Factoren die energiebehoefte bepalen — Dutch (Netherlands)

Factoren die energiebehoefte bepalen

Opties
Ik lees best veel verhalen over mensen die beweren een te lage stofwisseling te hebben. Graag wil ik hier wat meer duidelijkheid over scheppen uit welke factoren de energiebehoefte is opgebouwd en welke onderdelen beter te beinvloeden zijn dan andere onderdelen.

Basaal- en ruststofwisseling
De basaalstofwisseling is de laagst mogelijke stofwisseling. Het is de energie die nodig is om levensnoodzakelijke functies uit te voeren in absolute rust. Hierbij moet je denken aan oa het ademhalen, rondpompen van het bloed etc. De basaalstofwisseilng kan alleen gemoeten worden wanneer er 10-12 uur niet is gegeten, gedronken of gerookt is.
De basaalstofwisseling moet niet verward worden met de ruststofwisseling. De ruststofwisseling komt overeen met de basaalstofwisseling plus de energie die nodig is voor het verwerken van voedsel ( TEF). Er zijn een aantal factoren die de ruststofwisseling beinvloeden

Lichaamssamenstelling
De vetvrije massa bepaald voor het grootst gedeelte de ruststofwisseling. Dit is totaal 22%. De vetmassa maakt slecht 4%!!! van de stofwisseling uit. Een hoger vetpercentage bij een eendezelfde lichaamsgewicht zorgt dus automatisch voor een lagere ruststofwisseling en een lager energieverbruik. Dit zorgt er dus ook voor dat gemakkelijk een positieve energiebalas onstaat en het lichaamsgewicht toeneemt.

Geslacht
Mannen hebben een hogere ruststofwisseling dan vrouwen. Puur omdat mannen meer spiermassa hebben en vrouwen meer vet. Sorry dames ;) Als je terug rekend naar kilogram vetvrije massa dan is het verschil tussen mannen en vrouwen klein. Kortom, lichaamsgewicht zegt niet alles. Lichaamssamenstelling daarentegen wel.

Leeftijd
Bij het ouder worden neemt de vetvrije massa af en neemt de vetmassa toe. De belangrijkste reden dat de ruststofwisseling lager is bij ouderen.

TEF ( thermisch effect van voedsel)
Het verwerken van voedsel kost energie. En hoeveelheid energie die op deze manier de ruststofwisseling verhoogd verschilt per voedingsstof:
Kh: 5-10% van de calorieen
Vet: 0-3%
Eiwitten: 20-30%
Alcohol: 10-30%

Het individuele thermogeen effect is negatief gecorreleerd met het vetpercentage en de bmi. Dat wil zegen dat bij mensen met overgewicht of obesitas dit thermische effect minder werkt. Mogelijk speelt insulineresistentie hierbij een rol.

Maaltijdfrequentie
Ik hoor regelmatig mensen zeggen dat ze vaker moet eten om hun vetverbranding omhoog te houden. Klinkt logisch. Echt zijn er bij onderzoeken geen resultaten geboekt die dit bevestigen. Wel lijkt het de honger te verminderen waardoor de eetlust en dus de calorieaantallen onder controle lijken te zijn. Doe wat voor jou werkt. Wanneer je 6-8x per dag lekker wilt grazen, lekker doen ;)

Lichaamsbeweging
We hebben slechts beperkte invloed op de hoogte van het energieverbruik. De grootste invloeden kunnen we uitoefenen via lichaamsbeweging. Aantal factoren die belangrijk zijn:

Spiermassa
het energieverbruik van actieve spieren is hoger dan spieren die niets doen. Maar ook spieren die niets doen vragen energie. Meer en/of grotere spieren vragen ook tijdens inspanning meer zuurstof en calorieen.

Lichaamsgewicht
Een zwaarder lichaam kost meer energie tijdens beweging ongeacht de lichaamssamenstelling. Het is ook de reden dat mensen met obesitas een hoger energieverbruik hebben dan mensen zonder obesitas.

Soort activiteit en intensiteit
De activiteiten waarbij veel en/of grote spiergroepen actief zijn ligt het energieverbruik hoger dan bij actviteiten waarbij weinig en/of kleine spiergroepen worden belast. Daarnaast is het van belang hoe lang een activiteit duurt, de frequentie ervan en de intensiteit. Een uur wandelen kost dus meer energie dan een 20 minuten biljarten.

Gewichtsverlies
Gewichtsverlies zorgt voor een daling van de ruststofwisseling. Dit wordt veroorzaakt door verlies van vet en vetvrijemassa, door minder actieve organen in rust en door een verminderde omzetting van inactief naar actief schildklierhormoon. Het dalen van de ruststofwisseling wordt vaak genoemd als nadeel van dieten. Echter aan deze daling valt niet te ontkomen, het valt wel te beperken. Het hoeft in principe geen groot probleem te zijn. Het is een normaal fysiologsich effect na gewichtsverlies. Het lichaam heeft immers ook minder calorieen nodig.

Ik denk een zinvol stuk voor mensen die niet of minder goed bekend zijn met factoren die de stofwisseling kunnen beinvloeden of juist niet ;)

Reacties

  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    Jemig ik zou nu graag een like knop bij een post hebben. Dank je wel hiervoor.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Jemig ik zou nu graag een like knop bij een post hebben. Dank je wel hiervoor.

    Graag gedaan, zulke reacties maakt mijn werk ook zo leuk :)
  • lsje29
    lsje29 Berichten: 35 Member
    Opties
    Jemig ik zou nu graag een like knop bij een post hebben. Dank je wel hiervoor.

    Ik sluit me bij jou aan!
  • louzziej
    louzziej Berichten: 142
    Opties
    Mooi en helder stuk :) Weet je ook iets van wat de temperatuur van eten/drinken doet met je stofwisseling?
    En ik heb het gevoel dat ik ondanks dat ik een vrouw ben een snelle stofwisseling heb, misschien omdat ik redelijk laag in vet zit en gemiddeld dan ook wat hoog in spier.

    Ik ben nog steeds erg aan het schommelen met mijn inname als ik het niet goed bijhoud, en dan val ik toch weer af. Wil wel zorgen dat ik doordat ik bijna elke dag train mn lichaam wel de goede energie geef. Ben ook wel benieuwd wat nou een beetje goed vetpercentage zou zijn.... Ik wil mn spier verhogen en vet mag volgens mij nog wel iets hoger of gelijk blijven.
  • RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Opties
    Mooi en helder stuk :) Weet je ook iets van wat de temperatuur van eten/drinken doet met je stofwisseling?
    En ik heb het gevoel dat ik ondanks dat ik een vrouw ben een snelle stofwisseling heb, misschien omdat ik redelijk laag in vet zit en gemiddeld dan ook wat hoog in spier.

    Ik ben nog steeds erg aan het schommelen met mijn inname als ik het niet goed bijhoud, en dan val ik toch weer af. Wil wel zorgen dat ik doordat ik bijna elke dag train mn lichaam wel de goede energie geef. Ben ook wel benieuwd wat nou een beetje goed vetpercentage zou zijn.... Ik wil mn spier verhogen en vet mag volgens mij nog wel iets hoger of gelijk blijven.

    Zoals in het stuk geschreven staat verbruikt je vetvrije massa procentueel gezien meer dan je vetmassa en dat verklaard gelijk dat je aan het schommelen bent wanneer je het niet bij houdt. Je moet zo'n inname hebben dat je op gewicht blijft.

    Wat de temperatuur betreft. Je lichaam denk uitsluitend in macronutrienten. Voor zover ik weet maakt dat absoluut niet uit hoe warm of hoe koud iets is.