daar gaat-ie dan.. — Dutch (Netherlands)

daar gaat-ie dan..

Opties
Zenow
Zenow Berichten: 22 Member
Hoi! Laat ik mezelf ook maar even voorstellen, dat helpt ongetwijfeld om het vol te houden.
Ik ben nu de derde dag met deze app bezig, en het gaat makkelijk genoeg om te denken dat ik dit nog wel even kan volhouden. Het scannen is handig, al komen er vaak de verkeerde producten uit. Ook gaat het zoeken niet zo handig, sommige dingen vind je in de app alleen als je Engelse naam gebruikt - zo levert bij zoeken op de training 'hardlopen' in de app niks op, maar als je zoekt op 'running' krijg je wel verschillende meldingen van hardlopen. Vreemd...

Even over mezelf: ik ben 43 en weeg nu 82. Gezien mijn buikje is dat teveel, dus er moet wat vanaf. Ik richt me nu op 73kg, maar als die pens er dan nog is, ga ik door ;) Ik ben 2 jaar geleden begonnen met hardlopen (met de podcast van Evy). Dat ging super, al viel ik er in eerste instantie niet van af, doordat ik eindelijk eens wat spieren kreeg. Ook leuk! Ik zat eind vorig jaar rond de 77, op goede momenten zelfs 76 kg, maar met buikje. Nu, na een blessure die me maanden op de bank hield, ben ik dus weer flink wat kilo's aangekomen. De oorzaak: snoepen... Ik heb soms lange tijd geen trek in snoep, zeker als ik regelmatig sport, dan vind ik het zonde van gedane arbeid om de calorieën er meteen weer bij te eten, maar als ik zoals nu met een blessure zit, dan is de motivatie om niet te snoepen ook weg. Gek eigenlijk, want juist dan is het belangrijk op te passen, maar ja, zo werkt het blijkbaar niet bij me. Ik moet geen snoep in huis hebben, want wat het ook is, en hoe groot de verpakking ook is - het gaat op. Een pak stroopwafels werkte ik vroeger met gemak in een dag naar binnen. Gevolg: ik koek (-edit: ik bedoelde natuurlijk 'koop') nagenoeg nooit meer koekjes & wafels, met als uitzondering zwaktemomenten op het perron van de NS, die fijne verpakkingen van 2 stroopwafels.. yum...

Sinds kort werk ik aan een herstart van mijn hardlooptrainingen, en daar hoort bij dat ik ga letten op mijn voeding, vandaar de app. Ik merk dat het helpt op te schrijven wat ik naar binnen schuif (tenminste, wanneer ik sport) en in principe gebruik ik de app ook alleen daarvoor. 'FIjne' bijkomstigheid is wel dat ik bewuster word van wat een maaltijd me 'kost': die lekkere kant&klare ambachtelijke quiches van de Jumbo, die vroeger wel eens mijn volledig avondeten waren, kan ik me echt niet meer veroorloven, merk ik nu - die dingen zijn meer dan 1300 calorieën! Gisteren, na anderhalf uur hardlopen, mocht ik een halve, en omdat ik wist dat ik honger zou krijgen, heb ik er wat groente bij gemaakt - meteen een positief effect! Vandaag train ik niet, dus meer dan 1/4 mag niet... confronterend!

Dat maakt meteen duidelijk waar ik wellicht het meest op moet letten: evenwicht in hoeveel ik eet. De training van eergisteren 'gaf' me 500 extra calorieën die ik niet op kreeg, met de training en quiche van gisteren hield ik uiteindelijk nog steeds 135 calorieën over, maar vandaag, zonder training, merk ik dat de trek niet minder is dan wanneer ik wel sport. Dit zijn dus de risico-dagen - niet sporten, wel trek, dus voor je het weet.... Ik wil niet 'te weinig' eten op sportdagen, en de dag erna, wanneer ik niet sport, opeens over de grens gaan.

