te weinig calorieën — Dutch (Netherlands)

te weinig calorieën

67hope67
67hope67 Berichten: 5 Member
ik eet al jaren te weinig volgens de regelgeving. Ik ben 1m76 en weeg momenteel 67, 5 kg. Ik sport ongeveer 3 a 4 keer per week. Intensief fietsen met racefiets en daarnaast Bodystyling. Ik eet gemiddeld rond de 1200 à 1300 cal. Al jaren.
Omdat ik last heb van allerlei allergieën moet ik daarvoor 3x per week een tabletje innemen sinds een jaar of 2. Volgens de dokter kan ik daarvan niet bijkomen. Toch ben ik de laatste 4 jaren ongeveer zo'n 4 à 5 kg aangekomen en geraak ik deze niet kwijt. Hoe ik ook mijn best doe het lukt gewoon niet. Sommige mensen zeggen dat het de leeftijd is, maar ik ben nog maar 38 jaar. Anderen zeggen dat ik toen gewoon te weinig woog, maar dat was mijn gewicht sinds twintiger.
Ik ben nu echt ten einde raad. Ik heb een hartslagmeter en heb die eens een hele dag gedragen. Blijkt dat ik op 14 u tijd maar een calorieverbruik van 1680 had. Dat is dus enorm weinig, ik denk dat daar iets fout gaat. Wat denken jullie?

Reacties

  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    ik ben geen arts, maar ik denk dat je naar een arts moet als je je zorgen maakt.

    overigens vind ik 1680 kcal met jouw gewicht als verbruik op een dag niet bijzonder weinig. ik weeg 105 en ik verbruik 2500 op een dag... en das ook vrij normaal.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Je kan alleen maar aankomen in gewicht als je teveel calorieën per dag eet, of je moet een niet veel voorkomende medische afwijking hebben (maar denk niet dat je dat hebt).

    Laten we de dokter maar geloven dat het aankomen in gewicht niet aan de medicijnen ligt (je zegt zelf ook dat je de afgelopen 4 jaar bent aangekomen en de medicijnen pas 2 jaar gebruikt), dus daar moet een andere oorzaak voor zijn.

    Weet je toevallig ook op wat voor een manier je in gewicht bent aangekomen? Ben je dit qua vet, vocht of spieren aangekomen? (spieren zou goed kunnen omdat je zoveel traint).

    Wat ik mij meteen afvraag is of je zeker weet dat je maar 1200 a 1300 calorieën per dag eet? Het zou zo maar kunnen dat je meer binnenkrijgt dan je denkt. Vooral als je zoveel sport zou je toch echt veel meer calorieën per dag moeten eten dan je nu doet om überhaupt niet af te vallen, laat staan aan te komen in gewicht. Een tijdje een voedingsdagboek bij houden is dan misschien wel handig om te doen (en vergeet niet ook al het drinken daar in te noteren).

    De 1680 calorieën die de hartslagmeter heeft gemeten zijn alleen de calorieën uit activiteiten, dus daar komt nog bovenop wat je lichaam minimaal per dag nodig heeft om te kunnen functioneren (BMR). Of had je dit al mee gerekend?
  • 67hope67
    67hope67 Berichten: 5 Member
    Die calorieën uit de hartslagmeter zijn alleen diegene van mijn activiteit. Ik heb daar niets bij gerekend.

    Ik hou al redelijk lang een voedingsdagboek bij en sinds 3 weken hier bij mijn fitnesspal. En ja, ik denk echt niet dat ik er meer eet. Ik weeg alles netjes af voor ik het ingeef. Ik ben vooral rond mijn middel bijgekomen. De zogenaamde zwembandjes.

    Daarnaast heb ik ook wel meer spieren, vooral beenspieren. Ik heb een weegschaal die het vet- en vochtpercentage aangeeft. Vier jaar geleden had ik 34% vet en rond de 40 % vocht. Terwijl ik nu schommel tussen 29 en 30% vet en heb vaak rond de 50% vocht. Ik weet niet hoe juist die weegschaal is, maar ik denk dat ze vrij correct is.

