hele leven geleerd/gedaan hebt. Dat is echt best moeilijk te veranderen

    Op feestjes als student probeerde ik altijd mijn handen vol te hebben. Een glas water, of iets te doen wat mijn handen bezig houd (ik was vaak in de keuken de dingen op orde aan het maken).

    Overigens toen ik studeerde zorgden we dat er altijd knaagspul was - Bleekselderij, bloemkool wortels etc. slank yoghurt dipje (tzatsiki bijvoorbeeld) erbij. Het gekke is dat was altijd als eerste op! Sommigen op dieet namen het ook zelf mee. Ook daar helpt het als je zelf het heft in handen neemt in plaats van af te wachten.
  • sny72
    sny72 Berichten: 9
    Opties
    Ook ik plan feestjes en avondjes uit vooraf in. Doordat ik van te voren bepaal dat ik zoveel wijntjes, handjes nootjes en toastjes mag, geeft dat een stukje houvast om de rest te weerstaan.

    Wat betreft thuis denk ik toch dat je moet proberen zelf sterk te zijn en het te weerstaan. Ik ben moeder van een gezin en aangezien de rest van mijn gezin niet lijnt, is er altijd wel wat lekkers in huis. De kunst is om de verleiding te weerstand en voor jezelf lekkere maar betere alternatieven te hebben. Neem idd gezonde alternatieven mee zoals iemand al schreef. Dat doe ik ook naar mijn werk bijvoorbeeld om zo de lekkere broodjes en bitterballen te weerstaan zonder dat het pijn doet ;-)
  • Lyla_
    Lyla_ Berichten: 41
    Opties
    Heel lastig! Is het een idee om bijv. vooraf aan een feestje een appel en een banaan te eten? Dan zit je misschien al best een beetje vol? Daarnaast zou je ervoor kunnen kiezen om op deze dagen extra hard te sporten, zodat je wat meer ruimte in jouw toegestane calorieën hebt.

    Verder sluit ik me volledig aan bij de tips van de anderen :)
  • Zohar94
    Zohar94 Berichten: 30 Member
    Opties
    Hey thanks allemaal!
    voor een feestje wat meer eten en inplannen dat ik naar een feestje ga zijn goede ideeën! en misschien ook gewoon meer water drinken op een feestje :)
    verder heb ik inderdaad bedacht om slanke dingen die ik graag eet (kwark, komkommer, wortels, rijstwafels) mee te nemen naar mijn moeder toe zodat ik dat gewoon heb als ik zin krijg in cake, chips etc. en misschien kan ik haar juist vragen om samen een wandeling te maken --> lekker bewegen en fijne tijd samen besteden :)
    nogmaals bedankt voor alle tips!! ik ga mijn best doen ;)