Langzamer/niet afvallen door onjuist kcal berekenen — Dutch (Netherlands)

Langzamer/niet afvallen door onjuist kcal berekenen

Opties
Livewithjoy_
Livewithjoy_ Berichten: 53 Member
Ik zie verschillende mensen op MFP kcal invoeren voor sport/training waarvan ik met zekerheid weet dat de aantallen niet kloppen, dus ik dacht ik gooi er eens een berichtje in.
De gemiddelden die door MFP, Endomondo, Runkeeper of welke app of gemiddeld lijstje op internet staan kloppen niet. Zelfs de apparaten op de sportschool zijn niet nauwkeurig. En dan heb ik het niet over verschillen van een kleine tientallen, honderdtallen!!

Ik gebruikte het eerste jaar ook deze appjes, berekeningen zonder te trainen met hartslagmeter. Vooral Endomondo tikte lekker aan en ik at regelmatig een deel van de verbruikte kca op. Ik viel wel af, maar het ging langzaam. Ook niet zo gek als je slechts de helft aan kcal hebt verbruikt dan je denkt.

Doordat ik nu met hartslagmeter train (cardio, hardlopen kracht, maar ook wandelen, fietsen en zwemmen) heb ik een juist beeld van het kcal verbruik. Het hangt dus allemaal af van je hartslag en je conditie, want des te beter je conditie, des te lager je hartslag en des te lager je verbruik. En voila, sinds ik met hartslagmeter train ben ik in 6 maanden meer afgevallen dan de 12 maanden ervoor!

Daarnaast heeft je lichaam om te functioneren een basisverbruik ik rust, je BMR, deze moet je ook nog van je . Bij mij is die op basis van mijn lichaamsverhouding vet-spiermassa 1600 kcal per dag, dit is 67 kcal per uur. Om juist te rekenen zou je deze kcal dus ook nog van je behaalde kcal verbruik af moeten trekken.

Reken je dus niet rijk met de bizarre aantallen van alle apps, cardiotoestellen of gemiddeldelijstjes die je op internet vindt. en mijn PT geeft me wel het advies om wel bij zware trainingen meer te eten, of een deel van je verbruikte kcal extra aan te vullen, want anders gaat je lichaam weer de beruchte spaarstand in.

Kun, of wil je niet met hartslagmeter trainen, hou dan rekening met een lager kcal-verbruik dan de appjes aangeven (30-50% minder!)

Voor mij was het een geweldig inzicht en zoals ik al aangaf ben ik erna veel beter af gaan vallen en heb ook nog meer spiermassa opgebouwd, misschien heb jij ook iets aan dit inzicht!

Reacties

  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    goed stukje!

    helemaal mee eens, sowieso moet je een beetje overschatten wat je eet, en een beetje onderschatten wat je sport, zo komt het meestal beter uit. ik was op een gegeven moment zo ver dat ik op de 100 gram nauwkeurig kon uitrekenen hoeveel ik afgevallen zou zijn.

    ik heb een keer een collega gehad met een hometrainer thuis die in een uurtje 7500 kcal wegfietste... ik heb hem maar uitgelegd dat hij dan een kg per dag af zou moeten vallen :'-)
  • pospit
    pospit Berichten: 48 Member
    Opties
    inderdaad,

    maar al dat gedoe met een borstband e.d. vond ik allesbehalve leuk/degelijk
    en die intern in horloge zitten zijn redelijk prijzig denk ik....

    zoals rene zegt, eten overschatten en training onderschatten, zo kom je niet voor verassingen.

    waren het misschien joules Rene? :-)
  • renewondergem
    renewondergem Berichten: 249 Member
    Opties
    dat zou zomaar kunnen, maar hij had het iig over calorieën...


    en hij at overigens ook gezond, want hij nam zelf bruine boterhammetjes met kaas mee naar werk ipv dat hij een "luxe" broodje bij de kantine kocht.

    :'-)
  • chantalcoolsma
    chantalcoolsma Berichten: 3
    Opties
    Ik fiets met een hartslagband om. En dan nog is het koffiedik kijken. Ik gebruik de app iSmoothRun en die geeft een nauwkeurig aantal kcal. De ritten worden ook geëxporteerd naar RunKeeper en Strava en beide maken er weer wat anders van. De ene zit er 200kcal boven de ander weer een stuk lager.
  • m1ssannthropy
    m1ssannthropy Berichten: 52 Member
    Opties
    Helemaal mee eens Sun_Moon_And_Joy. Ik ben heel snel na schommelen van het gewicht, over gegaan op de aanschaf van de Polar FT7 en sindsdien gaat het veel gestructureerder het afvallen.
  • ellenclyro
    ellenclyro Berichten: 27 Member
    Opties
    Ik gebruik Runkeeper wel eens als ik ga fietsen, en die zit er echt altijd gruwelijk boven, dat scheelt vaak inderdaad wel 50%. Ik vraag me wel af waar deze absurde getallen vandaan komen?