    Ik geef wel toe dat ik nogal kan afzien van stress. En de afgelopen jaren waren nogal stressvol. Wanneer ik vakantie heb, val ik gewoonlijk al n kilo of 2 af, zomaar. Dus ik vermoed dat ik in die richting moet zoeken. Want na een mand of 4 werken komen deze er weer vlotjes terug aan.
  • IIFerdi
    IIFerdi Berichten: 2 Member
    Kijk eens naar wat voor calorien je binnenkrijgt.

    Ik tel al heel lang niet meer calorieen omdat ik er achter kwam dat het veel belangrijker is een goede kwaliteit binnen te krijgen dan het juiste aantal. Ik bedoel hiermee niet dat dit een slechte manier van afvallen is zeker niet. Veel mensen halen hiermee succes en dat is niet voor niets natuurlijk. Dus het werkt wel. Maar voor jou misschien moet je wat kritischer worden naar je inname van kwaliteit dan kwantiteit.

    Toen ik begon viel mij al snel op hoe goed ik me voelde naarmate ik meer groente en fruit ging eten wat vers was. en potjes en blikjes links liet liggen. Toen ben ik ook gestopt met tellen. en mij verder daarin gaan te verdiepen.

    neem nou olijf olie bijvoorbeeld. Ik had de illusie ,zoals vele mensen, dat het gezond was. maar als je goed het label leest dan zie je dat het bijna puur vet is wat je in neemt. Alle calorieen zijn bijna allemaal vet.

    dus wees kritischer en eerlijk over je eten. Wat eet je werkelijk. eet je veel potjes en blikjes. probeer dan eens meer in te wisselen voor verse groente. hoeveel suiker op een dag neem je in. hoeveel olies ( begrijp me niet verkeerd olies/vetten heb je nodig) neem je tot je en is dat te veel of niet. Drink veel water ( heel erg cliche maar veel mensen zeggen wel dat ze het doen maar ze doen het niet. " ja maar ik drink thee of koffie of een of andere "low calorie" frisdrank" nee water meer niet de rest telt niet)

    Kijk ook naar de ingredienten. Als er te veel dingen op staan die ik niet kan uitspreken dan eet ik het bijvoorbeeld niet. Wellicht kan je daar iets in winnen.

    Ik zeg niet dat het gaat werken voor je maar voor mij werkt het wel. Naar mijn ervaring is dus de caloriën tellen niet zo gek belangrijk het is belangrijker de kwaliteit en de beste kwaliteit is die van de natuur zelf en niet diegene die uit een fabriek komen die gemaakt zijn met reageer buisjes.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    neem nou olijf olie bijvoorbeeld. Ik had de illusie ,zoals vele mensen, dat het gezond was. maar als je goed het label leest dan zie je dat het bijna puur vet is wat je in neemt. Alle calorieen zijn bijna allemaal vet.

    Olie = vet, dus logisch dat de calorieën van vet komen. Ik snap alleen niet waarom het dan gelijk slecht is. Omdat het hoog in kcal is? Gezonde vetten maken je niet dik. Het teveel aan kcal maakt je dik. En vet (9kcal) heeft nu eenmaal meer kcal dan eiwitten (4kcal) en koolhydraten (4kcal) per gram.
  • IIFerdi
    IIFerdi Berichten: 2 Member
    als je iets verder leest zeg ik ook dat je vetten en olies nodig hebt. Maar veel mensen gebruiken het veels te veel. om in te bakken is een klein scheutje meer als genoeg. meeste mensen doen aantal keren meer in de pan. en zo wel vaker in hoe mensen met olijf of andere olies op gaan. tel alles bij elkaar op samen met de andere vetten die je eventueel in neemt sta je misschien wel gek te kijken hoeveel dan op een dag soms is. maar de meeste mensen hebben dit niet in de gaten had ik vroeger ook niet namelijk. beetje meer olijf olie maak je je eigen nooit zo snel druk over. en zo word olijf olie al sneller ongezonder. Het is gezond als je het goed gebruikt maar goed gebruiken kan iedereen anders opvatten.

