Help aub :( — Dutch (Netherlands)

Help aub :(

Hallo,

Ik ben sinds januari begonnen met afvallen. Ik sport gemiddeld 7x per week. Soms iets meer, soms its minder. Gemiddeld zijn mijn work outs zo'n anderhalf uur lang. Ik doe strength training, maar altijd in combinatie met cardio. En ik ga minimaal 2 x per week naar spinning class. Ik vraag mij af waarom ik niet veel resultaat zie in mijn gewichtsverandering. Ik lees heel veel dingen erover en weet niet meer wat ik kan doen om meer kg's te verliezen. Moet ik wel of niet op mijn BMR eten? Die is rond de 1500(iets meer)
Zou het helpen om meer te eten?

Mijn dagboek zegt dat ik slechts 15 dagen bezig ben, maar dat komt omdat ik een week niets heb gelogd op MFP. (Vanwege griep)

Wat ik mij afvraag, is dit de manier om af te vallen? Of doe ik iets verkeerd? Ik ben haast elke dag in de sportschool en ik eet onder 1500 calorieen.

Groetjes,

Reacties

• RobbertKolthoff
    RobbertKolthoff Berichten: 94 Member
    Ik neem aan dat je verder gezond bent? De enige reden waarom je dan niet afvalt is dat je teveel energie binnenkrijgt.
    Noteer je alles wat je eet en drinkt. Ik vrees dat je onbewust onderrapporteert.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Elke dag weerstandstraining kan teveel van t goede zijn. Train je ook bewust verschillende spiergroepen? Je ziet met spiertraining meer vooruitgang als je rustdagen inlast.

Daarnaast wat Robbert zegt... Wat raadt mfp aan om binnen te krijgen?
  • Imanomnom
    Imanomnom Berichten: 5
    Met MFP staat er dat mijn doel 1500 is, dat heb ik zo ingesteld omdat m'n BMR ongeveer hetzelfde is. Zoals vandaag staat er nog +/- 2500 calorieen resterend omdat ik er 2000 (spinning en cardio) verbrand heb in de sportschool.
    Ik let op wat ik eet, ik hou mijn calorieen bij. Op MFP, op meeste dagen is mijn net. rond de 250, dan weer in de min. Is dit slecht?
    Dus al zou ik er 100 calorieen naast zitten, zou het niet uit moeten maken als ik MFP moet geloven - omdat ik alsnog onder de 1500 zit op dagen dat ik niet sport. (Omdat er haast elke dag iets van 1000 cals of zo iets resterend staat)

Ik doe niet elke dag strength training, en doe ook niet elke keer dezelfde spiergroepen trainen. Ik denk zo'n drie keer per week. Op dagen dat ik geen spieroefeningen doe, doe ik ongeveer 2 uur aan cardio (crosstrainen, loopband) en dan savonds 50 minuten spinningles, bijvoorbeeld.

Ik ga wel elke week naar de pyscholoog voor mijn depressie, maar fysiek ben ik gezond.
  • RobbertKolthoff
    Hoe zwaar ben je en wat is je gewicht? Nogmaals de vraag: ben je verder gezond?
  • RobbertKolthoff
    Sorry ik las niet alles
  • Imanomnom
    Ik ben 166 cm, en op dit moment weeg ik 83kg. Verder heb ik mijn bloed laten testen zo ongeveer 5 keer in de laatste 6 maanden, en daar kwam niks uit (niks aan mijn stofwisseling, glucose, etc) dus verder ben ik gezond(op het overgewicht na, dan)

Ik heb gewoon geen idee hoeveel ik nou eigenlijk mag eten, of moet eten, om gewoon maandelijks af te vallen. Ik weet dat het geduld en tijd nodig heeft, maar ik ben nu al drie maanden bezig en voor de energie die ik er in stop, had ik wel betere resultaten verwacht.
  • estrelle2008
    estrelle2008 Berichten: 2 Member
    Je sport wel erg veel/vaak. Kan het niet zo zijn dat je lichaam in zgn. spaarstand is gegaan? Ik heb ergens gelezen dat je verbranding dan langzamer wordt, omdat je lichaam meent dat het zuinig moet zijn met de beschikbare calorieën. Het is maar gissen, en wat ik hier en daar heb gelezen. Wellicht hebben meer deskundige forumleden hier iets verstandigs over te zeggen. Maar ik sport max 2x p.w. een half tot heel uur, hou me (meestal) onder m'n BMR, let op m'n koolhydrateninname en verlies gemiddeld 0.7kg p.w. Ik ben 1,59m en kwam van 71,9kg half januari. Ik zit nu op ca 63kg. Daarnaast las ik 1x p.m. een zgn. feestweekend in, waarbij ik (weliswaar in mate) allerlei dingen eet en drink die ik door de week laat staan.

