demotiverend plateau? — Dutch (Netherlands)

demotiverend plateau?

Opties
Zohar94
Zohar94 Berichten: 30 Member
heey, ik ben het afgelopen half jaar zo een 12 kilo afgevallen. Maar de laatste vijf weken maar eentje :(
Dit vind ik eigenlijk niet tof en daardoor ben ik steeds slordiger met wat ik eet.
Dus verklaring voor plateau en oplossingen ervoor gezocht.
Bedankt1

Reacties

  • pdehoog
    pdehoog Berichten: 278 Member
    Opties
    Heb je het dagelijkse aantal kcals al eens opnieuw berekend?
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Plateau hoort erbij.
    Ik ben vanaf vorig jaar juni eerste tijd ook veel afgevallen. Daarna een plateau bereikt van bijna 3 maanden waar ik elke keer schommelede tussen gewichten.
    Gebeurde wel eens dat ik ene week 1 kg afviel en week erop 1,8 erbij.

    Zoals ik zei, plateau hoort erbij.
    Wat ik heb gedaan om dit te doorbreken is mijn caloriedoel 2 weken verhoogt met +300.
    En daarna 3 weken erna 100 verlaagt per week zodat ik weer op hetzelfde uit kwam.
    Ik ben gewoon blijven sporten wat ik deed (wat toen voornamelijk cardio was).

    Achteraf gezien en na vele tips op de forums had ik ook het volgende kunnen doen.
    Mijn sportroutine wijzigen. Ik weet niet wat je nu doet qua sporten. Maar als je net als ik veel cardio hebt, probeer minimaal 1 dag te vervangen voor krachttraining, en dan bedoel ik squats, deadlifting, press. Compound lifting!

    Mocht je dit niet kunnen om medische reden, dan raad ik dus eerst aan om te spelen met je calorie inname
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Plateau hoort erbij.

    Een plateau hoeft er zeker niet bij te horen. In de nu bijna negen maanden dat ik bezig ben met afvallen heb ik nooit een plateau bereikt. Mijn gewicht is iedere week constant naar beneden gegaan.
    Strikt aan je voedingsschema houden, eenmaal per week een refeed dag en om de zoveel tijd/kg je voedingsschema doornemen/bijstellen, dan moet het goed komen.
    Dit vind ik eigenlijk niet tof en daardoor ben ik steeds slordiger met wat ik eet.\

    Kan mij goed voorstellen dat je het niet prettig vindt, het is helaas ook niet altijd even makkelijk. Denk dat jezelf ook begrijpt dat als je slordiger omgaat met wat je eet, het moeilijker zal worden om van je plateau te komen. Neem je voedingsschema nog eens door; past dit nog bij je huidige gewicht, eet/drink je dingen die eigenlijk niet gezond genoeg zijn en er dus uit kunnen et cetera.
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Plateau hoort erbij.


    Een plateau hoeft er zeker niet bij te horen. In de nu bijna negen maanden dat ik bezig ben met afvallen heb ik nooit een plateau bereikt. Mijn gewicht is iedere week constant naar beneden gegaan.
    Strikt aan je voedingsschema houden, eenmaal per week een refeed dag en om de zoveel tijd/kg je voedingsschema doornemen/bijstellen, dan moet het goed komen.

    Ok, ben met je eens, hoeft er niet bij te horen, maar bedoel dat de OP niet de enige persoon is die dit heeft. Komt vaak voor.
    Dit vind ik eigenlijk niet tof en daardoor ben ik steeds slordiger met wat ik eet.\

    Kan mij goed voorstellen dat je het niet prettig vindt, het is helaas ook niet altijd even makkelijk. Denk dat jezelf ook begrijpt dat als je slordiger omgaat met wat je eet, het moeilijker zal worden om van je plateau te komen. Neem je voedingsschema nog eens door; past dit nog bij je huidige gewicht, eet/drink je dingen die eigenlijk niet gezond genoeg zijn en er dus uit kunnen et cetera.

    Hier ben ik het mee eens, en heb dit zelf ook ervaren, door het plateau kan je beetje in een dip raken en raak je van het padje.
    Zo nu en dan je voeding re-evalueren helpt goed
  • cchiller
    cchiller Berichten: 22
    Opties
    Plateau hoort erbij.
    Ik ben vanaf vorig jaar juni eerste tijd ook veel afgevallen. Daarna een plateau bereikt van bijna 3 maanden waar ik elke keer schommelede tussen gewichten.
    Gebeurde wel eens dat ik ene week 1 kg afviel en week erop 1,8 erbij.

    Zoals ik zei, plateau hoort erbij.
    Wat ik heb gedaan om dit te doorbreken is mijn caloriedoel 2 weken verhoogt met +300.
    En daarna 3 weken erna 100 verlaagt per week zodat ik weer op hetzelfde uit kwam.
    Ik ben gewoon blijven sporten wat ik deed (wat toen voornamelijk cardio was).

    Achteraf gezien en na vele tips op de forums had ik ook het volgende kunnen doen.
    Mijn sportroutine wijzigen. Ik weet niet wat je nu doet qua sporten. Maar als je net als ik veel cardio hebt, probeer minimaal 1 dag te vervangen voor krachttraining, en dan bedoel ik squats, deadlifting, press. Compound lifting!

    Mocht je dit niet kunnen om medische reden, dan raad ik dus eerst aan om te spelen met je calorie inname

    Dit is wat je het beste zal helpen. Probeer ook gewoon 1 of 2 dagen in de week te hebben of een weekend. Waar je gewoon het normale aantal calorien die je normaal eet op een dag eet. Zo zal je lichaam niet wennen aan het afvallen. Daarom wordt gezegd van afvallen. Doe het een half jaartje wel en een half jaartje niet.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Een plateau hoeft er zeker niet bij te horen. In de nu bijna negen maanden dat ik bezig ben met afvallen heb ik nooit een plateau bereikt. Mijn gewicht is iedere week constant naar beneden gegaan.
    Strikt aan je voedingsschema houden, eenmaal per week een refeed dag en om de zoveel tijd/kg je voedingsschema doornemen/bijstellen, dan moet het goed komen.

    Dit is wel lastig. Ik ben momenteel in een kleine cutfase, maar ik merk dat ik op een bepaald moment ook niet meer afval. Dan kan ik mijn kcal nóg wel meer naar beneden schroeven, maar dan krijg ik op den duur echt te weinig voeding(sstoffen) binnen. Ik ben 1.78cm en woog ruim 67kg. Ik train 4x per week intensief en daarnaast nog 1 dag cardio, 5km hardlopen (dus totaal 5 dagen). Ik heb 5 weken geleden mijn kcal aangepast van 2000 naar 1800 op trainingsdagen en tussen de 1650-1700 op niet trainingsdagen/ weekeind. Ik was 1 kilo kwijt na 2 weken en ben nu bijvoorbeeld weer iets zwaarder (66,7kg). Tevens heb ik mijn macros aangepast waarbij ik ook mijn koolhydraten iets verlaagd hebt van 40-45% naar 30%.

    Is het dat je lichaam gewoon niet wil afvallen omdat het dit gewicht 'veilig' vindt?