advies nodig — Dutch (Netherlands)

advies nodig

Opties
Ik heb het idee dat ik iets niet goed doe volgens MFP is het beste dat mijn calorieiname 1200kcal is dat is voor mij ook makkelijk vol te houden ik zit er meestal wel net iets onder.
Ik ben 1.62 en weeg op dit moment (vanmorgen gewogen) 86,7 kg daar is dus de frustratie ongeveer anderhalve week geleden woog ik 84,9 me gewicht ging voorheen per 0,5kg per week naar beneden wat naar mijn idee prima is want zoals je op heel het internet lees is teveel afvallen in 1 week ook niet juist.
Ik ben sinds 2 weken bezig met het volgende sportprogamma
ma en vr 1 uur bodypump en 1 uur spinning
di en do 1 uur bodyshape en 1 uur cardio (crosstrainer,stepmachine en fietsen)
wo cardio 1,5 uur

Voor deze 2 weken sporten ik elke dag 1,5 uur met op ma/wo/vr cardio en op di en do krachtraining.

Hoe komt het dat ik nu inees weer zo aankom? ik zit soms net iets boven een calorieinname van 1200 omdat ik gewoonweg meer behoefte heb aan eten me maag borrelt soms gewoon van de honger :-)
Het kan toch niet zo zijn dat door die verandering van training ik ineens spieren heb die naar ik lees zwaarder zijn ( daar lijkt me de tijd een beetje kort voor).
Me dagboek is inzichtelijk dus voor diegene die tips voor me heeft ik hoor het heel graag ook als ik iets helemaal verkeerd doe (dan juist) :wink:

Gr en bedankt alvast

Ps afgelopen maandag op me weegdag woog ik 85,7 normaal gesproken weeg ik me 1 keer in de week maar ik was nu een beetje nieuwschierig ook omdat ik zoveel spierpijn heb wilde ik graag weten of ik niet voor niks zoveel pijn lijdt :-)

Reacties

  • royjn
    royjn Berichten: 6 Member
    Opties
    Ik kan niet je dagboek inzien maar de meest gemaakte fout is het niet bijeten van de calorieën die je met het sporten extra verbrand.
    Ik lees uit jou verhaal dat je 1200 cal mag hebben (lijkt mij laag) stel je sport en je verbrand daarmee 250 cal dan mag je dat erbij eten. Doe je dit structureel niet dan gaat je lichaam in spaarstand door het te weinig binnen krijgen van calorieën.
  • pospit
    pospit Berichten: 48 Member
    Opties
    hmm ik gok alvast op spieren.

    die zotte sporten zijn in mijn ogen allemaal overbodig...

    pijn lijden, en afzien....misschien nog blessures en dan frustraties inzake gewicht.

    ik ga niet betwisten dat je conditie ervan beter wordt, en je zal er ook wel beter uitzien....

    maar als je pas begint raad ik gewoon wandelen aan, echt waar.
    na 1 maand wandelen 2x per week die dingen die jij noemt erbij is dan voldoende om je hart dan eens de hoogte injagen..,.

    en als je dan een atlete bent, doe je dat voor mijn part elke dag :-)

    maar vet kwijtraken doe je met lage intensiteit. hoge intensiteit is vooral goed voor spieren en uithouding/conditie.

    nuja als je gewicht verliest door eten en beweging , gaat je conditie automatisch ook omhoog hoor, maar dan niet zo snel als wanneer je cardio doet.

