Het gaat goed zo! — Dutch (Netherlands)

Het gaat goed zo!

Opties
Hoi hoi!

Ik registreer hier al iets meer dan een maandje mijn voeding (al vergeet ik wel eens een dagje) en lees mee op het Nederlandse forum, daarom vond ik het tijd worden om mij eens voor te stellen.

Toen ik nog bij mijn ouders woonde at ik, achteraf gezien, veel te veel. Vaak liep ik rond met een hoorbaar grommende en opgezette buik, waar ik ook veel last van had. Ik ben al sinds groep acht 1.69m en woog aan het einde van mijn middelbare schooltijd zo'n 68-69 kilo. Ik ben altijd behoorlijk sportief geweest en heb vrijwel altijd 2-3x per week gesport (tennis, later voetbal). In mijn studietijd (ben op het moment aan het afstuderen) heb ik door een tweetal operaties (niets ernstigs gelukkig) een keer 58 kilo en zelfs 54 kilo gewogen en was erg zwak. Ik sterkte snel aan en mijn gewicht was ook weer het oude.

Later heb ik een keer geprobeerd door middel van het 17 dagen dieet (wat eigenlijk geen 17 dagen is) af te vallen tot ik weer wat strakker was. Dat ging in rap tempo en ging mij ook goed af. Na de 2e cyclus (ruim een maand) was ik ongeveer 11 kilo kwijt en had ook al die tijd geen buikpijn meer gehad. Ik vond dat ik genoeg was afgevallen en ging langzaam maar zeker weer meer verschillende dingen eten. Ondertussen had ik een rugblessure opgelopen, en vanwege de mogelijke terugkeer ben ik gestopt met voetbal. Langzaam maar zeker kwam de buikpijn en nog sneller mijn oude gewicht terug. Ik dacht dat het aan een bepaald soort voeding lag, dus ben ik stuk voor stuk dingen gaan uitproberen, maar de buikpijn bleef aanhouden.

Sinds ik ben gaan samenwonen, ben ik ook zelf gaan koken. Hierdoor ben ik mij bewuster van wat en hoeveel ik eet. De hoeveelheid bleek mijn probleem, ik at gewoon veel en veel te veel. Sinds februari 2013 ben ik mijn porties gaan verkleinen en heb ik 2-3 maanden insanity gedaan. Ik woog al snel 65 kilo, maar was ook aangekomen in spiermassa, ik zat een stuk strakker in m'n vel!
In de zomer heb ik toen voor de tv 2 maanden Focus T25 gedaan en was alweer 2 kilo kwijt. Tot aan het begin van dit jaar had ik een zeer drukke periode en heb ik een tijdje niet gesport, maar ik bleef wel afvallen door -ik neem aan- de kleinere porties. Eind januari woog ik 58 kilo, maar zat misschien wel even 'strak' in mijn vel als in de zomer. Waar sporten wel niet goed voor is!!

Vervolgens heb ik weer bijna 3 maanden insanity gedaan, waardoor ik weer wat strakker in mijn vel zat en zelfs een kilo was aangekomen. Ik kon de filmpjes van insanity ondertussen wel dromen en besloot dat het tijd werd voor wat anders. Ik heb mij ingeschreven bij de sportschool en ga nu al 5 maanden lang vrijwel elke week 3-4 keer flink lopen buffelen. Wel weer een kilootje aangekomen, maar dit is vrijwel zeker allemaal spiermassa.
Ik begin met een korte warming up op de crosstrainer en ga vervolgens 1 tot bijna 2 uur aan de haal met gewichten en krachtapparaten. Heerlijk! Ook doe ik zo vaak mogelijk mee met het buikspierkwartiertje. En met succes! Blokje nummer 1 en 2 zijn bij lichtelijk aanspannen duidelijk zichtbaar en blokje nummer 3 en 4 komen al te voorschijn als ik m'n huid zacht naar beneden trek. Alleen met die laatste rand 'vet' tussen m'n navel en m'n broek heb ik wat meer moeite, maar we gaan door!

Ik ben nu met mijn 24 jaar fitter en strakker dan ooit en wil dit graag zo voortzetten, al voorzie ik nog een periode waarin dat wat lastiger zal zijn, maar ik weet nu dat ik het kan!

MyFitnesspal gebruik ik dan ook om gewoon bij te houden wat ik eet en hoeveel. Mijn doel is om strakker te worden, met behoud van m'n huidige eetpatroon, omdat ik al op een mooi gewicht zit. Dat plaatje onder m'n post zegt dat ik 54 kg 'wil' wegen, maar dit is voor mij het minimum dat ik mag wegen om op een gezond gewicht te blijven.
Ik registreer mijn activiteiten in de sportschool of buiten wandelen met de hond niet, omdat ik hiervan niet weet hoeveel calorieën ik hierbij verbrand. Als ik hierdoor op een dag een calorietekort creëer, dan hoef ik mij ook niet direct 'schuldig' te voelen bij een verjaardag als ik iets teveel van het lekkers neem.