Afvallen - hoe blijft het leuk? — Dutch (Netherlands)

Afvallen - hoe blijft het leuk?

Opties
linda_v33
linda_v33 Berichten: 104 Member
Afvallen en gezond eten is vaak hard werken en schipperen met je tijd en aandacht voor de mensen om je heen. Puzzelen of een maaltijd binnen je calorieën past; bedenken of je nog dat extra rondje gaat hardlopen of toch liever met manlief een filmpje pakt.
Of kinderen teleurstellen die in de vakantie roepen:" mam, blijf nou thuis, heeft de sportschool deze week geen vrij!?" Of nee zeggen tegen de lekkere zelfgemaakte baksels van je moeder.

Hoe zorg jij dat afvallen leuk blijft? Zoek je alleen nog de lekkerste recepten uit? Trakteer je jezelf bij elke -5kg op iets leuks? Ga je flink op pad met de kinderen (en beweeg je zo zelf ook extra?) Of??

Reacties

  • Jottem
    Jottem Berichten: 31 Member
    Opties
    Van alles een beetje.
    Heb niet het dilemma van een bakkende moeder (ze wil zelf ook afvallen en heeft in haar aanleunwoning geen oven meer genomen :wink:), maar bij mij is de verleiding op het werk. Sta voor de klas op een praktijkschool waar leerlingen in de horecalessen allerlei lekkere dingen maken die voor inkoopsprijs (€0,50/0,75) te koop zijn. Bovendien komen ze ook nog wel eens de klassen langs om iets uit te delen. Wil dan niet altijd nee zeggen, leerlingen fleuren nogal op van een complimentje op hun "kunnen". Dat is iets wat ze in het verleden vaak niet kregen!
    Ben er wel heel open mee op school dat ik wil afvallen, leerlingen vinden het niet altijd nodig (:laugh: ) maar letten wel op. Sta ik in de rij bij de kantine krijg ik de vraag/opmerking of ik niet al te veel ga snoepen.
    Bovendien heb ik een weddenschap met 1 van mijn mentorleerlingen. Zij moet aankomen van de dokter (2kg hebben we afgesproken) en ik afvallen (7kg!!!). Hoop/weet zeker dat ik dat van haar verlies, dan gaan we samen koffiedrinken (met iets erbij). Waarschijnlijk neem ik de rest van de klas dan ook mee, de meeste kinderen doen zo iets nl. niet met hun ouders, geeft meteen een leuke sfeer in de groep.
    Wat ik wel leuk ben gaan vinden is het automatisch invullen van de runkeeperapp, vaak denk ik dantidens mijn "loopje" ik neem nog een extra afslag omdat ik dan de resultaten (extra cal.) ook meteen zie.
    Ben benieuwd hoe anderen omgaan met "afvaldipjes".
    Suc6-7-8 iedereen :flowerforyou:
    Ria.
  • ienie63
    ienie63 Berichten: 24 Member
    Opties
    Herkenbaar ja... ik probeer een beetje te schipperen hierin. Een deel van mijn lichaamsbeweging komt uit woonwerkverkeer op de fiets, vaak op de terugweg met een extra lusje. Of boodschappen doen op de fiets. Mijn gezin merkt daar weinig van, ben er 15-30 minuten later door thuis. Ook toen alledrie de kids nog thuis woonden was het vaak een komen en gaan qua sporten, er was er altijd wel iemand die een trainingsavond had. Toen ze wat ouder werden ben ik ook weer gaan sporten (ruim 10 jaar geleden nu), dus dat ik 2-3 avonden per week op pad ben valt niemand op. Dat is namelijk al jaren zo. Wat de snoeperij betreft: afhankelijk van de ruimte op mijn dagschema doe ik er aan mee, maar dan vaak met een halve portie. Ben ook open naar mijn omgeving dat ik wil afvallen. Het is zo goed vol te houden, het gaat inmiddels wat langzamer dan in het begin maar de dalende lijn is er nog steeds. En soms is er zo'n week dat het even niet lijkt te gebeuren, met dan ineens weer een uitschieter omlaag in de dagen erna. Gewoon volhouden dus, langzaam maar gestaag. Succes iedereen!:wink:
  • lsje29
    lsje29 Berichten: 35 Member
    Opties
    Het is inderdaad een hele aanpassing voor jezelf en ook de mensen om je heen. Ik woon samen met mijn vriend, we hebben geen kinderen. Mijn vriend en ik zijn heel flexibel v.w.b. eten. Als we wat anders willen eten dan de ander, dan doen we dat gewoon. Is allemaal geen probleem. Vaak als ik terug kom van het werk heeft mijn vriend wel een lekkere maaltijd voor ons klaar, waarbij hij ook rekening houdt dat het gezond moet zijn. Ik werk drie dagen in de week, de overige dagen kijken we of we samen hetzelfde eten of dat we wat anders maken. Vaak experimenteer ik dan een beetje of zoek een leuk recept op internet, en mijn vriend vindt dat meestal ook wel interessant en als hij toch wat anders heeft gekozen, heeft hij achteraf vaak spijt hihi.

