Vraag mbt verzuren — Dutch (Netherlands)

Vraag mbt verzuren

Opties
Ik heb al meerdere malen een fitheidstest gedaan in de sportschool op de fiets, elke zoveel seconde gaat de weerstand omhoog en je moet dan zorgen dat je cadans tussen de 75 en 80 blijft.

Nu is mij bij alle testen opgevallen dat mijn verzuring al na een minuut of 8-10 begint, maar ik vaak de test, welke 30 minuten duurt, wel vol kan maken, en ik ook echt pas de laate 5 minuten het echt zwaar heb.
Is hier een logische verklaring voor dat ik toch relatief best lang kan doortrappen terwijl verzuring al in werking is gezet?
Ik fiets ook best veel buiten, en ook dan merk ik aan mijn lichaam dat ik na 20-30 minuten soms al verzuur (neem wel altijd wat te eten mee en drink altijd goed tijdens, maar ook voor het sporten) maar ik dan nog best makkelijk 3 uur kan fietsen.

Ik heb ooit een test gehad in Papendal (olympisch sportcentrum) en ook daar viel het bij verschillende testen op dat ik snel verzuur, maar dan relatief best lang nog door kan gaan. Ik heb me er toen alleen niet in verdiept of naar doorgevraagd, testen moest ik doen namelijk van mijn coach voor mijn NK trainingen en als voorbereiding op het EK en WK.

Als extra info, mijn spieren in mijn benen zijn verkort. Mijn rechterbierspeen is 2,5 cm te kort tov mijn beenlengte, en mijn linkerbeen 2 cm te kort (dit was ooit 5 en 4,5 door medische ingrepen) Dit is ook een redne waarom ik altijd met iets gebogen knie loop, ik kan mijn been niet volledig strekken, heb ik direct kramp. Deze verschillen komen omdat ik een absurte groeispurt heb meegemaakt als kind, namelijk 37 cm in 2,5 jaar tijd gegroeid.

Ik weet niet of mijn verzuren hier mee te maken kan hebben, maar het is wel een afwijking die ik even wilde vermelden.

Groet,

Gustaaf

Reacties

  • lsje29
    lsje29 Berichten: 35 Member
    Opties
    ...zijn verkort. Mijn rechterbierspeen...

    Hihi, ik denk dat je rechterbeenspier bedoelt ;-)

    Ik weet helaas geen antwoord op je vraag verder, hoop dat iemand anders je kan helpen!
    (Kramp is NIET LEUK, heb ik jarenlang elke nacht last van gehad in mijn kuiten, totdat ik magnesium tabletten van Bloem ging slikken... (misschien een tip voor mensen die er ook last van hebben, ik dacht ik gooi hem er meteen bij ;-))
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    ...zijn verkort. Mijn rechterbierspeen...

    Hihi, ik denk dat je rechterbeenspier bedoelt ;-)

    Ik weet helaas geen antwoord op je vraag verder, hoop dat iemand anders je kan helpen!
    (Kramp is NIET LEUK, heb ik jarenlang elke nacht last van gehad in mijn kuiten, totdat ik magnesium tabletten van Bloem ging slikken... (misschien een tip voor mensen die er ook last van hebben, ik dacht ik gooi hem er meteen bij ;-))

    Euhm, ja rechterbeenspier bedoelde ik uiteraard, lol wat een typo zeg.
    Die magnesium tabletten heb ik ook gebruikt maar hielp niets.
    Heb toen ik jong was keer beide benen gebroken omdat ik een keer zo'n hevige kramp had en ik uit bed wilde, maar kon niet op benen staan en knakte er gewoon doorheen.

