gezond eten , sporten en niet echt afvallen — Dutch (Netherlands)

gezond eten , sporten en niet echt afvallen

Opties
Hoi

Ik heb een vraag ik let elke dag op met wat ik eet en ik zwem 3x per week 45 minuten daarnaast doe ik dan een half uur op de lopende band op 5 km/uur dus op dezelfde dag .
ik kom nooit boven mijn calorieën uit in mijn logboek en ik check regelmatig het kopje voeding of ik niet te veel ergens boven zit wie kan mij zeggen wat ik niet goed doe.
ik ben wel 5 cm om mijn middel kwijt moet je misschien niet wegen maar alleen je metingen doen??

daisy

Reacties

  • ifyasaisosaiso
    ifyasaisosaiso Berichten: 2
    Opties
    Er zijn een paar dingen die er aan de hand kunnen zijn.

    - je bent boven de twintig, dus afvallen gaat helemaal niet snel, probeer het langer (een half jaar)
    - je bent spieren aan het opbouwen, dus je merkt nog niet zoveel aan je gewicht, maar meer aan je conditie
    - je schrijft niet op wat je drinkt: sap, melk, (light) frisdranken, sportdranken, koffie met melk, bier... Bevatten allemaal ook calorieen
    - je onderschat de porties die je eet en schrijft dus minder op dan wat je werkelijk eet. Een weegschaal bij je porties kan helpen
    - je schrijft (onbewust) niet alles op wat je eet: een lepel extra olie in de pan of salade, je likt je vingers af of proeft bij het koken, je vergeet wat je in de auto of op kantoor hebt gegeten, je eet restjes van de borden van andere mensen

    Lukt het nog niet, probeer dan eens al je maaltijden van een ontbijtbord te eten en alleen in de keuken op te scheppen. Dat helpt met je porties.

    Succes! Ik moet ook nog 10 kg!
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Er zijn een paar dingen die er aan de hand kunnen zijn.

    - je bent boven de twintig, dus afvallen gaat helemaal niet snel, probeer het langer (een half jaar)
    - je bent spieren aan het opbouwen, dus je merkt nog niet zoveel aan je gewicht, maar meer aan je conditie
    - je schrijft niet op wat je drinkt: sap, melk, (light) frisdranken, sportdranken, koffie met melk, bier... Bevatten allemaal ook calorieen
    - je onderschat de porties die je eet en schrijft dus minder op dan wat je werkelijk eet. Een weegschaal bij je porties kan helpen
    - je schrijft (onbewust) niet alles op wat je eet: een lepel extra olie in de pan of salade, je likt je vingers af of proeft bij het koken, je vergeet wat je in de auto of op kantoor hebt gegeten, je eet restjes van de borden van andere mensen

    Lukt het nog niet, probeer dan eens al je maaltijden van een ontbijtbord te eten en alleen in de keuken op te scheppen. Dat helpt met je porties.

    Succes! Ik moet ook nog 10 kg!

    afvallen gaat niet ineens langzamer als je ouder bent... maar het is niet iets dat in 3 weken geregeld is inderdaad...

    de rest van wat hier staat klopt an sich wel:
    Log ALLES wat je eet en drinkt!
    Kijk niet alleen naar je gewicht, maar ook naar je maten Dus zoals je zegt: Meet je taille op, als die afneemt is het hoogstwaarschijnlijk vet dat je kwijtraakt. Iedereen die net begint met sporten bouwt in een vrij rap tempo een paar kg spiermassa op, dus als je een kg vet kwijt bent en een kg spiermassa erbij hebt denk je dat je niet afvalt, maar stiekem ben je al een stuk gezonder geworden!