    Ik denk dat je vetten beter via andere manieren kan nuttigen, zoals via advocados of olijven.

    Ik was niet verrast dat olie vet is. maar het is alleen maar vet. dus je neemt eigenlijk puur vet tot je toe. is dat werkelijk een goede manier? naar mijn idee niet.

    Ik wou alleen maar een andere kijk geven zodat zij ook die kant eens bekijkt. Wellicht geeft haar dit een idee en werkt het beter voor haar
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Ik begrijp wat je bedoelt, maar het is een beetje vreemd neergezet misschien en ik vatte het verkeerd op. Je deed het lijken of olijfolie slecht is doordat zegt "Ik had de illusie ,zoals vele mensen, dat het gezond WAS". Het is nog steeds gezond. Maar net zoals bij alles, als je er teveel van neemt is het niet goed voor de lijn en bij vetten kan je makkelijker de kcal verkeerd inschatten. Omdat vette producten kcal dense zijn.

    En qua vetten sta ik nergens gek van te kijken, want tot voor kort viel ik af met 60 - 70% van mijn kcal inname van vetten ;) Maar dat is waarschijnlijk dus geen goeie manier volgens jou haha
  • happyD14
    happyD14 Berichten: 22
    En qua vetten sta ik nergens gek van te kijken, want tot voor kort viel ik af met 60 - 70% van mijn kcal inname van vetten ;) Maar dat is waarschijnlijk dus geen goeie manier volgens jou haha

    Dat je ermee af kunt vallen is uiteraard mogelijk…afvallen is ten slotte toch grotendeels een heel flauw sommetje: inname moet minder zijn dan wat je verbrandt.
    Maar of het de meest gezonde keuze is om je kcal voornamelijk uit vet te halen, zullen meer mensen zich afvragen...ik ook.

    Dat staat los van het feit dat ieder hierin de keuze moet maken die voor hem/haar goed lijkt te zijn. We zijn hier met voornamelijk leken en velen van ons zijn hier om af te vallen. Maar omdat dat niet altijd op een gezonde manier gebeurt is het, naar mijn idee, wel goed dat er af en toe iemand toch even een kritische noot plaatst.

    Het lijkt me goed als we allemaal alert blijven…voor onszelf...zodat we actief kunnen blijven werken aan een gezonde leefwijze. Want dat is toch meer dan 'alleen maar' afvallen :-)!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Even een vraag, weeg je het eten ook echt af.
    Kan zijn dat je je inname onderschat, heb ik zelf ook jaren gedaan.

    Daarnaast geef je aan 3-4 keer per week te sporten.
    Ook hierin kan het zitten dat je aankomt, namelijk, je vetvrije massa neemt toe en je vet% neemt iets af.

    Meet jezelf eens op de volgende punten:

    Nek
    Borstomvang
    Middel
    Heup
    Bovenarm
    Onderarm
    Pols
    Bovenbeen
    Onderbeen (bij de kuiten)

    Houd dit eens bij voor een periode van zeg 4 maanden en dan elke maand meten, vast zetten voor jezelf welke dag. Ook jezelf wegen op die dagen.
    Als blijkt dat je in gewicht bijvoorbeeld 1 kg bent aangekomen na een maand, maar je middel is 2 cm eraf, dan zeg ik GOED BEZIG! dat betekend namelijk hoogst waarschijnlijk dat je vet% is afgenomen (beste manier om dit te meten is een 3 of 7 punts caliper aan te schaffen)
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    En qua vetten sta ik nergens gek van te kijken, want tot voor kort viel ik af met 60 - 70% van mijn kcal inname van vetten ;) Maar dat is waarschijnlijk dus geen goeie manier volgens jou haha

    Dat je ermee af kunt vallen is uiteraard mogelijk…afvallen is ten slotte toch grotendeels een heel flauw sommetje: inname moet minder zijn dan wat je verbrandt.
    Maar of het de meest gezonde keuze is om je kcal voornamelijk uit vet te halen, zullen meer mensen zich afvragen...ik ook.

