home Gym bouwen! — Dutch (Netherlands)

home Gym bouwen!

Opties
renewondergem
renewondergem Berichten: 249 Member
hi all!

ik ga een home gym bouwen! ik ga in dit topic wat updates en foto's plaatsen zodra het van start gaat (ik ga met hemelvaart schilderen en de zaterdag erop een rubberen vloer leggen + squatrack plaatsen.

ik ben tot dit besluit gekomen omdat er alleen maar sportscholen in mijn omgeving zijn voor mensen die niet graag sporten, maar wel graag kletsen en weinig doen... daarnaast vind ik het belachelijk om 35 euro per maand te betalen voor een sportschool waar de trainers naar mooie meiden kijken ipv opletten of je de barbell met 80 kg niet op je gezicht laat vallen bij het bankdrukken.

dus! daarom!

ik heb eergisteren op marktplaats een olympische barbell, curlbar, 2x dumbells voor gewichtsschijven en een stapel schijven en een bankje gescoord! nu nog een rek en ik kan straks o.a:

Overhead press
Barbell Row
Deadlift
Squat
Bench press

power cleans
bicep curl
skullcrushers

pullups
chin-ups
dips (op de bench)

(lijst ga ik nog aanvullen!)

al met al zit de teller qua kosten nu op E150,- , hier komt een rek van 250,- bij, een rubberen vloer van plusminus 150, en nog wat gewichten (op de wat langere termijn) bij. dus al met al om en nabij de 600 euro en ik kan eigenlijk alle oefeningen die ik in mijn oude, wel goede sportschool van 23,- per maand in Delft deed. dus dit is snel terugverdiend! :)

plus: ik kan straks lekker m'n eigen muziek draaien. sporten wanneer ik wil, op m'n blote voetjes, nooit hoeven wachten.. etc! :)

Reacties

  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Klinkt echt super Rene,

    Zou willen dat ik het geld en de ruimte hiervoor had.
    Ik geef je groot gelijk. Valt mij ook altijd op dat een hoop sportscholen bestaan uit zogenoemde instructeurs die alleen maar achter pc zitten of praatje maken met de mooie meiden.
    Is ook een reden dat ik voornamelijk in mijn lunchpauze mijn training doe, omdat het dan lekker rustig is, en ik gewoon door kan gaan.

    Ben zeer benieuwd naar hoe het gaat worden en zal dit topic in de gaten houden.

    600 euro / 23 = 26,09 dus nar 2 jaar, 2 maanden en 3 dagen heb je de kosten er al uit.

    Ik weet niet of je ook nog eens met de auto naar je sportschool moet, in dat geval heb je de kosten er nog sneller uit namelijk.
    En als je het klaar bent wil ik wel een keer met je komen trainen :smile:

    Mocht ik in de toekomst een huis hebben met een extra kamer dan wil ik dit ook gaan doen. Gaat zo ontzettend veel besparen. Voor mijn cardio ga ik lekker fietsen namelijk buiten, en in de wintermaanden zet ik zo'n rolband neer aangesloten op pc dat ik gewoon programma's kan instellen.
    Maar ja, dat zit er voorlopig nog niet in ...
  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Klinkt als een goeie investering, Rene :D En idd...lekker je eigen muziek en daarna zo onder je eigen douche.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Klinkt echt super Rene,

    Zou willen dat ik het geld en de ruimte hiervoor had.
    Ik geef je groot gelijk. Valt mij ook altijd op dat een hoop sportscholen bestaan uit zogenoemde instructeurs die alleen maar achter pc zitten of praatje maken met de mooie meiden.
    Is ook een reden dat ik voornamelijk in mijn lunchpauze mijn training doe, omdat het dan lekker rustig is, en ik gewoon door kan gaan.

    Ben zeer benieuwd naar hoe het gaat worden en zal dit topic in de gaten houden.

    600 euro / 23 = 26,09 dus nar 2 jaar, 2 maanden en 3 dagen heb je de kosten er al uit.

