minder melkproducten, genoeg calcium? — Dutch (Netherlands)

minder melkproducten, genoeg calcium?

Hallo,
Ik merk dat ik op dagen dat ik minder melk en yoghurt eet veel makkelijker binnen mijn maximale netto calorieën blijf.
Daarom denk ik erover om het bakje yoghurt met muesli en het glas melk vaker te vervangen door een boterham en glas water.
Maar hoe kom ik dan aan voldoende calcium?

Reacties

• Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Brood, groenten (bijvoorbeeld broccoli), peulvruchten en aardappels bevatten allemaal calcium, al niet zoveel als zuivelproducten. Dus qua hoeveelheid calcium en minimale calorieën zit je met zuivelproducten nog steeds het beste denk ik.

Je kan natuurlijk altijd een calcium supplement (tablet) nemen als je denkt te weinig binnen te krijgen.
  • m1ssannthropy
    m1ssannthropy Berichten: 52 Member
    Ik eet zelf veel biologische natuurlijke magere kwark. Toevallig heb ik pas geleden een Deense studie gelezen over wel/geen zuivelprodukten tijdens een dieet om mee af te vallen, de calcium in zuivelprodukten bind zich aan een gedeelte van vetten (tot 1/3e) uit de gegeten voeding en dit wordt dan afgevoerd en niet opgenomen door de darmen. Uiteraard tellen de calorieën zwaarder wanneer je afvalt, maar dit vond ik wel een mooie bijkomstigheid ;) die ik graag wilde delen.
  • Nepq
    Nepq Berichten: 261 MFP Moderator
    Toevallig heb ik pas geleden een Deense studie gelezen over wel/geen zuivelprodukten tijdens een dieet om mee af te vallen, de calcium in zuivelprodukten bind zich aan een gedeelte van vetten (tot 1/3e) uit de gegeten voeding en dit wordt dan afgevoerd en niet opgenomen door de darmen.

Die studie heb ik ook gelezen/gezien op tv, maar vond het eigenlijk complete onzin (in ieder geval in de afval/gewichtsverlies context).
    Zoals al vaker op dit forum is gezegd val je alleen af als je minder calorieën binnen krijgt dan dat je verbruikt(.), het maakt niet uit op wat voor een manier je die calorieën binnen krijgt.
    Vetten heb je absoluut ook nodig om een gezond lichaam te hebben/krijgen, dus het zou juist ongunstig voor je zijn als de darmen de vetten niet opnemen.
    Ik zou zeggen, als je minder vetten binnen wilt krijgen, moet je gewoon minder vetten eten.
    Het was wel interessant om te zien wat voor een effect (hoge dosissen) calcium had op het vet, maar met 'normaal gezond' afvallen heeft het niks te maken.
  • m1ssannthropy
    m1ssannthropy Berichten: 52 Member
    Het was ook voornamelijk interessant wat het in je lichaam doet, niet zo zeer dat je het moet gaan toepassen om zo vet te minderen in je dieet :P daarom stond er al een knipoog smiley achter.