vetpercentage berekenen — Dutch (Netherlands)

vetpercentage berekenen

Opties
Hallo.
Weet iemand hoe je je vetpercentage kan uitrekenen?
Ik heb geen weegschaal die dat doet

Reacties

  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Vetpercentages kun je op verschillende manieren meten, echter zijn alle methodes niet helemaal accuraat. Je hebt de weegschalen die je vetpercentage kunnen meten, maar de meeste geven alleen een stroompje van been tot been en meten eigenlijk alleen of je veel vet op je benen hebt. Je hebt ook de Tanita weegschalen waarbij je ook een handvat moet vasthouden. Veel sportscholen hebben er zo eentje. Volgens mij zijn die redelijk accuraat. Ook heb je de caliper methode; het meten met een knijper. Maar ook daarin is veel verschil. Het is ook heel erg afhankelijk WIE je meet, want het is écht precisie werk.

    Staar je dus niet blind op een meting, maar kijk vooral in de spiegel; worden je spieren meer zichtbaar, of krijg je meer lijnen? Het is dus een soort leidraad, maar echt 100% zeker weet je het nooit. Als ik op een weegschaal met zo'n indicator ga staan, geeft ie 30% aan, terwijl dit simpelweg niet mogelijk is met hoe ik eruit zie. Daarnaast kan een caliper ook meer dan alleen vet pakken tijdens het knijpen, zoals bijvoorbeeld vocht, bindweefsel, spieren. Dus ook deze methode is niet helemaal waterdicht. Maar als je tot 1 methode beperkt en die continue gebruikt, kun je het natuurlijk wél volgen of de waardes veranderen.