    Als vrienden ons uitnodigen om te komen eten, dan doen we dat gewoon. Ik wil niet dat het mijn sociaal leven in de weg komt te staan. Ik let dan gewoon de rest van die dag op en zorg dat ik de dag erna kan gaan sporten.

    Qua beweging roept mijn vriend vaak uit zichzelf "zullen we een stukje gaan fietsen of wandelen", omdat hij weet dat ik dat fijn vind als ik na een avondmaaltijd een beetje spijt heb van hoeveel ik gegeten heb. Hij is heel begripvol wat dat betreft.

    En leuk blijft het voor mij als ik naar mijn nieuwe garderobe kijk :-) Ik had eerst maat 56 en nu maat 46/48. Het overgrote deel van mijn oude kleding kan ik helemaal niet meer aan eigenlijk. En als ik in de spiegel kijk en zie dat mijn heupen gigantisch geslonken zijn, word ik ook vrolijk. Al die kleine mijlpaaltjes (zie mijn blogje van laatst hihi) helpen daar wel bij. Of als je in een stoel gaat zitten en er bijna in wegzakt in plaats van er net in te passen, is ook leuk... Ik kan wel even doorgaan hihi.

    Gewoon nooit vergeten hoe het was met die extra kilo's, dan weet je precies waarvoor je het doet! :-)
  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Opties
    Leuk om te lezen hoe iedereen het minder eten en meer bewegen in weet te passen. En inderdaad, als iedereen weet dat je bezig bent met afvallen is het makkelijker om begrip te vragen of nee te zeggen.
  • XHuisman
    XHuisman Berichten: 7
    Opties
    Voor mij blijft het leuk om in de spiegel te kijken. Als je resultaat daadwerkelijk aan jezelf kan zien, ipv op de weegschaal, motiveert me dat echt heel erg. Ik stel zelf geen doelen vast van bijvoorbeeld: als ik weer 2 kilo ben afgevallen, dan mag je iets voor jezelf kopen. Naar mijn idee ben ik dan meer bezig met het doel dan het proces, terwijl je juist het proces zo leuk mogelijk moet maken voor jezelf. En lekker eten uiteten blijf ik tussendoor ook gewoon doen. Oke, het zijn dan misschien niet de meest gezonde dingen die je buiten de deur eet, maar het maakt het, voor mij in ieder geval, wel makkelijker om er mee door te gaan. Het moet geen straf zijn, maar juist een levensstijl waar je je in thuis kunt voelen!
  • sny72
    sny72 Berichten: 9
    Opties
    Hoe blijft het leuk ? Door niet al te streng te zijn voor jezelf. Niemand houdt het vol om een jaar lang zonder af en toe een uitspatting af te vallen.

