BMR en calorieën... — Dutch (Netherlands)

BMR en calorieën...

Opties
Hoi iedereen,

Vraagje over je benodigde BMR en berekende calorie-inname MFP:

Je BMR is het aantal calorieën wat je lichaam nodig heeft om te functioneren in ruststand (oftewel plat op bed liggen).
Bij mij is dat 1517 kcal. Dan heb je nog AMR (als ik het goed heb) dat is BMR x inspanning (bij mij laagste x1,25).
Als ik echter 1 kg per week wil afvallen kom ik uit op 1200 kcal inname.
Gaat mijn lichaam dan niet in spaarstand?

Reacties

  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Hoi iedereen,

    Vraagje over je benodigde BMR en berekende calorie-inname MFP:

    Je BMR is het aantal calorieën wat je lichaam nodig heeft om te functioneren in ruststand (oftewel plat op bed liggen).
    Bij mij is dat 1517 kcal. Dan heb je nog AMR (als ik het goed heb) dat is BMR x inspanning (bij mij laagste x1,25).
    Als ik echter 1 kg per week wil afvallen kom ik uit op 1200 kcal inname.
    Gaat mijn lichaam dan niet in spaarstand?


    je neemt je TDEE (BMR+activiteit) , Total Daily Energy Expenditure.

    als je BMR 1517 is dan is TDEE in ieder geval hoger.

    als je een tekort van 1 kg per week wil, is dat ongeveer 1000 kcal tekort per dag. dat is erg veel, zeker als je TDEE laag is.

    probeer maximaal een tekort van 20% van je TDEE af te halen en dat te eten aan kcal per dag. eet 1 dag per week wel TDEE (refeed).

    dus: TDEE =2000 kcal, dus je eet 1600 kcal per dag (dit is nog steeds boven je BMR!) op zondagen eet je (bijvoorbeeld) wel die 2000 kcal per dag.

    ik heb zelf een week of 16 een tekort van 1000 kcal per dag gegeten bij een TDEE van 2800 kcal. dit heeft me nogal wat (kleine) probleempjes opgeleverd. en aan het eind van de rit kwam mijn lijf dus ook in spaarstand terecht, toen mijn TDEE gedaald was naar 2400 kcal en ik dus max 1570 kcal mocht eten per dag. als man van 105 kg.... VEEL te weinig!

    ik ben wel veel afgevallen maar dat houdt nooit stand. probeer je doelen bij te stellen en niet teveel in korte tijd te willen afvallen :)


    succes!
  • Minion_training_program
    Minion_training_program Berichten: 1,158 Member
    Opties
    Goede tip van Rene
  • 1984steffie
    1984steffie Berichten: 4
    Opties
    Hoi Rene,

    Wat een zeer duidelijk antwoord!
    Dat maakt het voor mij alweer makkelijker :) want soms zie je door de bomen het bos niet meer van alle goede tips en informatie betreft lijnen, afvallen, juiste voeding, beweging enz haha.

    Hier ga ik mee aan de slag.

    Dank je wel!!!