Nieuw op dit forum — Dutch (Netherlands)

Nieuw op dit forum

Flap2110
Flap2110 Berichten: 36 Member
Hallo allemaal,

ontdekte dit forum en de app vandaag. Wat een hoop informatie en mogelijkheden om die te delen! Laat ik me om te beginnen even voorstellen.

Ik ben al een paar weken bezig met afvallen. Ik ben een stress-eter en heb net een heel moeilijke periode achter de rug. Resultaat: een gewicht van 80 kilo op een lengte van 1 meter 60.

Het probleem bij mij is niet dat ik ongezond eet, ik eet vooral veel te veel. En als je rustig zes boterhammen wegkauwt, een zak verse nootjes van de markt in één keer leegeet en bij de avondmaaltijd twee of drie keer opschept word je dus ook dik... o_o Ik in ieder geval wel.

Ook heb ik bij tijd en wijle onregelmatige werktijden, en deadlines komen in mijn werk altijd allemaal tegelijk (overheid, dus dat volgt de politieke agenda). In die periodes schiet het sporten er nogal bij in, en komt er noodgedwongen vaak haast-eten (afhaal, diepvriespizza, snackbar, stationsvoedsel) op het menu. Zeker als het vele reizen of de klus zelf stress oplevert, vliegen de kilo's er dan weer aan bij mij.

Enfin, ik heb inmiddels een aardige routine te pakken en zag afgelopen zondag mijn gewicht weer onder de 70 kilo zakken. Maar nu moet ik nog een paar moeilijke kilo's meer afvallen en ik heb nog steeds een erg dikke buik. Een beetje lotgenotensteun uitdelen en ontvangen lijkt me een goede hulp voor de volgende 10 kilootjes :-)

Tot ziens op de fora, en allemaal veel succes met afslanken!

Flap2110

Reacties

  • m1ssannthropy
    m1ssannthropy Berichten: 52 Member
    Welkom Flap2110,

    Onregelmatige werktijden zijn veelal funest voor je ritme en veroorzaken ook vaak schommelingen, dus ben je eerder geneigd naar een snelle hap omdat je lichaam die suikers snel aan wilt vullen.
    Wat bij mij het beste en minst stressend werkt is eten bij je hebben.
    Ben je in een paar weken 10 kilo of meer afgevallen? dat is wel behoorlijk veel voor je lichaam.
    Dan ben ik wel benieuwd naar je routine :)

    Veel succes en plezier hier!
  • Flap2110
    Flap2110 Berichten: 36 Member
    Hoi M1ssannthropy,

    klopt. 10 kilo is erg veel. Blijkbaar gaat vet dat er snel aankomt er in eerste instantie ook weer snel af. Maar ik kom nu bij de probleemkilo's die ik al wat langer meesleep en ik zie mijn afvaltempo nu dus ook duikelen van rond de kilo per week naar een paar onsjes.

    Mijn routine: ik probeer mezelf met het eten op 1200 á 1300 calorieën per dag te houden. Ik kook zo veel mogelijk zelf. Inderdaad, eten meenemen werkt ;-) Voor mij is het ook een heel goede truc om mezelf af en toe een tussendoortje te gunnen in de vorm van fruit, noten of een mueslireep. Dan heb ik bij de maaltijden een stuk minder honger.
    Daarnaast zorg ik minstens twee liter water op een dag te drinken, naast thee en af & toe een vruchtensapje.

    Omdat ik zittend werk doe, compenseer ik dat met sporten. Ik heb twee oppashondjes waar ik vaak mee wandel en mijn werk ligt op flinke afstand van het station - dat loop ik nu ook ipv de bus te nemen. Heb je algauw anderhalf uur wandelen per werkdag te pakken.
    Wielrennen probeer ik een aantal keer (meestal 3) per week te doen, en dan een wat kortere afstand in plaats van een paar uur per keer. Dat is wat makkelijker in te passen rond mijn werk. Gemiddeld zit ik rond de anderhalf uur per rondje, dat is ook nog doenlijk wanneer ik pas 's avonds aan fietsen toe kom.