    Ik weet niet of je ook nog eens met de auto naar je sportschool moet, in dat geval heb je de kosten er nog sneller uit namelijk.
    En als je het klaar bent wil ik wel een keer met je komen trainen :smile:

    Mocht ik in de toekomst een huis hebben met een extra kamer dan wil ik dit ook gaan doen. Gaat zo ontzettend veel besparen. Voor mijn cardio ga ik lekker fietsen namelijk buiten, en in de wintermaanden zet ik zo'n rolband neer aangesloten op pc dat ik gewoon programma's kan instellen.
    Maar ja, dat zit er voorlopig nog niet in ...

    in de praktijk zullen de kosten nog wel hoger uit gaan vallen hoor, maar hier in de omgeving kan ik niet voor onder de 30 eu per maand sporten, plus inderdaad: geen reiskosten en reistijd...
  • nt199419
    nt199419 Berichten: 40 Member
    Opties
    Als ik er de ruimte voor had zou ik het ook zeker doen ja. Ideaal en voor 1000 euro heb je echt alles wat je nodig hebt inclusief cable crossover. Nice
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Als ik er de ruimte voor had zou ik het ook zeker doen ja. Ideaal en voor 1000 euro heb je echt alles wat je nodig hebt inclusief cable crossover. Nice

    een cable crossover zie ik zo gauw nog niet gebeuren, ook omdat ik mijn prioriteiten qua fitness ergens anders heb liggen :) maar later dus meer! :)
  • Zenow
    Zenow Berichten: 22 Member
    Opties
    Klinkt cool, ben benieuwd!
  • rapmusic69
    rapmusic69 Berichten: 31
    Opties
    Eén erg goeie tip die ik gelezen heb: lock je gewichten niet als je thuis alleen bench presses doet. Als je ineens door je elleboog/schouder schiet zal je misschien je vloer beschadigen, maar de zonnige kant is dat je niet thuis langzaam ligt te sterven met een strottenhoofd dat door 150kg gietijzer vermorzeld wordt.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Eén erg goeie tip die ik gelezen heb: lock je gewichten niet als je thuis alleen bench presses doet. Als je ineens door je elleboog/schouder schiet zal je misschien je vloer beschadigen, maar de zonnige kant is dat je niet thuis langzaam ligt te sterven met een strottenhoofd dat door 150kg gietijzer vermorzeld wordt.

    Lijkt me dat Rene safety bars heeft, dan kun je tijdens je bench press gewoon een rep missen waardoor je er niet onder vast komt te liggen
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Eén erg goeie tip die ik gelezen heb: lock je gewichten niet als je thuis alleen bench presses doet. Als je ineens door je elleboog/schouder schiet zal je misschien je vloer beschadigen, maar de zonnige kant is dat je niet thuis langzaam ligt te sterven met een strottenhoofd dat door 150kg gietijzer vermorzeld wordt.

    is idd een goeie. Ik ga sowieso een bench met "spotters" kopen, waardoor de bar dus op de spotters (stalen balk die je op hoogte in kan stellen) landt.. je zal wel wat moeite moeten doen om eronder uit te komen maar je zal iig niet gewond raken! :)
  • kaathageland
    kaathageland Berichten: 1
    Opties
    Wij hebben thuis een homegym en na een paar jaar (zeker als je met 2 bent) heb je snel het een en ander terug betaald.
    We hebben
    - loopband
    - hometrainer
    - racefiets op rollen
    - crosstrainer
    - roeimachine
    - allround spierverstekend machine (zo eentje met een stoeltje, geen idee hoe het heet).

    Verder hebben we daar een televisie op overschot in gezet en een dvd-speler. Maar tegenwoordig kan er ook via WIFI televisie gekeken worden.

    Dit zijn volgens mij (de grote) voordelen

    - je bent niet afhankelijk van openingsuren
    - je verliest geen tijd door 'weg en weer' te rijden
    - je hoeft ook niet in te pakken (sporttas etc.)

    Maar ook : je doet meer. Dat is althans mijn evaring. Soms denk ik 'ik ga voor een half uurtje'. Dat zou ik voor een gym niet doen, want ik moet al onmiddellijk reistijd bijrekenen. Soms IS het ook maar een half uurtje trainen, maar meestal merk ik dat ik er langer ben.

    Ik heb ook een ruimte (dit is letterlijk gewoon vrije plaats) voorzien voor allerlei dance/aerbics. Op Youtube vind je veel, hele lessen. Je bent natuurlijk alleen, maar soms vind ik dat een voordeel, zeker omdat ik bv. niet zo snel danspassen onthou en mij nu nergens moet voor schamen !

    Zijn er nadelen ?

