hartslagmeter bij het lopen — Dutch (Netherlands)

hartslagmeter bij het lopen

Opties
Vraagje: :noway: is het echt nodig om tijdens het lopen een hartslagmeter te gebruiken? Ben terug gestart met S2R en ben nog geen 5 min aan het lopen aan een stuk :happy: maar de bedoeling is er wel. Uiteraard ging het vroeger wat sneller en vlugger maar 3 x per week probeer ik toch wel en k doe soms een les 3 keer wegens niet volhouden van de loopstukjes. K troost mezelf met feit dat ik blijf proberen en wandelen ook bewegen is. Ik heb er ene liggen gekocht in den action maar krijg hem niet gestart, ingesteld, dus een nieuwe kopen zal indien nodig er toch aan zitten te komen ... Graag jullie kennis hierover, Alvast bedankt! Grts

Reacties

  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Het is zeker/absoluut niet noodzakelijk. Als je wilt gaan lopen moet je natuurlijk gewoon gaan lopen.
    Als je daar in tegen graag wilt weten wat je hartslag is, hoeveel calorieën je hebt verbrandt et cetera, dan kan het handig zijn om een hartslagmeter te dragen.
  • waiting70
    waiting70 Berichten: 20
    Opties
    Het is zeker/absoluut niet noodzakelijk. Als je wilt gaan lopen moet je natuurlijk gewoon gaan lopen.
    Als je daar in tegen graag wilt weten wat je hartslag is, hoeveel calorieën je hebt verbrandt et cetera, dan kan het handig zijn om een hartslagmeter te dragen.

    Ik begrijp je antwoord, zonder die hartslagmeter kan ik ook gaan lopen :happy: . Bij mij gaat het om het aantal verbrandde calorieën te meten en dus is het zo te lezen ergens op het internet noodzakelijk om te trainen op hartslagfrequentie .... Ik doe het enkel en alleen om meer te vermageren en wat meer conditie is niet mn prioriteit. Wel me fitter voelen en ook in rust meer te verbranden omdat ik mn metabolisme verhoog ... alee dat begrijp ik zowat uit de gelezen artikels. K vraag me af of het echt helpt ?
  • Zenow
    Zenow Berichten: 22 Member
    Opties
    Er wordt gezegd dat je met langzamer lopen meer vet verbrandt; dat heeft te maken met de hoeveelheid zuurstof die nodig is voor vetverbranding. Als je te hard rent, krijg je onvodoende binnen, en dan lukt dat minder goed. Wat ik lees is dat mensen die op hartslag gaan rennen, er bijna allemaal achter komen dat ze altijd veel te snel hebben gerend. Het 'juiste' tempo voor een lage hartslagzone voelt als 'belachelijk langzaam' ;) Maar je hebt hier niet per se een hartslagmeter voor nodig, het kan ook op gevoel. Trainingsprogramma's geven vaak aan dat je hard genoeg rent als je nog een gesprek met elkaar kunt voeren, of een liedje kunt zingen. Toen ik nog op mijn oude tempo rende, dacht ik op zo'n moment altijd: 'ga zelf maar een liedje zingen, ik ben bezig!'. Het is dus een kwestie van accepteren dat je dan echt een versnelling of 2 terug moet. Ook al kom je dan niet doorweekt van het zweet en hard hijgend thuis, dat wil niet zeggen dat het geen goede training was. Het is dus echt even wennen. Voor de lange duurlopen die ik nu doe, ga ik eigenlijk nog steeds te hard - ik zou een hartslag van rond de 140-145 moeten hebben, maar zo langzaam kan ik echt niet rennen. Het is een kunst op zich!
  • dwyllygh
    dwyllygh Berichten: 1
    Opties
    Inderdaad, kennelijk loop je al gauw te snel. Ik loop gemiddeld 12 km per keer, maar heb altijd een hartslag tussen 150 en 160 (ik ben 52). Dat gaat ook heel snel, zodra ik de straat uit ben staat hij al op 150 terwijl ik begin op 60-65. Langzamer lopen heeft maar beperkt effect, tenzij ik ga wandelen. Na het lopen ben ik in drie minuten alweer op 100, dus dat gaat wel goed. Ik heb dus geaccepteerd dat mijn hartslag veel hoger is dan zou moeten.
  • Tymmoty
    Tymmoty Berichten: 5 Member
    Opties
    Wil je puur hardlopen om af te vallen (dus vet te verbranden) zal je moeten zorgen dat je hartslag tussen de 60 a 70% van je max zit (ideale scenario). Met een hartslagmeter kan je dan doelgericht te werk gaan, want vaak zul je te snel lopen.