    Avondjes uit, feestjes, verjaardagen op het werk , feestdagen zoals kerst/pasen , ik plan het grotendeels in qua eten. En daardoor geniet ik er nog eens extra van en kan ik op andere dagen dat glaasje wijn, het toostje brie of id laten staan. Want zaterdag mag ik weer (bijvoorbeeld). Op verjaardagen deel ik ook wel eens een gebakje met een ander of ik kies het kleinste stukje :-).

    Ik merk dat ik vooral bewuster eet, niet alleen de dag zelf maar dus de hele week. Het is niet meer en/en maar of/of. En ik heb niet het gevoel dat ik me dan heel veel ontzeg.

    En als het eens niet lekker gaat, niet streng zijn voor jezelf. Ik heb net een paar weken time-out achter de rug. De nodige prive-zorgen en dat gecombineerd met veel verjaardagen en de pasen, dus toen heb ik mijn calorie-inname ingesteld op 'op gewicht blijven' en verder wel gelogd maar dus paar weken normaal gegeten zonder schuldgevoel totdat ik weer lekkerder in mijn vel zat en voelde 'ik kan er weer tegen aan'.
  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Opties
    Inderdaad een goed feest of flink uit eten op z'n tijd hoort erbij! Je kunt niet zo'n lange tijd alleen op sla en spa leven.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Inderdaad een goed feest of flink uit eten op z'n tijd hoort erbij! Je kunt niet zo'n lange tijd alleen op sla en spa leven.

    Ik ben 40 kg afgevallen en ik kan je vertellen dat is echt niet door het eten van sla alleen.

    Sterker nog de laaste 10 kg, waar ik al eerder mee geworsteld heb zijn er juist sneller afgegaan toen ik meer ben gaan eten...!
    Qua drinken moet ik wel zeggen, ik drink echt (nagenoeg) alleen maar koffie, water, thee en teisseire (een aanmaak limonade met stevia extract). Heel af en toe een biertje of een whiskey, maar die keren per jaar kan ik bijna op 2 handen tellen
  • Zenow
    Zenow Berichten: 22 Member
    Opties
    Ik ben 2 jaar geleden begonnen met hardlopen. Ik had dat eerder geprobeerd, puur om af te vallen, maar kon daar de motivatie of discipline niet voor vinden. 2 jaar geleden realiseerde ik me echter dat ik in een dipje zat, en dat dit waarschijnlijk kwam door gebrek aan beweging: ik zit de hele dag aan een bureau, en omdat ik in deeltijd studeer, zit ik vervolgens ook de hele avond. Uiteindelijk ging ik daardoor 'tegen de muren op' ;) Toen heb ik besloten met behulp van een podcast (Evy) te gaan trainen, en het was heel lekker alleen maar te hoeven doen wat me gezegd werd - geen gedoe om zelf je schema's uit te zoeken enzo. Dat werkte, én ik kreeg er beenspieren van. Ik had mijn hele leven nog niks aan sport gedaan, dus je kunt je voorstellen hoe leuk het is je opeens te realiseren dat je daadwerkelijk kuitspieren hebt - en een jaar later dat zelfs je bovenbenen van vorm veranderen en gespierd worden. Nou ja, beetje gek misschien, maar voor mij was het een erg prettige ervaring van vormeloze melkflessen naar gespierde rennersbenen te gaan ;)

    Kortom : volgens mij werkt het vooral motiverend als je het niet alleen doet om af te vallen. Die getallen op de weegschaal zijn leuk, maar ik denk dat wat je in de spiegel ziet, en hoe je je in je hoofd voelt, een stuk meer effect heeft op je motivatie.

    Lekkere dingen laten staan is best moeilijk, maar juist het bijhouden wat ik naar binnen werk is belangrijk, die bewustwording. En het voor ogen hebben hoeveel calorieën iets is, en wat ik ervoor moet doen om het er weer af te trainen. Als ik nu een gebakje eet van 600 calorieën, weet ik dat de komende training van een uur voor niets hardloop - ik word er niet dunner of beter van, ik werk alleen dat gebakje weg (nou ja, zo zeg ik het tegen mezelf).