    Ja, je moet alles zelf onderhouden, dat is misschien het grootste nadeel en dat is niet eens groot. In al die jaren is nog niets stuk gegaan, het onderhoud waarover ik spreek is dus alles netjes houden - zeker als je bv. goed zweet.

    Waar ik, als ik het opnieuw zou inrichten, beter zou over nadenken is de verluchting, ook in de winter. Het is niet problematisch hier, maar ik zou het wel anders doen nu.

    Veel succes !

    Kathia
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    zo. eindelijk zin en tijd gevonden om het kamertje af te maken. Ik heb met pinksteren al geverfd, en gisteren een vinyl vloertje gelegd. de kamer is 2.50 meter breed en 3.40 meter lang. beetje klein, maar groot genoeg om alles te doen wat ik wil doen :)

    IMG-20140628-WA0014.jpg?psid=1


    ik heb nu staan: een bench, olympic barbell, ex-curl bar, en 2 dumbbells.

    Daarnaast aan gewicht:

    2x20
    2x10
    2x5
    2x2.5
    2x1.25

    volgende stappen van aanschaf/constructie:


    Squatrek
    Deaflift platform bouwen
    extra gewichtsschijven
    Pull-up bar
    Dipping station
    verstelbare dumbbells :)

    IMG-20140628-WA0021.jpg?psid=1
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Als het af begint te komen, post ff wat pictures hier.

    Ben zee benieuwd kerel
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Pictures please :D
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Pictures please :D

    sorry man. vergeten! van 't weekend :-P

    blijf me maar gewoon pesten met private msg's ofzo ;)
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Pictures please :D

    sorry man. vergeten! van 't weekend :-P

    blijf me maar gewoon pesten met private msg's ofzo ;)

    haha, will do!
  • Furcifier
    Furcifier Berichten: 6
    Opties
    Ik kan zó jaloers worden van zo'n ruimte he ;-) 't is er bij ons in huis geen ruimte voor is hoor ... maar in een volgend huis gaat er zeker een ruimte komen zodat ik relaxt thuis kan trainen. Enige wat ik nu heb hier is een bankje met dumbells & losse gewichten en dan staat m'n werkkamer ook echt vol.

    Heb wat dat betreft wel de mazzel dat ik uit m'n werk de sportschool in ga en deze op route naar huis ligt, dus ik verlies geen onnodige tijd met heen/weer rijden. Daarnaast kost m'n sportschool me vrij weinig ( <20 eu p/m) dus daarvoor hoef ik 't ook niet te laten (ga gemiddeld 4-5x per week)
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Zoals beloofd nog een fotootje:

    Ik heb nu een bench, squatstandaard/bankdrukstandaard. Oly halter, ez curl halter, 2 dumbells en 85 kg aan gewichten. Daar moet nog 80kg bij zodat ik mn deadlift max kan pakken en een beetje speling heb :)
    De houten plankjes zijn om mn vloer te beschermen bij deadliften :)

    https://um5thg.bn1302.livefilestore.com/y2mTJR9ygvgnc0vKb-pbBByUwqQuwbgnIRkmzx2M93C9F0GRGfZbFclLvUbmsnmgWtYPRS1LmRVFGZaQ_wRmibTpfZphhBMkPHvs_06lUboa6n5PXgl1sdaqXO2e3RtaoOa/IMG_20140801_211053.jpg?psid=1
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Ziet er prima uit Rene

    En bescherming voor je vloer lijkt me idd handig bij deadliften

    Maar ik zie je squatstandaard nergens op de foto... Neem aan dat je geen heavy squats doet zonder safety bars
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Ziet er prima uit Rene

    En bescherming voor je vloer lijkt me idd handig bij deadliften

    Maar ik zie je squatstandaard nergens op de foto... Neem aan dat je geen heavy squats doet zonder safety bars

    het is idd een standaard zonder spotters. maar je kan altijd dumpen als het nodig is. alleen niet zo goed voor je vloer...

    er komt op termijn een powerrack met spotters, zoals ze heten, maar das ff 300 euro die ik nu niet heb. ik ga wel binnenkort van houten panelen een oefeningsvloer maken. (zie afbeelding)

    2012-11-11-15.45.07-580x433.jpg
  • fxmhaast
    fxmhaast Berichten: 189 Member
    Opties
    Hey hoe gaat het ondertussen met je thuis gym? alle onderdelen al bij elkaar?