    succes!
    grtjs
  • vezelrijk
    vezelrijk Berichten: 44
    Opties
    Bij mij komt ook uit dat ik maar 1200 cal per dag mag. Zelf vind ik dat ook heel weinig en ben ook bang voor de spaarstand.
    Wel zie ik bij mezelf dat ik vaak die 1200 cal wel red. Maar toch steeds iets te hoog zit met suiker en dat gebeurt al snel als je suiker in koffie hebt.
  • ellenclyro
    ellenclyro Berichten: 27 Member
    Opties
    Als je bij activiteitsniveau "Sedentary" invult, komt MFP met een belachelijk laag calorie advies. Tenminste, dat was bij mij zo. Ik kwam ook op ongeveer 1200 uit toen ik mijn activiteitsniveau aan moest passen. Ik heb toen mijn BMR berekend (wat je lichaam verbruikt in absolute ruststand - als je compleet niets zou doen), en daar zit ik nu ongeveer 150 calorieën boven. Ik wil niet onder mijn BMR komen (ivm het spaarstand verhaal), maar ook weer niet te hoog in mijn calorieën zitten natuurlijk.

    Dus even je BMR berekenen, ga daar dan wel wat boven zitten (maar niet onder), en dat vul je in bij je doelen. En inderdaad je verbrande calorieën tijdens activiteiten weer terug eten. Soms doe ik dat ook niet helemaal 10%, maar ik probeer om geen honderden calorieën tekort te komen.


    BMR kun je o.a. hier berekenen http://fitnessjunk.nl/vet-verbranden-droog-trainen/calorieen-behoefte/

    EDIT: ik zie bv. in je diary van 19 September dat je maar 968 calorieën hebt gegeten. Dat is gewoon echt heel weinig, en dat lijkt zo dus averechts te werken.

    EDIT2: ik ben absoluut geen voedingsdeskundige dus er zullen zeker mensen zijn die je een beter advies kunnen geven. Maar dit werkt in ieder geval voor mij :)

    EDIT3: Deze is ook heel handig om je TDEE (energiebehoefte) te berekenen http://fitnessjunk.nl/vet-verbranden-droog-trainen/energie-behoefte/ . Probeer deze eens en vul deze gegevens in bij je doelen.
  • rijmkonijn
    rijmkonijn Berichten: 30 Member
    Opties
    misschien een domme bijvraag ... .

    ik zit ongeveer in hetzelfde straatje. ook zo weinig kcal, sedentair en ik probeer ook wat meer sport te doen. Zelfde verhaal qua gewichtsverlies. bijna dezelfde maten als wolvinnetje.

    vandaar mijn domme vraag ... ALS het dan zo is dat je in "spaarstand" geraakt ... die duurt toch niet eeuwig ? Op een bepaald ogenblik moet het toch weer lukken om gewicht te verliezen ? De volhouder wint ... of droom ik luidop ?

    maten niet vergeten nemen Wolvinnetje ... bleek bij mij opeens een "oude broek" weer te passen. er zijn dan geen kilo's af (zelfs een 900 grammen bij) maar ik mis 3 cm ! moehaha ik mis ze niet ... ik ben ze gelukkig kwijt gespeeld.

    Konijn
  • wolvinnetje
    wolvinnetje Berichten: 53 Member
    Opties
    Dank jullie wel voor de reacties en tips

    @pospit ik snap heel goed wat je bedoelt .ik ben wel een persoontje die een stok achter de deur nodig heeft dus als ik niet naar bv een sportschool zou gaan dan heb ik niet die zelfdiscipline om inderdaad te gaan wandelen heel stom ik weet het dan ben ik echt een lamzak:-)

    @ellenclyro ik heb de website bezocht mijn BMR is 1583 kcal dan zou je inderdaad zeggen dat 1200 wel erg weinig is
    en mijn TDEE 1609 kcal
    Aan beide kom ik inderdaad bij lange na niet , als je graag wil afvallen dan zijn de weegschaal en de kcal een soort van vijand maar als ik naar deze gegevens kijk zou dat niet zo moeten zijn en eet ik dus eigenlijk veel te weinig
    Die dag die jij noemt klopt inderdaad dan ben ik zo druk aan het klussen dat ik gewoon vergeet te eten, voor ik met MFP begon was het zelfs zo erg dat ik maar 2 keer per dag at alleen smorgens en savonds dus het was al een hele stap om smiddags te gaan eten en dan nog een tussendoortje hahahahaah zou walhalla moeten zijn maar toch voelt dat niet zo :-)