    Tenslotte probeer ik met een soort truukjes mijn beeld van snoepen en sporten bij te stellen. Sporten is eigenlijk gewoon 'buiten spelen' - maar dat laatste klinkt aantrekkelijker. En snoepen - dat is toch iets voor kinderen? Natuurlijk mag ik af en toe best kind zijn, maar niet elke dag ;)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Nou ja, beetje gek misschien, maar voor mij was het een erg prettige ervaring van vormeloze melkflessen naar gespierde rennersbenen te gaan ;)

    Heel herkenbaar dit, mijn pa noemde mijn benen ook altijd witte melkflessen, maar sinds ik ben gaan sporten en dan voornamelijk fietsen buiten en spinnen binnen, heb ik ook echt wel zichtbare beenspieren gekregen en dat is echt een SUPER gevoel. Nu ik met squats ben begonnen zie ik ook veranderingen in bovenbenen, en als ik ze aanspan staat het gewoon strak. Zit nog wel wat vet aan de binnenkant, maar ook dat word minder.
    Kortom : volgens mij werkt het vooral motiverend als je het niet alleen doet om af te vallen. Die getallen op de weegschaal zijn leuk, maar ik denk dat wat je in de spiegel ziet, en hoe je je in je hoofd voelt, een stuk meer effect heeft op je motivatie.

    Lekkere dingen laten staan is best moeilijk, maar juist het bijhouden wat ik naar binnen werk is belangrijk, die bewustwording. En het voor ogen hebben hoeveel calorieën iets is, en wat ik ervoor moet doen om het er weer af te trainen. Als ik nu een gebakje eet van 600 calorieën, weet ik dat de komende training van een uur voor niets hardloop - ik word er niet dunner of beter van, ik werk alleen dat gebakje weg (nou ja, zo zeg ik het tegen mezelf).

    Tenslotte probeer ik met een soort truukjes mijn beeld van snoepen en sporten bij te stellen. Sporten is eigenlijk gewoon 'buiten spelen' - maar dat laatste klinkt aantrekkelijker. En snoepen - dat is toch iets voor kinderen? Natuurlijk mag ik af en toe best kind zijn, maar niet elke dag ;)

    Het snoepen heb ik nog wel eens moeite mee om dit niet te doen. Kan soms weken/maanden zonder, maar dan ineens krijg ik zo'n sugar rush, en dan geef ik me er maar aan over. Nu ik TDEE en IFFYM gebruik log ik mijn workouts ook niet meer, ja als 1 calorie burn. Ik eet puur op een - calorie intake momenteel om vet kwijt te raken (zie ook mijn andere post onder psiermassa opbouwen) Maar wil vetvrije massa behouden of zelfs verhogen. En het werkt aardig.
    Nu het fietsen naar mijn werk aangezien ik sinds kort weer een fiets heb, is toch elke dag zo'n 15 km fietsen, waarvan de heenreis ik probeer rond de 30 km/u te zitten, terug ligt er beetje aan of ik zin heb om me weer om te kleden of niet. Anders fiets ik rustig tempo (20-22 km/u) terug.
  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Opties
    Inderdaad is het fijn als je behalve lichter, ook gespierder en fitter wordt.

    Maar als ik het voor mijn beenspieren zou doen, kan ik maar beter minder sporten. Ik ben namelijk gezegend met van die Gunda Niemann bovenbenen en kuiten. Perfect voor uren fietsen en wandelen, maar mooi is anders. ;-)
  • sannievelvet
    sannievelvet Berichten: 2 Member
    Opties
    Wat ik vooral leuk vind is dat ik me er zo goed bij voel. Omdat ik echt zwaar overgewicht had, was een trap oplopen al vermoeiend. En nu gaan dat soort dingen allemaal veel beter. Steeds meer uithoudingsvermogen is ook wel erg prettig. ik heb nog een lange weg te gaan, maar we komen er wel.

