waar zit veel kalium en natrium in? — Dutch (Netherlands)

waar zit veel kalium en natrium in?

Opties
Ik ben pas begonnen met de app.
Ik wil iets afvallen. 1 kg per week.
Dan mag ik maar 1200 calorieën.
Maar moet dan 3500 kalium en ook veel natrium.
Maar dat lukt niet. Ik kom zelfs niet op de helft.
Dus ik moet iets gaan eten waar veel kalium in zit.
Maar wat?

Reacties

  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Veel van wat in de database staat op MFP staan niet volledig ingevoerd, houd je hier rekening mee? Kalium en natrium zijn dingen die ik zelf ook niet invoer, omdat ik het niet zo belangrijk vind. Natrium kan je vinden in zout! Kalium heb ik eigenlijk geen idee.
  • vezelrijk
    vezelrijk Berichten: 44
    Opties
    Nee ik ben net begonnen. Heb gewoon mn gewich en doel ingevuld en toen kwam het lijstje tevoorschijn wat mijn doelen moeten zijn.
    Ik probeer zoveel mogelijk producten te scannen bij het invoeren. Maar zie niet meteen wat er allemaal in zit.
    Ik zie dan alleen de calorieën staan.
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Ik heb zelf de scan optie nog niet vaak gebruikt, maar de keren dat ik hem gebruikte waren de gegevens ook niet altijd juist.
  • vezelrijk
    vezelrijk Berichten: 44
    Opties
    Kloppen de calorieën die in deze app staan wel?
  • m1ssannthropy
    m1ssannthropy Berichten: 52 Member
    Opties
    Je kunt het hier proberen op te zoeken: http://www.voedingswaardetabel.nl/ en bij de scan optie kun je aan de hand van de verpakking zien of het correct over genomen wordt.
    Kalium zit in heel veel produkten en natrium ook. http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/kalium.aspx en http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/natrium/
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Kalium zit bijna overal in en kan je eigenlijk geen tekort aan krijgen. Kalium zit veel in groenten en aardappels.
    Er is in Nederland trouwens geen aanbevolen hoeveelheid kalium, of misschien is dit er tegenwoordig wel, dat weet ik niet. Ik denk niet dat je je druk hoeft te maken over de hoeveelheid kalium die je binnenkrijgt, dat zit wel goed.

    Van natrium wil je juist niet teveel binnen krijgen. Dus probeer niet over de grens heen te gaan die MFP hiervoor aangeeft (2300 mg per dag is dat volgens mij uit mijn hoofd).
  • vezelrijk
    vezelrijk Berichten: 44
    Opties
    Ja er staat idd 2300 natrium.
    Dus ze bedoelen ermee dat je maximaal 2300 mag?
    Ik dacht dat het de hoeveelheid was die je moet halen per dag, omdat het in de app onder doelen staat.
    Ik vond het al zo veel en krijg dat nooit binnen.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Opties
    Nee, 2300 mg is het maximum.
    Er zijn verschillende adviezen, door verschillende internationale instanties, hoeveel je maximaal mag nemen; van 1500 mg tot 2300 mg. Overal waar ik lees is de uiterste grens in ieder geval 2300 mg, dus alles daaronder is prima (zolang je maar niet teveel dagen achter elkaar onder de 500 mg komt, dan zit je te laag).
    Ik probeer zelf niet meer dan 1500 mg per dag binnen te krijgen, vind het soms wel moeilijk, maar ben er nog nooit overheen gegaan (onbewust ;)).
  • vezelrijk
    vezelrijk Berichten: 44
    Opties
    Bedankt voor het antwoord. Het is nu wat duidelijker hoe ik naar de getallen in de app moet kijken.
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Kalium heb ik eigenlijk geen idee.
    Kalium zit bijvoorbeeld in kokoswater, bananen en cacao :-)
  • louisette1988
    louisette1988 Berichten: 215 Member
    Opties
    Kalium heb ik eigenlijk geen idee.
    Kalium zit bijvoorbeeld in kokoswater, bananen en cacao :-)

    Haha ja heb ondertussen al onderzoek gedaan! Ook in melkproducten en noten, dus ik zit wel goed :)
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Yes klopt, haha.. :-)

    In principe zit het in bijna alle voeding, maar inderdaad vooral in zuivel en nootjes. Banaantjes en kokoswater zijn van die kalium bommetjes die je altijd goed kunt gebruiken na een workout waarbij je behoorlijk gezweet hebt. :-)
  • suzanneklaver4
    suzanneklaver4 Berichten: 8 Member
    Opties
    ik zie dat het al een ouder topic is. maar misschien heb je er nog iets aan. kalium zit veel in fruit en groente. dan met name bananen, tomaten en spinazie. Vruchtensappen en chocolade bevatten ook veel kalium. Net als koffie. Dit zijn allemaal kalium bommetjes.