    Neemt niet weg dat er voor mij nog valkuilen genoeg zijn en dat ik regelmatig de fout in ga. Zo was voor mij de hitte van afgelopen weken best wel een drempel... dan is het echt moeilijk om mezelf op die fiets te krijgen. En na een lange werkdag is de Chinees maar 100 meter lopen vanaf mijn huis. :-(

    Groet,

    Flap2110
  • m1ssannthropy
    m1ssannthropy Berichten: 52 Member
    Goed bezig :) Ik denk dat je met behulp van macro's dan die laatste kilo's ook makkelijker kwijt kunt raken! Heerlijk lijkt me om te kunnen wielrennen, mijn vader doet het ook. Ik heb een afwijkende heup stand waardoor mijn knieën uit het lood staan en fietsen alleen onbelast gedaan kan worden, ook mijn bekkeninstabiliteit speelt dan op. Ik gebruik wanneer het kan mijn e-bike, ga eigenlijk haast nooit met de bus, dat helpt qua spier beweging maar nauwelijks qua verbranding. Vind het heerlijk op de fiets.

    Oppashondjes zijn ook erg leuk, mijn katten gaan meestal mee lopen, maar daar raak ik eerder gespannen van dan ontspannen omdat ik langs een fietspad loop :D
  • formanoijf
    formanoijf Berichten: 1
    Flap 2110, ik vind dat je echt goed bezig bent want zoals al gezegd 10 kilo in slechts een paar weken is erg knap. Een vraagje voor jullie: je geeft aan dat je dagelijks tussen de 1200 en 1300 calorien zit, neem je meer calorien wanneer je sport of ongeacht wat de beweging van die dag is blijf je tussen de 1200 en 1300?

    Ik zelf ben ook net een weekje bezig hier, mijn doel is nog 5 kilo af te vallen. Niet heel veel maar ik loop me er al tijden aan te irriteren, ben al 15 kilo kwijt maar de laatste 5 lukken maar niet. Nu door bij te houden wat ik naar binnen werk en daarnaast 3 keer per week te sporten hoop ik de laatste 5 kilo's ook kwijt te raken.

    Succes in ieder geval!
  • Flap2110
    Flap2110 Berichten: 36 Member
    Ha Formanoijf,

    dankjewel.
    En jij bent ook zeker goed bezig! Voor de laatste vijf kilo's is sporten inderdaad een beter idee dan nog minder gaan eten :-)

    Ik probeer mijn calorieën-intake op normale dagen en met routine-trainingen op 1200 tot 1300 te houden.

    Wat ik wel doe, is op trainingsdagen de verhouding wijzigen tussen koolhydraten en eiwitten. Als ik ga wielrennen neem ik die dag in verhouding een stuk meer koolhydraten zodat mijn lichaam ook brandstof heeft voor de rit. Dan eet ik bijvoorbeeld een pastasalade of brood. Als ik wat langer fiets neem ik voor onderweg vaak een ontbijtkoekreep of een banaan mee, en natuurlijk veel water.

    Mocht ik echt zin hebben in een lange fietstocht (3 uur of meer), dan neem ik wel degelijk ook extra calorieën - want het moet wel prettig sporten blijven. Meestal eindig ik dan rond de 1500 á 1600, vooral in de vorm van koolhydraatrijk, niet te machtig eten. Zolang de balans aan het einde van de dag maar negatief is - meer verbrand dan gegeten - is daar niets mis mee.

    Het belangrijkst is dat je het bij het sporten naar je zin hebt, anders houd je het niet vol en krijg je in het ergste geval een blessure. Ik heb het natuurlijk weleens geprobeerd, fietsen op alleen een bakje yoghurt 's ochtends en een sinaasappel - kwam nix van terecht ;-)

    Kun je daar verder mee? Ik weet niet wat jij aan sport doet en ben dus zo vrij geweest wielrennen als voorbeeld te nemen.

    Groet,

    Flap2110