    En inderdaad jezelf belonen maar dan niet met eten, maar bijvoorbeeld lekker een keertje naar de kapper, of dat leuke nieuwe stel schoenen. :-)
  • rainbowimagination
    rainbowimagination Berichten: 3 Member
    Opties
    Ik ben een echte lekkerbek.
    Mijn favorieten zijn: lasagna en pizza. Comfortfood, en heerlijk!
    Maar alles wat ik in mijn homemade lasagna trots stop is een echte dieet NO-GO. (heeeel veel kaas, room, en volvet gehakt)

    Het helpt mij om op zoek te gaan naar het gezonde alternatief. Zorgen dat ik toch nog lekker die lasagna kan eten (met mate!!), maar dat die een stuk meer dieet verantwoord is.

    Dit geldt ook voor de rest van mijn voedsel. Ik ben dol op lekker eten en dat kan ook prima binnen een gezonde levensstijl, want er zijn veel dingen die lekker zijn en heel gezond!
    Ik ben op zoek gegaan naar groenten die ik lekker vind. Ik ben dol op courgette, spinazie, champignons, tomaat, veldsla, bloemkool, broccoli en nog veel meer.

    Elke maaltijd moet opnieuw voor mij een groot plezier zijn en daar stop ik dan ook veel energie in.
    Verder zoek ik naar producten die me lang een vol gevoel geven. Eiwitrijke producten zoals vis, noten, mager stukje vlees, maar ook langzame koolhydraten zoals bruine rijst, volkoren producten etc.

    Qua beloning probeer ik iets te vinden wat niet aan eten gerelateerd is. Een spaarcentje voor een vakantie, of een cadeautje voor mezelf.

    Zo houd ik het leuk!
  • nt199419
    nt199419 Berichten: 40 Member
    Opties
    Progress pictures en logs waarin je je vooruitgang ziet en complimenten van anderen zorgen voor mijn motivatie :) Daarnaast heb ik ook nog een leuke vriendin die zelf erg fanatiek is en, ik gok, tegen de 17% vet aan zit. Ook dat motiveert wel.
  • Livewithjoy_
    Livewithjoy_ Berichten: 53 Member
    Opties
    Voor mij was duidelijk dat ik geen dieet moest volgen, of iets tijdelijks moest doen. Ik wil een blijvende verandering. Want na 20 jaar verschillende diëten te doen, bij tijd en wijlen kwam ik na een dieet altijd weer aan en werd zwaarder dan voor ik het dieet deed. Wat ik dan wel doe: gezond eten, zo min mogelijk toevoegingen en bewerkt/kant en klaar voedsel. Ik vermijd suikers, eet alleen complexe koolhydraten, let veel op het eten van 'gezonde vetten' (noten, zaden, avacado, vis etc) en ik eet lactose- en glutenarm. Dat laatste ben ik sinds kort aan het doen en het voelt goed.

    En mijn succesfactor: zo veel mogelijk bewegen! Van fanatiek krachttraining, HIIT, cardio, hardlopen tot wandelen, zwemmen, fietsen, bedenk het maar.