Anyway - mijn uitdaging is dus de balans, mijn doel het verdwijnen van het buikje (en het intomen van mijn suikerverslaving), en mijn deadline is volgend jaar juni: ik studeer in deeltijd en ga dan afstuderen - voor die gelegenheid wil ik mezelf eindelijk eens 'in het pak' hijsen, en zo'n aanschaf wil ik doen met een goed gewicht, zodat ik het ook kan blijven dragen ;)

Beetje lang van stof, maar ja, wie nog leest: dank!

Reacties

  • Zohar94
    Zohar94 Berichten: 30 Member
    Opties
    Hey Zenow!
    Heel veel succes! het is zeker even wennen maar het went wel! (gekke zin)
    gellukig mag je van groenten heel veel volume eten meestal dus je kunt je bijvoorbeeld lekker vol aan soep eten en toch niet te veel kcal opeten. Succes met je hardlopen en het wegkrijgen van het buikje :)
    Groetjes
  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Opties
    Welkom, en veel succes!
  • Alitzja
    Alitzja Berichten: 17 Member
    Opties
    Succes, Zenow!
  • happyD14
    happyD14 Berichten: 22
    Opties
    Welkom en inderdaad veel succes gewenst! Moet helemaal gaan lukken, hier :-).
  • MJSpeelman
    MJSpeelman Berichten: 7
    Opties
    Heel veel succes. Zelf loop ik ook hard met de app van Evy en het bevalt mij prima. 3x in de week. Verder probeer ik elke dag minstens 10.000 stappen te zetten, heel verslavend, en helpt deze app me om inzicht te krijgen in wat in inneem en verbrand.

    Succes met het wegwerken van je buikje, volgens mij zitten veel vrouwen hier mee, dat is volgens mij ook een kwestie van de langste adem.

    Gezellig dat je je bij ons aangesloten hebt. Zorg dat je veel contacten hier legt, dat helpt mij enorm.
  • MJSpeelman
    MJSpeelman Berichten: 7
    Opties
    hahaha, je bent helemaal geen vrouw. Als je de app van dit programma op je telefoon of tablet probeert, dan krijg je wel nederlandse beweging- en voedingsmogelijkheden. Verder is voor de dagen dat je niet gaat hardlopen een stappenteller erg prettig, er zijn er die meteen je activiteiten doorgeven aan deze app, zodat je voor deze beweging toch cal. terugkrijgt.

    Ik zelf heb een fitbit maar er zijn veel meer soorten die met deze app communiceren. Dan is alleen een wandeling ook al voldoende of een dagje de stad in om te shoppen, of even rennen om je trein te halen etc.
  • Zenow
    Zenow Berichten: 22 Member
    Opties
    Dank allemaal! Leuk om hier te zijn :) Ik ga die fitbit eens bekijken, misschien toch wel leuk. Al zal het met mijn kantoorbaan wel erg confronterend zijn. In elk geval ga ik mijn fietsroutes naar mijn de NS ook maar eens toevoegen, dat is toch weer een paar KM erbij..
  • Jottem
    Jottem Berichten: 31 Member
    Opties
    Heel veel succes Zeno(w). :smile:
  • Biebelotje
    Biebelotje Berichten: 5 Member
    Opties
    hallo Zenow,

    Welkom in de groep en heel veel succes.

    Ik herken nogal wat van mezelf in je verhaal. hardlopen met Evy, mooi op gewicht, knieblessure en hopla ... kilo's erbij en idd suikernood dus té veel snoepjes en boem de weegschaal ontploft.
    Hardlopen zit er voor mij niet meer in, maar ik heb alternatieven gevonden :-)
    Ik heb de app nu drie weken en idd het helpt mij om een goeie balans te vinden. Voor mijn suikernood onder controle te houden heb ik een beetje homeopathische hulp. De apotheek heeft mij pilletje aangeraden met chroom en ananas in, dit maakt de zin naar suiker veel minder. En het werkt bij mij (idd effectief of omdat het tss mijn oren zit, daar spreek ik mij niet over uit, als het zijn effect maar heeft :-) )

    Dagelijks inloggen en bijhouden maakt dat je bewuster keuzes gaat maken en de steun van de vrienden is niet te onderschatten ;-) dus ... op naar het strakke pak!