    Heb toen ik jaar of 10 was meegedaan aan een programma (was gewoon soort proefkonijn eigenlijk) om het probleem met de verkorte spieren te verhelpen. Daardoor is het dus ook minder geworden.
    Er werd maandelijks met een injectienaald een vloeistof ingebracht (vlakbij de hak, erg pijnlijk) om zo de spieren elke keer een stukje op te rekken.
    Ik was ook nog eens degene die het grootste verschil was, meeste die eraan meededen hadden 1-2 cm verkorte spier namelijk. Bij die is het dus ook helemaal over gegaan, maar bij mij durfde ze niet verder te gaan dan wat ze nu gedaan hebben
  • lsje29
    lsje29 Berichten: 35 Member
    Opties
    Jeetje dat is heftig, wat je vertelt over het breken van je benen... :-(

    Jammer dat de tabletten jou niet geholpen hebben. Ik heb ze een paar jaar geslikt, elke avond twee stuks. Als ik dan tussendoor eens probeerde ze niet te slikken, merkte ik na een dag of 3 dat de krampen weer terug begonnen te komen. Dus begon ik ze maar weer te nemen. Toch bleef ik dat elke zoveel maanden eens proberen, om ze weer eens níet te nemen, en nu is het al een jaar weg.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ja klopt, normaliter gesproken helpt het ook de meeste mensen, maar bij mij dus niet.
    Na mijn absurde groeispurt waren de krampen soms helemaal niet meer te houden, en ben ook paar keer midden in de nacht echt gillend van de pijn afgevoerd.
    Ik krijg soms ook gewoon terwijl ik relaxed in zwembad lig ineens kramp... Ook zoiets aparts
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Nog iemand die hier medische verklaring voor kan geven?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    bump
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Nog iemand die hier medische verklaring voor kan geven?

    Ik denk dat de enige die hier een medische verklaring voor kan geven een arts is. Als je dus nog vragen blijft houden kan je best even langs je huisarts gaan. Misschien weet je huisarts er genoeg over of kan je misschien doorverwijzen worden naar een sportarts of fysiotherapeut die er meer over weet.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Nog iemand die hier medische verklaring voor kan geven?

    Ik denk dat de enige die hier een medische verklaring voor kan geven een arts is. Als je dus nog vragen blijft houden kan je best even langs je huisarts gaan. Misschien weet je huisarts er genoeg over of kan je misschien doorverwijzen worden naar een sportarts of fysiotherapeut die er meer over weet.

    Heb je natuurlijk gelijk in, zou idd maar eens een sportarts moeten raadplegen hierin.
    Wil eigenlijk ook nog een sport medische keuring doen dit jaar
  • jlvanderstoel
    jlvanderstoel Berichten: 11 Member
    Opties
    Hoe is de conditie van je beenspieren? Snelle verzuring komt namelijk vooral voor bij een laag uithoudingsvermogen of overbelasting. Geef je je spieren voldoende rust?

    Bicarbonaat schijnt te helpen tegen verzuring, dat zou je kunnen proberen.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Hoe is de conditie van je beenspieren? Snelle verzuring komt namelijk vooral voor bij een laag uithoudingsvermogen of overbelasting. Geef je je spieren voldoende rust?

    Bicarbonaat schijnt te helpen tegen verzuring, dat zou je kunnen proberen.

    Conditie van mijn beenspieren is prima, zijn juist meest getraind van mijn hele lichaam door het fietsen wat ik doe.
    En ja ik geef genoeg rust. Ik sport ook bewust maar 3 keer per week om het rust te geven.

    Ook drink ik genoeg tijdens het fietsen, elke 10-15 minuten hydrateer ik goed.
    Wat ik dus vermoed is dat mijn verkorte beenspier te maken heeft met mijn extra snelle verzuring, maar in de sportschool konden ze me daar geen antwoord opgeven, gewoonweg omdat ze het nog nooit hadden meegemaakt.

    Eind van de zomer wil ik een sportkeuring doen in Papendal, hopelijk kunnen ze me daar een antwoord hierop geven.
    En misschien ben ik wel een uitzonderingsgeval, dat kan natuurlijk ook nog