    Hoe houdt ik het leuk:
    1: Zo veel mogelijk variatie in mijn eten. Veel recepten opzoeken & uitproberen,
    2 Zo veel mogelijk variatie in mijn trainingen. Steeds iets nieuws proberen, nieuwe doelen te stellen en een focus op vooruitgang te houden.
    3 Wegen op de sportschool! Hier krijg ik om de 4 weken een uitdraai van alles, spiermassa, vetmassa, vochtpercentage etc. Soms val je weinig af, maar neemt je spiermassa toe, dat motiveert!
    4. Centimeters opnemen!! Het geeft een kick om te zien dat ik bijvoorbeeld in 6 maanden 10 cm kwijt ben van mijn taille! :-)
    5 Foto's maken!! Om de 2 maanden maak ik foto's, zijkant, voorkant, achterkant. Door de foto's naast elkaar te leggen zie je zelf heel duidelijk je lichaam veranderen.
    6 Gewoon af en toe uit de band springen :-) Leven op sla en spa zoals al genoemd hoe je niet vol. Dus af en toe gewoon iets nemen wat je echt lekker vind en er dan bewust van genieten.
    7 Je conditievooruitgang meten! Door hartslagmeting, of door doelen te stellen en die steeds te verleggen. Je progressie geeft een kick!

    Succes allemaal! :-)
  • wagglewaggle
    wagglewaggle Berichten: 3
    Opties
    Gezond eten volhouden:

    - Ik eet de gezonde dingen die ik LEKKER vind. Ik dwing mezelf niet om gezonde dingen te eten die ik echt niet lust. Broccoli vind ik bijvoorbeeld echt vies. Ik gooi het in mijn groene smoothie met veel fruit zoals banaan en sinaasappel zodat ik de broccoli niet proef. 's-Avonds eet ik bij mijn vlees andere groente zoals een salade of een avocado maar geen broccoli.
    - Verder probeer ik op het internet lekkere en gezonde alternatieven te vinden voor ongezond eten. Bijvoorbeeld twee snee volkorenbrood met halve avocado en daar een tosti van maken ipv tosti met kaas. Is echt ZO lekker. Beetje curry saus erbij of niets kan ook. Ander voorbeeld is frietjes of chips maken van zoete aardappel en courgette in de oven met specerijen.
    - Verder eet ik fruit die ik lust zoals bananen en blauwe bessen maar geen watermeloen want dat vind ik vies.
    - Ik eet ook veel havermout of kwark en ik zoek altijd naar lekkere recepten met beetje pindakaas erin, noten, honing, kaneel, banaan, blauwe bessen en sommige mensen doen er zelfs wortel in om er 'carrot cake' van te maken maar ik heb dat nog niet aangedurfd.

    Ik vind gezond eten voor de rest ook echt lekker en ik voel me er goed door, maar ik probeer af en toe wel een milkshake te drinken ofzo of Nutella op brood haha. Vind ik ook lekker en zo houd ik het gezonde eten ook vol!

    Regelmatig bewegen volhouden:
    - Zoek iets dat je leuk vind! Ik vind hardlopen erg leuk maar na een tijdje vind ik het ook saai worden. Als je naar muziek luistert tijdens het hardlopen, wissel dat af met een luisterboek ofzo. Ik heb nu een leuke app, Zombies Run, soort luisterboek waarin zombies achter je aan rennen haha. Super leuk!
    - Als je hardlopen niets aan vind ga zwemmen of virtual spinnen (virtueel met Evert van der Zee, super leuk 8D)
    - Wissel alles af, doe ook naast cardio wat krachttraining! Wat hier leuk aan is? Lekker strakke billen kweken hahaa! Als mijn vriend weer hard op mijn billen slaat dan weet ik weer waar ik het voor doe (naja voor mezelf maar toch!)
    - Sport niet te vaak. Anders wordt het vervelend. Ik sport om de dag, soms 2 dagen niet.
    - Zie het ook niet als veel moeite, wees dankbaar dat je gezond genoeg bent om te kunnen bewegen en te kunnen sporten! Ik zie sporten ook niet als iets waar ik tegenop kijk, ik ben erg blij dat ik mijn lichaam en geest kan uitdagen en dat ik steeds sterker, sneller en strakker wordt!
    - Ga 's-ochtends naar de sportschool en eet rustig een lekker voedzaam ontbijt zoals havermout of een banaan (maar geen cornflakes ofzo!!!). Ik neem 's-ochtends altijd de tijd voor ik naar de sportschool ga. Ik heb er een soort standaard ochtendroutine van gemaakt: 8 uur wakker, naar wc, sportkleren aan, havermout maken, havermout eten met The Simpsons of iets anders op tv, dan rustig naar sportschool lopen (is 5 minuten lopen). Hierdoor wordt sporten ook leuk voor mij.
    - Ga op tijden dat je uitkomt!!! Als je 's-ochtends geen tijd hebt, ga dan 's-avonds of 's-middags. Anders wordt sporten ook vervelend, elke keer pfft heb geen tijd hoor heb geen zin want ik moet vroeg naar werk bla bla. NO EXCUSES!
    - Doe ook mee aan groepslessen zoals bodypump, bodyshape enzovoort. Echt leuk en een keer wat anders dan de loopband ofzo.