Slik je medicatie voor je depressie? Van sommige antidepressiva is bekend dat je vocht gaat vasthouden. Zou ook nog een reden kunnen zijn evt in combi met bovenstaande.
  • Imanomnom
    Ik zou het niet weten, dat is eigenlijk waar ik hulp nodig bij heb. Ik at twee weken geleden zoiets van 800 cals, toen ben ik meer gaan eten, dus 400 cals per dag meer. Dat heeft toen geleid dat ik ineens 2 kilo af viel in een week (wat dus meer was dan ik uberhaupt in een maand kwijt was)
    Maar ik weet niet of ik dit vol moet houden? Omdat ik nou weer niks meer verlies.

Ik slik geen antidepressiva, sporten is voor mij een soort van antidepressiva, vandaar dat ik het ook zo vaak doe, denk ik :)
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Ik zou het niet weten, dat is eigenlijk waar ik hulp nodig bij heb. Ik at twee weken geleden zoiets van 800 cals, toen ben ik meer gaan eten, dus 400 cals per dag meer. Dat heeft toen geleid dat ik ineens 2 kilo af viel in een week (wat dus meer was dan ik uberhaupt in een maand kwijt was)
    Maar ik weet niet of ik dit vol moet houden? Omdat ik nou weer niks meer verlies.

Ik slik geen antidepressiva, sporten is voor mij een soort van antidepressiva, vandaar dat ik het ook zo vaak doe, denk ik :)
    De methode van MFP gaat ervanuit dat je elke dag de kcals van de oefeningen terugeet. Als jij structureel 1000 kcals niet terugeet, dan klopt er iets niet. Een negatieve netto waarde is al helemaal niet goed. Robbert kan je daar vast veel meer over vertellen.

Ik zou zelf gewoon eens proberen een tijdje zoveel mogelijk kcals terug te eten (wel in het redelijke ... Niet opeens 3500 proberen te eten). Je lichaam heeft ook energie nodig om te kunnen werken.
  • RobbertKolthoff
    het vochtgehalte is vaak na een nacht goed slapen al redelijk terug op peil. Breng het sporten eens terug naar 3x per week een uur. Ma, wo, vrij bijv.

Houd bij het berekening van je onderhoud kcal de volgende formule aan:
    30x gewicht = onderhouds calorie

Haal er eens 20-30% vanaf

Hierna verdeel je dit onder de macro
    0,8 gram eiwit per kg gewicht. 1 gram eiwit is 4 kcal
    Je pakt 1 gram vet kg lichaamsgewicht. 1 gram vet is 4 kcal
    Wat overhoud vul je aan met koolhydraten. 1 gram kh is 4 kcal

Leg de focus op het eten van vis, vlees, noten, pitten, zaden en eieren, groente en fruit.
    Pak 1 a 2 kh maaltijden per dag.

Houd het ook een periode vol. Minimaal een maand.
  • Imanomnom
    Ok, dan zal ik dat gaan proberen :)
    Bedankt iedereen voor jullie tips!
  • wijtje
    wijtje Berichten: 1 Member
    Als je zoveel sport worden je spieren ook veel sterker. En aangezien spieren zwaarder zijn dat vet zou dat betekenen dat je vet verliest en dat je spiermassa toeneemt.
  • estrelle2008
    estrelle2008 Berichten: 2 Member
    Als ik die rekenformule op mezelf toepas, kom ik op dezelfde BMR als MFP. Ok dus, maar die verdeling, prot/fat/carbs? Ik ben absoluut dol op graan- en zetmeelrijk eten, maar als ik 2/3 van dagelijkse voeding aan carbs inneem, val ik niet af en voel ik me absoluut lusteloos? Maar inderdaad, mijn eetpatroon bestaat voor namelijk uit vlees, vis, ei, noten, kaas, vezelrijke groenten, fruit en water. 1 x p.d. OF een lekker verse boterham OF aardappelen/pasta bij het avondeten en af en toe een glaasje droge witte wijn. Verder absoluut geen light producten hier, eerder volvette boter, kaas en melk - maar in minimale mate dus. Het werkt voor mij, kan het zijn dat afvallen voor iedereen anders werkt?
  • RobbertKolthoff
    Als je zoveel sport worden je spieren ook veel sterker. En aangezien spieren zwaarder zijn dat vet zou dat betekenen dat je vet verliest en dat je spiermassa toeneemt.