    @royjn @vezelrij dus waar jullie het ook al over hadden is dat ik nog steeds in die "spaarstand" zit
  • vezelrijk
    vezelrijk Berichten: 44
    Opties
    Of misschien niet genoeg water?
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Ik ben sinds 2 weken bezig met het volgende sportprogamma
    ma en vr 1 uur bodypump en 1 uur spinning
    di en do 1 uur bodyshape en 1 uur cardio (crosstrainer,stepmachine en fietsen)
    wo cardio 1,5 uur

    Voor deze 2 weken sporten ik elke dag 1,5 uur met op ma/wo/vr cardio en op di en do krachtraining.
    Oké, vanuit mij een vraag; waarom zoveel cardio? En welke cardio doe je? 1200kcal en wat ik las onder de 1000kcal is veeeeeeel te weinig. De meest gemaakte opmerking over afvallen is dat ik gelijk altijd hoor "oh, ik ga minder eten". Natuurlijk, als je boven je onderhoud eet, dien je minder kcal tot je te nemen, maar mensen kunnen ook gaan overdrijven ;-) Maar ga eens je programma omgooien en ga bijvoorbeeld 1 dag extra krachttraining doen en 1 dag minder cardio (beperkt dit tot bijv. 2x per week) en ga je cardio omzetten in HIIT-achtige cardio. Een uur jengelen op een treadmill is nutteloos in mijn ogen (uitzonderingen daargelaten).

    Nooit onder je BMR gaan eten; je lichaam breek je op die manier af en het is de energie die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen blijven functioneren. Een handige regel is; neem je TDEE (BMR + activiteitenlevel) en ga daar (indien afvallen) max 500 onderzitten. Maar speel daar mee, ga bijv. eerst 200 eronder zitten en houd dit een week of 2 aan. Kijk wat het doet met je lichaam. Val je af, dan houd je het aan, blijf je op gewicht of kom je aan dan ga je 300 eronder proberen. Zo leer je een beetje je lichaam kennen en kun je ongeveer bijhouden met hoeveel kcal je lichaam afvalt. Iedereen is anders en je BMR en TDEE zijn ook maar algemene cijfers. Het kan je in ieder geval helpen om erachter te komen waar je lichaam op reageert. Ga bijvoorbeeld ook eens met je verhoudingen spelen, of ga in het weekeind ineens op onderhoud eten. Het kunnen allemaal truckjes zijn die je lichaam even een schopje geven om actiever te worden.
  • LeeJonKaa
    LeeJonKaa Berichten: 11 Member
    Opties
    @ itzhanne82: een heel duidelijke uitleg. Hoop dat er heel veel mensen hiervan leren. Als de we de onjuiste beweringen (op deze en andere fora) op deze manier kunnen uitbannen zullen meer mensen goede resultaten halen. Hoeft niet iedereen te overdrijven met cardio (wat je toch niet volhoudt). Gerichte training op kracht met beperkte HIT achtige cardio voor iedereen levert de resultaten op die iedereen wil.

    Die foutieve en veel te lage 1200kcal kwam er ook bij mij als advies uit toe ik in mijn instellingen ingave 1 kg per week afvallen. Voor een (volwassen) man van 184 en 84 kgs, minder dan 60% van mijn BMR. Dan kan natuurlijk nooit en kan ook niemand volhouden.

    Ik raad iedereen aan eens met de instellingen te 'spelen'. Dan zie je dat er soms echt onzinnige dingen uitkomen. Start eens met invullen dat je je gewicht op peil wil houden, je activiteitenniveau exclusief sport en geen sport activiteiten. Dan kom je op je BMR. Van daar uit kun je daarna je aantal keren sport met minuten invullen. 'Speel' daar ook maar eens mee. Dan zie je wat het rekenmodel achter MFP doet.