    Andere dingen die helpen:
    - Vergeet niet waar je het voor doet! Doe je het voor je gezondheid, voor die mooie strakke billen of omdat het je zelfvertrouwen geeft? Vergeet nooit waar je het voor doet.
    - Maak een blog of tumblr aan, reblog en post gezonde voedsel, motiverende teksten, afbeeldingen, filmpjes en de lichamen, athleten, beroemdheden die je inspireren. Probeer jezelf te omgeven met dit soort positieve dingen.
    - Maak ook elke maand of om de paar weken progress (voor en na) foto's van jezelf.
    - Weeg jezelf niet of niet iedere dag maar om de 2 weken ofzo want je menstruatie, vocht, natrium, gewicht van water of voedsel kan je gewicht ook veranderen en je voorkomt obsessief wegen dus geobsedeerd zijn met de cijfers op je weegschaal.
    - Wees niet gelijk gedemotiveerd als het een dag slecht gaat of zelfs twee dagen slecht gaat, als je ongezond hebt gegeten of als je boven je kcal zit. Pak het gewoon weer op, eet gewoon weer normaal zoals altijd! Anders raak je in een neerwaartse spiraal, en als je 90 procent van de tijd gezond eet maken die aantal dagen echt niet uit!!
  • Furcifier
    Furcifier Berichten: 6
    Opties
    Ik ben inmiddels al jaren bezig in een strijd tegen overgewicht, en na al succesvol 55 kilo kwijt te zijn wilde ik tóch nog wat verder gaan. Voor mij is het heel simpel; met alleen gezonder eten kom ik er niet. Naast gezond eten, verspreid over de hele dag, moét ik gewoonweg veel blijven sporten. Toen ik een regelmatig ritme had gevonden qua sport (gemiddeld 5 dagen per week) merkte ik op een bepaald moment dat ik stilstond, er kwam niets bij maar er ging ook niets meer af.

    Ik heb toen eens met wat voedingsdeskundigen gepraat, die eigenlijk al heel snel ermee kwamen dat ik misschien wel te weinig at, dat ik meer zou moeten gaan eten én nog wat meer verspreid over de dag. Het was tegen m'n instinct in, maar uiteindelijk heb ik besloten om het maar te proberen. Tot mijn verbazing werkte het inderdaad wel, na de veranderingen in m'n eetpatroon merkte ik dat ik weer af begon te vallen.

    Wat ik doe om het doable te houden? Vooral mezelf niet alles ontzeggen. Ik mag bést wel eens wat nemen wat misschien wat minder gezond is, en daar dan extra van genieten. Enige wat ik in m'n achterhoofd houdt is dat ik dan niet meteen mezelf te buiten moet gaan. En als ik dan, naar mijn gevoel, tóch teveel of te slecht gegeten heb dan zet ik tijdens m'n training nét ff een tandje bij. Ook het afwisselen in training en afwisselen van datgene wat ik eet zorgt ervoor dat ik dit vol kan houden, al kost het soms echt de nodige moeite.
  • Flap2110
    Flap2110 Berichten: 36 Member
    Opties
    Goeie vraag. En wat een leuke antwoorden!