    Ik fitness zelf ook altijd met een Polar HRM en let dan ook niet meer zo op de calorieën die worden aangegeven op de toestellen (alhoewel de Technogym apparaten aardig in de buurt komen)
  • douweattema
    douweattema Berichten: 1 Member
    Opties
    Hi fitnesspallers,

    De hartslagband in combinatie met een goed hartslaghorloge (ik prefereer een Polar) is absoluut nauwkeuriger. Wat ik nog wel jammer vind is dat er nog geen sync mogelijkheid is met Polar en My Fitness Pal. Ik heb Polar gevraagd om dit in de toekomst te gaan regelen. Onlangs heb ik ook de Withings body scale weegschaal aangeschaft die automatisch alles doorgeeft. Zo meet die de hartslag in rust, kg, vetpercentage en het Co2 gehalte in huis. Wat ik wel heb mogen meemaken en ik denk dat dat ook tussen een ieders oren moet zitten is dat je je niet moet focussen op heel snel afvallen. Ik ben nu inmiddels 32 kg kwijt en ben er nog lang niet. Maar het heeft wel 2 jaar geduurd. Doordat ik er langer over doe en kleine stapjes maak is fitness training (stationary bike, spinningclass) steeds leuker geworden. De krachtoefeningen leveren heel veel op en ik ben me gaan focussen op heel veel mind en body kennis. Soms is het goed om ook meditatie en visualisatieoefeningen te doen. Ik adviseer een ieder om eens te kijken naar het verhaal van Jon Gabriel (the gabrielmethod) . Hij heeft heel veel studie gedaan over voedsel, body mind, visualisatie en meditatie combinaties. een echte aanrader. Het boek is geweldig en zorgt ervoor dat je anders gaat kijken naar je lichaam. Hij zegt, je voelt je veilig in een dun lichaam of je voelt je veilig in een dikker lichaam. Mijn mindset is in ieder geval behoorlijk veranderd en heb heel veel geleerd de afgelopen maanden.

    Wat heb ik aan spulletjes om te meten.
    - Myfitnesspal
    - Polar V800 (wel het topmodel)
    - Polar H7n hartslagband
    - Runkeeper
    - Polar beat en Polar Flow (voor registratie)


    ps ik heb het vorige topmodel van Polar, de RCX5 nog te koop voor 100 euro. Mocht iemand daar nog interesse in hebben laat het me maar even weten. Ik heb hier ook nog een hartslagband en sensor bij (de h2n)


    Veel sportplezier


    in health.
    Douwe Attema...
  • linda_v33
    linda_v33 Berichten: 104 Member
    Opties
    Ook niet onbelangrijk is, of er factoren zijn, waardoor je rusthartslag is veranderd. Ik keek vreemd op toen ik er een paar maanden geleden achter kwam dat m'n rusthartslag lager was dan vroeger. Lager dan logisch voor m'n leeftijd en gewicht. Het bleek een -niet ernstige- bijwerking te zijn van medicatie, die ik slik.
    Nu heb ik een Withings weegschaal en een losse hartslagmeter om incidenteel m'n hartslag te meten. Omdat ik steeds dezelfde sport doe (wandelen of BodyBalance), draag ik daarbij geen hartslagmeter. Geeft m'n Fitbit me een keer te veel kcal, dan log ik minder sportminuten of eet niet alles terug. Daarmee houd ik wat ik afval stabiel, tussen de -0,4 en -0,9 per week.
  • Livewithjoy_
    Livewithjoy_ Berichten: 53 Member
    Opties
    Als je geen hartslagmeter aan wilt schaffen of het vervelend vind om mee te trainen dan zou ik inderdaad aanhouden: "een beetje overschatten wat je eet en een beetje onderschatten wat je verbruikt met sporten"

    Leuke tip Douweattema over Jon Gabriel! Bedankt! :-)

    Naast sporten en voeding heb ik nog een andere tip: bewegen in het algemeen! Als ik een dag heb dat ik veel achter de laptop zit vanwege werk Als ik dagen heb dat ik tussendoor veel beweeg dan merk ik dat gelijk terug op de weegschaal. En dan heb ik het niet perse over sporten, maar bewegen in en om het huis, op de fiets/lopend je boodschappen doen, de trap pakken ipv de lift, bedenk het maar.

    Ik heb een polar loop die alles meet en van een middag huisvrouw spelen tov achter de laptop zitten verbrand ik 200 kcal meer per dag! :)
  • Zenow
    Zenow Berichten: 22 Member
    Opties
    Zelfs met een hartslagmeter kun je nog niet zeker zijn van de calorieën die je verbrandt, helaas. Er zit nl. Een enorm verschil in hoe de data van die horloges verwerkt wordt. Ik heb zelf een garmin, en die geeft voor een heel rustige training van vandaag (1:34 uur, 13,6 km, dus 6:54m/km) in totaal 988 calorieën aan. Garmin is echter nog niet te koppelen aan MFP, maar Strava wel. Alleen geeft Strava, op basis van exact dezelfde data, maar liefst 1372 calorieën aan. Dat is maar liefst 39% meer! Ik probeer dan ook mezelf niet voor de gek te houden, en deze dag te beëindigen met een ruim overschot aan calorieën. Maar misschien moet ik maar gewoon weer handmatig gaan invoeren...
  • dutchandkiwi
    dutchandkiwi Berichten: 50 Member
    Opties
    Daarnaast moet een hartslagmeter geijkt worden tegen je normale verbrandings patroon om echt accuraat te zijn. En zodra er ook maar een verandering in je hartritme is die niet met bewegen te maken heeft; bijvoorbeeld stress or zelfs koorts en anderzins je immunsysteem in werking (zeg hookoorts) klopt de controlelijn niet meer.

    Het is een goed hulpmiddel maar echt niet het wondermiddel om wel super precies te zijn.
  • m1ssannthropy
    m1ssannthropy Berichten: 52 Member
    Opties
    Ik heb eens met mijn Polar FT7 en hartslagmeter mijn uur rondje lopen gedaan om te vergelijken qua verbranding met de Fitbit Flex. De laatste geeft 100 meer verbrande calorieën aan dan de Polar FT7. Het blijft dus een beetje koffiedik kijken ;) Ik ben wel benieuwd hoe je persoonlijke verbranding gemeten kan worden, ik denk dat een gemiddelde BMR zelfs met combinatie van vet percentage niet voor iedereen klopt.

    De Polar loop is leuk, even naar gekeken, maar mijn Android heeft nog niet de 4.3 update gehad dus kan ik er weinig mee nog.