    Voor mij werkt het en voel me er een stuk beter bij, maar voor andere is het waarschijnlijk niks. Mijn lichaam is op een andere manier energie gaan verbranden dan hoe het bij de meeste mensen gaat. Soms zijn dingen een kwestie van uitproberen, al de standaard methodes werkte niet voor mij en dit wel. Als je lichaam continue snakt naar suiker, dan klopt er gewoon iets niet in mijn mening. En dat is voor mij helemaal over sinds begin september vorig jaar. En al mijn bloedwerk is ook gewoon tiptop in orde, dus daar maak ik me ook niet druk om. En nu ga ik het tweaken om te kijken of er nog meer verbetering in zit. Het zat me gewoon dwars dat olijfolie als 'slecht' bestempeld werd, terwijl het toch algemeen bekend is dat olijfolie een van de gezondste vetten is.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    dat vetten slecht voor je zijn is een overblijfsel van matig wetenschappelijk onderzoek uit de jaren '80 en '90.

    de enige vetten die je in beperkte mate in moet nemen zijn transvetten, anders dan dat is je (over)gewicht een veel grotere factor die meespeelt in bloedwaardes die te hoog zijn in vetgehalte.

    kortom: het flauwe sommetje geldt zeer zeker, of het nou vetten of niet zijn, wat wel cruciaal is, is dat een deel van je inname uit eiwitten moet bestaan ter beperking van eventuele spierafbraak en als bouwstof. daarnaast moet je een vorm van macro's binnenkrijgen die als suikers gebruikt kunnen worden. dit zijn eiwitten en koolhydraten..

    kortom; of je nou de overige Kcals uit vet of koolhydraten haalt...maakt minder uit dan vroeger gedacht werd.
  • 67hope67
    67hope67 Berichten: 5 Member
    Bedankt iedereen voor de respons. Ondanks het feit dat ik dus sport,gezond eet (dus verse groenten en fruit en etc.) val ik dus niets af. Ondertussen ben ik te weten gekomen dat er aan mijn stofwisseling iets scheelt. Wanneer de behandeling op punt staat zou ik resultaat moeten zien. Duimen dus. We geven niet op.
  • KyaraHP
    KyaraHP Berichten: 1
    Toen ik jou berrichtje las dacht ik direct aan datgene wat jij nu schrijft.
    Er zijn wel meerdere mensen die daar last van hebben.
    Vaak liegt het dan aan de schildklier.
    Ik hoop dat de behandeling zal helpen voor je.
    Veel succes!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Daarnaast heb ik ook wel meer spieren, vooral beenspieren. Ik heb een weegschaal die het vet- en vochtpercentage aangeeft. Vier jaar geleden had ik 34% vet en rond de 40 % vocht. Terwijl ik nu schommel tussen 29 en 30% vet en heb vaak rond de 50% vocht. Ik weet niet hoe juist die weegschaal is, maar ik denk dat ze vrij correct is.

    Die impendance weegschalen zijn niet echt te vertrouwen als het om gegevens gaat als vet, vocht en spier. Er bestaan wel weegschalen die meer accuraat zijn, maar die zijn heel erg duur (van het merk Tanita als ik mij niet vergis). In feite gaat het stroompje alleen van been tot been en niet door je hele lijf, waardoor het eigenlijk alleen je benen 'meet'. Als je daarin gegroeid bent en meer spieren hebt gekregen, dan is het inderdaad een logisch vervolg dat hij nu een lager vet% aangeeft.

    Succes met de behandeling voor je stofwisseling!
  • YvonneAT46
    YvonneAT46 Berichten: 13 Member
    Goed dat ze onderzocht hebben wat er aan de hand kon zijn en dat hier wat uit is gekomen.

    Overigens; met 67,5 kilo bij 1 meter 76 heb je een goede BMI en geen overgewicht. Doordat je nu weet dat jouw stofwisseling niet op orde is, kun je samen met jouw arts ook zorgen dat dit niet gaat gebeuren :-)

    Succes!