    Terug naar het advies van itzhanne82. Sluit ik me helemaal bij aan. Zie het als een lange termijn doel, begin eens voorzichtig onder je TDEE niveau te zitten en kijk wat dat doet. En van daar uit verder. En dan volhouden!
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    @LeeJonKaa: dank voor je compliment! Ik probeer ook zoveel mogelijk 'onzin' uit te bannen. Maar soms weten mensen niet beter, of weten totaal niet waar ze moeten beginnen en zien door de bomen het bos niet meer. Ik neem ze dat ergens ook niet kwalijk. Als je nergens kaas van gegeten hebt, probeer je er ook maar het beste van te maken.

    Heb inmiddels járen ervaring in de sport en heb veel gelezen omtrent voeding en uiteraard zelf uitgetest. Het lijkt soms allemaal heel makkelijk, maar dat is het op sommige momenten niet meer. Dan wordt het interessant ;-) Dus nogmaals, bedankt voor je veertje! Dat doet me ook wel goed, zo als start voor het weekeind! :-)
  • wolvinnetje
    wolvinnetje Berichten: 53 Member
    Opties
    allereerst dank je wel voor je reactie het is een duidelijk verhaal


    cardio is eigenlijk op advies van de sportschool ook om me conditie te verbeteren ik train dan met een hartslagmeter
    de cardio die ik doet bestaat uit oa crosstrainer,stepapparaat, soms roeien fietsen en wandelen op de loopband.
    Dit wissel ik dan af ligt eraan waar ik zin in heb en ik doe dit dan ongeveer 1,5 uur.

    onder de 1000 cal was inderdaad te bizar dat was onverantwoord en dom:-)

    Wat is HIIT-achtige cardio?

    Het BMR en TDEE verhaal had ik nog nooit gehoord sinds van de week ik ga daar mee maar eens mee aan de slag ik neem aan dat je dit handmatig ook aan kan passen in MFP

    Nogmaals dank jullie wel voor de duidelijk uitleg en fijn weekend
  • ellenclyro
    ellenclyro Berichten: 27 Member
    Opties
    Geen dank, we zitten hier ook om elkaar te helpen natuurlijk ;-) Probeer dat vol te houden en 't gaat je wel lukken!
  • wolvinnetje
    wolvinnetje Berichten: 53 Member
    Opties
    Geen dank, we zitten hier ook om elkaar te helpen natuurlijk ;-) Probeer dat vol te houden en 't gaat je wel lukken!

    Ja dat is waar dat is super fijn ben wel van meerdere weegclubjes lid geweest maar na een aantal weken merkte je altijd dat er veel mensen weer afhaakte en dat is hier helemaal niet het geval
  • itzhanne82
    itzhanne82 Berichten: 2,813 Member
    Opties
    Wat is HIIT-achtige cardio?
    HIIT is High Intensity Interval Training en is in principe op veel vlakken toe te passen. Je bent dus niet beperkt tot bijvoorbeeld 1 oefening. Kijk hier maar eens naar: http://fitnessjunk.nl/cardio-fitness/high-intensity-interval-training/
    de cardio die ik doet bestaat uit oa crosstrainer,stepapparaat, soms roeien fietsen en wandelen op de loopband.
    Dit wissel ik dan af ligt eraan waar ik zin in heb en ik doe dit dan ongeveer 1,5 uur.
    1,5 uur cardio?! Dat is echt veel en veel te lang. Men is er al lang achter dat je voor afvallen beter krachttraining kunt doen en niet urenlang aan cardio moet doen. Natuurlijk kun je cardio doen, maar beperkt dit tot een half uurtje of iets, max 2x per week.
    Het BMR en TDEE verhaal had ik nog nooit gehoord sinds van de week ik ga daar mee maar eens mee aan de slag ik neem aan dat je dit handmatig ook aan kan passen in MFP
    Omdat ik al redelijke kennis heb van wat mijn lichaam doet en wat mijn BMR en TDEE is, vul ik enkel de gegevens onder 'doelen' in MFP in. Ik zit bijvoorbeeld, als ik mijn TDEE moet geloven, op 2250 als onderhoud (dat is dus INCL. activiteitenlevel). Omdat ik graag droger wil worden zal ik in een negatieve energiebalans moeten zitten. Door de week zit ik op een trainingsdag op 1700kcal (ik eet dus niets bij, tenzij ik merk dat mijn lichaam het echt nodig heeft). Op een rustdag is dit 1600kcal. In het weekeind probeer ik wat los te laten en op onderhoud te eten. Omdat ik wel met verhoudingen werk, heb ik dit ook onder 'doelen' ingevuld binnen MFP. Ik kan dus zowel op de site als op de app zien of ik aan mijn verhoudingen kom en aan mijn kcal. Ik plan mijn maaltijden van tevoren, dus hoef ik alleen de avond van tevoren e.e.a. klaar te zetten of te maken. Oh, en vergeet je water niet... Ik drink 2 liter op een dag, alleen aan water.