    Voor mij werkt het volgende in ieder geval:

    - Kijken hoe mijn lichaam verandert. Het is fijn om te zien dat die buik is gekrompen, de kipfilets onder mijn armen dramatisch zijn geslonken en dat ik nu mooie bruine fietsbenen begin te krijgen. Zelfs wanneer het resultaat in kilo's nul is, zie ik vaak toch veranderingen in taillemaat en heupmaat. En de helft van mijn broeken zit nu te ruim :-)

    - Mezelf uitdagen en erachter komen dat mijn conditie echt alweer stukken beter is. Niet meer hijgen op de trap bijvoorbeeld, of na dat sprintje om de trein te halen...

    - Mezelf trakteren bij de mijlpalen (5 kilo), maar dan niet op eten. Een mooi boek, een bezoekje aan de kapper, een stukje Pieterpad met de hondjes, een nieuw wielrenshirtje.

    - Ik heb een spaarpotje gemaakt waarin ik elke week een bedrag stop voor wanneer ik mijn goeie ouwe maatje 36 weer terug heb. Te besteden aan mooie nieuwe kleren en schoenen. Staat op de kast naar me te lachen.

    Groet,

    Flap2110
  • YvonneAT46
    YvonneAT46 Berichten: 13 Member
    Opties
    Gaaf om te zien hoe iedereen anders omgaat met het 'leuk houden' van het afvallen.

    Voor mij zit dat in een aantal dingen:

    Lekker en gezond eten waarbij ik op de calorieen let.
    Dit wissel ik af met een keer in de zoveel tijd een dag dat ik lekker heel erg over de calorieën heen ga. Suikervrij koekje bij de koffie of thee en bijvoorbeeld 's avonds een snackje en iets van een wijntje. Dat houd voor mij absoluut de jeu erin.
    Bewegen zowel alleen als met anderen; ik doe thuis aan yoga en zweet op een crosstrainer, buiten fiets en loop ik veel. Samen met anderen maak ik minstens één keer in de week een lange wandeling (10- 12 kilometer).
    Ik sta bewust stil bij de mijlpalen die ik haal. Enerzijds via de weegschaal, maar zeker hoe mijn kleinere kledingmaat nu valt EN hoe ik er in evakostuum in de spiegel uitzie. Elke hubbel en bubbel die verdwijnt, zorgt weer voor extra stimulans.
    Dit jaar ben ik voor het eerst sinds jaren ook al heerlijk bruin doordat ik zoveel buiten loop en fiets. Zie er daardoor beter uit en krijg (nog) meer complimentjes die ik lekker in mijn zak steek.
    Last but not least helpen MFP en runkeeper mij om mij bewust te zijn/worden van wat ik wanneer doe. Ik praat hier ook over met mede-afvallen-lotgenoten; zo zie/hoor ik weer veel tips en trics en dat vind ik fijn. Dus mede dankzij jullie blijft het leuk!

    Groetjes,
    Yvonne
  • dcav0304
    dcav0304 Berichten: 230 Member
    Opties
    Vandaag een echte motivatiekick gehad. Mijn echtgenote en ik verdelen steeds de huishoudelijke taken. Vandaag nam zij de bovenverdieping voor haar rekening en ik de benedenverdieping. Na urenlang stofzuigen, poetsen en dweilen kon je me gewoonlijk nat in het zweet en afgepeigerd in de zetel vinden, vandaag was het net even anders, ben er erg energiek aan begonnen en ook energiek geeindigd. Nadien nog een wandeling gedaan met de honden. Als dat geen motivatie is om vol te houden!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Dat is goed te horen. Altijd leuk als je merkt dat je veranderd! Ik ben redelijk gedisciplineerd, dus het is voor mij niet moeilijk om mijn levensstijl vol te houden. Maar soms gun ik mezelf een soort cheatdag waarbij ik niet let op mijn calorieën, of enigszins, en kan genieten van lekker eten.