    kortom: je bent dus eigenlijk al hartstikke goed bezig! :)
  • mariaaagje
    mariaaagje Berichten: 2
    Opties
    Ik weet niet hoe lang jij bezig bent, maar ik had hetzelfde. Maar vanaf de 5e week (vorige week) ben ik wel flink afgevallen.
    Ik vind het heerlijk om te zien dat mijn gewicht naar beneden gaat, maar eigenlijk zijn de centimeters die slinken om mijn taille veel belangrijker. Verder was ik altijd al redelijk actief, maar sport nu nog meer dan dat ik deed en eet gezonder. Mijn smoesje was altijd, ik fiets elke dag naar mijn werk (20 km heen en terug) dus kan ik doe genoeg en kan alles eten. Dat is dus niet waar.
    Ik wil maar zeggen, je bent goed bezig dus geef niet op. Die kilo's gaan er heus wel af.

    :-)
  • lydaroelofsen
    lydaroelofsen Berichten: 1
    Opties
    Als je te weinig calorieën eet val je ook niet af! Dus gezond en de juiste balans in eten zoeken
  • rapmusic69
    rapmusic69 Berichten: 31
    Opties
    Ik ga me aansluiten bij de rest die zegt dat je misschien iets mist bij het tellen (vooral frisdrank en wat je in je koffie doet zijn klassiekers hier), en dat je inderdaad meer spieren kan gekweekt hebben, die zwaarder zijn dan vet voor een kleiner volume. Maar dat laatste is iets positief uiteraard en kun je niet met de weegschaal meten, enkel met je ogen en een meetlint.

    Daarnaast misschien nog iets: een half uurtje op wandeltempo op de treadmill is niet niks, maar toch erg weinig. MyFitnessPal overschat daarnaast ook nog vaak wat je écht verbrandt met lichte cardio.

    Waar mensen ook de fout ingaan is om als levensstijl "actief" of "gemiddeld" op te geven waar het eigenlijk "zittend" is. Dat kan mfp ook doen denken dat wat je elke dag verbrandt zonder extra inspanning meer is dan het echt is. Zoek de termen BMR en TDEE op.
  • rapmusic69
    rapmusic69 Berichten: 31
    Opties
    Als je te weinig calorieën eet val je ook niet af! Dus gezond en de juiste balans in eten zoeken

    "Starvation mode" is een begrip uit een oude studie die niet echt degelijk was. Zelfs als de studie accuraat was, dan nog ging het over mensen die <500 calorieën/dag binnenkregen, iets wat (hoop ik) niemand op een dieet probeert.
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    Als je te weinig calorieën eet val je ook niet af! Dus gezond en de juiste balans in eten zoeken

    "Starvation mode" is een begrip uit een oude studie die niet echt degelijk was. Zelfs als de studie accuraat was, dan nog ging het over mensen die <500 calorieën/dag binnenkregen, iets wat (hoop ik) niemand op een dieet probeert.

    klopt, zelfs als je compleet niets eet gaat je lijf spiermassa verbranden om je zenuwstelsel van suiker te voorzien.. en vet voor de rest van je energie.

    dat het geen gezonde manier van afvallen is moge duidelijk zijn ;-)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik weet niet of je ook krachttraining ernaast doet, maar dan kan het bijvoorbeeld zeker voorkomen dat de weegschaal geen daling laat zien, maar de cm's wel. Daar is het bijhouden van je progressie alléén middels weegschaal niet eerlijk en volledig. Als jij 5cm van je middel kwijt bent, dan veranderd er wel degelijk iets aan je lichaam. Het afvallen is in theorie niets meer en niets minder dan kcals in vs kcal out. Als jij niet (meer) afvalt dan zul je je kcal-inname moeten herzien. Als je steeds minder gaat wegen dan heb je in theorie ook minder nodig, omdat je minder weegt dan voorheen. Vandaar dat mensen die tegen een plateau aanlopen (wat ons allemaal gebeurd op een bepaald moment denk ik) altijd weer even moeten switchen of tweaken van hun eetschema, dan wel trainingsschema/ intensiteit. Geeft je lichaam weer een nieuwe prikkel :)