Het verschil tussen spiermassa en vetmassa is echt te verwaarlozen. vetmassa is 0,9 g per cm3 en vetvrije mssa is 1,06 per cm3. Dit is echt niet de reden dat ze niet afvalt.
  • HelllYeaHH
    HelllYeaHH Berichten: 14

Volgens mij is het:
    1 gram eiwit = 4 kcal
    1 gram koolhydraten = 4 kcal
    1 gram vet = 9 kcal
    1 gram alcohol = 7 kcal
  • RobbertKolthoff

Volgens mij is het:
    1 gram eiwit = 4 kcal
    1 gram koolhydraten = 4 kcal
    1 gram vet = 9 kcal
    1 gram alcohol = 7 kcal

Goed opgelet!
  • ninacampina
    ninacampina Berichten: 1
    Aangezien spieren zwaarder zijn dan vet, kan het zijn dat je wel afvalt, maar dat er weinig verandert in je gewicht.
    Mijn tip is om je lichaam op te gaan meten (taille, heupen, armen, etc). Op die manier kun je in de gaten houden of je wel of niet omtrek verliest terwijl de weegschaal nog niet beweegt.
  • Kuusjuh
    Kuusjuh Berichten: 40 Member
    Eet je je verloren calorieën van het sporten terug? Want als je wilt afvallen moet je dat niet doen. Nergens voor nodig.
  • FrankeVerhoeven
    FrankeVerhoeven Berichten: 1 Member
    Ik zou eens precies bijhouden wat je per dag binnenkrijgt aan voeding, daarvoor is deze site/app ook bedoeld ;-), en ik zou niet minder dan 1500 kcal per dag eten. Wanneer je minder eet terwijl je zoveel sport denk ik dat je lichaam gaat 'protesteren' en alles wat het binnenkrijgt gaat vasthouden.
    Probeer ook eens om de dag te gaan sporten ... dus dagje sporten, dagje rust, dagje sporten, dagje rust ... Daarmee boek je meestal ook betere resultaten dan iedere dag te sporten én je moet er ook rekening meehouden dat wanneer je iedere dag sport je waarschijnlijk meer spierweefsel hebt ontwikkeld en spieren wegen meer dan vet :-). Een bodybuilder kan 130 kg wegen maar mischien maar 7% vet hebben ... dus dan zegt gewicht helemaal niets ... Wens je in ieder geval veel succes in de strijd tegen de overtollige kilo's!
    Mocht je steun willen hebben ... kom eens op Facebook kijken bij de 'besloten groep' SonjaBakkerMaatjes ... daar gaan we met velen de strijd aan tegen de overtollige kilo's en dat doen we niet allemaal door de sonjabakkermethode te volgen maar ook door koolhydraadarm te eten of een andere methode te volgen. Het is gewoon een gezellige groep die elkaar steunt in de strijd tegen de overtollige kilo's ...

Ik heb op de site van Mieke Koster www.miekekoster.nl even een berekening voor jou gemaakt en volgens mij eet je veel te weinig.
    Om één kilo per week af te vallen zou je ruim 1800 kcal per dag moeten eten. Hieronder de uitslag van de berekening. Ik ben uitgegaan van 83 kg, 1 meter 55 en 25 jaar als leeftijd (dit heb ik gegokt), 6-7 keer sporten per week en dan kom je op onderstaande uit:

Ideale kcal inname

Hoeveel kcal kies jij per dag?

Je kunt eenvoudig berekenen* met welk aantal kilo calorieen (kcal) jij goed afvalt.

Let op: De uitkomst is natuurlijk slechts een indicatie. Het werkelijke aantal kcal waarmee je op gewicht blijft varieert per persoon, net als de werkelijke afvalsnelheid.
    Belangrijk!

Komt er minder dan 1200 kcal uit de berekening voor een vrouw (of minder dan 1500 kcal voor een man), kies dan toch voor een menu van minimaal 1200 of 1500 kcal. Minder eten per dag raad ik zeker niet aan. Het geheim van slanke mensen draait om genieten van lekker eten en bewust kiezen voor altijd. Een crashdieet is echt iets anders. Met 1200 / 1500 kcal val je waarschijnlijk nog steeds behoorlijk snel af!

* deze berekening geeft een indicatie en is gebaseerd op de Harris Benedict formule)

Bedankt voor het invullen

Het BMR of Basaal Metabolisme geeft aan hoeveel calorieën je lichaam verbruikt als het in rust is.

Jouw BMR is: 1639,0 kcal.

Het aantal kcal waarmee je op gewicht blijft is: 2827,3 kcal.

Je ideale kcal inname om af te vallen met jouw gewenste snelheid is: 1827,3 kcal per dag.

Probeer dat eens aan te houden ... misschien val je dan inderdaad 1 kg per week af ... alhoewel dat natuurlijk best veel is ... Een pond in de week is ideaal ... Je hebt de kilo's er tenslotte ook niet in een paar weken 'aangegeten' daar is ook een langere periode overheen gegaan ... dus het afvallen zal ook een langere periode met zich meebrengen. Succes!!!