    Het is even een geneuzel, maar eenmaal in het ritme, weet je op den duur niet meer beter. Het is een levensstijl aanpassing, geen dieet wat zoveel mensen altijd zeggen...
  • wolvinnetje
    wolvinnetje Berichten: 53 Member
    Opties
    Dank je wel , heel duidelijk verhaal ik zal van de week het eea proberen te veranderen kijken hoe het werkt.....zijn ook in huis aan het klussen dus vanzelf al wat meer beweging dan normaal.

    Het is wat je zegt even puzzelen wat het beste bij je past maar ook voor mij zal er een passend iets zijn:-)
  • samira_bdk
    samira_bdk Berichten: 10 Member
    Opties
    Wolvinnetje ik zit met dezelfde frustratie. Vorige week woog ik 70,2 deze week 71,5. En de dagen ertussen schommelde de weegschaal daar tussen. Terecht dat je jezelf afvraagt wat je niet goed doet. Dezelfde fout heb ik blijkbaar ook gemaakt. 1200 cal per dag en 4 tot 5 keer per week cardio, waar in het begin de kilo's eraf vlogen lukt het me nu al weken niet om een paar ons af te vallen.
  • Kaan070
    Kaan070 Berichten: 2 Member
    Opties
    Er is teveel fluctuatie tussen je gewicht als je het wekelijks weegt. Ik zou het een keer per maand doen en dan vooral op een vaste dag en tijdstip (maandag ochtend na het toilet gaan bijv.).
    Als je aankomt ligt het gewoonweg aan dat je teveel calorieën binnen krijgt dan dat je verbrand.
    Je kan pas werkelijk extra spiermassa aanmaken als je een calorie teveel hebt.
    Weeg je voedsel nauwkeurig zodat je precies weet hoeveel je calorieën je binnen krijgt.
    Als je merkt dat je steeds aankomt dan moet je wat voedsel schrappen.

    Veel succes!
  • nomorecorsa
    nomorecorsa Berichten: 15 Member
    Opties
    wolvinnetje schreef: »
    Ik heb het idee dat ik iets niet goed doe volgens MFP is het beste dat mijn calorieiname 1200kcal is dat is voor mij ook makkelijk vol te houden ik zit er meestal wel net iets onder.
    Ik ben 1.62 en weeg op dit moment (vanmorgen gewogen) 86,7 kg

    Gewicht schommelt he, het kan zijn dat je meer water vasthoudt op sommige momenten.
    MFP lijkt me wat weinig kCal aan te geven bij jou.
    Ik ben 1.61, woog 10-6 74,2 kilo en volgens de lichaamsvetmeting zou mijn BMR 1370 kCal per dag zijn. Zondag weer meten (elke eerste training van de maand).